Gå til innhold

Märtha Louise og Durek Verrett


Parasoll

Anbefalte innlegg

Pasha skrev (10 minutter siden):

Jeg har da ikke trukket inn Netflix. 

Jeg synes det bare det er rart at helsevesenet i et annet land skal dekke han sin dialyse.. Eller at han eventuelt skal få ny nyre her i Norge.  det bør han få i USA 

(akkurat dialyse i Norge er vel innafor da han bor her)

Det er jeg jo enig i. Bare forsto det sånn at det var bryllupsreisen du snakket om. Leste kommentaren på nytt, og jeg misforsto den. Men tror det var linket noe lengre bak i diskusjonen om dette, hvor det sto at han sitt på det rene ifht regelverk om helsehjelp i et annet land. Skal se om jeg finner det.

Jeg fant ikke det jeg spesifikt lette etter, men det jeg fant var, at man må være medlem i folketrygden og/eller jobbe i Norge. Vet ikke hvilket arbeid man skal si Durek evt har her, men kanskje det er der han kommer inn i systemet.

Endret av PusheenPusheen
Tilleggssetning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PusheenPusheen skrev (39 minutter siden):

Det er jeg jo enig i. Bare forsto det sånn at det var bryllupsreisen du snakket om. Leste kommentaren på nytt, og jeg misforsto den. Men tror det var linket noe lengre bak i diskusjonen om dette, hvor det sto at han sitt på det rene ifht regelverk om helsehjelp i et annet land. Skal se om jeg finner det.

Jeg fant ikke det jeg spesifikt lette etter, men det jeg fant var, at man må være medlem i folketrygden og/eller jobbe i Norge. Vet ikke hvilket arbeid man skal si Durek evt har her, men kanskje det er der han kommer inn i systemet.

Hvis man har midlertidig oppholdstillatelse i Norge har man krav på helsehjelp som gjør at man ikke må avbryt oppholdet for å reis tilbake igjen. Durek fikk ihvertfall 6 mnd midlertidig oppholdstillatelse i forbindelse med bryllupet. 
 

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasha skrev (1 time siden):

Men kan man bare forvente å få dialyse i et annet land? Kan en vanlig amerikaner på ferie her få det i Norge? eller kan Ola Nordmann få det i USA?

 

Pasha skrev (59 minutter siden):

Jeg synes det bare det er rart at helsevesenet i et annet land skal dekke han sin dialyse.. Eller at han eventuelt skal få ny nyre her i Norge.  det bør han få i USA 

(akkurat dialyse i Norge er vel innafor da han bor her)

Dette er de mest interessante spørsmålene omkring hele Durek-saken tenker jeg. Hver gang de reiser hit og dit tenker jeg: "Jaså, det er altså mulig å få til som dialysepasient?" Det gir håp for en pasientgruppe som er svært bundet opp og begrenset i hverdagen! For kan Durek, så kan vel alle?

Om gjestedialyse i Norge: https://www.lnt.no/livet-med-sykdom/ferie-og-reise/gjestedialyse-i-norge

Sitat

Snakk med en sykepleier på din faste dialyseavdeling om hvor du skal reise, slik at de kan hjelpe deg med å ta kontakt med en dialyseavdeling i nærheten for å undersøke om det er plass til deg på gjestedialyse i tidsrommet du ønsker å reise. Vær oppmerksom på at du bør være litt fleksibel, da mange dialyseavdelinger har stor pågang, og de faste pasientene selvsagt blir prioritert. Snakk derfor med en sykepleier på din dialyseavdeling i god tid før planlagt ferie.

Så: Absolutt mulig, men ikke superfleksibelt. Ingen kostnader såvidt jeg kan se.

Dialyse på reise i utlandet: https://www.lnt.no/livet-med-sykdom/ferie-og-reise/utenlandske-dialyseklinikker

Her finnes det altså en egen nettside der man kan bestille dialyse på reise rundt omkring i verden. I noen tilfeller dekkes utgiftene i etterkant iflg opplysninger på HelseNorge, mens noen klinikker aksepterer europeisk helsetrygdkort, slik at behandlingen er gratis for pasienten.

Endret av Aricia
  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (10 minutter siden):

Hvis man har midlertidig oppholdstillatelse i Norge har man krav på helsehjelp som gjør at man ikke må avbryt oppholdet for å reis tilbake igjen. Durek fikk ihvertfall 6 mnd midlertidig oppholdstillatelse i forbindelse med bryllupet. 
 

Får man forlenget oppholdstillatelse etter man har giftet seg, eller er det andre krav som stilles også? Kan ekstremt lite om dette, kjenner jeg.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (5 minutter siden):

Får man forlenget oppholdstillatelse etter man har giftet seg, eller er det andre krav som stilles også? Kan ekstremt lite om dette, kjenner jeg.

Er vell ikke så enkelt? Kan lite om dette jeg også. Men vet jo at norske kvinner som gifter seg med utenlandske menn av og til sliter med å få varig opphold for de i Norge🤔

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang reiseforsikring og behandling i utlandet så er det nok en del forskjellige ting.

Min mamma fikk kreft, men følte seg veldig bra. Hun og pappa reiste til syden og der ble mamma dårlig, nyresvikt. Hun fikk hjelp på sykehuset uten at det kostet noe da hun brukte reiseforsikring. Hun ble bra igjen veldig raskt.

Så skjedde det samme ett par ganger etter det igjen her i Norge, hun fikk raskt hjelp og ble bra.

Foreldrene mine ville bestille ny tur til syden og mamma hørte med kreftlegen om det var lurt. Kreftlegen sa hun kunne reise, men skulle det skje at nyrene svikter igjen, så dekker ikke forsikringen det. Nyresvikten var en ting som kom av at hun gikk på cellegift. Siden det nå var i journalen hennes at nyrene har sviktet, så var det en fare for at det kunne skje igjen og forsikringsselskapet ville fort finne ut av det.

Ble derfor ingen ny tur på foreldrene mine og hun hadde ett par nyresvikter til før hun døde.

Mulig DV har en spesiell forsikring som dekker dette i utlandet, men det må jo være en svindyr forsikring. Dialysene må vel planlegges også, kan vel ikke bare troppe opp en dag og be om det.

 

  • Liker 7
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eyr skrev (12 minutter siden):

Er vell ikke så enkelt? Kan lite om dette jeg også. Men vet jo at norske kvinner som gifter seg med utenlandske menn av og til sliter med å få varig opphold for de i Norge🤔

 

Det har du rett i. Spesialavtale fordi han er gift med kongens datter, kanskje...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Det har du rett i. Spesialavtale fordi han er gift med kongens datter, kanskje...

Tror alle instanser bør være forsiktige med "spesialavtaler" ang en særdeles priviligert familie fremover, jfr. hva som kommer frem i M sin sak og "oppfølgingssamtale" fra politiet.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (13 minutter siden):

Tror alle instanser bør være forsiktige med "spesialavtaler" ang en særdeles priviligert familie fremover, jfr. hva som kommer frem i M sin sak og "oppfølgingssamtale" fra politiet.

Ja, de bør... Men det viser seg jo at systemet legger lokk på, og gjør særbehandling likevel. Håper ikke dette er tilfellet med DV, da. Men skjønner jo at folk lurer på hvordan han kan ha rett til helsehjelp her. Hadde han vært noen andre, er jeg ikke så sikker på at det hadde gått i orden.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (11 timer siden):

Hvis man har midlertidig oppholdstillatelse i Norge har man krav på helsehjelp som gjør at man ikke må avbryt oppholdet for å reis tilbake igjen. Durek fikk ihvertfall 6 mnd midlertidig oppholdstillatelse i forbindelse med bryllupet. 
 

@PusheenPusheen @Eyr

De har nok mest sannsynlig søkt om forlovelsesvisum.

Da får man opphold i seks mnd og må gifte seg i løpet av denne tiden.

Så fort man har giftet seg, må man levere inn ny søknad om familiegjenforening og søker kan bli i landet mens søknaden er under behandling, utover de opprinnelige seks mnd.

Forlovelsesvisum gis de som det sees på med stor sannsynlighet får innvilget en familiegjenforening.

Typisk borgere fra andre vestlige land.

Endret av moroklompen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

moroklompen skrev (2 minutter siden):

@PusheenPusheen

De har nok mest sannsynlig søkt om forlovelsesvisum.

Da får man opphold i seks mnd og må gifte seg i løpet av denne tiden.

Så fort man har giftet seg, må man levere inn ny søknad om familiegjenforening og søker kan bli i landet mens søknaden er under behandling, utover de opprinnelige seks mnd.

Forlovelsesvisum gis de som det sees på med stor sannsynlighet får innvilger en familiegjenforening.

Å, okei. Takk for info! Og da får man vel også helsehjelp her også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Å, okei. Takk for info! Og da får man vel også helsehjelp her også.

Ja da har man samme rettigheter som vanlige borgere med gyldig visum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasha skrev (12 timer siden):

Jeg har da ikke trukket inn Netflix. 

Jeg synes det bare det er rart at helsevesenet i et annet land skal dekke han sin dialyse.. Eller at han eventuelt skal få ny nyre her i Norge.  det bør han få i USA 

(akkurat dialyse i Norge er vel innafor da han bor her)

Enig med deg, men han har jo ikke penger til å kjøpe en nyre i USA. Tror vi kan være ganske sikre på at han ikke har noen helseforsikring der mtp at eksen måtte samle inn penger til den første operasjonen. Han kan heller ikke ha tegnet en forsikring etter det som dekker ny nyretransplantasjon pga at han har hiv og allerede hatt nyresvikt. Man kan ikke forsikre seg mot sånt som foreligger før forsikringen tegnes, så om han i det hele tatt har fått en forsikring nå så er det reservasjon på alt som har med hiv og nyrer å gjøre.

Dvs at han kommer til å bli her i Norge og snylte til han har fått seg en ny helt gratis. Han har virkelig skutt gullfuglen. 

  • Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva-Lena skrev (11 timer siden):

Ang reiseforsikring og behandling i utlandet så er det nok en del forskjellige ting.

Min mamma fikk kreft, men følte seg veldig bra. Hun og pappa reiste til syden og der ble mamma dårlig, nyresvikt. Hun fikk hjelp på sykehuset uten at det kostet noe da hun brukte reiseforsikring. Hun ble bra igjen veldig raskt.

Så skjedde det samme ett par ganger etter det igjen her i Norge, hun fikk raskt hjelp og ble bra.

Foreldrene mine ville bestille ny tur til syden og mamma hørte med kreftlegen om det var lurt. Kreftlegen sa hun kunne reise, men skulle det skje at nyrene svikter igjen, så dekker ikke forsikringen det. Nyresvikten var en ting som kom av at hun gikk på cellegift. Siden det nå var i journalen hennes at nyrene har sviktet, så var det en fare for at det kunne skje igjen og forsikringsselskapet ville fort finne ut av det.

Ble derfor ingen ny tur på foreldrene mine og hun hadde ett par nyresvikter til før hun døde.

Mulig DV har en spesiell forsikring som dekker dette i utlandet, men det må jo være en svindyr forsikring. Dialysene må vel planlegges også, kan vel ikke bare troppe opp en dag og be om det.

 

Du må skille på akutt oppstått behov på reisen (som følge av kjent sykdom) og planlagt fast behandling. Gjestedialyse er ikke en forsikringssak, det er vanlig planlagt helsehjelp. Skulle det derimot oppstå komplikasjoner av nyresvikten vil man få trøbbel med å få dekket behandlingsutgifter av forsikringen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

moroklompen skrev (29 minutter siden):

@PusheenPusheen @Eyr

De har nok mest sannsynlig søkt om forlovelsesvisum.

Da får man opphold i seks mnd og må gifte seg i løpet av denne tiden.

Så fort man har giftet seg, må man levere inn ny søknad om familiegjenforening og søker kan bli i landet mens søknaden er under behandling, utover de opprinnelige seks mnd.

Forlovelsesvisum gis de som det sees på med stor sannsynlighet får innvilget en familiegjenforening.

Typisk borgere fra andre vestlige land.

Si at det er et slikt forlovelsesvisum, betyr det da at reptilen må tilbake til statene når de seks månedene er gått? Du skriver at så fort man er gift må man søke om familiegjenforening, men etter udi sin info, så forstår jeg ikke at det er helt slik du skriver: https://udi.no/ord-og-begreper/gifte-deg-i-norge/#link-15058 Skikkelig innfløkt med disse reglene og ikke enkelt å forstå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (9 minutter siden):

Si at det er et slikt forlovelsesvisum, betyr det da at reptilen må tilbake til statene når de seks månedene er gått? Du skriver at så fort man er gift må man søke om familiegjenforening, men etter udi sin info, så forstår jeg ikke at det er helt slik du skriver: https://udi.no/ord-og-begreper/gifte-deg-i-norge/#link-15058 Skikkelig innfløkt med disse reglene og ikke enkelt å forstå. 

Har man fått innvilget ett forlovelsesvisum (som er på seks mnd) så er kriteriet at man gifter seg innen denne tiden.

Gjør man det, så må man søke om familiegjenforening før de seks mnd er gått og man har da lov til å bli i landet utover de seks mnd mens søknaden blir behandlet.

Det er stort sett kun borgere av andre vestlige land som får innvilget forlovelsesvisum, de legger til grunn at familiegjenforening blir innvilget.

Borgere av andre land må stort sett gifte seg med norske borgere i hjemlandet, for så å søke om familiegjenforening.

Kort sagt, om Durek hadde vært Nigerianer så måtte de giftet seg i Nigeria, ML dratt hjem, søkt om familienforening og ventet i over ett år på å få svar på søknad mens han hadde måtte vente i Nigeria på en familiegjenforening.

Endret av moroklompen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

JessicaL skrev (42 minutter siden):

Enig med deg, men han har jo ikke penger til å kjøpe en nyre i USA. Tror vi kan være ganske sikre på at han ikke har noen helseforsikring der mtp at eksen måtte samle inn penger til den første operasjonen. Han kan heller ikke ha tegnet en forsikring etter det som dekker ny nyretransplantasjon pga at han har hiv og allerede hatt nyresvikt. Man kan ikke forsikre seg mot sånt som foreligger før forsikringen tegnes, så om han i det hele tatt har fått en forsikring nå så er det reservasjon på alt som har med hiv og nyrer å gjøre.

Dvs at han kommer til å bli her i Norge og snylte til han har fått seg en ny helt gratis. Han har virkelig skutt gullfuglen. 

Selv med forsikringer så er det dyrt å være syk i usa

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

moroklompen skrev (12 minutter siden):

Har man fått innvilget ett forlovelsesvisum (som er på seks mnd) så er kriteriet at man gifter seg innen denne tiden.

Gjør man det, så må man søke om familiegjenforening før de seks mnd er gått og man har da lov til å bli i landet utover de seks mnd mens søknaden blir behandlet.

Det er stort sett kun borgere av andre vestlige land som får innvilget forlovelsesvisum, de legger til grunn at familiegjenforening blir innvilget.

Borgere av andre land må stort sett gifte seg med norske borgere i hjemlandet, for så å søke om familiegjenforening.

Kort sagt, om Durek hadde vært Nigerianer så måtte de giftet seg i Nigeria, ML dratt hjem, søkt om familienforening og ventet i over ett år på å få svar på søknad mens han hadde måtte vente i Nigeria på en familiegjenforening.

Hmmm, hovedregelen er at familiegjenforeningssøknad skal sendes fra landet du er statsborger selv om du har fått innvilget forlovelsesvisum, står det jo på udi.no. Noen tilfeller kan som du skriver søkes fra Norge og du kan oppholde deg her i landet under behandlingen av søknaden. De tilfellene er nærmere presisert, men det var unntaksregelen. Så hovedregelen forstår jeg det som er motsatt av det du skriver. Men som skrevet tidligere - dette synes jeg er innfløkt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (6 minutter siden):

Hmmm, hovedregelen er at familiegjenforeningssøknad skal sendes fra landet du er statsborger selv om du har fått innvilget forlovelsesvisum, står det jo på udi.no. Noen tilfeller kan som du skriver søkes fra Norge og du kan oppholde deg her i landet under behandlingen av søknaden. De tilfellene er nærmere presisert, men det var unntaksregelen. Så hovedregelen forstår jeg det som er motsatt av det du skriver. Men som skrevet tidligere - dette synes jeg er innfløkt. 

Ett forlovelsesvisum blir innvilget om kriteriene ligger til grunn, for mange gjør det ikke det.
Om det gjør, så kan man gifte seg her og bli her utover visumsperioden og søke herfra.

Helt enig i at reglene er kompliserte.

Dette blir kun innvilget i situasjoner hvor det nærmest er en selvfølge at familiegjenforening blir innvilget.

Vært gjennom prosessen selv.

https://www.udi.no/skal-soke/familieinnvandring/med-norsk-eller-nordisk-statsborger/?f=nor&c=usa#link-1182

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (56 minutter siden):

Du må skille på akutt oppstått behov på reisen (som følge av kjent sykdom) og planlagt fast behandling. Gjestedialyse er ikke en forsikringssak, det er vanlig planlagt helsehjelp. Skulle det derimot oppstå komplikasjoner av nyresvikten vil man få trøbbel med å få dekket behandlingsutgifter av forsikringen 

Så vis DV får komplikasjoner mens han er i Norge ,så kan han få på problemer med den Amerikanske reiseforsikringen sin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...