Gå til innhold

Märtha Louise og Durek Verrett


Parasoll

Anbefalte innlegg

Og jeg savner konsekvensene! Hva blir det med denne samtalen (nr 8 i rekken??), Fy, da Martha, må'kke gjøre sånn vettu, husk det til neste gang a. Ok, pappa, det var en glipp eller to, skal prøve bedre neste uke. Uken etter: Men Martha! Nu gjorde du det igjen. Åh, unnskyld pappa, jeg glemte meg helt bort. Jaja jenta mi, du klarer det nok neste uke skal du se ❤️ 

 

  • Liker 20
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ginny skrev (1 minutt siden):

På bildene fra bryllupet? Kjente henne ikke igjen, skjønte knapt hva jeg så på 🤔

Kanskje hun bruker stand-in???🙉🙈

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnAngel skrev (1 minutt siden):

Og jeg savner konsekvensene! Hva blir det med denne samtalen (nr 8 i rekken??), Fy, da Martha, må'kke gjøre sånn vettu, husk det til neste gang a. Ok, pappa, det var en glipp eller to, skal prøve bedre neste uke. Uken etter: Men Martha! Nu gjorde du det igjen. Åh, unnskyld pappa, jeg glemte meg helt bort. Jaja jenta mi, du klarer det nok neste uke skal du se ❤️ 

 

😂😂😂😵‍💫😵‍💫😵‍💫 Det var jo nesten grunnlaget for en parodi. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lavmålet skrev (1 time siden):

Siterer ikke @lavmålet her, men den andre som spurte om kjeftinga.. Jeg syns ikke hun kjefter jeg. Hun ber de bare flytte seg på andre siden, og ærlig: de går jo faktisk i veien for dem da.. så litt streng tone må til. Märtha ville jo bare gjøre det lettere for publikum å ta bilder, slik jeg ser det. Og det virket da som folket rundt der var oppriktig glad og begeistret for dette.

Selv fikk jeg gåsehud dra kronprinsesse Victoria og prinsesse Sofia kom ut - altså WOW for noen vakre kjoler!! Det er sånn ekte kongelig glam :D helt fabelaktig var det!

Ellers syns jeg kjolen til Märtha var nydelig. Mye mer dempet og klassisk enn hva jeg hadde forestilt meg. Hadde sett for meg kanskje en større kjole, mye tyll og rosa puff :)  hadde jo vært i deres ånd det ;)   Men jeg ble glad for å se at hun så lykkelig ut etterpå ❤️ hun strålte så vakkert og jeg tenker det er nydelig at de har fått hverandre. Tror den kjærligheten de har er spesiell..

Han får jeg liksom ikke noe grep om uansett. Men, tydelig at kongefamilen liker han (tenker på klemmene fra både kongen og kronprinsen og prinsen) så noe bra må det være ved han. Men gjennom alt dillet hans og mye av det rare han sier er det vanskelig for oss andre å oppdage det.

 

Men hva er kritikken mot nrk-journalist Skrede? Det har jeg ikke fått med meg. Syns hun stort sett er veldig dyktig og nøytral, har hun sagt noe fælt nå? 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er virkelig en komedie. Influencer-sirkusmonarkiet blir virkelig latterliggjort!

  • Liker 20
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (22 minutter siden):

Märtha Louise kunne giftet seg med hvem hun ville, for min del, om bare hun og den hun giftet seg med visste å ikke bygge sine virksomheter på løgn, uforsvarligheter, utnyttelse av hennes kongelige tilknytning.

Da forholdet til ham først ble offentliggjort tenkte jeg at det var et sprekt valg, kanskje det til og med kunne være positivt for kongelige generelt, og tenkte at siden de begge var alternative, så forstod de sikkert hverandre. Fulgte ikke mer med dem. Men da de offentliggjorde det showet de skulle reise rundt med, "Prinsessen og sjamanen", da reagerte jeg!

Og den jeg reagerte på var i første omgang Märtha Louise, fordi det var et så tydelig misbruk av sin posisjon og kynisk utnyttelse for egen kommersielle vinning. Og det igjen fikk meg til å begynne å lese mer om hvem han er. Og jo mer jeg leste om ham, jo mer uforståelig at hun kunne ha valgt en slik mann, og enda mer uforståelig at Kongehuset var så positive til ham. Og så begynte jo både hans og hennes "gullkorn" om alt fra rasistiske og dumme nordmenne å rulle ut. Utelukkende kom disse negative kommentarene deres om nordmenn etter at de selv hadde fått saklige spørsmål og/eller saklig kritikk om det de gjorde. Resten er historie, etter den begynnelsen har de bare blitt verre og verre og verre. De har åpenbart fremdeles tenkt å fortsette med samme eskalering sammen med Netflix.

Dette har ikke med å ikke kunne velge den man vil. Hadde heller ikke stusset på at hun giftet seg med Verrett hvis hun og han kunne skikket seg og fulgt hennes og begges avtaler med Kongehuset, holdt seg til norsk lov, unnlot å komme med farlige påstander, løgner om folket og pressen m.m. Men det er de to selv som velger å gjøre alt dette uakseptable for å tilfredsstille egne oppmerksomhetsbehov og grådighet. Og det må de to faktisk også tåle legitim kritikk for.

Som et minste minimum forventer jeg det samme av ML og V som jeg forventer av folk flest - at de behandler andre bra, ikke bygger forretning på løgner og bedrag, ikke utnytter og skader andre, men følger norsk lov.

Skal virkelig folket tåle mindre av en prinsesse som har alle de privilegiene hun har hatt og fremdeles har pga. sin status?

 

Nå må VG, VGs Astrid Meland og norsk presse generelt skjerpe seg og behandle dette med den sakligheten og det alvoret som denne saken krever av dem om de skal oppfylle sitt samfunnsansvar!

Kunne ikke vært mer enig! 

Som jeg har skrevet her inne tidligere så har jeg alltid heiet på kjærligheten. At mennesker skal få gifte seg og dele livet sitt med et menneske de selv velger med begrunnelse kjærlighet, uansett status. Det er en menneskerettighet, og at den rettigheten ikke eksisterte for de kongelige før er trist. Som et eksempel jeg også brukte i et annet innlegg: Charles og Diana. Et tvangsekteskap som gikk rett vest, hvorpå Charles til slutt endte opp med sin store kjærlighet Camilla.

Men når det er sagt medfører dette frie valget et ansvar når man er født kongelig og tilhører kongefamilien med alle privilegiene som det har gitt. Et ansvar for hvordan de selv fremstiller seg, hva de uttaler i all offentlighet, hvordan tittelen og statusen brukes eller misbrukes. Her har prinsessetittelen blitt misbrukt på groveste kommersielt for parets egen vinning, det har vært påstander som strengt talt er helsemessig farlig og ikke minst hånlig mot alvorlig syke mennesker, hvor da selv barn blir ansvarliggjort for egen alvorlig sykdom. Det er ille og helt uakseptabelt.

Begge to skriker etter oppmerksomhet, men den oppmerksomheten skal kun være på deres premisser, og med en gang noe går de imot eller det stilles spørsmålstegn så er offer og rasismekortet oppe. At Durek kaller seg selv en øgle får så være, men å dra rasismekortet mot det norske folk fordi påstandene han slenger ut ikke får gå upåaktet hen, er og bør være uakseptabelt. Folk flest driter i hudfargen, men det er pokker ikke greit å bruke hudfargen som et frikort for å kunne si hva f... man vil uten konsekvenser eller reaksjoner.

 

  • Liker 25
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Malmfrid skrev (6 minutter siden):

Dansk avis lurer på hvorfor ikke det danske kongeparet tok turen til Norge:

https://ekstrabladet.dk/underholdning/kongelige/udenlandskekongelige/bryder-tradition-mand-dig-op/10352078

Danskene sparer ikke på kruttet. Når det skrives at det danske kongeparet omdømme kan bli svekket med å delta i influencer-sirkusmonarki bruduljen, da er det ille. Dette blir som når M ble avinvitert til bryllupet i Italia. Omdømmereduksjon med omgang av sirkusparet.

  • Liker 36
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (10 minutter siden):

Dansk avis lurer på hvorfor ikke det danske kongeparet tok turen til Norge:

https://ekstrabladet.dk/underholdning/kongelige/udenlandskekongelige/bryder-tradition-mand-dig-op/10352078

De danske kongelige ønsker nok ikke å bli assosiert med galskapen, tror det var et lurt valg å ikke dukke opp. 

  • Liker 41
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Istapp skrev (Akkurat nå):

Danskene sparer ikke på kruttet. Når det skrives at det danske kongeparet omdømme kan bli svekket med å delta i influencer-sirkusmonarki bruduljen, da er det ille. Dette blir som når M ble avinvitert til bryllupet i Italia. Omdømmereduksjon med omgang av sirkusparet.

Ja, ikke sant. Jeg tenkte også på da paret dro fra det danske bryllupet når han beskyldte dem for rasisme. De har nok ikke så godt rykte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Søgni skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg er helt enig! 

Den siste tids hendelser rundt kongehuset har vel for alvor vist at vi ikke trenger mer "kongehusekspert-retorikk" rundt  alvorlige samfunnsdebatter der de kongelige er involvert. Har ikke disse mediene et samfunnsoppdrag? Altså, utover å være kommersielt talerør for Durek&Märtha AS. At kongehuset fortsetter å svare ut alt med svadasvar hvor de kommer med uttalelser om privat vs. offentlig, er som når andreklassinger står 5 cm unna deg og klapper rett foran fjeset ditt og hevder de kan gjøre det fordi "de rører deg ikke og lufta er for alle". 

 

God sammenligning - forøvrig samme andreklassing som som femåring blånektet for å ha spist opp sjokoladekaka selv om både ansikt og hender og klær og hår er fulle av sjokolade og smuler 🤪 

Joda, media har et samfunnsoppdrag, og det er godt nedfelt i Vær Varsom-plakaten (VVP).

https://presse.no/pfu/etiske-regler/vaer-varsom-plakaten/

Første del av VVP, som har fem punkter, tar for seg Pressens viktigste rolle - samfunnsrollen.

1.1. viser bl.a. til at grunnelementene i et demokrati er ytringsfrihet, informasjonsfrihet og at en fri og "sannhetssøkende" presse er blant de viktigste institusjonene i et demokratisk samfunn.

Punkt 1.2. tar for seg pressens ansvar for å sørge for både informasjon, debatt og samfunnskritikk.

Punkt 1.3 tar for seg at pressens oppgave er å verne punktene i 1.1. samt verne offentlighetsprinsippet, og at pressen ikke kan gi etter for de som forsøker å hindre debatt, fri tilgang til kilder m.m. Og 1.3. beskriver helt spesifikt at ev. eksklusive avtaler ikke skal hindre fri nyhetsformidling.

Punkt 1.4. sier at det er pressens rett å informere om det som skjer i samfunnet og avdekke kritikkverdige forhold. Dette punktet presiserer også at det er pressens plikt å sette et kritisk søkelys mot hvordan pressen forvalter sitt samfunnsoppdrag.

Punkt 1.5. omtaler pressens ansvar å beskytte enkeltmennesker og grupper mot overgrep fra alt fra myndigheter, institusjoner, private foretak eller andre.

 

Så er vi altså i den heller surrealistiske situasjonen at landets prinsesse Märtha Louise og hennes nå ektemann Durek Verret siste seks år helt aktivt har forsøkt å hindre norsk presse fra å oppfylle sitt samfunnsoppdrag i alle disse punktene.

Det siste punktet mener jeg pressen nå må minnes om, for her er det snakk om at privatpersoner og gruppen personer som Kongehusets medlemmer og Kongefamilien utgjør bør beskyttes mot de private foretakene som Märtha Louise og Durek Verrett er eiere av, som i seks år nå har skadet Kongehusets medlemmer og Kongefamilien. Tross at Kongehuset har inngått flere avtaler for å beskytte seg selv, har prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett gang på gang på gang helt bevisst utnyttet både Kongehuset og medlemmer av det for egen vinnings skyld. Kongehuset sitter i en håpløs situasjon, og det er det som gjør at Märtha Louise og Durek Verrett så bevisst og overlagt over flere år har kunnet utnyttet dem i så stor grad at det nærmest er snakk om overgrep i enkelte tilfeller.

Ikke bare det pressen har et samfunnsansvar å verne det norske folk i en situasjon hvor to snyltere i kongefamilien aktivt synes å gå inn for å ødelegge demokratiske grunnverdier som samfunnet vårt er bygget på. For ironisk nok er også prinsesse ML også en del av den gruppen (Kongefamilien) som hun nå er med på å skade sammen med sin mann.

 

Dette er en lapskaus av tabu, pinlige, ubehaglige saker, innblandet to kyniske forretningsdrivende (ML/DV) som gjør hva som helst for selv å få oppmerksomhet og penger, det er snakk om landets fremtidige styresett, det er snakk om monarkiet og det er snakk om demokratiet. For nå har monarkiet en prinsesse som bevisst og aktivt i fem-seks år har forsøkt å hindre absolutte grunnverdier i demokratiet vårt.

Og da MÅ pressen - hver enkelt aktør og pressen i fellesskap! - ta sin samfunnsrolle og sitt samfunnsansvar på alvor, og tørre å ta saklige oppgjør med alle de ubehagelige diskusjonene som nå MÅ tas.

For uansett hvor mye den kongelige familien greier å mobilisere og later som om alt er bra, så er det et faktum at Kongehuset de siste fem-seks årene ikke har greid å kommunisere med folket, ikke har greid å opprettholde folkets tillit, kanskje ikke gjort seg fortjent til tillit lenger heller. For overdiplomatiske uttalelser utad i et forsøk på å redde familiefreden, det har etterhvert nærmest fungert som en hån mot folket. Det vil ordne seg fikk folket høre - men vi ser at Kongehuset ikke har greid å ordne noe som helst så langt. Tvert imot har de kommet i den situasjonen at de er gjort til statister og marionetter i Märtha Louises og Durek Verretts kyniske kommersielle spill.

Pressen må komme på banen, slutte med sin egen kyniske klikk-journalistikk og begynne å ta sitt samfunnsansvar på alvor slik at de blir med på å beskytte også monarkiet og ikke minst demokratiet!

 

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (1 minutt siden):

Ja, ikke sant. Jeg tenkte også på da paret dro fra det danske bryllupet når han beskyldte dem for rasisme. De har nok ikke så godt rykte. 

Når du skriver "de har nok ikke så godt rykte", da er det sirkusparet du tenker på, ikke sant? Ikke de som det danske kongeparet?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Istapp skrev (2 minutter siden):

Når du skriver "de har nok ikke så godt rykte", da er det sirkusparet du tenker på, ikke sant? Ikke de som det danske kongeparet?

Ja, selvsagt mente jeg sirkusparet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Malmfrid skrev (5 minutter siden):

Ja, ikke sant. Jeg tenkte også på da paret dro fra det danske bryllupet når han beskyldte dem for rasisme. Sirkusparet har nok ikke så godt rykte. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...