Gå til innhold

Hvordan piffe opp treningsmotivasjonen?

Hedda-78

Anbefalte innlegg

Jeg har innsett at jeg må begynne å trene. Ikke kondisjonstrening, men styrke. Ikke for å bli sterk, men for å unngå å få vondt i ryggen etter hber som jeg blir eldre. Problemet er at det er så inni granskauen kjedelig.

Hvilke tiltak har dere gjort for at styrketrening skal bli utholdelig? Hva gjør at dere synes at styrketrening er bittelitt interessant å gjennomføre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje lettere for min del som alltid har syntes trening har vært gøy, i den grad jeg liker å utfordre meg på den måten, liker å kjenne at jeg sliter ut kroppen og konkurrere (mot meg selv eller andre) Men styrketrening startet jeg først opp med i slutten av 20-årene. 

En viktig ting er vel å lese seg litt opp, bli kjent med forskjellige øvelser osv, så man føler det er noe man mestrer. Eller kontakte en PT som kan hjelpe deg i dag. Når det gjelder motivasjonen for å faktisk møte opp å gjøre jobben, så er jo det en treningssak det også, å "tvinge" seg, selv om man ikke har lyst. Bør ikke regne med motivasjonen, men dedikasjonen til å faktisk gjøre jobben du har sagt du skal. 

For min del liker jeg styrketrening ved at jeg opplever mestring i de forskjellige øvelsene, kjenner jeg blir sterkere, at jeg får til flere ting og liker å føle meg sterk.

Anonymkode: bdcb4...459

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir motivert av treningsdamene på Instagram 😄 Feks georgierose og mdj fitness. Men det er vel ikke alle som synes dét er så motiverende.

Anonymkode: 1b1e3...d8e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å finne ut hva slags styrketrening du synes er gøyest. Det er lett å tenke at styrketrening er ensformig. Det er det ikke! 

Prøv deg frem med litt forskjellige typer. For eksempel vekter, kettlebells, kroppsvekt, strikk eller andre typer du kan komme på? Eller kanskje du kan mikse flere typer?

Det kan også være motiverende å gå på gruppetimer. Med mindre målet er å bygge skikkelig store muskler, så er der knall trening! Eller finn filmer på youtube du kan gjøre hjemme. Min personlige favoritt er Caroline Girvan, som har mange gode hjemmeøkter. 

Heller ikke undervurder verdien av en god spilleliste med musikk som løfter humøret! 

Lykke til med treningen! 

Endret av Khloe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips her!

Du kan også begynne med helt lavterskel styrketrening hjemme eller på jobb som du kobler på andre ting du allerede gjør.

Jeg har for eksempel et utvalg øvelser for rygg, hofte og skuldre (har litt problemer og smerter) der jeg prøver å huske å gjennomføre én øvelse hver gang jeg venter på kaffemaskinen for eksempel.

Det er det første settet som gir mest effekt når det kommer til styrketrening. Faktisk gir det første settet like mye effekt som de FEM NESTE TIL SAMMEN.

Så ikke stress, begynn i det små, bygg vaner og ikke gå i fella der du starter så hardt at du slutter.

Ett lite sett med trening for problemområdene dine annenhver dag er helt supert og ikke noe du vokser ut av før om et halvt år, minst 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å trene hjemme. Trener til YouTube, har noen enkle manualer og matte, kjøpt på rusta osv.. følger bl annet growwithjo på YouTube, hu har videoer for nybegynnere osv, med musikk..  da slipper man å reise på trenings senter om man ikke vil. Begynn med litt, ikke gå for hardt ut. Finn noen videoer du liker, er det for kjedelig, finn noe annet. Så kan man øke vekt på manualer etterhvert, finne andre videoer osv..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått en plan av PT. Kjører gjennom den 3 ganger i uken med litt variasjon. Er som regel uinspirert og syns ikke det er noe gøy, men jeg tåler å ha det sånn 3 timer per uke (som jo bare er 1,8 % av all tid per uke) for noe som gir en utrolig helsegevinst. 

Noen ganger syns jeg det er litt kjekt, blir gira av musikken på øret, og føler meg sterk, men det blir et bonus. Forventer ikke å føle det sånn hver gang, det er urealistisk. Likevel holder jeg det gående. Har ikke hatt vondt i ryggen siden jeg startet med trening for 4 år siden. Så det virker. 

Anonymkode: eaa36...fff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra sammen med noen, og gruppetimer. Er det eneste som hjelper meg. 

Anonymkode: a05f0...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen podcaster jeg liker godt som jeg kun tillater meg å høre på trening. Det gjør det litt lettere å komme seg avgårde når jeg har noe jeg gleder meg til å høre på. 

Anonymkode: 5f4bb...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...