Gå til innhold

Kristne sanger på juleavslutning for lærerkollegiet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis en av elevene dine klager over at noe som blir sagt/gjort/lest i timen ikke er sammenfallende med akkurat denne elevens livssyn og personlige overbevisning, vil du umiddelbart fjerne dette fra undervisningen din, eller vil du benytte anledningen til å snakke litt om respekt og toleranse og nytten av og behovet for å både akseptere at folk har forskjellige meninger og verdier og å tåle å høre om dem?

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Daria skrev (4 minutter siden):

Hvis en av elevene dine klager over at noe som blir sagt/gjort/lest i timen ikke er sammenfallende med akkurat denne elevens livssyn og personlige overbevisning, vil du umiddelbart fjerne dette fra undervisningen din, eller vil du benytte anledningen til å snakke litt om respekt og toleranse og nytten av og behovet for å både akseptere at folk har forskjellige meninger og verdier og å tåle å høre om dem?

Elevene våre har religion som fag. Vi snakker om toleranse for mennesker i mine fag også. Men jeg skjønner ikke hvorfor vi må blande religion inn i en avslutning for hele lærerkollegiet. Jeg respekterer at andre er kristne, men jeg vil ikke ha det i fleisen på jobb.
Det er jo et «gruppepress» der det er forventning om at alle skal synge de kristnes sanger. Det er ikke tvang, men det er ubehagelig. Alle legger merke til hvem som ikke synger. 

Anonymkode: 66546...e15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er jo ikke noe valg om å delta. Det er jobb. Hvis jeg hadde kommet til en kirke eller moské, eller hvis jeg hadde deltatt i noens feiring i deres hjem, så må jeg selvfølgelig respektere deres religion. Men hvorfor skal jeg godta at vi feirer deres religion på jobb? Det er ingen andre religioner som blir representert. 
Vi feirer ikke Hanukkah eller andre høytider. Hvis vi i offentlig skole skal feire andres religion, hvorfor blir ikke alle livssyn representer? 

Du kunne la være å synge... Rart nok, jeg føler at du er den type som er veldig imot kristne men tåler mye så lenge det kommer fra ikke kristne innvandrer.. "innvandrer skal ha rett til å følge de sine tro, etc...) kansje jeg tar feil men hvis du respekterer andre religioner, start først med å også respektere religionen fra ditt eget land. Det er også din kultur uansett om du tror eller ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Elevene våre har religion som fag. Vi snakker om toleranse for mennesker i mine fag også. Men jeg skjønner ikke hvorfor vi må blande religion inn i en avslutning for hele lærerkollegiet. Jeg respekterer at andre er kristne, men jeg vil ikke ha det i fleisen på jobb.
Det er jo et «gruppepress» der det er forventning om at alle skal synge de kristnes sanger. Det er ikke tvang, men det er ubehagelig. Alle legger merke til hvem som ikke synger. 

Du snakker om toleranse, men vil helst slippe å praktisere det... Jeg har også jobbet i vgs og vært med på sånne lunsjer i mange år - jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har tenkt over hvem som ikke synger og hvorfor. Noen kan ikke sangen, noen liker ikke å synge offentlig, noen er bare ikke så interessert - oppmerksomheten, ubehaget og forventningene er primært i ditt eget hode.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (46 minutter siden):

Du kunne la være å synge... Rart nok, jeg føler at du er den type som er veldig imot kristne men tåler mye så lenge det kommer fra ikke kristne innvandrer.. "innvandrer skal ha rett til å følge de sine tro, etc...) kansje jeg tar feil men hvis du respekterer andre religioner, start først med å også respektere religionen fra ditt eget land. Det er også din kultur uansett om du tror eller ikke.

Hva du føler er ikke så relevant. Her kommer kanskje dine fordommer frem fordi du føler det "angrepet" av at ikke-kristne ikke vil synge kristne sanger på jobb? 

Hvorfor tror du at jeg har noe imot kristne? Jeg har kristne venner. En venninne av meg er gift med en prest. Men hennes liv som kristen påvirker ikke meg. Jeg er ikke med henne i kirken. Jeg har aldri opplevd noe religiøst hjemme hos henne. Vi respekterer hverandre. 

Jeg feirer ikke andres religioner heller. Jeg bare påpeker at Norge er et land for alle uansett livssyn og tro. Vi har ikke statskirke lenger. Her kan alle to, eller ikke tro, på det de vil. Hvorfor skal vi alle da synge kristne sanger på jobb når ingen andre blir representert? Synger de ikke "Deilig er jorden" i kirken på julaften? Eller hjemme hos seg selv? Kanskje de synger sangen hjemme hos sine kristne venner. Hvorfor skal en offentlig skole, som skal representere alle, få hele lærerkollegiet til å synge en sang for de kristne? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva du føler er ikke så relevant. Her kommer kanskje dine fordommer frem fordi du føler det "angrepet" av at ikke-kristne ikke vil synge kristne sanger på jobb? 

Hvorfor tror du at jeg har noe imot kristne? Jeg har kristne venner. En venninne av meg er gift med en prest. Men hennes liv som kristen påvirker ikke meg. Jeg er ikke med henne i kirken. Jeg har aldri opplevd noe religiøst hjemme hos henne. Vi respekterer hverandre. 

Jeg feirer ikke andres religioner heller. Jeg bare påpeker at Norge er et land for alle uansett livssyn og tro. Vi har ikke statskirke lenger. Her kan alle to, eller ikke tro, på det de vil. Hvorfor skal vi alle da synge kristne sanger på jobb når ingen andre blir representert? Synger de ikke "Deilig er jorden" i kirken på julaften? Eller hjemme hos seg selv? Kanskje de synger sangen hjemme hos sine kristne venner. Hvorfor skal en offentlig skole, som skal representere alle, få hele lærerkollegiet til å synge en sang for de kristne? 

I Norge er julen en offisiell høytid. Det er ikke de andre religiøse høytidene.  Så der er årsaken til forskjellen. Plager det deg så veldig, får du kjempe for at julen skal avvikles som offisiell høytid i Norge. 

Anonymkode: 633da...75b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defintitivt ikke bra!

Religion har ingenting i skolen å gjøre.

Anonymkode: 2b85b...e75

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (48 minutter siden):

Du snakker om toleranse, men vil helst slippe å praktisere det... Jeg har også jobbet i vgs og vært med på sånne lunsjer i mange år - jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har tenkt over hvem som ikke synger og hvorfor. Noen kan ikke sangen, noen liker ikke å synge offentlig, noen er bare ikke så interessert - oppmerksomheten, ubehaget og forventningene er primært i ditt eget hode.

Så det er intoleranse hvis man føler at kristendommen blir fremhevet og presset på en i en jobbsammenheng? Her er jeg veldig uenig. Hvis jeg hadde sagt stygge ting om andres religion, eller sett ned på religiøse, så kunne jeg godtatt å bli kalt intolerant. Jeg er ikke imot å ta selvkritikk. Men hvis jeg peker ut at jeg syns det er ubehagelig for meg som ikke-kristen å bli tvunget inn i en situasjon der det er en forventning om at jeg skal synge kristne sanger, så er ikke dette intoleranse. Jeg syns heller det er ekskluderende ovenfor resten av kollegiet. 

Jeg kan mye om ulike religioner. Dette kan jeg fordi jeg av egen interesse kan lære om andres religion på en objektiv måte. Jeg velger, på eget initiativ, å sette meg inn i andres livssyn. Dette gir meg mye mer en en påtvungen sang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er jo ikke noe valg om å delta. Det er jobb. Hvis jeg hadde kommet til en kirke eller moské, eller hvis jeg hadde deltatt i noens feiring i deres hjem, så må jeg selvfølgelig respektere deres religion. Men hvorfor skal jeg godta at vi feirer deres religion på jobb? Det er ingen andre religioner som blir representert. 
Vi feirer ikke Hanukkah eller andre høytider. Hvis vi i offentlig skole skal feire andres religion, hvorfor blir ikke alle livssyn representer? 

Ja, tenk at du blir TVUNGET til juleferie også! Du har det ille!

I barneskolen har vi samisk måned, prater om jødenes påske, samt lager jødisk mat i kuhå, samme med islam rundt id. Under fasten prater vi om hva faste er og hvorfor de faster. 

På hvilken måte blir andre religioner ikke representert i skolen? 

Eller skal vi kutte alt av religiøse høytider, kanskje? Begynne å jobbe hele jula, hele påska, ikke ha fri pinsehelgen og så kan vi like så greit jobbe søndager også. Det er tross alt en rød dag på grunn av religion. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg regner med at du hadde fått lov til å sitte et annet sted hvis du ikke vil delta på juleavslutning. 

Jeg er ikke kristen, og er enig i at man bør være mer oppmerksom på innholdet i sanger osv. Arrangementskomiteen kunne sikkert valgt en annen sang. Samtidig synes jeg Deilig er jorden gir en god stemning av høytid, som jeg setter pris på.

Anonymkode: e6968...45b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (1 minutt siden):

Ja, tenk at du blir TVUNGET til juleferie også! Du har det ille!

Ja, og jeg blir TVUNGER til høstferie, vinterferie, sommerferie osv. :roll:  Jeg tror for ALLE nordmenn, så blir betalt fri tatt imot med åpne armer. Jeg driter i hvilken religion det er hvis jeg får en fridag. Kan jeg få betalt for Id? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg regner med at du hadde fått lov til å sitte et annet sted hvis du ikke vil delta på juleavslutning. 

Jeg er ikke kristen, og er enig i at man bør være mer oppmerksom på innholdet i sanger osv. Arrangementskomiteen kunne sikkert valgt en annen sang. Samtidig synes jeg Deilig er jorden gir en god stemning av høytid, som jeg setter pris på.

Jeg har ikke noe imot en avslutning med kollegaene mine. Det er koselig. Vi har også sommeravslutning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, og jeg blir TVUNGER til høstferie, vinterferie, sommerferie osv. :roll:  Jeg tror for ALLE nordmenn, så blir betalt fri tatt imot med åpne armer. Jeg driter i hvilken religion det er hvis jeg får en fridag. Kan jeg få betalt for Id? 

Du blir tvunget til å ta avspaseringen da ja. Du kan ikke velge å ta den på et annet tidspunkt. Herlighet, hvor lite vet du egentlig om egen profesjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe imot en avslutning med kollegaene mine. Det er koselig. Vi har også sommeravslutning. 

Men dette er altså en JULEavslutning. Selvfølgelig spilles det da julesanger. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig er det ateistene som blir lett krenket av vår kultur og tradisjoner.

Det er helt frivillig å synge, men dette er tradisjonelle julesanger.

Anonymkode: ea77a...64c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor i alle verden skulle de valgt andre sanger enn julesanger på en juleavslutning? 

Man trenger da ikke delta på avslutningen. Eneste konsekvens er at man går glipp av fellesskapet og må sitte på kontoret i stedenfor. Så lenge man er ut bundet tid. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig er det ateistene som blir lett krenket av vår kultur og tradisjoner.

Det er helt frivillig å synge, men dette er tradisjonelle julesanger.

Anonymkode: ea77a...64c

Jepp, samme ateistene som hvert år tar imot alle religiøse fridager med glede og som ber inn hele storfamilien til julemiddag på juleaften 😅

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (2 minutter siden):

Du blir tvunget til å ta avspaseringen da ja. Du kan ikke velge å ta den på et annet tidspunkt. Herlighet, hvor lite vet du egentlig om egen profesjon? 

Jeg er klar over det avspasering. Det gikk litt for i svingene.

Poenget mitt er at det er ingen som klager over fridager. Hadde du brydd deg hvis du fikk beskjed om at du fikk betalt for tre ekstra helligdager i året hvis man ville inkludere noe fra en annen religion? Ikke jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå nærmer det seg jul og det fikk meg til å tenke litt. Jeg jobber på offentlig videregående skole. I fjor, etter alle elevene hadde tatt ferie, hadde vi juleavslutning for lærerne som normalt. Da fikk vi alle delt ut teksten til «Deilig er jorden» og måtte synge den.

Jeg syns det var upassende. Det var flere som valgte å ikke delta, og selv om ingen kan tvinge oss til å synge, så stilles det jo en forventning til oss alle når en sangtekst blir delt ut. 

Bør jeg si noe om dette til ledelsen før årets avslutning? 

Jeg jobber også på vgs, og akkurat den julesangen er den sangen alle elevene/ansatte skal synge sammen på juleavslutning. Det er en av de styggeste julesangene jeg vet om, veldig religiøs og pompøs, med en tekst få forstår. Jeg skulle ønske vi kunne synge en mer inkluderende sang, det er da jammen nok å ta av! 

Anonymkode: 61f99...835

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...