Bålkaffe Skrevet 20. desember 2023 #141 Del Skrevet 20. desember 2023 Maleficenta skrev (10 timer siden): er man vant til at noen heter noe så er det fort gjort å glemme det nye navnet da.. Jeg har ikke det problemet sånn, egentlig. Pleier å lære nye navn ganske kjapt, gitt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #142 Del Skrevet 20. desember 2023 4 hours ago, Maleficenta said: kjønnsinkongruens er en diagnose btw. og lm det gins hborgor fins ikke aldersinkongruens? Kjønnsinkongruens er faktisk en diagnose enten du liker det eller ei. Anonymkode: 7ec07...344 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #143 Del Skrevet 20. desember 2023 Som mor er dette en av mine store bekymringer. Er så redd for at det blir underkommunisert i dagens samfunn at man ikke nødvendigvis behøver å føle seg som sitt eget kjønn hele tiden. Det som blir beskrevet av lærere lengre opp i tråden her er jo ikke tull, det finnes drøssevis med barn og unge som hele tiden bytter på hva de identifiserer seg som. Jeg er kvinne, men kan på ingen måte forstå hva det betyr å føle seg som en kvinne. Har alltid hatt mer guttete interesser, men aldri vært inne på tanken om at dette betyr at jeg ikke er en kvinne. Jeg har vært "gamer" hele livet, digger fantasyfilmer og bøker, og på TVen her i hus er det enten vintersport, fotball eller E-sport uavhengig av om det er jeg eller mannen som bestemmer. Kommer best overens med gutter og menn, og på generell basis synes jeg de er mye lettere å føre en samtale med, men mine nærmeste er kvinner. Nå har jeg blitt en kjedelig person som aldri drar på fest mer, men da jeg festet og hadde valget mellom et "guttevors" eller "jentevors" så hadde jeg det alltid mye triveligere sammen med gutta. Høyere takhøyde, bedre musikk, ingen begynte å grine, ingen hyling, og det var helt innafor å bare sitte i ro i sofaen og diskutere i en time om ringenes herre er best som theatrical eller extended verson. Hadde jeg vokst opp i dagens samfunn med alt fokuset som er på kjønn og identitet så hadde jeg sikkert blitt enormt forvirret over at mine interesser ikke passer med det "stereotypisk" kvinnelige. Dette må det bli mer fokus på. Anonymkode: cc609...1c6 3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus24 Skrevet 20. desember 2023 #144 Del Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som mor er dette en av mine store bekymringer. Er så redd for at det blir underkommunisert i dagens samfunn at man ikke nødvendigvis behøver å føle seg som sitt eget kjønn hele tiden. Det som blir beskrevet av lærere lengre opp i tråden her er jo ikke tull, det finnes drøssevis med barn og unge som hele tiden bytter på hva de identifiserer seg som. Jeg er kvinne, men kan på ingen måte forstå hva det betyr å føle seg som en kvinne. Har alltid hatt mer guttete interesser, men aldri vært inne på tanken om at dette betyr at jeg ikke er en kvinne. Jeg har vært "gamer" hele livet, digger fantasyfilmer og bøker, og på TVen her i hus er det enten vintersport, fotball eller E-sport uavhengig av om det er jeg eller mannen som bestemmer. Kommer best overens med gutter og menn, og på generell basis synes jeg de er mye lettere å føre en samtale med, men mine nærmeste er kvinner. Nå har jeg blitt en kjedelig person som aldri drar på fest mer, men da jeg festet og hadde valget mellom et "guttevors" eller "jentevors" så hadde jeg det alltid mye triveligere sammen med gutta. Høyere takhøyde, bedre musikk, ingen begynte å grine, ingen hyling, og det var helt innafor å bare sitte i ro i sofaen og diskutere i en time om ringenes herre er best som theatrical eller extended verson. Hadde jeg vokst opp i dagens samfunn med alt fokuset som er på kjønn og identitet så hadde jeg sikkert blitt enormt forvirret over at mine interesser ikke passer med det "stereotypisk" kvinnelige. Dette må det bli mer fokus på. Anonymkode: cc609...1c6 Hvorfor må det bli mer fokus på dette? Det er helt normalt at barn og unge går gjennom ulike faser. Hvorfor er det et problem dersom noen har en trans- eller ikke-binær fase? Dersom det ikke er reelt, vokser man ut av det. Dersom det er reelt, ville det kommet en gang i løpet av livet uansett. Per i dag, får ikke ikke-binære kjønnsbekreftende behandling i Norge, med mindre de betaler for det selv. Binære transpersoner kan få det, men først etter årevis med behandling i psykiatrien. Nåløyet for å få behandling er svært trangt, og man er veldig selektive på hvem som får behandling. Antallet som angrer på behandlingen er ekstremt lav. Synes det er interessant at mange av argumentene du bruker her, også ble brukt da jeg gikk på ungdomsskolen for mange år siden - men da om "trenden" med bifile barn og unge. Det ble sagt at det måtte bli mer fokus på dette, ellers ville vi ende opp med forvirrede barn og unge som deltok i seksuell aktivitet de ikke egentlig var klar for eller ønsket. Det skjedde selvsagt ikke. Jeg tror nok det går bra denne gangen også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #145 Del Skrevet 21. desember 2023 Blir spennende å se hvor mange kategorier det ender opp med til slutt 🤭 Anonymkode: 85c4e...fb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #146 Del Skrevet 21. desember 2023 En annen ting jeg ikke forstår med ikke-binære - binært system i biologien er hankjønn og hunkjønn. Det er de to deler av det binære systemet. Biologiske kvinner og menn, transkvinner og transmenn er alle sammen deler av det binære systemet. Interkjønn er også deler av det binære systemet, da de har sider fra begge de binære komponentene i seg. Ikke-binær vil si at de ikke er en del av det binære systemet (hankjønn og hunkjønn) i det hele tatt. Altså, er de noe ANNET enn hankjønn eller hunkjønn. Og det er der jeg faller av lasset. For vi har ikke noe annet i biologien enn det binære systemet. Ikke-binær betyr at vedkommende ikke har sider fra verken han- eller hunkjønn i seg, men noe ANNET. Hva er dette andre, da? Anonymkode: 31054...662 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus24 Skrevet 21. desember 2023 #147 Del Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): En annen ting jeg ikke forstår med ikke-binære - binært system i biologien er hankjønn og hunkjønn. Det er de to deler av det binære systemet. Biologiske kvinner og menn, transkvinner og transmenn er alle sammen deler av det binære systemet. Interkjønn er også deler av det binære systemet, da de har sider fra begge de binære komponentene i seg. Ikke-binær vil si at de ikke er en del av det binære systemet (hankjønn og hunkjønn) i det hele tatt. Altså, er de noe ANNET enn hankjønn eller hunkjønn. Og det er der jeg faller av lasset. For vi har ikke noe annet i biologien enn det binære systemet. Ikke-binær betyr at vedkommende ikke har sider fra verken han- eller hunkjønn i seg, men noe ANNET. Hva er dette andre, da? Anonymkode: 31054...662 Det er ikke så komplisert. Sosialt kjønn er ikke det samme som biologisk kjønn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 21. desember 2023 #148 Del Skrevet 21. desember 2023 venus24 skrev (2 timer siden): Det er ikke så komplisert. Sosialt kjønn er ikke det samme som biologisk kjønn. sosialt kjønn er konstruert. Derav navnet sosialt kjømn 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 21. desember 2023 #149 Del Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 20.12.2023 den 21.44): Kjønnsinkongruens er faktisk en diagnose enten du liker det eller ei. Anonymkode: 7ec07...344 ja nettopp en diagnose. og det skal liksom normaliseres? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus24 Skrevet 21. desember 2023 #150 Del Skrevet 21. desember 2023 Maleficenta skrev (55 minutter siden): sosialt kjønn er konstruert. Derav navnet sosialt kjømn Det er konstruert på samme måte som de aller fleste menneskelige opplevelser er konstruert. Ikke-binære har eksistert mange kulturer gjennom hele historien, og var/er f.eks. vanlig innenfor mange kulturer blant amerikanske urfolk. Mennesker er utrolig komplekse, og det er naivt å tro at kjønn utelukkende er kroppslig. Maleficenta skrev (54 minutter siden): ja nettopp en diagnose. og det skal liksom normaliseres? Ja, selvsagt? På samme måte som at man jobber for normaliseringen av andre diagnoser. Hva tenker du normalisering betyr, og hvorfor skal skal man ikke normalisere kjønnsinkongurens? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 22. desember 2023 #151 Del Skrevet 22. desember 2023 (endret) venus24 skrev (6 timer siden): Det er konstruert på samme måte som de aller fleste menneskelige opplevelser er konstruert. Ikke-binære har eksistert mange kulturer gjennom hele historien, og var/er f.eks. vanlig innenfor mange kulturer blant amerikanske urfolk. Mennesker er utrolig komplekse, og det er naivt å tro at kjønn utelukkende er kroppslig. Ja, selvsagt? På samme måte som at man jobber for normaliseringen av andre diagnoser. Hva tenker du normalisering betyr, og hvorfor skal skal man ikke normalisere kjønnsinkongurens? hvilke andre diagnoser normaliseres? og det heter seg at man har en diagnose. ikke at man er den. de med kjønnsinkongruens tror de er den Endret 22. desember 2023 av Maleficenta 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus24 Skrevet 22. desember 2023 #152 Del Skrevet 22. desember 2023 Maleficenta skrev (1 minutt siden): hvilke andre diagnoser normaliseres? og det heter seg at man har en diagnose. ikke at man er den. de med kjønnsinkongruens tror de er den Det er (heldigvis) et stort fokus på ymse diagnoser, nettopp for å normalisere dem. Uten sammenligning med kjønnsinkongurens når det gjelder innholdet i diagnosene, men jeg tenker f.eks. på autismespekterforstyrrelse, ADHD, angst, depresjon, HIV/AIDS, osv osv osv. Å normalisere en diagnose betyr at man menneskeliggjør, destigmatiserer og opplyser. Hvorfor skulle det vært en negativ ting? Hva mener du, helt konkret, med at "de med kjønnsinkongurens tror de er" diagnosen sin? Har du møtt mange med kjønnsinkongurens? Hvilket grunnlag har du for å si noe sånt? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 22. desember 2023 #153 Del Skrevet 22. desember 2023 Jeg synes det er rart at vi skal normalisere å gå inn på fremmedes profiler på sosiale medier og bli helt hysterisk over det man finner der. Finnes det folk som går gjennom masse profiler for å sjekke kjønn og pronomen? Og om ja – hvorfor det? Og hva burde man skrive i en SoMe-profil for å bli godkjent? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #154 Del Skrevet 22. desember 2023 venus24 skrev (14 timer siden): Det er ikke så komplisert. Sosialt kjønn er ikke det samme som biologisk kjønn. Man er fortsatt en del av det biologiske miljøet. Så når man er ikke-binær, altså ikke en del av det binære systemet med mann og kvinne, hva er man da? Sosialt kjønn er fortsatt kjønn. Til nå har vi ikke hatt annet enn mann og dame. Hvis du er ingen av delene, hva er du da? Anonymkode: 31054...662 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus24 Skrevet 22. desember 2023 #155 Del Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Man er fortsatt en del av det biologiske miljøet. Så når man er ikke-binær, altså ikke en del av det binære systemet med mann og kvinne, hva er man da? Sosialt kjønn er fortsatt kjønn. Til nå har vi ikke hatt annet enn mann og dame. Hvis du er ingen av delene, hva er du da? Anonymkode: 31054...662 Da er man ikke-binær. Sosialt kjønn er fortsatt kjønn, og ikke-binær er også kjønn. Amerikanske urfolk har tradisjon for å kalle det «two spirited», mens andre kulturer bruker andre navn. Som sagt har ikke-binære eksistert i mange kulturer gjennom hele historien, så at vi «til nå ikke har hatt annet enn mann og dame» stemmer rett og slett ikke. Skjønner ikke helt den ekstreme trangen til å putte mennesker i båser som du og andre her inne tydeligvis har? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 22. desember 2023 #156 Del Skrevet 22. desember 2023 venus24 skrev (11 timer siden): Det er (heldigvis) et stort fokus på ymse diagnoser, nettopp for å normalisere dem. Uten sammenligning med kjønnsinkongurens når det gjelder innholdet i diagnosene, men jeg tenker f.eks. på autismespekterforstyrrelse, ADHD, angst, depresjon, HIV/AIDS, osv osv osv. Å normalisere en diagnose betyr at man menneskeliggjør, destigmatiserer og opplyser. Hvorfor skulle det vært en negativ ting? Hva mener du, helt konkret, med at "de med kjønnsinkongurens tror de er" diagnosen sin? Har du møtt mange med kjønnsinkongurens? Hvilket grunnlag har du for å si noe sånt? jeg mener helt konkret at de tror de er det kjønnet de føler seg som Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus24 Skrevet 22. desember 2023 #157 Del Skrevet 22. desember 2023 Maleficenta skrev (1 minutt siden): jeg mener helt konkret at de tror de er det kjønnet de føler seg som Og det er å «være diagnosen»? På hvilken måte da? Deprimerte føler seg ofte deprimerte, folk på autismespekteret føler seg ofte autistiske, folk med angst føler på angsten sin, jeg er kvinne og føler meg som kvinne - men det er bare folk med kjønnsinkongurens som føler at de er diagnosen sin? Dette må du nesten forklare nærmere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 22. desember 2023 #158 Del Skrevet 22. desember 2023 (endret) venus24 skrev (4 minutter siden): Og det er å «være diagnosen»? På hvilken måte da? Deprimerte føler seg ofte deprimerte, folk på autismespekteret føler seg ofte autistiske, folk med angst føler på angsten sin, jeg er kvinne og føler meg som kvinne - men det er bare folk med kjønnsinkongurens som føler at de er diagnosen sin? Dette må du nesten forklare nærmere. ja er det ikke det som er selve diagnosen da at de syns ikke de er det kjønnet de er født som? folk på autismespekteret føler seg annerledes. De føler seg ikke autistiske. de som har angst kjenner på følekser som ligner på angst. De er ikke angst. En mann som føler seg som kvinne insisterer på at andre også skal kalle hn og oppfatte hn som kvinne. noen av de føler de er mer kvinne enn biologiske kvinner. Insisterer på at kvinner kan ha penis eller menn kan føde barn... Endret 22. desember 2023 av Maleficenta 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus24 Skrevet 22. desember 2023 #159 Del Skrevet 22. desember 2023 Maleficenta skrev (1 minutt siden): ja er det ikke det som er selve diagnosen da at de syns ikke de er det kjønnet de er født som? folk på autismespekteret føler seg annerledes. De føler seg ikke autistiske. de som har angst kjenner på følekser som ligner på angst. De er ikke angst. En mann som føler seg som kvinne insisterer på at andre også skal kalle hn og oppfatte hn som kvinne. noen av de føler de er mer kvinne enn biologiske kvinner. Insisterer på at kvinner kan ha penis eller menn kan føde barn... Igjen: hvordan vet du at folk med kjønnsinkongurens føler seg «som diagnosen sin»? Hvordan føler man seg som en diagnose? Hvilket grunnlag har du for å påstå dette? Folk med kjønnsinkongurens er like forskjellige som alle andre. Å påstå at alle med én spesifikk diagnose føler seg nøyaktig likt er utrolig spesielt. Anbefaler deg å lese deg opp på dette temaet, for jeg beklager å måtte si det, men det fremstår åpenbart at din kunnskap om temaet er mangelfull. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #160 Del Skrevet 23. desember 2023 On 12/21/2023 at 9:53 PM, Maleficenta said: ja nettopp en diagnose. og det skal liksom normaliseres? Normaliseres? Skal vi normalisere benbrudd, depresjon eller kreft? Det finnes noen mennesker som har behov for medisinsk behandling for å justere sekundære kjønnskarakteristika slik at de skal kunne fungere godt i samfunnet og ha det godt med seg selv. Samtidig så kan man jobbe for et samfunn med mer åpne kjønnsroller. Med andre ord to tanker i hodet samtidig. Anonymkode: 7ec07...344 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå