AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #1 Del Skrevet 11. desember 2023 Heisann. For litt siden, så opplevde min datter å plutselig få masse sinte tlf om at hun har ringt dem på natten osv. Vi fikk stengt nr for bruk i utlandet slik at de ikke kan bruke det. I går bestile je varer på cdon og extea leker. I dag får jeg meldig fra en ukjent om at jeg kan sende melding. Han sender print av at jeg har ringt han, noe eg ikke har gjort. Men jeg lurer da på hvorfor bruker de andres nr sånn. Hva vil de om du har svart på sånn tlf? Hva er det å oppnå? Dette er forøvrig ene grunnen til å foretrekke å handle direkte i butikk. Fordi hver jævla gang jeg bestiller på nett, så renner e-posten full med spam og svindemailer og i tillegg får svindel tlf. Denne gangen ble jeg misbrukt. Noen som vet hva mekanismene er iht at disse får tak i nr ditt ved nettkjøp? Anonymkode: e4da7...747 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #2 Del Skrevet 11. desember 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Men jeg lurer da på hvorfor bruker de andres nr sånn. Hva vil de om du har svart på sånn tlf? Hva er det å oppnå? Penger. Det er det svindlerne oppnår. Ditt nr som blir misbrukt kan ikke spores tilbake til de som svindler. Det er du som får "trøbbelet" med at folk blir irritert på at du har ringt. Spoofing er relativt normalt idag. Landes aviser skriver om det omtrent månedlig. 4 hours ago, AnonymBruker said: Dette er forøvrig ene grunnen til å foretrekke å handle direkte i butikk. Fordi hver jævla gang jeg bestiller på nett, så renner e-posten full med spam og svindemailer og i tillegg får svindel tlf. ALDRI opplevd. Og jeg handler på nettet i 7 av 10 tilfeller. Jeg er tho skeptisk til hvilke butikker jeg handler i, og handler ALDRI i en mistenkelig nettbutikk. Mekanismene som blir brukt, er trolig at du legger igjen informasjonen på en ikke-sikker nettside (altså at de snapper om informasjonen ved å "overvåke" nettsiden du er inne på). Eller at nettbutikken selger kundedataen sin til tredje part. Anonymkode: c46bf...882 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #3 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette er forøvrig ene grunnen til å foretrekke å handle direkte i butikk. Fordi hver jævla gang jeg bestiller på nett, så renner e-posten full med spam og svindemailer og i tillegg får svindel tlf. Denne gangen ble jeg misbrukt. Det har med HVOR du handler på nett. Har aldri opplevd at nr mitt har blitt brukt til noe som helst, og jeg har handlet ukentlig på nett i mange år. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men jeg lurer da på hvorfor bruker de andres nr sånn. Hva vil de om du har svart på sånn tlf? Hva er det å oppnå? Penger, svaret er alltid penger. Anonymkode: 31132...99f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
origin Skrevet 14. desember 2023 #4 Del Skrevet 14. desember 2023 On 12/11/2023 at 10:54 AM, AnonymBruker said: Heisann. For litt siden, så opplevde min datter å plutselig få masse sinte tlf om at hun har ringt dem på natten osv. Vi fikk stengt nr for bruk i utlandet slik at de ikke kan bruke det. I går bestile je varer på cdon og extea leker. I dag får jeg meldig fra en ukjent om at jeg kan sende melding. Han sender print av at jeg har ringt han, noe eg ikke har gjort. Men jeg lurer da på hvorfor bruker de andres nr sånn. Hva vil de om du har svart på sånn tlf? Hva er det å oppnå? Dette er forøvrig ene grunnen til å foretrekke å handle direkte i butikk. Fordi hver jævla gang jeg bestiller på nett, så renner e-posten full med spam og svindemailer og i tillegg får svindel tlf. Denne gangen ble jeg misbrukt. Noen som vet hva mekanismene er iht at disse får tak i nr ditt ved nettkjøp? Anonymkode: e4da7...747 Spoofing. Har fått endel oppringninger fra ulike nr i det siste. Sendte sms til vedkommende men fikk kun svar fra 1 som fortalte at han var utsatt for spoofing. Altså svindel. Blokker nr som ringer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #5 Del Skrevet 22. desember 2023 Man skulle tro det var mulig å sette inn en slags "mekanisme" eller noe, hvor folk faktisk må verifisere at man er eier av et nummer for å kunne ringe med det nummeret. Anonymkode: 57afb...6cf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StumpyHero Skrevet 29. desember 2023 #6 Del Skrevet 29. desember 2023 Slet med spoofing i mange år før jeg ble drittlei av at nummeret mitt ble misbrukt og byttet. Operatørene kan ikke gjøre noe for å hindre dette, den eneste løsningen, hvis det blir veldig plagsomt, er å bytte nummer. Det er helt tilfeldig hvilke nummere som bli "stjelt" og har ingen sammenheng med netthandelen din. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #7 Del Skrevet 29. desember 2023 Min far som aldri handler på nett, er knapt på internett og har "dum" mobil ble utsatt for spoofing. Det eneste stedet nummeret hans ligger registrert er på åpne kilder som gule sider og 1881. Det er tydeligvis nok til å bli spoofet? Vi meldte fra til mobiloperatøren og på en eller annen "magisk" måte stoppet det opp. Men jeg lurer på hvorfor mobiloperatørene ikke klarer å stoppe dette?! Anonymkode: fec8b...572 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå