AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #21 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kun en julaften selvsagt, gavene åpnes der barnet er Anonymkode: c7cde...1ae Samme her. Barna våre har, som andre barn, selvsagt bare 1 julaften Anonymkode: 75d8b...10d
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #22 Skrevet 12. desember 2023 Jeg skjønner ikke greia med at det er så fælt å feire to julaftner. Jeg vokste opp med foreldre som ofte jobbet på julaften, og da feriet vi alltid to julaftner. Jeg synes det ble like magisk av å feire to ganger, og har aldri tenkt det var negativt. Anonymkode: 0c682...092
Millimani Skrevet 12. desember 2023 #23 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skjønner ikke greia med at det er så fælt å feire to julaftner. Jeg vokste opp med foreldre som ofte jobbet på julaften, og da feriet vi alltid to julaftner. Jeg synes det ble like magisk av å feire to ganger, og har aldri tenkt det var negativt. Anonymkode: 0c682...092 Har du skilte foreldre? 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #24 Skrevet 12. desember 2023 Barna får alle gavene julaften, uavhengig om de er til far eller meg. Anonymkode: a20e7...87e 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #25 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Kun en julaften selvsagt, gavene åpnes der barnet er Anonymkode: c7cde...1ae Det er det som virker fornuftig for alle parter. Når jeg hører om barn av skilte foreldre som har to julaftener, to konfirmasjonsfester, to bursdagsfester osv,, får det meg til å tenke at de oppfører seg som søsken som måler brusmengde i glass med linjal. Alt må liksom være likt på millimeteren. Og så skal man da liksom lære barnet å være raus? Hva er egentlig greia? Anonymkode: b6a26...591 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #26 Skrevet 12. desember 2023 Vi har aldri sendt med julegavene fra min familie til min eks. Når datteren vår feirer jul med pappaen sin, så er gavene fra min familie værende hos meg. Og motsatt Anonymkode: 8c0b4...657
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #27 Skrevet 12. desember 2023 Vi har to «julaftener». Far har ikke familie, så julaften der er bare far og barnet. Før bruddet feiret vi alltid med min familie, så hun var vant til det og syntes det var det som var jul og var lei seg for å gå glipp av det annenhvert år. Derfor valgte vi å gjøre det sånn. De tingene hun får i gave får hun selvsagt ta med seg fritt mellom hjemmene, de er hennes. Anonymkode: dfa39...bad
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #28 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 11.12.2023 den 21.30): Fikk eksen din gaver som var TIL din side av familien og skulle leveres tilbake? Var det ikke barnet som fikk sine egne julegaver? De skal leveres tilbake? Anonymkode: 2a0a3...919 Han praktiserer at gaver som er fått der beholdes der… dvs jeg kan ikke sende med gaver fra min familie fordi barnet fåe ikke ta det med tilbake til meg igjen. Barnet bor 50/50. Anonymkode: da566...73e
Daisy-love Skrevet 13. desember 2023 #29 Skrevet 13. desember 2023 I utgangspunktet én julaften, men vi fikk alltid en konvolutt med kontanter fra mormor, og litt annet som de samlet på, og det ble ikke sendt med så det ikke skulle forsvinne. Når vi hadde jul med min mors familie så ble de samme tingene også passet ekstra godt på og ikke lagt under juletreet. Vi bare fikk de tingene en annen dag, det var ikke noe ekstra feiring for det. Ene søsken fikk til og med en stor kontorstol som skulle være hos motsatt av den det ble feiret jul hos, og den ble pakket inn og sendt med.
Daisy-love Skrevet 13. desember 2023 #30 Skrevet 13. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Han praktiserer at gaver som er fått der beholdes der… dvs jeg kan ikke sende med gaver fra min familie fordi barnet fåe ikke ta det med tilbake til meg igjen. Barnet bor 50/50. Anonymkode: da566...73e Da holder jeg med deg i å ikke sende med gaver der tik jul fra din side, eller ihvertfall sortere godt på hva. Endret 13. desember 2023 av Daisy-love Stod det, istedenfor deg.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #31 Skrevet 13. desember 2023 Vi er ikke skilt, men vi alternerer på å feire jul i to ulike landsdeler, en jul med min familie, og en jul med hans familie. Hans familie ønsker gjerne å være tilstede når ungene åpner gaver, så vi har pleid å ta en gavekveld på forhånd, når vi skal feire med min familie. Når vi feirer med hans familie åpner vi gavene fra min familie om morgenen på julaften, rett og slett fordi vi ellers hadde blitt sittende i to timer ekstra med gaveåpning, om vi skulle hatt gaver fra min side, fra min svoger sin familie og fra de som er tilstede. Det er lov å løse ting på andre måter enn det som "alltid" er blitt gjort. Min mor synes dette er helt håpløst og skulle gjerne sett at vi åpnet gavene fra dem på julaften, men det må hun rett og slett akseptere at vi løser det på en annen måte. Anonymkode: a5b2b...bca
Heln Skrevet 13. desember 2023 #32 Skrevet 13. desember 2023 Vi feirer sammen. Det gjorde foreldrene mine også, mamma kom på besøk til pappa til gaveåpningen og så dro hun igjen når vi skulle legge oss. Jeg er så glad for at jeg fikk oppleve jula med begge foreldrene mine. Det har vært viktig for meg, og også viktig å videreføre.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #33 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 11.12.2023 den 21.42): Vi feirer alltid bursdager, jul og nyttårsaften sammen. Barna får gaver fra oss sammen, uavhengig av anledning. Det er ikke barna som har valgt skilte foreldre, det er belastende nok å ha to hjem om man ikke skal drive med to julaftener osv. Barn setter pris på å ha foreldrene sine sammen, og uten å ha julaften 1 og 2 etc, med tilhørende sårhet ovenfor den forelderen de ikke er med på de "ekte" dagene. Anonymkode: 1f49d...095 Dette går fint om begge er single, men ikke med nye partnere i bildet. Anonymkode: 04495...76a
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #34 Skrevet 13. desember 2023 Heln skrev (20 minutter siden): Vi feirer sammen. Det gjorde foreldrene mine også, mamma kom på besøk til pappa til gaveåpningen og så dro hun igjen når vi skulle legge oss. Jeg er så glad for at jeg fikk oppleve jula med begge foreldrene mine. Det har vært viktig for meg, og også viktig å videreføre. Dette går jo ikke med nye partnere i bildet Anonymkode: 04495...76a
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #35 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 0.58): Levere tilbake gaver?😅 Anonymkode: 603d4...d7c Ja? Tantebarnet mitt er annenhver helg til far, og de har annenhver jul. Når min søster sin familie gir barnet gaver som er tiltenkt dagligdags bruk, eller feks ett leke-sminkebord jenta har ønsket seg så er gavene kjøpt inn mtp at jenta skal få bruke det til hverdags og ikke annenhver helg. Jeg har i år strikket kjole til henne, mye tid og arbeid ligger i den kjolen. En kjole hun har vist til meg at hun ønsker seg. Foreldrene mine/mormor og morfar til jenta har kjøpt ett Brio-dukkehus med inventar. Nå i år er det søsteren min si jul, men hvis jenta skulle ha feiret til far: skulle da kjolen blitt liggende der sånn at hun bare hadde brukt den annenhver helg og ikke til hverdags i barnehagen? Nesten ikke fått brukt den før det blir vår og den blir for varm? Eller bare fått lekt med dukkehuset som hun har ønsket seg lenge annenhver helg? Hva når hun blir eldre og får egen iPad ei jul hun feirer hos far? Bare bruke den annenhver helg pga han sender den ikke med tilbake selv om det var gave fra mor? Tror heller ikke at ex-svoger hadde blitt glad hvis søsteren min ikke hadde sendt med gaver jenta får fra hans side av familien når jenta feirer jul hos mor. Anonymkode: e170e...879
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #36 Skrevet 13. desember 2023 Vi sender med alt av gaver til der hvor barnet skal feire jul. Min manns barn får ikke lov å ha med gaver fra mor til oss når de skal feire jul hos oss, og det er de ikke fornøyd med. Vi får dessverre ikke gjort noe med dette, da det er mor som bestemmer. Anonymkode: 258e0...0b6
Fighter83 Skrevet 13. desember 2023 #37 Skrevet 13. desember 2023 Feirer sammen. Gaveåpning på julaften. Hender at jeg jobber men da gikk jeg glipp av dette, null stress! Viktigste er at barna har det bra.
skruf Skrevet 13. desember 2023 #38 Skrevet 13. desember 2023 I begynnelsen hadde vi annenhver jul, men av og til kom far/exen og stemor hjem til mannen min og meg og vi alle feiret jul sammen. Etterhvert fikk far og jeg barn med våre nye partnere og julaften ble som oftest hver for oss. Gaver ble sendt med dit hun feiret, gave fra oss fire foreldre har vi alltid spleiset på. Noen gaver ble igjen til far, og noen gaver ble med hit, og omvendt Siste 15 årene har hun vært hjemme julaften da far og stemor bestemte seg for å gå for engelsk jul (stemor er engelsk), mens eldste ville feire norsk jul, Så hun er hjemme julaften og drar til far på deres julemiddag 1 juledag (da mannen min og jeg kjøpte hus så bosatte vi oss med hensikt ikke langt unna far og stemor sånn at det skulle bli lettere for jenta vår å gå i mellom hjemmene sine, likedan ha samme skole og vennegjeng i samme krets) Hun er ei ung voksen kvinne nå, og veldig glad for den rausheten vi voksne har hatt ( og fortsatt har….selv om hun bor i en annen by så hjelper vi hverandre ved behov…de er fast hundepasser til oss og vi passer kattene deres, tar inn post, vanner planter osv når de er på ferie) (våre «nye» barn ble født med litt under 1 års mellomrom, og jeg var dagmamma for deres barn i påvente av bhg-plass da jeg var hjemme i mammaperm) Det er ikke barna som har bedt om at foreldrene skal gå fra hverandre, det er ikke barna som velger steforeldre eller å få nye søsken. De er heller ikke små så lenge og de bor ikke hjemme for alltid. Så da er det oss voksne sitt ansvar for at de sitter igjen med minner om en god barndom og oppvekst, selv om de ikke har vokst opp i en kjernefamilie. Alt har ikke gått på skinner fra dag 1 til oss heller, selv om det gikk seg til. Det har vært mye kamelsvelging. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #39 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette går jo ikke med nye partnere i bildet Anonymkode: 04495...76a Gjør det vek Anonymkode: c7cde...1ae
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #40 Skrevet 13. desember 2023 En julaften, og en julegave fra mamma og stefar, pappa og stemor. Jeg feirer "alene" i år, hos min bror med familie. Ungene er hos far og ønsker seg ikke to julaftener. Jeg skulle vel ønske en ekstra julaften med barna, men det ville vært for min del og ikke for deres. Samarbeidet er krevende, men da ungdommene våre elsker alpint og årskort på skisenteret er grisedyrt nå som de må betale som voksne foreslo far en spleis. Og jeg synes det var en god løsning. Anonymkode: b76d0...999
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå