Gå til innhold

Når noen skriver at de er "ikkebinær" på sosiale media, hva betyr det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nettopp. Det at du ikke klarer å forstå dette, betyr at du har en veldig sterk følelse av å være kvinne eller mann (avhengig av hva du er, selvsagt). Ikke binære har en like sterk følelse av å verken være mann eller kvinne.

Anonymkode: fca3b...f42

Alle har faser av livet hvor man kan føle seg mer eller mindre ukomfortabel i kroppen sin - puberteten, svangerskap og overgangsalder er noen av de fasene. Det kan også komme av ting man opplever, som f.eks seksuelt overgrep, seksuell trakassering, mobbing, mishandling etc. 

Folk som allerede er i sårbare situasjoner, opplever nå for tiden at dersom de er en del av LGBTQIA+, så kan de få tilhørighet, bli en del av et fellesskap, bli interessante og "relevante" og unnslippe noen av de vanskelige følelsene sine ... 

Tenker du at alle som kaller seg ikke-binær nå gjør det fordi de bare er født sånn, og det er helt normalt? De trenger psykiatrisk hjelp. Samfunnet er bare altfor skrudd til å forstå det.

• Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan er det mulig? Hva mener de at de er da? Absurd er det.

Anonymkode: 03801...efc

Person? Enkelt og greit.

Anonymkode: e1ebd...b19

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jepp. Jeg har hatt klasser der man som lærer nærmest over natten altså skal gå fra å kalle elever man har kjent i flere år for «hun» og et jentenavn, til «hen» og et slags «oppdiktet» navn (fra fantasy, eller et navn som ikke finnes på norsk). Flere elever i en klasse i løpet av måneder. Man er livredd for å si noe feil, og være skyld i at de føler seg dårlig behandlet. 

Anonymkode: a698e...ef8

Hvorfor setter ikke du som lærer deg inn i tematikken?

Anonymkode: 7ec07...344

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tja, at du er verken eller? Jeg er lærer, og de siste tre-fire årene har det tatt helt av med elever, alle jenter, som sier de er ikke-binære. Mange skifter også navn, og det er ekstremt viktig at vi går helt sømløst fra å kalle «Oda» for «hun» én dag, til å kalle dem «hen» og «Kim» neste dag. Nåde oss om vi glemmer oss de første ukene…

Jeg ville fortsatt å kalle HENNE for "Oda".  Liker hun det ikke? Da innkaller jeg foreldrene og tar en prat. 

Anonymkode: 4c9b2...816

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

At de ikke føler seg som verken dame eller mann

Anonymkode: c1550...e4f

Dette er kanskje litt off topic, men jeg leste om en svensk kvinne som snudde i prosessen med å skifte kjønn. Det gjorde hun når hun ble klar over at man ikke trenger å føle seg som en kvinne for å være en kvinne. Ingen hadde fortalt henne dette før

Akkurat dette poenget mener hun er underkommunisert til spesielt unge i dag, og jeg tror hun har rett

Ellers heier jeg på at alle skal få være den de er, synes bare det er viktig å normalisere dette med å ikke føle seg helt hjemme i seg selv

Anonymkode: 90352...b64

• Liker 16
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isambard skrev (14 timer siden):

Det er et lavterskeltilbud for alle som vil være med på LGBT++ toget uten å være homo eller trans.

Det er ikke et tilbud fra alle som er homo eller trans. 

Anonymkode: a3764...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (11 timer siden):

Alle har faser av livet hvor man kan føle seg mer eller mindre ukomfortabel i kroppen sin - puberteten, svangerskap og overgangsalder er noen av de fasene. Det kan også komme av ting man opplever, som f.eks seksuelt overgrep, seksuell trakassering, mobbing, mishandling etc. 

Folk som allerede er i sårbare situasjoner, opplever nå for tiden at dersom de er en del av LGBTQIA+, så kan de få tilhørighet, bli en del av et fellesskap, bli interessante og "relevante" og unnslippe noen av de vanskelige følelsene sine ... 

Tenker du at alle som kaller seg ikke-binær nå gjør det fordi de bare er født sånn, og det er helt normalt? De trenger psykiatrisk hjelp. Samfunnet er bare altfor skrudd til å forstå det.

Og dette vet du fordi..?

Jeg har ikke all verdens erfaring på området, men har en kompis som kom ut til meg som ikke-binær nylig, i godt voksen alder. Han sier han har visst det selv i over 40 år, han er tidenes mest stødige fyr og aldri vært i noen sårbar situasjon. Jeg kan heller se noe som tyder på han har problemer med mental helse.

Så forklar meg gjerne hvorfor han trenger psykiatrisk hjelp.

Anonymkode: 82159...a29

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2023 den 23.19):

Nettopp. Det at du ikke klarer å forstå dette, betyr at du har en veldig sterk følelse av å være kvinne eller mann (avhengig av hva du er, selvsagt). Ikke binære har en like sterk følelse av å verken være mann eller kvinne.

Jeg er først og fremst MEG, min personlighet. Og kvinne selvfølgelig. Men går ikke rundt og føler så veldig på at jeg er en kvinne, det er noe jeg ER biologisk.

Anonymkode: ba5fd...bb1

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2023 den 22.40):

Tja, at du er verken eller? Jeg er lærer, og de siste tre-fire årene har det tatt helt av med elever, alle jenter, som sier de er ikke-binære. Mange skifter også navn, og det er ekstremt viktig at vi går helt sømløst fra å kalle «Oda» for «hun» én dag, til å kalle dem «hen» og «Kim» neste dag. Nåde oss om vi glemmer oss de første ukene…

Ting som aldri skjedde.

Tenåringer er vel generelt dårlige til å tilgi den minste overtredelse, så om dette var reelt har det ikke noe med ikke-binær å gjøre, men alder. Du greier det nok helt fint dersom noen skifter etternavn, men fornavn skal liksom være så himla vanskelig.

Anonymkode: 51e6d...0f2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 13.42):

Det betyr at de bytter pronomen annenhver uke 

Anonymkode: 9949a...a74

Nei. Ikke svar på temaer du ikke har greie på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ting som aldri skjedde.

Tenåringer er vel generelt dårlige til å tilgi den minste overtredelse, så om dette var reelt har det ikke noe med ikke-binær å gjøre, men alder. Du greier det nok helt fint dersom noen skifter etternavn, men fornavn skal liksom være så himla vanskelig.

Om jeg krever at du oppfører deg på en ny måte ovenfor deg, og det er helt krise om du ikke tilpasser deg, og så endrer jeg det. Da er det hersketeknikk vi snakker om.

Anonymkode: d3d6c...34e

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.12.2023 den 23.19):

Da har jeg følgende spørsmål:

* Hvor kjøper de klærne sine? På herreavdeling eller dameavdeling? Hvordan kan de velge hvilken avdeling de skal handle klær fra?

* Hvordan definerer de seksualiteten sin? Man har jo kategoriene heterofil, homofil, bifil og så videre. Hvordan kan de vite om de er heterofile eller homofile, når de ikke vet hvilket kjønn de er?

* Alle mennesker har kjønnsuttrykk, nettopp fordi vi har to kjønn. Det går ikke an å ikke ha noe kjønnsuttrykk, siden det meste i samfunnet er skapt etter det binære systemet. Hvordan navigerer de der?

Anonymkode: 31054...662

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/11/2023 at 10:36 PM, AnonymBruker said:

At de er kvinne den ene dagen og mann den neste?

Anonymkode: 03801...efc

Det betyr at du ikke bør ta kontakt. Hver eneste samtale med disse skal handle om kjønn, dyrevelferd og kjønnstoalett

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husler du emoene for en 20 år siden? Det. Bare at nå går det på kjønn. 

Anonymkode: 48773...919

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de er påvirket og hjernevasket av sosiale medier som mener at det enten ikke finnes kjønn, eller at man kan være det kjønnet man selv ønsker 🙄 Lurer på hvor menneskeheten ender 🙄

Anonymkode: af70e...320

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (På 12.12.2023 den 2.31):

Nettopp. Jeg forstår heller ikke hvordan det "føles" å "føle seg som kvinne/mann". Jeg er biologisk kvinne, og kan ikke si at jeg har STERK tilknytning til det kvinnelige. Kan gå i joggebukser og grove sko uten å sminke eller sette opp håret en dag, og fullt sett med sminke, kjole og hæler en annen dag. Jeg våkner ikke opp hver dag og kjenner etter om jeg føler meg som kvinne eller ei. På jobb er jeg arbeidstaker, med barna er jeg forelder, med venner er jeg en venn, i idretten er jeg idrettsutøver. Det eneste jeg "kjenner" på av det kvinnelige, er når jeg er intim med mannen. Men jeg regner med at også ikke-binære har sex med kjærestene sine. Hvordan definerer de seg da?

Anonymkode: 31054...662

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2023 den 22.45):

Jepp. Jeg har hatt klasser der man som lærer nærmest over natten altså skal gå fra å kalle elever man har kjent i flere år for «hun» og et jentenavn, til «hen» og et slags «oppdiktet» navn (fra fantasy, eller et navn som ikke finnes på norsk). Flere elever i en klasse i løpet av måneder. Man er livredd for å si noe feil, og være skyld i at de føler seg dårlig behandlet. 

Hvordan klarer du å ikke få tuillflir, som vi sier her? 😁

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...