Gå til innhold

Når noen skriver at de er "ikkebinær" på sosiale media, hva betyr det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

venus24 skrev (6 timer siden):

Igjen: Det er forskjell på sosialt og biologisk kjønn.

Hvorfor plager det deg så mye at en liten gruppe mennesker ønsker å leve livene sine utenfor de binære kjønnsnormene?

Nettopp. Kjønn. De som erklærer seg for å være ikke-binære, tar helt avstand fra kjønn. 

Anonymkode: 31054...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 hours ago, MariaIsabel said:

Neida, meget sikker på hvem som er sykest, så det går helt fint. 

"Ignorance is bliss" så forståelig at du har kommet til den konklusjonen.

Anonymkode: 7ec07...344

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Nettopp. Kjønn. De som erklærer seg for å være ikke-binære, tar helt avstand fra kjønn. 

Du kan i det minste sette deg inn i kunnskapen før du sprer feilinformasjon. Vet du i det hele tatt hva ikke-binær betyr?

Anonymkode: 7ec07...344

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hva så? Sosialt kjønn inkluderer også ikkebinære. Hvorfor så opphengt i ord og merkelapper?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (På 15.12.2023 den 15.26):

Igjen: Det er forskjell på sosialt og biologisk kjønn.

Hvorfor plager det deg så mye at en liten gruppe mennesker ønsker å leve livene sine utenfor de binære kjønnsnormene?

fordi de har primadonnanykker

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

fordi de har primadonnanykker

Hva legger du i "primadonnanykker"? De lever livene sine på en måte som gjør dem lykkeligere, og det skader absolutt ingen. Hvorfor går du rundt og irriterer deg over andre menneskers personlige valg? Ikke rart det er krig i verden, si

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 hours ago, venus24 said:

Hva legger du i "primadonnanykker"? De lever livene sine på en måte som gjør dem lykkeligere, og det skader absolutt ingen. Hvorfor går du rundt og irriterer deg over andre menneskers personlige valg? Ikke rart det er krig i verden, si

Respekterer du andres mening? For eksempel om at det bare finnes to kjønn, og at resten er følelser og psykiatri? 

Er det rart det er krig i verden.... 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (59 minutter siden):

Respekterer du andres mening? For eksempel om at det bare finnes to kjønn, og at resten er følelser og psykiatri? 

Er det rart det er krig i verden.... 

Både biologer og psykiatrien er uenig med deg i det, men du har selvsagt rett til å mene hva enn du vil

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (18 minutter siden):

Både biologer og psykiatrien er uenig med deg i det, men du har selvsagt rett til å mene hva enn du vil

Herregud🙈 Snakk om å håndplukke kildene sine.

Nei. De aller fleste biologer mener IKKE at det finnes mer enn to kjønn. 

Anonymkode: 15a07...46b

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, venus24 said:

Det finnes forskere, blant annet biologer og psykiatere, som har ulikt syn. Og mitt syn på saken er, som ditt, heldigvis ganske uviktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (På 15.12.2023 den 14.01):

Man må ikke velge noe som helst. At du ønsker å leve innenfor det binære er helt greit, men andre menneskers kjønn og kjønnsuttrykk er ikke din sak.

Helsepersonell har tilgang til pasientens journal, og behandler dem deretter. Det er forskjell på sosialt og biologisk kjønn. En lege kan bruke pasientens foretrukne pronomen (f.eks. "hen") og samtidig behandle pasienten korrekt utifra dens biologiske kjønn. Det er ingen motsetning her, og helsepersonell greier å navigere dette helt fint.

Så mye fjas. Tenker de ikke på alt ekstraarbeid de lager kun for å bli titulert med et lite ord. Hva med "deres høyhet" , vil det passe bedre? 

Anonymkode: 7429e...b00

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Herregud🙈 Snakk om å håndplukke kildene sine.

Nei. De aller fleste biologer mener IKKE at det finnes mer enn to kjønn. 

Anonymkode: 15a07...46b

Kom gjerne med dine egne kilder :)

Edit: Les gjerne artikkelen jeg linket til. Det handler ikke om «mer enn to kjønn», men om at kjønn er et spekter. Og igjen: Det er forskjell på sosialt og biologisk kjønn.

Tiuren skrev (18 minutter siden):

Det finnes forskere, blant annet biologer og psykiatere, som har ulikt syn. Og mitt syn på saken er, som ditt, heldigvis ganske uviktig. 

Oki

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så mye fjas. Tenker de ikke på alt ekstraarbeid de lager kun for å bli titulert med et lite ord. Hva med "deres høyhet" , vil det passe bedre? 

Anonymkode: 7429e...b00

Hvor mye ekstraarbeid er det egentlig å si «hen» istedenfor han/hun?

Endret av venus24
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (5 timer siden):

Kom gjerne med dine egne kilder :)

Edit: Les gjerne artikkelen jeg linket til. Det handler ikke om «mer enn to kjønn», men om at kjønn er et spekter. Og igjen: Det er forskjell på sosialt og biologisk kjønn.

Oki

Hvor mye ekstraarbeid er det egentlig å si «hen» istedenfor han/hun?

er bare et problem at de bøir dritsure om man glemmer seg og sier feil. Enten om det er feil titulering eller at man glemmer å tiltale de med det nye kjønnsnøytrale navnet de har funnet på

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

venus24 skrev (20 timer siden):

de blir sure om folk titulerer dem feil etter deres øyne

Endret av Maleficenta
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 minutter siden):

er bare et problem at de bøir dritsure om man glemmer seg og sier feil. Enten om det er feil titulering eller at man glemmer å tiltale de med det nye kjønnsnøytrale navnet de har funnet på

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

de blir sure om folk titulerer dem feil etter deres øyne

Har du møtt mange ikkebinære? Det har jeg. Det har selvsagt skjedd at jeg og andre har bommet på pronomen og/eller navn, og jeg har aldri opplevd "at de blir dritsure". Tvert imot er min erfaring at de høflig retter på den som sier feil, og så går samtalen videre.

Når det er sagt: Jeg forstår at man blir irritert hvis man har rettet på samme person hundre ganger og de fremdeles ikke greier å huske navn eller pronomen. Spesielt hvis det er snakk om mennesker som med vilje nekter å bruke nytt navn/pronomen bare for å være vanskelig. Når noen bytter navn av ulike grunner (giftemål, skilsmisse, fjerne mellomnavn, bare hater det gamle navnet etc etc) så retter man seg selvsagt etter det. Noe annet er utrolig uhøflig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (1 minutt siden):

Har du møtt mange ikkebinære? Det har jeg. Det har selvsagt skjedd at jeg og andre har bommet på pronomen og/eller navn, og jeg har aldri opplevd "at de blir dritsure". Tvert imot er min erfaring at de høflig retter på den som sier feil, og så går samtalen videre.

Når det er sagt: Jeg forstår at man blir irritert hvis man har rettet på samme person hundre ganger og de fremdeles ikke greier å huske navn eller pronomen. Spesielt hvis det er snakk om mennesker som med vilje nekter å bruke nytt navn/pronomen bare for å være vanskelig. Når noen bytter navn av ulike grunner (giftemål, skilsmisse, fjerne mellomnavn, bare hater det gamle navnet etc etc) så retter man seg selvsagt etter det. Noe annet er utrolig uhøflig.

ja har møtt noen de er veldig hårsåre og blir veldig lett sure og fornærmet. Selv på folk som bare er glemsomme

Endret av Maleficenta
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 15.12.2023 den 4.26):

Det hjelper sjelden for meg. Da står jeg bare igjen med enda flere ubesvarte spørsmål.🤔

Anonymkode: c07b0...00e

Barbie?

Anonymkode: d2ab2...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (15 minutter siden):

Du har møtt MANGE ikke-binære, når de utgjør forsvinnende liten minoritet? Ok 🤣🤣🤣

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (16 minutter siden):

Uansett barnslig eller ikke, jeg kommer aldri til å kalle en annen person for "de". Vedkommende er ikke min herre, og jeg er ikke slaven/underordnet. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (49 minutter siden):

ja har møtt noen de er veldig hårsåre og blir veldig lett sure og fornærmet. Selv på folk som bare er glemsomme

Javel. Dersom svarene til folk her inne er representative for holdningene ikkebinære møter når de åpner opp om kjønnsidentiteten sin, kan jeg godt forstå at de blir både sure og fornærmet

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Du har møtt MANGE ikke-binære, når de utgjør forsvinnende liten minoritet? Ok 🤣🤣🤣

Ja

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Uansett barnslig eller ikke, jeg kommer aldri til å kalle en annen person for "de". Vedkommende er ikke min herre, og jeg er ikke slaven/underordnet. 

Og likevel er det ikkebinære som blir sett på som vanskelige. Forstå det den som kan

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...