Gå til innhold

Noen som ikke lyktes i å bli gravide rundt 42/43?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er dypt individuelt hvor fruktbar man er, og denne fruktbarheten er et lappeteppe av genetikk og livsstil. Noen kvinner i 40-årene lykkes raskt i å bli gravide, mens andre møter en stille mur av utfordringer. Det er en ubehagelig sannhet at fertilitet avtar med alderen, og dette er ikke noe man lett kan ignorere.

For de som lykkes i å bli gravide, er det en økt risiko for komplikasjoner, både for mor og barn. Dette er en virkelighet som ikke kan overses. Det er også verdt å nevne at tidligere medisinske valg, som aborter, kan påvirke fertiliteten, selv om dette er et komplekst og kontroversielt tema.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gategutt skrev (1 minutt siden):

Det er dypt individuelt hvor fruktbar man er, og denne fruktbarheten er et lappeteppe av genetikk og livsstil. Noen kvinner i 40-årene lykkes raskt i å bli gravide, mens andre møter en stille mur av utfordringer. Det er en ubehagelig sannhet at fertilitet avtar med alderen, og dette er ikke noe man lett kan ignorere.

For de som lykkes i å bli gravide, er det en økt risiko for komplikasjoner, både for mor og barn. Dette er en virkelighet som ikke kan overses. Det er også verdt å nevne at tidligere medisinske valg, som aborter, kan påvirke fertiliteten, selv om dette er et komplekst og kontroversielt tema.

Så f.eks. kan flere kjemiske graviditeter (veldig tidlig spontanabort) påvirke fertiliteten min negativt?

Anonymkode: 6237e...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er mye mer vanlig å ikke få til å bli gravid når man er over 40 enn at man får det til. 

Anonymkode: fc71d...004

Nei det er ikke riktig i følge min gynekolog hvertfall. Men over 45 da er sjansen liten 

Anonymkode: c7332...8af

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så f.eks. kan flere kjemiske graviditeter (veldig tidlig spontanabort) påvirke fertiliteten min negativt?

Ikke kjemisk såvidt jeg vet men kirurgisk kan påvirke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei det er ikke riktig i følge min gynekolog hvertfall. Men over 45 da er sjansen liten 

Interessant, hva har gynekologen sagt om sjansene for graviditet etter 40?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke kjemisk såvidt jeg vet men kirurgisk kan påvirke 

Hvordan kan det påvirke? 

Anonymkode: 052ec...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg dypdykket inn i temaet etter å ha fått påvist veldig lav AMH + høy FSH, sitter jeg igjen med følgende oppfatning. Blodprøver kan ikke si noenting om en kvinnes evne til å bli gravid. Selv om de er høye eller lave - så lenge kvinnen har en relativt normal syklus med eggløsning. Det som har mest å si for fruktbarheten er faktisk alder. Hovedårsaken til at kvinner blir mindre fertile jo eldre de blir er kromosomfeil på eggene. De står for ca 90% av alle mislykkede graviditeter. Det er vistnok 70-80% sjangse for at eggene til en kvinne på 40år har kromosomfeil. I motsetning til ca 50% når en kvinne er 35. Kromosomfeil oppstår som følge av kroppens naturlige aldringsprosesser, men livsstil, kosthold og næringsstoffer kan også bidra til lavere eggkvalitet. Det er dette som skaper spontanaborter, eller at egget ikke fester seg i det hele tatt. Jo eldre man blir jo mer ting kan skje i resten av organene også, slik som f.eks muskelknuter i livmoren som kan gjøre den vanskelig for egget å feste seg.
Man vil fortsatt ha mulighet for å bli gravid så lenge man har eggløsning, men sjangsen blir lavere og lavere jo eldre man blir.

I den studien jeg titter på nå så har en kvinne eldre enn 38år 12.1% sjangse for å føde et levende barn. En kvinne under 38 (35 år +/- 5 år) har 32.2% sjangse. Nå gjelder denne studien kvinner som går igjennom IVF. Så kan man jo diskutere om IVF øker sjangsen for å bli gravid enn naturlige forsøk eller om den er den samme. Har man lav AMH/høy FSH så synker sjangsen betraktelig. I denne studien har kvinner over 38 år 0% sjangse for å føde et levende barn med en FSH på 20 eller høyere. Den sier ikke noe om hvorfor, men jeg har forstått det slik at høy FSH kan forkorte den follikulære fasen og forårsake tidlig eggløsning. Egget vil da ikke være modent nok til å kunne bli befruktet. Plusser man på kromosomfeil og en uregelmessig syklus så blir det jo etterhvert veeeldig vanskelig.

Jeg synes man skal slutte å si til kvinner at alt er mulig og man kan bli gravid langt oppi 40årene. Det er urealistisk. Etter fylte 38 år så skjer det ting med kroppen og statistikken begynner å peke feil vei.

Anonymkode: e9d82...5f6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble 40 i oktober. Har egentlig lyst på barn , men har tullet vekk alle årene på sykdom og useriøse menn. Det tristeste er at jeg har ikke engang prøvd, men vært flink til å bruke prevensjon, noe jeg angrer på nå. Skulle bare latt det skje et uhelli mine yngre dager. 

Anonymkode: a3118...b6c

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner er i sin mest fertile alder når de er mellom 20 og 25 år. Etter dette synker fertiliteten gradvis. Er man rundt 30 år har man omtrent 20% sjanse for å bli gravid hver syklus. Etter fylte 35 vil sjansene for graviditet hver syklus være 10% og når man  har passert 40 er det omtrent 5% sjanse for å oppnå graviditet hver syklus.

Det er mye som spiller inn på fertilitet og evne til å bli gravid + bære frem et barn igjennom svangerskapet.

Så når man da ser på % sjansen for å bli gravid, så må man der igjen ta høyde for % sjansen for et vellykket svangerskap. 

Generelt sett burde jenter/kvinner lære mye mer om fertilitet og graviditet for det er ikke bare "plug and play" så er man gravid - uavhengig av alder. 

Anonymkode: 1cf11...8b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg ble 40 i oktober. Har egentlig lyst på barn , men har tullet vekk alle årene på sykdom og useriøse menn. Det tristeste er at jeg har ikke engang prøvd, men vært flink til å bruke prevensjon, noe jeg angrer på nå. Skulle bare latt det skje et uhelli mine yngre dager. 

Anonymkode: a3118...b6c

Er omtrent i samme situasjon som deg, bare litt yngre. Jeg kommer antageligvis til å være rundt 40 på barn nr 2. Hvis det ikke går med egne egg så går vi for eggdonasjon. Da er plutselig statistikken helt annerledes. :)

Min eks ombestemte seg plutselig da jeg var 34. Han ville ikke ha barn. Da hadde han allerede sløst bort alle mine beste år og han viste at jeg ønsket barn. Møtte heldigvis en ny mann som var villig til å prøve på barn tidlig. Ikke f om jeg skal la møkka-eksen min ødelegge for barnedrømmen. Jeg kommer til å elske det barnet like mye som mitt eget selv om det genetisk sett ikke er mitt. Jeg håper du tenker det samme og ikke gir opp ønsket ditt. Jeg har forresten svært dårlige odds av ulike grunner, det kan hende dine odds er bedre enn mine selv om du er eldre. 

Skulle forøvrig ønsket at noen opplyste meg om min fertilitet da jeg var yngre. Kanskje hadde jeg ikke sløst bort tiden min på ubesluttsomme menn. Men velmente venninner sa hele tiden ting som "ja men tanta mi fikk barn som 43åring" og det fikk meg til å tro at jeg hadde mer tid enn jeg faktisk hadde.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sammen med en fram til 34. Han kunne ikke få barn lenger etter kreft. Jeg var så optimistisk og trodde det ville ordne seg . Så møtte jeg noen menn etter det . To på 38 og 41, men de ville ikke ha barn nå ..nå er de 45 og 43. Blir ikke noe med dem forvokste guttebarn. Håper ingen vil ha dem når de er 50.

Anonymkode: ebc1e...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Etter at jeg dypdykket inn i temaet etter å ha fått påvist veldig lav AMH + høy FSH, sitter jeg igjen med følgende oppfatning. Blodprøver kan ikke si noenting om en kvinnes evne til å bli gravid. Selv om de er høye eller lave - så lenge kvinnen har en relativt normal syklus med eggløsning. Det som har mest å si for fruktbarheten er faktisk alder. Hovedårsaken til at kvinner blir mindre fertile jo eldre de blir er kromosomfeil på eggene. De står for ca 90% av alle mislykkede graviditeter. Det er vistnok 70-80% sjangse for at eggene til en kvinne på 40år har kromosomfeil. I motsetning til ca 50% når en kvinne er 35. Kromosomfeil oppstår som følge av kroppens naturlige aldringsprosesser, men livsstil, kosthold og næringsstoffer kan også bidra til lavere eggkvalitet. Det er dette som skaper spontanaborter, eller at egget ikke fester seg i det hele tatt. Jo eldre man blir jo mer ting kan skje i resten av organene også, slik som f.eks muskelknuter i livmoren som kan gjøre den vanskelig for egget å feste seg.
Man vil fortsatt ha mulighet for å bli gravid så lenge man har eggløsning, men sjangsen blir lavere og lavere jo eldre man blir.

I den studien jeg titter på nå så har en kvinne eldre enn 38år 12.1% sjangse for å føde et levende barn. En kvinne under 38 (35 år +/- 5 år) har 32.2% sjangse. Nå gjelder denne studien kvinner som går igjennom IVF. Så kan man jo diskutere om IVF øker sjangsen for å bli gravid enn naturlige forsøk eller om den er den samme. Har man lav AMH/høy FSH så synker sjangsen betraktelig. I denne studien har kvinner over 38 år 0% sjangse for å føde et levende barn med en FSH på 20 eller høyere. Den sier ikke noe om hvorfor, men jeg har forstått det slik at høy FSH kan forkorte den follikulære fasen og forårsake tidlig eggløsning. Egget vil da ikke være modent nok til å kunne bli befruktet. Plusser man på kromosomfeil og en uregelmessig syklus så blir det jo etterhvert veeeldig vanskelig.

Jeg synes man skal slutte å si til kvinner at alt er mulig og man kan bli gravid langt oppi 40årene. Det er urealistisk. Etter fylte 38 år så skjer det ting med kroppen og statistikken begynner å peke feil vei.

Her ee det vel motsatt har jeg lest. Høy FSH gjør at kroppen kan bruke lenger tid på å slippe egget, og follikuær fase kan bli lengre fordi kroppen må jobbe hardere for å få modnet egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste som får barn etter fylte førti virker det som har brukt ivf. Men noen blir gravide naturlig over 40 og andre blir aldri gravide. Virker som de med yngre menn lettere blir gravide i moden alder slik jeg har erfart det, men nok ikkw usannsynlig det, det er ikke bare kvinnenes egg som blir dårligere med alderen, også menns sperm reduseres jo.

Anonymkode: d5899...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner/vet om endel som har fått barn på naturlig vis etter 40:

- 2 venninner var begge 40

- Min farmor var 41

- Mannens farmor var 42 

- 2 Naboer var 46 (!)  Og 43

- 2 Bekjente var 41 og 45

- Tante var 42

Dette var 9 stk. Ikke kjenner jeg veldig masse folk heller så det er tydeligvis noen som blir gravid etter 40 selv om sjansen er liten.

Anonymkode: c8ad1...031

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner/vet om endel som har fått barn på naturlig vis etter 40:

- 2 venninner var begge 40

- Min farmor var 41

- Mannens farmor var 42 

- 2 Naboer var 46 (!)  Og 43

- 2 Bekjente var 41 og 45

- Tante var 42

Dette var 9 stk. Ikke kjenner jeg veldig masse folk heller så det er tydeligvis noen som blir gravid etter 40 selv om sjansen er liten.

Men var det naturlig, spesielt med tanke på de som var 46/46?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 19.57):

Interessant, hva har gynekologen sagt om sjansene for graviditet etter 40?

Gynekologer er bare mennesker de også, jeg har hørt gynekologer si begge deler så tror ikke det er noen klar fasit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men var det naturlig, spesielt med tanke på de som var 46/46?

Ja alle var naturlige, også de 2 eldste som fikk seg en stor overraskelse😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk barn som perler på en snor i 30-årene, men da vi prøvde på en sistemann det året jeg fylte 40 så skjedde det ikke. 🤷🏻‍♀️ Vi kunne nok sikkert fått litt hjelp med assistert befruktning, men siden vi hadde tre friske barn som alle ble unnfanget naturlig valgte vi å være fornøyd med det. 

Skal sies at jeg ble gravid spontant rett etter at vi sluttet å prøve aktivt, da jeg var 42, nesten 43, men det endte i en SA. Gynekologen jeg var hos på kontroll i ettertid antydet at alt «så bra ut» (altså så vidt hun kunne se på ultralyd og blodprøve), men vi prøvde aldri etter det. Jeg hadde i mitt hode satt 41 som en øvre aldersgrense, da jeg synes alderen til meg og mannen, samt aldersforskjellen til de andre barna ble for høy. Skal dog sies at vi ikke brukte prevensjon, men fikk aldri positive tester etter den siste runden.

De tre barna jeg fikk mellom 32 og 38 år satt på enten første eller andre prøveperiode, så ingenting galt med fertiliteten vår før dette i alle fall. 

Anonymkode: 07c05...21b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsket oss flere, men måtte på et tidspunkt gi oss. Prøvde IVF, men hadde ikke hellet med oss. Vet ikke årsaken, sånn egentlig 😕 Men de sa jeg begynte å få få egg og at mannen hadde færre svømmere. Så kanskje er det en sammenheng. Nå har jeg bikket 40 og vi har gitt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...