Gå til innhold

Når noen skriver at de er "ikkebinær" på sosiale media, hva betyr det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 18.12.2023 den 18.26):

Ja, hvis du ønsker å bli titulert slik høye herrer/damer/folk av høyere stand var titulert av "menigheten", så er det DU som er vanskelig. Jeg kan titulere deg ved navn. Det bør være bra nok.

Anonymkode: 31054...662

Ekspander  

At du bruker navnet til folk er kjempeflott det, så lenge det er det navnet de har valgt å bruke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkebinær er vel ingen av delene (eller begge??) Mens gender fluid er at kjønn avhenger av humør og dag ....

Anonymkode: 93d96...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (På 18.12.2023 den 20.27):

At du bruker navnet til folk er kjempeflott det, så lenge det er det navnet de har valgt å bruke.

Ekspander  

Selvfølgelig titulerer jeg dem med navnet de har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.12.2023 den 22.38):

Hvilket navn ellers skal jeg kalle vedkommende?

Ekspander  

Helt riktig, det er sånn det skal være.

Man skal respektere folk å kalle de for det navnet de bruker og har, selv om de kanskje har bytta navn i fortiden. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (På 18.12.2023 den 11.09):

Du fremstår jo også over gjennomsnittet opptatt av kjønn, og spesifikt andre menneskers kjønn. Det greier jeg ikke forstå. Hvordan påvirker det deg hvordan andre mennesker identifiserer seg? Hvem er du til å bestemme hva som er et «virkelig problem»? Og dersom ikkebinære føler de kvitter seg med et problem ved å identifisere seg som ikkebinære, er ikke det en bra ting? Hvorfor kan ikke folk få identifisere seg slik de ønsker, uten at noen skal henge seg opp i deres personlige valg?

Ekspander  

jeg er ikke opptatt av kjønn. Jeg bare forstår ikke greia med at man ikke skal akseptere det man er født som. Man kan ikke velge seg et kjønn, på lik linje som at man ikke kan velge øyenfarge, eller alder. Jeg skulle gjerne vært 25 jeg men nå er jeg en gang ikke 25 og jeg blir ikke 25 år om jeg så skulle identifisere meg som en 25 åring. Jeg er fortsatt født på 80 tallet og sånn er det bare... Og resten av innlegget ditt bare kverulerer du, så det gidder jeg ikke å svare på

Endret av Maleficenta
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (På 18.12.2023 den 20.27):

Ekspander  

er man vant til at noen heter noe så er det fort gjort å glemme det nye navnet da.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (På 18.12.2023 den 11.40):

Det skaper merarbeid fordi det er uvant. Så snart man venner seg til det, klarer man fint å bruke ønsket pronomen uten å tenke særlig over det. Det tenker jeg vi skal tåle, når vi vet at det er viktig for vedkommende.

Angående språket, er jeg helt uenig. Jeg synes «hen» gjør språket enklere, fordi jeg foretrekker et kjønnsnøytralt alternativ til «han eller henne», «vedkommende», eller enda verre «h*n». Dette synes jeg er praktisk uavhengig av kjønnsdebatten, f.eks. i en faglig tekst med anonymiserte respondenter. «Hen» har vært inkludert i rettskrivingsnormene på både nynorsk og bokmål i halvannet år nå, og er derfor grammatisk korrekt å bruke. I dialekter hvor det er vanlig å si «han Lars» og «ho Anne» kan man vel bare si «hen (navn)»? Synes ikke det er så komplisert, og gjør det selv i dagligtalen. Språk er i konstant utvikling. Heldigvis.

Språkrådet har en god artikkel om bruk av «hen», hvis du skulle være interessert.

Ekspander  

men problemet med de ikkebinære er at de gjerne ombestemmer seg etter en stund og lander på et kjønn til slutt likevel, og da blir det plutselig nye regler og nye krav fra vedkommende

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (På 20.12.2023 den 8.38):

jeg er ikke opptatt av kjønn. Jeg bare forstår ikke greia med at man ikke skal akseptere det man er født som. Man kan ikke velge seg et kjønn, på lik linje som at man ikke kan velge øyenfarge, eller alder. Jeg skulle gjerne vært 25 jeg men nå er jeg en gang ikke 25 og jeg blir ikke 25 år om jeg så skulle identifisere meg som en 25 åring. Jeg er fortsatt født på 80 tallet og sånn er det bare... Og resten av innlegget ditt bare kverulerer du, så det gidder jeg ikke å svare på

Ekspander  

Du er jo beviselig det, i og med at du bruker tid på å diskutere andre menneskers kjønn på internett. Jeg skjønner bare ikke hvorfor du må forstå noe for å kunne respektere det.

Maleficenta skrev (På 20.12.2023 den 8.46):

men problemet med de ikkebinære er at de gjerne ombestemmer seg etter en stund og lander på et kjønn til slutt likevel, og da blir det plutselig nye regler og nye krav fra vedkommende

Ekspander  

Hvorfor er det et problem?

Bælfeit skrev (På 20.12.2023 den 8.59):

Mest nyskjerrig på hva det står i folkeregisteret jeg.Hvordan fungerer det egentlig mtp kjønn?

Ekspander  

I folkeregisteret står ikke-binære registrert som enten mann eller kvinne. Binære transpersoner (transmenn og transkvinner) kan endre sitt juridiske kjønn dersom de ønsker det. En tredje kjønnskategori har blitt utredet, men enn så lenge ikke innført.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (På 20.12.2023 den 14.29):

Du er jo beviselig det, i og med at du bruker tid på å diskutere andre menneskers kjønn på internett. Jeg skjønner bare ikke hvorfor du må forstå noe for å kunne respektere det.

Hvorfor er det et problem?

I folkeregisteret står ikke-binære registrert som enten mann eller kvinne. Binære transpersoner (transmenn og transkvinner) kan endre sitt juridiske kjønn dersom de ønsker det. En tredje kjønnskategori har blitt utredet, men enn så lenge ikke innført.

Ekspander  

Nettopp. De må velge hva de er når de registrerer seg. Betyr det ikke at de egentlig heller mer mot det ene kjønnet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.12.2023 den 14.51):

Nettopp. De må velge hva de er når de registrerer seg. Betyr det ikke at de egentlig heller mer mot det ene kjønnet? 

Ekspander  

Hæ? Alle registreres jo i folkeregisteret som babyer, det er ikke noe man gjør selv som voksen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 13.17):

Så mye fjas. Tenker de ikke på alt ekstraarbeid de lager kun for å bli titulert med et lite ord. Hva med "deres høyhet" , vil det passe bedre? 

Anonymkode: 7429e...b00

Ekspander  

Det er du som ser ned på andre, men du ser det ikke selv "deres høyhet".

Anonymkode: 7ec07...344

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  Maleficenta skrev (På 20.12.2023 den 8.38):

Ekspander  

At du ikke forstår kjønnsinkongruens betyr ikke at det ikke eksisterer. I dag så er det heldigvis mulig med medisinsk hjelp for å få en kropp som man kan leve med.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2023 den 16.07):

At du ikke forstår kjønnsinkongruens betyr ikke at det ikke eksisterer. I dag så er det heldigvis mulig med medisinsk hjelp for å få en kropp som man kan leve med.

Ekspander  

kjønnsinkongruens er en diagnose btw. og lm det gins hborgor fins ikke aldersinkongruens?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (På 20.12.2023 den 16.23):

kjønnsinkongruens er en diagnose btw. og lm det gins hborgor fins ikke aldersinkongruens?

Ekspander  

Jeg har definitivt aldersinkongruens. Jeg er straks 40, men blir fortsatt spurt om leg på polet, og føler meg som om jeg er 25. Har flere nære venner i 20-årene. Synes det må bli mer oppmerksomhet rundt oss som er født i feil tiår! 🥺

Anonymkode: 94284...237

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2023 den 17.31):

Jeg har definitivt aldersinkongruens. Jeg er straks 40, men blir fortsatt spurt om leg på polet, og føler meg som om jeg er 25. Har flere nære venner i 20-årene. Synes det må bli mer oppmerksomhet rundt oss som er født i feil tiår! 🥺

Ekspander  

Jeg vil også si at jeg åpenbart passerer for å være i 20-årene, langt mer enn mange transpersoner jeg har sett passerer for sitt valgte kjønn. Folk spør meg hva jeg studerer f. eks. Og sier at de trodde jeg var mye yngre når jeg sier hvor gammel jeg er. #frihettilåvelge #neitilageism #transageisreal

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...