jordbær86 Skrevet 12. desember 2023 #61 Del Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Tenåringen sa hun ville det skulle bli sånn, og sa at hun er ikke barn mer og at hun og vennene hennes faktisk er ganske lei av jula nå. Da svarte jeg at greit, da feirer vi andre med mat og gaver, men da får ikke du noe da siden du er lei jula. Da fikk pipa en annen tone gitt 😄 Anonymkode: 2ff80...2a3 Det er jo typisk tenåringer å si 😄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #62 Del Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jul har ingenting med solsnu å gjøre, jul feirer Jesu fødsel Anonymkode: 5ceb6...fad Jo, Det har den. Det var i førkristen tid en feiring av at sola snur. Julen var opprinnelig ikke en kristen feiring. Anonymkode: 2ff80...2a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #63 Del Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Joda, med forbuds/fornektelsespartiet AP i sving så kan det nok det... Anonymkode: 34e28...99d Ja, det er bare å lese partiprogrammet. AP er fullt av julehatere, og venter bare på sjansen til å forby julen, dette er jo noe alle som følger med vet. Jadda. 🙄 🤣 Anonymkode: 798b2...370 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #64 Del Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jul har ingenting med solsnu å gjøre, jul feirer Jesu fødsel Anonymkode: 5ceb6...fad Prøv igjen Anonymkode: ce0c4...28a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #65 Del Skrevet 12. desember 2023 Gaver til jul blir det nok slutt på tenker jeg. Folk får opp øynene for de enorme søppeldyngene vestens kjøpegalskap skaper i andre deler av verden Anonymkode: 4c30d...8f1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #66 Del Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Joda, med forbuds/fornektelsespartiet AP i sving så kan det nok det... Anonymkode: 34e28...99d De hadde ikke fått komme inn i mitt hus hvertfall. Anonymkode: 2ff80...2a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 12. desember 2023 #67 Del Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, men ateistene og human-etikerne vil nok gjøre alt de kan for å stanse det, de hater vår kultur og tradisjoner sterkt Anonymkode: 5ceb6...fad Hva? Jeg elsker jul og er vokst opp i agnostisk familie med julefeiring som selvfølge Undertegnet atheist 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #68 Del Skrevet 12. desember 2023 Håper inderlig ikke det, jeg er så glad i julen. Jeg er så glad i den at jeg føler meg som grinchen når jeg tviholder på tradisjonene og nekter å pynte tidligere enn en ukes tid før julaften. Før det er det advent. Og julen varer til 13.- eller 20.dag jul. Jeg er opptatt av å bevare de gode gamle tradisjonene. Det tullet folk holder på med nå, med pynt fra begynnelsen av november, håper jeg avtar med tiden. Jeg tror heller ikke at det er flere som misliker jul nå enn tidligere, de høres nok bare tydeligere pga. internett og sosiale medier. Personlig begriper jeg ikke at det er mulig å mislike en høytid eller festdag, det være seg jul, Halloween, påske osv. Alle dager som byr på noe annet enn vanlig hverdag er et kjærkomment avbrekk hos meg. Trenger ikke å gå all in heller hvis man ikke vil, men å tenne lys, kose seg med god mat og ta en pause er fint. Skjønner at det vanskelig for folk som kanskje har traumatiserende minner knyttet til jul, men folk som bare «synes det er tull» og ikke gidder forstår jeg meg ikke på. Sitt der i mørket og vær sur, da. Anonymkode: 6690c...fd8 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #69 Del Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Gaver til jul blir det nok slutt på tenker jeg. Folk får opp øynene for de enorme søppeldyngene vestens kjøpegalskap skaper i andre deler av verden Anonymkode: 4c30d...8f1 Jeg kommer til å kjøpe julegaver så lenge jeg lever og har mulighet ❤️ Synes det er så koselig! Kjøper til mannen min, foreldrene mine, broren min og svigerinnen, altså nærmeste familie, selv om alle er voksne. Kjøper ting jeg vet de ønsker seg, og vi er enige om en fast sum slik at ingen blakker seg 😊 Anonymkode: 6690c...fd8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #70 Del Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kommer til å kjøpe julegaver så lenge jeg lever og har mulighet ❤️ Synes det er så koselig! Kjøper til mannen min, foreldrene mine, broren min og svigerinnen, altså nærmeste familie, selv om alle er voksne. Kjøper ting jeg vet de ønsker seg, og vi er enige om en fast sum slik at ingen blakker seg 😊 Anonymkode: 6690c...fd8 Jeg også ❤️🎁 Anonymkode: 2ff80...2a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 12. desember 2023 #71 Del Skrevet 12. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Håper inderlig ikke det, jeg er så glad i julen. Jeg er så glad i den at jeg føler meg som grinchen når jeg tviholder på tradisjonene og nekter å pynte tidligere enn en ukes tid før julaften. Før det er det advent. Og julen varer til 13.- eller 20.dag jul. Jeg er opptatt av å bevare de gode gamle tradisjonene. Det tullet folk holder på med nå, med pynt fra begynnelsen av november, håper jeg avtar med tiden. Jeg tror heller ikke at det er flere som misliker jul nå enn tidligere, de høres nok bare tydeligere pga. internett og sosiale medier. Personlig begriper jeg ikke at det er mulig å mislike en høytid eller festdag, det være seg jul, Halloween, påske osv. Alle dager som byr på noe annet enn vanlig hverdag er et kjærkomment avbrekk hos meg. Trenger ikke å gå all in heller hvis man ikke vil, men å tenne lys, kose seg med god mat og ta en pause er fint. Skjønner at det vanskelig for folk som kanskje har traumatiserende minner knyttet til jul, men folk som bare «synes det er tull» og ikke gidder forstår jeg meg ikke på. Sitt der i mørket og vær sur, da. Anonymkode: 6690c...fd8 Godt å høre det finnes flere som setter pris på tradisjoner 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #72 Del Skrevet 12. desember 2023 Om 50-60 år så er nok den tradisjonelle julefeiringen haram, de som fremdeles våger å markere høytiden må gjøre det bak lukkede dører. Anonymkode: 76913...c8b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 12. desember 2023 #73 Del Skrevet 12. desember 2023 Aldri at det kommer til skje. Trenden er vel det motsatte, at jula nå varer fra midten av november. Snart går vi vel over på mer hinduistisk feiring, at man setter opp juletreet i oktober - fordi folk har lyst til det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #74 Del Skrevet 12. desember 2023 Bombasi skrev (3 minutter siden): Aldri at det kommer til skje. Trenden er vel det motsatte, at jula nå varer fra midten av november. Snart går vi vel over på mer hinduistisk feiring, at man setter opp juletreet i oktober - fordi folk har lyst til det. Og det er en stor grunn til at mange blir lei julen også, vi er like mange i den kategorien. Og når julen blir så utvannet er det jo ikke noe vits, julen betyr ingenting og da er det heller ikke noe poeng i å ha jul i det hele tatt. Så ris i egen bak dette med å ha jul i 3 måneder. Bare tull som gjør mange lei både julen, folkene som driver på med dette og handelstanden. Anonymkode: 1a244...739 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #75 Del Skrevet 12. desember 2023 Inshallah Anonymkode: cdf5e...b1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 12. desember 2023 #76 Del Skrevet 12. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Og det er en stor grunn til at mange blir lei julen også, vi er like mange i den kategorien. Og når julen blir så utvannet er det jo ikke noe vits, julen betyr ingenting og da er det heller ikke noe poeng i å ha jul i det hele tatt. Så ris i egen bak dette med å ha jul i 3 måneder. Bare tull som gjør mange lei både julen, folkene som driver på med dette og handelstanden. Anonymkode: 1a244...739 Dere er veldig opphengt i tradisjoner, men jeg tipper dere ikke holder julen til 20. dag jul, altså 13. januar, som egentlig var tradisjonene, men tar julen ned før det? Mine besteforeldre hadde jul fra lillejulaften og til midten av februar. Høres det bedre ut enn november og desember? Ikke for min del iallfall. Poenget er at tradisjoner er altså flytende, og det er ingen som har fasit på det. At folk har valgt å dra julen ut fra januar, og inn i desember, burde vel ikke plage noen ettersom desember er julemåneden. Og det er slik at jo tidligere man er jo mer betyr ofte julen for disse. Istedenfor at du skal irritere deg over andre, er det ikke bare å la det være? På hvilken måte plager det deg at et knippe mennesker rundt deg setter opp juletreet noen uker for tidlig - eller omså måneder? Du er jo ikke inni stua deres. De aller fleste venter i det minste til adventen starter, og da tenker jeg at det bør være greit selv for deg. Dessuten synes jeg handelstanden holder godt igjen. De aller fleste, nesten alle, venter med å sette opp jula til november slår inn. Slik har det vært i mange, mange år nå. Med få unntak, men unntakene er som sagt få. For min del kan både du og naboen min ha juletre og julelys på hele året. Jeg skjønner ikke at det skal bry meg. Jeg lager min egen jul, og hva folk driver på med inni deres hus blir opp til dem. Edit: Jeg ga deg et langt og utbroderende svar, men det var fordi jeg forvekslet deg med en annen AB. Lar uansett svaret stå, for jeg svarte deg òg Endret 12. desember 2023 av Bombasi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #77 Del Skrevet 12. desember 2023 Bombasi skrev (4 minutter siden): Dere er veldig opphengt i tradisjoner, men jeg tipper dere ikke holder julen til 20. dag jul, altså 13. januar, som egentlig er tradisjonene? Mine besteforeldre hadde jul fra lillejulaften og til midten av februar. Høres det bedre ut enn november og desember? Tradisjoner er altså flytende, og det er ingen som har fasit på det. At folk har valgt å dra julen ut fra januar, og inn i desember, burde vel ikke plage noen ettersom desember er julemåneden. Og det er slik at jo tidligere man er jo mer betyr ofte julen for disse. Istedenfor at du skal irritere deg over andre, er det ikke bare å la det være? På hvilken måte plager det deg at et knippe mennesker rundt deg setter opp juletreet noen uker for tidlig - eller omså måneder? Du er jo ikke inni stua deres. De aller fleste venter i det minste til adventen starter, og da tenker jeg at det bør være greit selv for deg. Dessuten synes jeg handelstanden holder godt igjen. De aller fleste, nesten alle, venter med å sette opp jula til november slår inn. Slik har det vært i mange, mange år nå. Med få unntak, men unntakene er som sagt få. For min del kan både du og naboen min ha juletre og julelys på hele året. Jeg skjønner ikke at det skal bry meg. Jeg lager min egen jul, og hva folk driver på med inni deres hus blir opp til dem. Nå var det det uthevede jeg svarte deg på. For å sitere deg da du allerede ser ut til å ha helt glemt hva du skrev Snart går vi vel over på mer hinduistisk feiring, at man setter opp juletreet i oktober - fordi folk har lyst til det. " Jeg svarte deg på Oktober planen din. Det er idiotisk og gjør at mange blir møkk piss lei julen. Jeg ville sagt nett det samme om de kron idiotene som pynter til 17. mai også 3 måneder for tidlig. Så slutt å bable om å ha jul i desember, for det var ikke det jeg svarte deg på. Men når slike som pynter til jul når det ikke er jul. Anonymkode: 1a244...739 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 12. desember 2023 #78 Del Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nå var det det uthevede jeg svarte deg på. For å sitere deg da du allerede ser ut til å ha helt glemt hva du skrev Snart går vi vel over på mer hinduistisk feiring, at man setter opp juletreet i oktober - fordi folk har lyst til det. " Jeg svarte deg på Oktober planen din. Det er idiotisk og gjør at mange blir møkk piss lei julen. Jeg ville sagt nett det samme om de kron idiotene som pynter til 17. mai også 3 måneder for tidlig. Så slutt å bable om å ha jul i desember, for det var ikke det jeg svarte deg på. Men når slike som pynter til jul når det ikke er jul. Anonymkode: 1a244...739 Jeg la ved en edit som du bør se. Jeg har da ingen oktober-plan. Men sjansene for at det går den veien er større enn at jula avvikles. Og poenget mitt er at folk må få gjøre som de selv vil. Pynt til 17.mai på julaften hvis det er det du vil, for min del. For det hefter meg ikke. Kos deg du! 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #79 Del Skrevet 12. desember 2023 Bombasi skrev (1 minutt siden): Jeg la ved en edit som du bør se. Jeg har da ingen oktober-plan. Men sjansene for at det går den veien er større enn at jula avvikles. Og poenget mitt er at folk må få gjøre som de selv vil. Pynt til 17.mai på julaften hvis det er det du vil, for min del. For det hefter meg ikke. Kos deg du! 😊 Og når det er så lite vits med jul er det også mange som ikke kommer til å feire den eller være med på den psyke galskapen. Anonymkode: 1a244...739 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 12. desember 2023 #80 Del Skrevet 12. desember 2023 Tror neppe det kommer til å skje. Jeg er selv ikke veldig glad i julen, men jeg har folk rundt meg som er det og som jeg liker å tilbringe tid med, så da blir det jo julefeiring 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå