Eva-Lena Skrevet 4. februar #13761 Del Skrevet 4. februar luxifine skrev (15 minutter siden): Hva med noe ala: "Når engler og sjamenn møtes" eller "touched" (den siste der fikk meg til å le høyt) Jeg håper de forteller om livet sitt på farao tiden i denne dokuen. Ta gjerne med livet hans som øgle og livet på Andromeda eller hva pokker dette stedet heter. Jeg skal gjøre mitt beste for å unngå denne serien om de, men det blir nok skrevet om og diskutert i media. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippio Skrevet 4. februar #13762 Del Skrevet 4. februar Eva-Lena skrev (1 time siden): Jeg håper de forteller om livet sitt på farao tiden i denne dokuen. Ta gjerne med livet hans som øgle og livet på Andromeda eller hva pokker dette stedet heter. Jeg skal gjøre mitt beste for å unngå denne serien om de, men det blir nok skrevet om og diskutert i media. Hvis det viser seg at Netflix er kritiske og det ikke bare er halleluja stemning, skal jeg se den. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 5. februar #13763 Del Skrevet 5. februar Mmmwhatever skrev (8 timer siden): Når bruddet er er faktum vil skjelettene komme rasende ut av skapet. Alle kongelige i Europa som har møtt ham bør være svært bekymret over det. Han kan helt fint oppkonstruere en alternativ virkelighet, komme med historier det er umulig å avkrefte. Hvor mange kongelige tror dere han vil si (påstå) er rasister, homofobe ++? Som andre har nevnt: Han han leve på dette for alltid. Han kommer til å spy ut avsløringer og "sannheten om" osv. Alle som vil ha intervju vil få intervju, serier, dokumentar og bilder. Også kommer han sikkert med bøker. Dette er kanskje noe av grunnen til at det Norske kongehuset tross alt holder seg litt "inne" med han. 21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 5. februar #13764 Del Skrevet 5. februar Pippio skrev (6 timer siden): Hvis det viser seg at Netflix er kritiske og det ikke bare er halleluja stemning, skal jeg se den. Samme her. Hvis den er laget med et objektivt blikk på kontroversene også, så skal jeg se den. Hvis det blir en "lanseringsfilm" for `Prinsessen og Sjamanen` der paret har fått styre narrativet dit de vil, så vil jeg si at Netflix har latt seg bruke bare. 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 5. februar #13765 Del Skrevet 5. februar Moderator: Jeg håper på litt slingringsmonn i det første jeg nå skal sitere. Begrunner dette med at kilden er Det norske Kongehuset, kongehuset.no, som er en offisiell nettside, og at dette i aller høyeste grad er noe som gjelder folket og landet, og det er linket direkte til aktuelle nyheter. https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=216578&sek=27023 "Prinsessen bestemte i samråd med sin familie i 2019 at hun ikke skal bruke prinsessetittelen i tilknytning til sin næringsvirksomhet. Dette prinsippet gjelder nå også for hennes forlovede Durek Verrett. Dette innebærer at de ikke skal synliggjøre tilknytning til Kongehuset i sine egne sosiale mediekanaler (med unntak av @PrincessMarthaLouise på Instagram), i medieproduksjoner eller i tilknytning til annen kommersiell aktivitet. Det betyr i praksis at Prinsessen og Durek Verrett skal unnlate å nevne denne tilknytningen gjennom for eksempel @tagging, bruk av prinsessetittel, eller bruk av bilder eller omtale av andre medlemmer av Kongehuset i kanaler der kommersiell aktivitet også foregår. Dette inkluderer intervjuer som har som hovedformål å gi oppmerksomhet til kommersiell aktivitet." Dette er datert 8. november 2022. Understrekninger er gjort av meg. Dette er altså det som Kongehuset selv har referert til som "avtalen" med både Märtha Louise OG Durek Verrett. Det er med dette bakteppet jeg vil diskutere den aktuelle Netflix-serien. Netflix selv har dette liggende ute: https://about.netflix.com/en/news/netflix-announces-new-documentary-about-the-love-story-between-maertha "The upcoming in-depth and moving documentary offers an unprecedented look inside the love story between the Norwegian king’s eldest child, Märtha Louise, and her partner, Shaman Durek. " (understrekning av meg) Dette har stått uendret hos Netflix siden 26. august 2024, seks dager før bryllupet i Geiranger. Dette er altså Netflix' førstepresentasjon av serien. Klart og tydelig brudd på avtalen med Kongehuset som sier at tilknytningen ikke skal nevnes. Under motemessa i København ble serien presentert for publikum under tittelen "Princess and Shaman". https://www.seher.no/kongelig/nytt-brudd-pa-avtalen-med-kongen/82599168 "Dokumentaren ble der presentert under tittelen «Princess and Shaman», og i de aller første klippene kom det frem at dokumentaren i all hovedsak tar for seg hvordan det har vært for Durek å gifte seg med en prinsesse av Norge." Og: https://www.seher.no/kongelig/taus-om-nytt-avtalebrudd/82620781 "Etter det Se og Hør erfarer, skal nemlig serieskaper Rebecca Chaiklin ha hatt et ønske om å titulere den kommende dokumentaren for «The Princess and The Shaman», samt at det til stadighet skal ha vært diskusjoner rundt tittelen til den kommende dokumentaren. Kilder forteller til Se og Hør at Rebecca ved flere anledninger har vært i kontakt med slottet i forbindelse med dette, men at slottet har vært tydelig på at hun ikke får lov til å navngi dokumentaren «The Princess and The Shaman»." Alle disse linkene kan ses i sammenheng. Det som har vært veldig tydelig formidlet offentlig er at prinsesse ML ikke skal utnytte tittelen eller tilknytningen til de kongelige. Det er nevnt at akkurat det samme gjelder for Durek Verrett også, men i mindre tydelig grad er dette påpekt offentlig. Men Kongehuset er svært tydelig på at dette gjelder både prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett. (ref. første link) Så ser vi at Netflix selv, da de la ut at serien skal komme valgte å ikke bruke MLs tittel, men istedenfor valgte å bruke tilknytningen til Kong Harald. (ref. andre link) Nå nærmer det seg tydeligvis seriestart, og Netflix valgte å bruke motemessen i København til å presentere serien som "Princess and Shaman". Det eneste de har kuttet fra det Kongehuset etter sigende har vært tydelig på at de IKKE kan bruke, det er "The" foran både princess og shaman. Dette er selvfølgelig ingen glipp. Et så stort og profesjonelt kommersielt selskap gjør ikke slike glipper. Ser man i siste link så vil heller ikke Netflix svare på spørsmål om Rebecca Chaiklin hadde godkjent dette eller visste om det. Det er et svært så relevant spørsmål, all den tid - om Se og Hørs kilde har rett - denne Rebecca Chaiklin skal ha vært i kontakt med Kongehuset flere ganger om å få bruke tittelen med "the" i flere ganger. Så til innholdet i serien. Kongehuset har altså vært veldig tydelig på at heller ikke Durek Verrett skal bruke tilknytningen til kongehuset, titler eller kongehusets medlemmer i kommersiell virksomhet, herunder heller ikke i medieproduksjoner eller intervjuer. Netflix-serien er en kommersiell virksomhet som både ML og DV (antar jeg) tjener store penger på, det er definitivt en mediaproduksjon, og intervjuer med Verrett hvor han skal fortelle om tilknytningen til de kongelige bryter også med avtalen med Kongehuset. At serien tilsynelatende skal fokusere mest på hvordan det har vært for Verrett å bli en del av denne familien er likevel et brudd på avtalen med Kongehuset fra hans og MLs side. Når man også har lest at Netflix og Durek Verrett måtte gå flere runder med ML før hun aksepterte å gå med, og ser det sammen med at det visstnok er Durek Verrett visstnok skal være "hovedperson" i serien så forsterkes bare mer og mer det inntrykket som DV hele tiden har gitt - han er i dette for at han selv skal få mest ut av dette. Uansett hvordan man snur og vender på dette, både prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett bedriver sine forretningsvirksomheter på en måte som gir inntrykk av at dette er deres helt bevisste og systematiserte bedriftsstrategi - å konsekvent bryte avtalen med Kongehuset. Jeg tror Kongehuset nå må innse at ML dessverre er en tapt sak/person for dem. Hun gjør ikke annet enn å skade Kongehuset nå, med alt hun gjør kommersielt og i media. Det som sies om Netflix-serien, at hverken Durek Verrett eller Netflix respekterte prinsessens nei til å delta i dette, det viser at hun utsettes for utilbørlig manipulasjon, samt at hun enten ikke ønsker eller ikke lenger er i stand til å si nei, overholde avtalen med Kongehuset. Det spiller ingen rolle lenger, for for Kongehuset gjør alt dette bare større og større skade for hver måned som går. 18 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 5. februar #13766 Del Skrevet 5. februar Frisk Frosk skrev (4 minutter siden): Moderator: Jeg håper på litt slingringsmonn i det første jeg nå skal sitere. Begrunner dette med at kilden er Det norske Kongehuset, kongehuset.no, som er en offisiell nettside, og at dette i aller høyeste grad er noe som gjelder folket og landet, og det er linket direkte til aktuelle nyheter. https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=216578&sek=27023 "Prinsessen bestemte i samråd med sin familie i 2019 at hun ikke skal bruke prinsessetittelen i tilknytning til sin næringsvirksomhet. Dette prinsippet gjelder nå også for hennes forlovede Durek Verrett. Dette innebærer at de ikke skal synliggjøre tilknytning til Kongehuset i sine egne sosiale mediekanaler (med unntak av @PrincessMarthaLouise på Instagram), i medieproduksjoner eller i tilknytning til annen kommersiell aktivitet. Det betyr i praksis at Prinsessen og Durek Verrett skal unnlate å nevne denne tilknytningen gjennom for eksempel @tagging, bruk av prinsessetittel, eller bruk av bilder eller omtale av andre medlemmer av Kongehuset i kanaler der kommersiell aktivitet også foregår. Dette inkluderer intervjuer som har som hovedformål å gi oppmerksomhet til kommersiell aktivitet." Dette er datert 8. november 2022. Understrekninger er gjort av meg. Dette er altså det som Kongehuset selv har referert til som "avtalen" med både Märtha Louise OG Durek Verrett. Det er med dette bakteppet jeg vil diskutere den aktuelle Netflix-serien. Netflix selv har dette liggende ute: https://about.netflix.com/en/news/netflix-announces-new-documentary-about-the-love-story-between-maertha "The upcoming in-depth and moving documentary offers an unprecedented look inside the love story between the Norwegian king’s eldest child, Märtha Louise, and her partner, Shaman Durek. " (understrekning av meg) Dette har stått uendret hos Netflix siden 26. august 2024, seks dager før bryllupet i Geiranger. Dette er altså Netflix' førstepresentasjon av serien. Klart og tydelig brudd på avtalen med Kongehuset som sier at tilknytningen ikke skal nevnes. Under motemessa i København ble serien presentert for publikum under tittelen "Princess and Shaman". https://www.seher.no/kongelig/nytt-brudd-pa-avtalen-med-kongen/82599168 "Dokumentaren ble der presentert under tittelen «Princess and Shaman», og i de aller første klippene kom det frem at dokumentaren i all hovedsak tar for seg hvordan det har vært for Durek å gifte seg med en prinsesse av Norge." Og: https://www.seher.no/kongelig/taus-om-nytt-avtalebrudd/82620781 "Etter det Se og Hør erfarer, skal nemlig serieskaper Rebecca Chaiklin ha hatt et ønske om å titulere den kommende dokumentaren for «The Princess and The Shaman», samt at det til stadighet skal ha vært diskusjoner rundt tittelen til den kommende dokumentaren. Kilder forteller til Se og Hør at Rebecca ved flere anledninger har vært i kontakt med slottet i forbindelse med dette, men at slottet har vært tydelig på at hun ikke får lov til å navngi dokumentaren «The Princess and The Shaman»." Alle disse linkene kan ses i sammenheng. Det som har vært veldig tydelig formidlet offentlig er at prinsesse ML ikke skal utnytte tittelen eller tilknytningen til de kongelige. Det er nevnt at akkurat det samme gjelder for Durek Verrett også, men i mindre tydelig grad er dette påpekt offentlig. Men Kongehuset er svært tydelig på at dette gjelder både prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett. (ref. første link) Så ser vi at Netflix selv, da de la ut at serien skal komme valgte å ikke bruke MLs tittel, men istedenfor valgte å bruke tilknytningen til Kong Harald. (ref. andre link) Nå nærmer det seg tydeligvis seriestart, og Netflix valgte å bruke motemessen i København til å presentere serien som "Princess and Shaman". Det eneste de har kuttet fra det Kongehuset etter sigende har vært tydelig på at de IKKE kan bruke, det er "The" foran både princess og shaman. Dette er selvfølgelig ingen glipp. Et så stort og profesjonelt kommersielt selskap gjør ikke slike glipper. Ser man i siste link så vil heller ikke Netflix svare på spørsmål om Rebecca Chaiklin hadde godkjent dette eller visste om det. Det er et svært så relevant spørsmål, all den tid - om Se og Hørs kilde har rett - denne Rebecca Chaiklin skal ha vært i kontakt med Kongehuset flere ganger om å få bruke tittelen med "the" i flere ganger. Så til innholdet i serien. Kongehuset har altså vært veldig tydelig på at heller ikke Durek Verrett skal bruke tilknytningen til kongehuset, titler eller kongehusets medlemmer i kommersiell virksomhet, herunder heller ikke i medieproduksjoner eller intervjuer. Netflix-serien er en kommersiell virksomhet som både ML og DV (antar jeg) tjener store penger på, det er definitivt en mediaproduksjon, og intervjuer med Verrett hvor han skal fortelle om tilknytningen til de kongelige bryter også med avtalen med Kongehuset. At serien tilsynelatende skal fokusere mest på hvordan det har vært for Verrett å bli en del av denne familien er likevel et brudd på avtalen med Kongehuset fra hans og MLs side. Når man også har lest at Netflix og Durek Verrett måtte gå flere runder med ML før hun aksepterte å gå med, og ser det sammen med at det visstnok er Durek Verrett visstnok skal være "hovedperson" i serien så forsterkes bare mer og mer det inntrykket som DV hele tiden har gitt - han er i dette for at han selv skal få mest ut av dette. Uansett hvordan man snur og vender på dette, både prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett bedriver sine forretningsvirksomheter på en måte som gir inntrykk av at dette er deres helt bevisste og systematiserte bedriftsstrategi - å konsekvent bryte avtalen med Kongehuset. Jeg tror Kongehuset nå må innse at ML dessverre er en tapt sak/person for dem. Hun gjør ikke annet enn å skade Kongehuset nå, med alt hun gjør kommersielt og i media. Det som sies om Netflix-serien, at hverken Durek Verrett eller Netflix respekterte prinsessens nei til å delta i dette, det viser at hun utsettes for utilbørlig manipulasjon, samt at hun enten ikke ønsker eller ikke lenger er i stand til å si nei, overholde avtalen med Kongehuset. Det spiller ingen rolle lenger, for for Kongehuset gjør alt dette bare større og større skade for hver måned som går. Godt innlegg. Har ikke noe annet å si enn at jeg er enig! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruR Skrevet 5. februar #13767 Del Skrevet 5. februar (endret) Frisk Frosk skrev (26 minutter siden): Moderator: Jeg håper på litt slingringsmonn i det første jeg nå skal sitere. Begrunner dette med at kilden er Det norske Kongehuset, kongehuset.no, som er en offisiell nettside, og at dette i aller høyeste grad er noe som gjelder folket og landet, og det er linket direkte til aktuelle nyheter. https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=216578&sek=27023 "Prinsessen bestemte i samråd med sin familie i 2019 at hun ikke skal bruke prinsessetittelen i tilknytning til sin næringsvirksomhet. Dette prinsippet gjelder nå også for hennes forlovede Durek Verrett. Dette innebærer at de ikke skal synliggjøre tilknytning til Kongehuset i sine egne sosiale mediekanaler (med unntak av @PrincessMarthaLouise på Instagram), i medieproduksjoner eller i tilknytning til annen kommersiell aktivitet. Det betyr i praksis at Prinsessen og Durek Verrett skal unnlate å nevne denne tilknytningen gjennom for eksempel @tagging, bruk av prinsessetittel, eller bruk av bilder eller omtale av andre medlemmer av Kongehuset i kanaler der kommersiell aktivitet også foregår. Dette inkluderer intervjuer som har som hovedformål å gi oppmerksomhet til kommersiell aktivitet." Dette er datert 8. november 2022. Understrekninger er gjort av meg. Dette er altså det som Kongehuset selv har referert til som "avtalen" med både Märtha Louise OG Durek Verrett. Det er med dette bakteppet jeg vil diskutere den aktuelle Netflix-serien. Netflix selv har dette liggende ute: https://about.netflix.com/en/news/netflix-announces-new-documentary-about-the-love-story-between-maertha "The upcoming in-depth and moving documentary offers an unprecedented look inside the love story between the Norwegian king’s eldest child, Märtha Louise, and her partner, Shaman Durek. " (understrekning av meg) Dette har stått uendret hos Netflix siden 26. august 2024, seks dager før bryllupet i Geiranger. Dette er altså Netflix' førstepresentasjon av serien. Klart og tydelig brudd på avtalen med Kongehuset som sier at tilknytningen ikke skal nevnes. Under motemessa i København ble serien presentert for publikum under tittelen "Princess and Shaman". https://www.seher.no/kongelig/nytt-brudd-pa-avtalen-med-kongen/82599168 "Dokumentaren ble der presentert under tittelen «Princess and Shaman», og i de aller første klippene kom det frem at dokumentaren i all hovedsak tar for seg hvordan det har vært for Durek å gifte seg med en prinsesse av Norge." Og: https://www.seher.no/kongelig/taus-om-nytt-avtalebrudd/82620781 "Etter det Se og Hør erfarer, skal nemlig serieskaper Rebecca Chaiklin ha hatt et ønske om å titulere den kommende dokumentaren for «The Princess and The Shaman», samt at det til stadighet skal ha vært diskusjoner rundt tittelen til den kommende dokumentaren. Kilder forteller til Se og Hør at Rebecca ved flere anledninger har vært i kontakt med slottet i forbindelse med dette, men at slottet har vært tydelig på at hun ikke får lov til å navngi dokumentaren «The Princess and The Shaman»." Alle disse linkene kan ses i sammenheng. Det som har vært veldig tydelig formidlet offentlig er at prinsesse ML ikke skal utnytte tittelen eller tilknytningen til de kongelige. Det er nevnt at akkurat det samme gjelder for Durek Verrett også, men i mindre tydelig grad er dette påpekt offentlig. Men Kongehuset er svært tydelig på at dette gjelder både prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett. (ref. første link) Så ser vi at Netflix selv, da de la ut at serien skal komme valgte å ikke bruke MLs tittel, men istedenfor valgte å bruke tilknytningen til Kong Harald. (ref. andre link) Nå nærmer det seg tydeligvis seriestart, og Netflix valgte å bruke motemessen i København til å presentere serien som "Princess and Shaman". Det eneste de har kuttet fra det Kongehuset etter sigende har vært tydelig på at de IKKE kan bruke, det er "The" foran både princess og shaman. Dette er selvfølgelig ingen glipp. Et så stort og profesjonelt kommersielt selskap gjør ikke slike glipper. Ser man i siste link så vil heller ikke Netflix svare på spørsmål om Rebecca Chaiklin hadde godkjent dette eller visste om det. Det er et svært så relevant spørsmål, all den tid - om Se og Hørs kilde har rett - denne Rebecca Chaiklin skal ha vært i kontakt med Kongehuset flere ganger om å få bruke tittelen med "the" i flere ganger. Så til innholdet i serien. Kongehuset har altså vært veldig tydelig på at heller ikke Durek Verrett skal bruke tilknytningen til kongehuset, titler eller kongehusets medlemmer i kommersiell virksomhet, herunder heller ikke i medieproduksjoner eller intervjuer. Netflix-serien er en kommersiell virksomhet som både ML og DV (antar jeg) tjener store penger på, det er definitivt en mediaproduksjon, og intervjuer med Verrett hvor han skal fortelle om tilknytningen til de kongelige bryter også med avtalen med Kongehuset. At serien tilsynelatende skal fokusere mest på hvordan det har vært for Verrett å bli en del av denne familien er likevel et brudd på avtalen med Kongehuset fra hans og MLs side. Når man også har lest at Netflix og Durek Verrett måtte gå flere runder med ML før hun aksepterte å gå med, og ser det sammen med at det visstnok er Durek Verrett visstnok skal være "hovedperson" i serien så forsterkes bare mer og mer det inntrykket som DV hele tiden har gitt - han er i dette for at han selv skal få mest ut av dette. Uansett hvordan man snur og vender på dette, både prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett bedriver sine forretningsvirksomheter på en måte som gir inntrykk av at dette er deres helt bevisste og systematiserte bedriftsstrategi - å konsekvent bryte avtalen med Kongehuset. Jeg tror Kongehuset nå må innse at ML dessverre er en tapt sak/person for dem. Hun gjør ikke annet enn å skade Kongehuset nå, med alt hun gjør kommersielt og i media. Det som sies om Netflix-serien, at hverken Durek Verrett eller Netflix respekterte prinsessens nei til å delta i dette, det viser at hun utsettes for utilbørlig manipulasjon, samt at hun enten ikke ønsker eller ikke lenger er i stand til å si nei, overholde avtalen med Kongehuset. Det spiller ingen rolle lenger, for for Kongehuset gjør alt dette bare større og større skade for hver måned som går. Det er offentlig og omtalt i pressen at ML har brutt avtalen hun har med kongen om bruk av prinsesse tittel i kommersiell sammenheng ved å bruke prinsesse tittelen i Netflix dokumentaren. Det er virkelig alt for streng moderering hvis man ikke skal kunne omtale det eller diskutere det her. Godt innlegg. Men hvordan vet vi at ML ikke ønsket å lage serien. Hvilke kilder har vi på at sjamanen og Netflix pushet henne på dette ? Sier ikke at det er feil eller spekulasjon lurer bare på hvordan du vet? Endret 5. februar av FruR 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 5. februar #13768 Del Skrevet 5. februar FruR skrev (9 minutter siden): Det er offentlig og omtalt i pressen at ML har brutt avtalen hun har med kongen om bruk av prinsesse tittel i kommersiell sammenheng ved å bruke prinsesse tittelen i Netflix dokumentaren. Det er virkelig alt for streng moderering hvis man ikke skal kunne omtale det eller diskutere det her. Godt innlegg. Men hvordan vet vi at ML ikke ønsket å lage serien. Hvilke kilder har vi på at sjamanen og Netflix pushet henne på dette ? Sier ikke at det er feil eller spekulasjon lurer bare på hvordan du vet? Sto i en av de artiklene som kom ut i forbindelse med lanseringen i København. Jeg leste også det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BuffaloDuck Skrevet 5. februar #13769 Del Skrevet 5. februar Frisk Frosk skrev (3 timer siden): Moderator: Jeg håper på litt slingringsmonn i det første jeg nå skal sitere. Begrunner dette med at kilden er Det norske Kongehuset, kongehuset.no, som er en offisiell nettside, og at dette i aller høyeste grad er noe som gjelder folket og landet, og det er linket direkte til aktuelle nyheter. https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=216578&sek=27023 "Prinsessen bestemte i samråd med sin familie i 2019 at hun ikke skal bruke prinsessetittelen i tilknytning til sin næringsvirksomhet. Dette prinsippet gjelder nå også for hennes forlovede Durek Verrett. Dette innebærer at de ikke skal synliggjøre tilknytning til Kongehuset i sine egne sosiale mediekanaler (med unntak av @PrincessMarthaLouise på Instagram), i medieproduksjoner eller i tilknytning til annen kommersiell aktivitet. Det betyr i praksis at Prinsessen og Durek Verrett skal unnlate å nevne denne tilknytningen gjennom for eksempel @tagging, bruk av prinsessetittel, eller bruk av bilder eller omtale av andre medlemmer av Kongehuset i kanaler der kommersiell aktivitet også foregår. Dette inkluderer intervjuer som har som hovedformål å gi oppmerksomhet til kommersiell aktivitet." Dette er datert 8. november 2022. Understrekninger er gjort av meg. Dette er altså det som Kongehuset selv har referert til som "avtalen" med både Märtha Louise OG Durek Verrett. Det er med dette bakteppet jeg vil diskutere den aktuelle Netflix-serien. Netflix selv har dette liggende ute: https://about.netflix.com/en/news/netflix-announces-new-documentary-about-the-love-story-between-maertha "The upcoming in-depth and moving documentary offers an unprecedented look inside the love story between the Norwegian king’s eldest child, Märtha Louise, and her partner, Shaman Durek. " (understrekning av meg) Dette har stått uendret hos Netflix siden 26. august 2024, seks dager før bryllupet i Geiranger. Dette er altså Netflix' førstepresentasjon av serien. Klart og tydelig brudd på avtalen med Kongehuset som sier at tilknytningen ikke skal nevnes. Under motemessa i København ble serien presentert for publikum under tittelen "Princess and Shaman". https://www.seher.no/kongelig/nytt-brudd-pa-avtalen-med-kongen/82599168 "Dokumentaren ble der presentert under tittelen «Princess and Shaman», og i de aller første klippene kom det frem at dokumentaren i all hovedsak tar for seg hvordan det har vært for Durek å gifte seg med en prinsesse av Norge." Og: https://www.seher.no/kongelig/taus-om-nytt-avtalebrudd/82620781 "Etter det Se og Hør erfarer, skal nemlig serieskaper Rebecca Chaiklin ha hatt et ønske om å titulere den kommende dokumentaren for «The Princess and The Shaman», samt at det til stadighet skal ha vært diskusjoner rundt tittelen til den kommende dokumentaren. Kilder forteller til Se og Hør at Rebecca ved flere anledninger har vært i kontakt med slottet i forbindelse med dette, men at slottet har vært tydelig på at hun ikke får lov til å navngi dokumentaren «The Princess and The Shaman»." Alle disse linkene kan ses i sammenheng. Det som har vært veldig tydelig formidlet offentlig er at prinsesse ML ikke skal utnytte tittelen eller tilknytningen til de kongelige. Det er nevnt at akkurat det samme gjelder for Durek Verrett også, men i mindre tydelig grad er dette påpekt offentlig. Men Kongehuset er svært tydelig på at dette gjelder både prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett. (ref. første link) Så ser vi at Netflix selv, da de la ut at serien skal komme valgte å ikke bruke MLs tittel, men istedenfor valgte å bruke tilknytningen til Kong Harald. (ref. andre link) Nå nærmer det seg tydeligvis seriestart, og Netflix valgte å bruke motemessen i København til å presentere serien som "Princess and Shaman". Det eneste de har kuttet fra det Kongehuset etter sigende har vært tydelig på at de IKKE kan bruke, det er "The" foran både princess og shaman. Dette er selvfølgelig ingen glipp. Et så stort og profesjonelt kommersielt selskap gjør ikke slike glipper. Ser man i siste link så vil heller ikke Netflix svare på spørsmål om Rebecca Chaiklin hadde godkjent dette eller visste om det. Det er et svært så relevant spørsmål, all den tid - om Se og Hørs kilde har rett - denne Rebecca Chaiklin skal ha vært i kontakt med Kongehuset flere ganger om å få bruke tittelen med "the" i flere ganger. Så til innholdet i serien. Kongehuset har altså vært veldig tydelig på at heller ikke Durek Verrett skal bruke tilknytningen til kongehuset, titler eller kongehusets medlemmer i kommersiell virksomhet, herunder heller ikke i medieproduksjoner eller intervjuer. Netflix-serien er en kommersiell virksomhet som både ML og DV (antar jeg) tjener store penger på, det er definitivt en mediaproduksjon, og intervjuer med Verrett hvor han skal fortelle om tilknytningen til de kongelige bryter også med avtalen med Kongehuset. At serien tilsynelatende skal fokusere mest på hvordan det har vært for Verrett å bli en del av denne familien er likevel et brudd på avtalen med Kongehuset fra hans og MLs side. Når man også har lest at Netflix og Durek Verrett måtte gå flere runder med ML før hun aksepterte å gå med, og ser det sammen med at det visstnok er Durek Verrett visstnok skal være "hovedperson" i serien så forsterkes bare mer og mer det inntrykket som DV hele tiden har gitt - han er i dette for at han selv skal få mest ut av dette. Uansett hvordan man snur og vender på dette, både prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett bedriver sine forretningsvirksomheter på en måte som gir inntrykk av at dette er deres helt bevisste og systematiserte bedriftsstrategi - å konsekvent bryte avtalen med Kongehuset. Jeg tror Kongehuset nå må innse at ML dessverre er en tapt sak/person for dem. Hun gjør ikke annet enn å skade Kongehuset nå, med alt hun gjør kommersielt og i media. Det som sies om Netflix-serien, at hverken Durek Verrett eller Netflix respekterte prinsessens nei til å delta i dette, det viser at hun utsettes for utilbørlig manipulasjon, samt at hun enten ikke ønsker eller ikke lenger er i stand til å si nei, overholde avtalen med Kongehuset. Det spiller ingen rolle lenger, for for Kongehuset gjør alt dette bare større og større skade for hver måned som går. Veldig godt og tydelig oppsummert. Dette burde vært et leserinnlegg! 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 5. februar #13770 Del Skrevet 5. februar FruR skrev (3 timer siden): Det er offentlig og omtalt i pressen at ML har brutt avtalen hun har med kongen om bruk av prinsesse tittel i kommersiell sammenheng ved å bruke prinsesse tittelen i Netflix dokumentaren. Det er virkelig alt for streng moderering hvis man ikke skal kunne omtale det eller diskutere det her. Godt innlegg. Men hvordan vet vi at ML ikke ønsket å lage serien. Hvilke kilder har vi på at sjamanen og Netflix pushet henne på dette ? Sier ikke at det er feil eller spekulasjon lurer bare på hvordan du vet? Som Pusheen Pusheen skrev så stod det i en av artiklene som ble lagt ut om det den dagen det ble lansert i København. Lette etter en link til deg nå, og kom over denne, som skriver mer detaljer om det: https://www.filmweb.no/streamingguide/artikkel/sjaman-durek-og-maertha-louise-netflix-veldig-intim "Han lot seg raskt begeistre av prosjektet, men Märtha var ikke like lett å overtale. Før hun ga sin endelige godkjenning, måtte det både lange samtaler og flere runder med prøvefilming til". (Han = Durek Verrett) Dette er det regissøren Rebecca Chaiklin som uttaler. Samme link sier også: "Märtha omtales stadig som prinsesse, både av Durek og i klipp fra pressedekning av paret." Så det er absolutt ingen tvil om at både Durek Verrett og prinsesse Märtha Louise og Netflix med overlegg bruker hennes tittel og hennes kongelige tilhørighet og utnytter Kongehusets medlemmer i tillegg. (Min kommentar til moderator var kun fordi jeg lå på grensen til hvor lange siteringer som aksepteres fra en og samme kilde, ikke temaet i seg selv, for det kan åpent diskuteres ) 13 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 5. februar #13771 Del Skrevet 5. februar BuffaloDuck skrev (35 minutter siden): Veldig godt og tydelig oppsummert. Dette burde vært et leserinnlegg! Takk. Jeg skulle bare ønske at norsk media var sitt ansvar bevisst og var langt mer pågående overfor Kongehuset. Man kan ikke lenger godta at Kongehuset mer eller mindre på sjette eller syvende året nå knapt sier annet enn "ingen kommentar" eller at "avtalen gjelder fremdeles", når det er en "avtale" som prinsesse Märtha Louise og Durek Verret aldri har fulgt. Om du ser linken min i siste innlegget mitt over her, den fra filmweb, så er det der mer detaljer også om serien eller filmen Netflix lager, og det er der tydelig at både Durek Verrett og Netflix stadig bruker MLs tittel og tilhørigheten DV og ML har til kongelige. I samme link klager visstnok DV på at kongelige samtaler er så flate og unyanserte. Han er så høy på seg selv at han ikke forstår at enhver person med en smule respekt for seg selv og eget beste vil forholde seg "flat og unyansert" fordi han er en løs kanon på dekk man aldri bør gi selv en smule informasjon til... 17 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 5. februar #13772 Del Skrevet 5. februar (endret) Frisk Frosk skrev (1 time siden): I samme link klager visstnok DV på at kongelige samtaler er så flate og unyanserte. Han er så høy på seg selv at han ikke forstår at enhver person med en smule respekt for seg selv og eget beste vil forholde seg "flat og unyansert" fordi han er en løs kanon på dekk man aldri bør gi selv en smule informasjon til... Det er hans måte å komme med stadige stikk på. Endret 5. februar av Maia70 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 5. februar #13773 Del Skrevet 5. februar Maia70 skrev (34 minutter siden): Det er hans måte å komme med stadige stikk på. Ja, han forsøker å heve seg selv ved å snakke ufordelaktig om andre, forsøker å gi inntrykk av at han er bedre enn kongelige. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet fredag kl 06:45 #13774 Del Skrevet fredag kl 06:45 Må si jeg er spent på hvor det lander før dokumentaren slippes. Min mening er at det sier seg selv at den eneste grunnen til at Netflix var interessert her i utgangspunktet er at hun er prinsesse som har gjort et valg av partner som skaper masse støy. Som jeg nevnte tidligere i tråden er det helt sikkert at "Den selvutnevnte sjamanen og Märtha fra Lommedalen" ikke ville vært salgbart overhodet. 21 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet fredag kl 14:28 #13775 Del Skrevet fredag kl 14:28 Jeg er sikkert treg, men det gikk akkurat opp for meg at dokumentaren er en måte for Durek å bli kjent som prinsessegemal utover Norges grenser også, slik at når han tar henne med over dammen så mister han ikke publisiteten. Det er flere i tråden som har spurt hvorfor han skulle ville flytte tilbake til USA med Märtha, da hun ikke har nytte for han der borte. Vel, snart har hun det... 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet fredag kl 14:48 #13776 Del Skrevet fredag kl 14:48 Maia70 skrev (5 minutter siden): Jeg er sikkert treg, men det gikk akkurat opp for meg at dokumentaren er en måte for Durek å bli kjent som prinsessegemal utover Norges grenser også, slik at når han tar henne med over dammen så mister han ikke publisiteten. Det er flere i tråden som har spurt hvorfor han skulle ville flytte tilbake til USA med Märtha, da hun ikke har nytte for han der borte. Vel, snart har hun det... Du er ikke treg, men det er ingen tvil om at det du sier har egentlig vært tydelig helt siden DV og ML ble sammen. Han har hele tiden valgt å utnytte hennes prinsessetittel, den kongelige tilknytningen, hele den kongelige familien, inkl. Kongen og Dronningen, MM og HM og MLs barn, samt andre kongelige i inn- og utland som han har møtt gjennom ML. På ene siden så flagger han dette høyt, på den andre siden forsøker han å late som om det bare er "familie", nettopp for å gradvis og over tid skape seg et image som "kongelig" selv. For lykkes han med det, så vil han også greie å leve av det den dagen når de ev. ikke lenger er sammen. I hvert fall kan han leve noen år på det i USA. Man ser at dette heller ikke handler om bare ham, men like mye om hans familie og resten av nettverket rundt ham, det som på flere og flere måter nærmest fremstiller seg som en form for sekt. Snakker da om de DV omtaler som sin "tribe", deler av miljøet rundt Agape International Spiritual Center, m.fl. Men vi ser det også at det utnyttes maksimalt kommersielt av andre aktører, som Hést, ML og DVs venner i både Norge og USA og andre steder. Greia med slike sosiale plattformer som brukes, det er at folk helst bare skal se øyeblikket, og at disse øyeblikkspåvirkningene skal påvirke seere slik eier ønsker å påvirke andre. Måten det gjøres på gjør at de skaper seg et image de selv styrer, og som pga. formatet (bl.a. stories som forsvinner etter et døgn) ikke skal gjøre det like lett å avsløre de lengre linjene i slike forretningsstrategier, som det DV, ML og deres utvidede nettverk i inn- og utland benytter seg av, som har til hensikt å oppheve seg selv og her utnytte det norske Kongehuset og resten av kongefamilien. Om prinsesse Märtha Louise innser hvor mye hun har skadet monarkiet, skader sin oldefars, farfars og fars livsverk, den dagen tror jeg det blir tøft å være henne. Den dagen håper jeg hun har noen ekte venner igjen, venner som ikke har latt seg lure av Sirkus Durek og co. 19 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet fredag kl 16:36 #13777 Del Skrevet fredag kl 16:36 Ja, hun har visst byttet vennekrets helt etter at hun ble sammen med DV… Det er sjelden et godt tegn. Hvis jeg hadde vært ML, hadde jeg nok hatt store problemer med å holde kjeft om hva jeg egentlig mente om DV. Jeg hadde nok blitt kassert som venninne ganske kjapt. 🤣 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet fredag kl 16:39 #13778 Del Skrevet fredag kl 16:39 Mmmwhatever skrev (2 minutter siden): Ja, hun har visst byttet vennekrets helt etter at hun ble sammen med DV… Det er sjelden et godt tegn. Hvis jeg hadde vært ML, hadde jeg nok hatt store problemer med å holde kjeft om hva jeg egentlig mente om DV. Jeg hadde nok blitt kassert som venninne ganske kjapt. 🤣 Tviler på at hun ser det vi andre ser... Dessverre. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anita666 Skrevet lørdag kl 09:19 #13779 Del Skrevet lørdag kl 09:19 Jeg er spent på hvordan Netflix har produsert den,det skjedde en god del etter at basismaterialet deres var ferdig etter bryllupet(trolig)Jeg tenker da på overgrepsnyhetene etc.De har her muligheten til å se historien fra flere vinkler,og denne siden er jo ikke fullt så "fjord-vakker"akkurat. DV og ML har sikkert lagt endel rammer på hvordan de skal fremstilles,men durkdrevne produsenter med film i hendene ,kan gjøre det til virkelig "god film",et mer objektivt syn.Og fohåpenligvis karikere dem litt.Er det gjort smart nok,er iallefall ikke DV istand til å oppdage det.Narsissiter oppdager ikke ironi så godt,eller karikaturer,da de tolker alt til inntekt for sin egen storhet. Se feks de to i "Twinflame universe",da de ble intervjuet av Vanity fair.De bet rett på agnet,og tenkte de skulle få førsteside publisitet til USA`s største magasin,istedet ble de latterliggjort over flere sider.Han sektlederen slo totalt flikk-flakk da det kom ut,og skrek og bar seg,og truet visstnok med søksmål.Netflix hadde jo også Tigerking,som jeg ikke har sett. Jeg tenker at jeg iallefall skal se DV og ML`s Netflix serie dersom den er snedig produsert.Og jeg har tenkt å se den på en gratisside,og ikke sponse dem med royalties.Det kryr av gratissider med god kvalitet.Kommer tilbake til dette hvis noen er intressert- 14 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet søndag kl 11:35 #13780 Del Skrevet søndag kl 11:35 Mmmwhatever skrev (På 4.2.2025 den 20.22): Når bruddet er er faktum vil skjelettene komme rasende ut av skapet. Alle kongelige i Europa som har møtt ham bør være svært bekymret over det. Han kan helt fint oppkonstruere en alternativ virkelighet, komme med historier det er umulig å avkrefte. Hvor mange kongelige tror dere han vil si (påstå) er rasister, homofobe ++? Er vel nettopp derfor de fleste kongelige i Europa, uteble fra Geiranger-sirkusforestillingen. De kongelige ønsker ikke å få sitt omdømme redusert med at de har omgang med ML og DV. 13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå