Bombasi Skrevet 12. desember 2023 #81 Del Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og når det er så lite vits med jul er det også mange som ikke kommer til å feire den eller være med på den psyke galskapen. Anonymkode: 1a244...739 Lite vits med jul? Nei klart julen blir ukoselig om du sitter der og irriterer deg over hva andre gjør. Feire din egen jul, med alt det det innebærer, og trøst deg med at det er mye vits med jul for de som setter opp tidlig. Er jo nettopp derfor de gjør det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær86 Skrevet 13. desember 2023 #82 Del Skrevet 13. desember 2023 Nei. Men kjenner småbarnsforeldre som sier hver Desember at de skal droppe å feire julaften fordi barnet må legge seg tidlig, eller ta det en annen dag osv osv. Men det blir jo noe litt annet enn om julen skulle forvinne helt. Syns uansett det er dårlig å nekte et barn julaften på grunn av leggetid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #83 Del Skrevet 14. desember 2023 Jeg elsker jul med alt som hører med. Dessverre kommer det kristne budskapet mer og mer i skyggen og for mange ser det ut til å bare være en kjøpefest med god mat. Dersom all mening faller ut av julen så er jeg redd juletradisjonene kan stå for fall. Får håpe på en ny "kristenbølge" over landet/verden. Anonymkode: 8a659...b02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #84 Del Skrevet 14. desember 2023 Det jeg ikke skjønner er at noen blir så sinte for at andre folk har juletre i stua si foreksempel i slutten av November. Det går da ikke ut over noen andre. Men noen har det med å bli sinte for alt. Husker at det var ei på jobb som ble sur på meg fordi jeg en sommer sa jeg snart håpet det ble regn. Det hadde vært så varmt lenge. Da det faktisk ble regn noen dager senere ble hun sur på meg 😄🙄 Akkurat som om jeg kunne styre været liksom... Anonymkode: 2ff80...2a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 14. desember 2023 #85 Del Skrevet 14. desember 2023 38 minutter siden, AnonymBruker said: Det jeg ikke skjønner er at noen blir så sinte for at andre folk har juletre i stua si foreksempel i slutten av November. Det går da ikke ut over noen andre. Men noen har det med å bli sinte for alt. Husker at det var ei på jobb som ble sur på meg fordi jeg en sommer sa jeg snart håpet det ble regn. Det hadde vært så varmt lenge. Da det faktisk ble regn noen dager senere ble hun sur på meg 😄🙄 Akkurat som om jeg kunne styre været liksom... Anonymkode: 2ff80...2a3 Hvorfor bry seg, det går da ikke utover deg at noen ikke liker jul i november? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 14. desember 2023 #86 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 20.12): Takket være julen har vi fridager. Jeg vil ikke at det skal forsvinne. Det betyr mere på jobb. Anonymkode: 11f99...290 Strengt tatt er fridagene stort sett satt fra samfunnet : Det er faktisk ingen direkte kobling mellom fridager og religiøse dager lenger. Vi beholder dem kun fordi det er samfunnsøkonomisk praktisk at de faller samtidig. Det er litt samme årsaken for at vi har fellesferie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #87 Del Skrevet 14. desember 2023 Tiuren skrev (22 minutter siden): Hvorfor bry seg, det går da ikke utover deg at noen ikke liker jul i november? Jeg bryr meg da ikke om det. Jeg liker selv å pynte tidlig. Bare lurer på hvorfor andre som ikke liker det skal bli så opptørt over hva andre velger å gjøre i sitt eget hjem. Anonymkode: 2ff80...2a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 14. desember 2023 #88 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 19.40): Anonymkode: 2ff80...2a3 Det der var jo veldig interesant. For i kristendommen er Påsken og Pinsen mye viktigere en kristmesse. Så denne opphøyningen av Jesu fødsel var primært politisk : Hvordan videreføre vinterblotet i størst mulig grad men koble det på den nye religionen. Og det var naturlig gitt den Norske samfunnsstrukturen, i motsetning til påskefeiring, som hadde dette fokuset lenger sør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #89 Del Skrevet 15. desember 2023 En i unge venstre vil vist skrote julen. Anonymkode: 2ff80...2a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 15. desember 2023 #90 Del Skrevet 15. desember 2023 Julehøytiden har eksistert i 1700 år(som en kristen høytid vel å merke) og siden veldig lebge før det blandt hedningene så julen vil nok bestå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #91 Del Skrevet 16. desember 2023 On 12/15/2023 at 5:59 PM, AnonymBruker said: En i unge venstre vil vist skrote julen. Anonymkode: 2ff80...2a3 Julen er for integrert til at den bare kan skrotes. Det går ikke så bra med fridager når som helst på året. Selv om han i unge venstre ikke vil ha julen, så trenger han ikke feire. Er det ikke jul, vil det å si at det blir skole i slutten av året helt til nyttårsaften. Jeg synes vi har godt av å ha jul her uansett om det kristne budskapet ikke er så mye mer. Litt for å få oss til å slappe av og roe ned hverdagsstresset. Få tid til å kjenne etter inni oss selv og ikke bare se utover hele tiden. Tid for refleksjon og besøke kjente og kjære. Anonymkode: 11f99...290 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #92 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 14.12.2023 den 8.32): Får håpe på en ny "kristenbølge" over landet/verden. Anonymkode: 8a659...b02 Eneste måten det kan skje er å bygge ned skoleverket slik som gjøres i de republikanske statene i USA. Religioner som tror på overnaturlige makter ble til på grunn av at mennesker møtte fenomener de ikke kunne forklare. Dette sees jo også på hvor slike religioner er mest utbredt, land hvor store deler av befolkning ikke har tilgang til kunnskap. Anonymkode: fa68b...85c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #93 Del Skrevet 17. desember 2023 Jeg mener julen bør gå tilbake som en hednisk høytid som julen opprinnelig var, en feiring av solsnu og dens verdier som hører med. Det kristne faller stadig mer bort og er utvannet. Anonymkode: 11f99...290 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå