Gå til innhold

Den store sparetråden 2024!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å betale ned gjeld er ikke innenfor begrepet sparing. Det er som sagt midler du ikke besitter, og avdragene er om ikke annet en midlertidig kostnad du tar på deg inntil videre. Ikke en utgift, men en kostnad. Hvorvidt det å betale ned gjeld gir deg avkastning aner du faktisk ikke. Vi tar det som en selvfølge i dag, men et boligkrakk kan fort vise seg å gjøre avdragene dine "verdiløse". Og lar du huset stå og råtne på rot, så blir også avdragene dine iallfall verdiløse. Og isåfall så har du mistet "sparingen" din.

Det er hva folk sitter igjen med av overskudd (eller underskudd) etter at utgifter og kostnader har blitt trukket ifra inntektene som kan kalles sparing. 

Men vet du. Jeg gir meg. Jeg trekker meg ut. Dere får bare sitte der og skryte av hva dere betaler i avdrag på boliglånet hver måned. Avdragene er totalt irrelevante med tanke på sparing for året 2024. For er det ikke 2024 vi sparer både i og til i tråden? Så pussig at dere velger å ta med penger som forsvinner ut i 2024 da. 

Kos dere. Lykke til med både sparing og avdrag. Jeg skal heller skryte av min faktiske sparing høylytt for meg selv i sofaen hver måned ;) 

Anonymkode: bc8fd...8f3

Du vil se at mange økonomer betegner nedbetaling av boliglån som sparing. 

Anonymkode: 612a5...f79

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg trodde sparing gjaldt økt kontantbeholdning. Og kun det. 

At dere tar med avdrag på lån som en del av sparinger synes jeg blir feil. At dere tenker at det er sparing er forsåvidt ok, for det er på en måte det. Men det er strengt tatt ikke kapital dere har tilgjengelig, og burde falle utenfor ren sparing. Og så heller inkludere avdrag på lån som en oppsummering av sparegrad på slutten av året. 

Og når det kommer til fond så svinger fondene i løpet av månedene. At dere sparer 10 000,- i fond i januar betyr ikke at januarsparebeløpet er netto 10 000,- når året er omme. Da kan dette beløpet være både 15 000,- eller 6 000,-. 

Igjen, det er snakk om økning av husholdningens kontantbeholdning. Totalt sett i løpet av året.

Samme med at dere sparer til ferietur til sommeren. Greit nok at dere sparer f.eks 5000,- i januar, februar, mars og april, og sådan går 20 000,- i spareoverskudd disse månedene. Men når julien kommer og dere koster på dere en ferieturen til 20 000,-, så er jo sparingen borte, og pengene som er opptjent må kalles en utgift.

Så hvis det er slik at dere tar med ALT for at sparingen skal se mest mulig bra ut, så ser jammen meg sparingen min også svært bra ut iløpet av året. Da snakker vi ikke bare om 30 000 - 50 000,- som budsjettert, men 150 000,- eller mer. Sistnevnte beløp er en hvit løgn hvis jeg sitter bare igjen med økt kontaktbeholdning på 30 000,- i løpet av året. 

Det er ikke noe poeng å skulle definere for andre hvordan de definerer sin sparing.

Dette er en motivasjonstråd, så om du trenger å være petimeter kan du jo trekke fra avdrag o.l. På din egen tid 

Anonymkode: 5e347...1c9

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke noe poeng å skulle definere for andre hvordan de definerer sin sparing.

Dette er en motivasjonstråd, så om du trenger å være petimeter kan du jo trekke fra avdrag o.l. På din egen tid 

Anonymkode: 5e347...1c9

Ja. Å sitte med høy kontantbeholdning er jo helt meningsløst.

Anonymkode: 612a5...f79

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Her, løs dette eksempelet: 

Sett bort fra avdrag på lån, jeg klarer i 2024 å spare økt kontantbeholdning med 100 000,-. 
I slutten av desember investerer jeg hele sparebeløpet, altså 100 000,-, i et nytt kjøkken. 
Kjøkkenet bytter jeg selv, som igjen sørger for at taksten på huset (og da indirekte formue) øker med 200 000,- fordi jeg byttet kjøkkenet.

Hvor mye penger har jeg spart i 2024? 
Svaralternativ:
1) 0,- (kontantbeholdning)
2) 100 000,- (det jeg investerte i kjøkken)
3) 200 000,- (urealisert takstøkning fordi jeg investerte i kjøkken)

Spørsmålet er reellt utifra at det er snakk om å spare. Så hva betyr egentlig å spare? 

Enig i at en ikke trenger å være petimeter på diskusjonen. En skal vel ikke først og fremst sammenligne seg med andre. Men sant at de fleste økonomer regner avdragsdelen på boliglån som sparing.

I dette kjøkken-tilfellet her over , ville jeg sagt at jeg sparte til kjøkken. Jeg hadde brukt en god stund på å spare 100 000 til kjøkken, hvis en tenker at jeg også samtidig hadde spart langsiktig i fond OG betalt ned boliglån, og antagelig også samtidig spart til min generelle bufferkonto om ikke den var fylt opp.   Så jeg hadde regnet det som sparing, definitivt! Å spare til feks nye støvletter jeg skal kjøpe om to måneder, er ikke noe jeg hadde regnet med i min totale sparing det året.

(Kun et nytt kjøkken til 100 000 hadde nok ikke økt taksten vesentlig)

Endret av MiniMjau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde jeg skulle få utbetalt 30 000 etter skatt, men etter januar-lønningen viser det seg at jeg får 33 000, så da har jeg 3 000 ekstra å spare! 🤩

Anonymkode: e8d8b...433

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg trodde jeg skulle få utbetalt 30 000 etter skatt, men etter januar-lønningen viser det seg at jeg får 33 000, så da har jeg 3 000 ekstra å spare! 🤩

Fantastisk! Og så digg å tenke at man har 3000 ekstra å spare og ikke 3000 ekstra å bruke!🤩

Anonymkode: 71727...32c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! God start på sparingen, fin overraskelse 🥰

Sol

Anonymkode: 6131c...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Går du da i 0 ved skatteoppgjøret?

Anonymkode: b83fe...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Går du da i 0 ved skatteoppgjøret?

Jeg fikk ny lønn i høst og det ble av en eller annen grunn satt prosenttrekk på skattekortet mitt, som var for høyt, som varte i et par mnd. Jeg budsjetterte med 30 000 utbetalt når jeg la opp plan for hvor mye jeg skulle spare. Januarlønningen er første vanlige lønning med tabelltrekk og der får jeg ca. 33 000. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk studielånet for to dager siden og brukte alt på boliglånet 🙂 Studielånet er rentefritt under utdannelsen min, så deilig å få boliglånet litt ned. Spent på hva det lander på!

Anonymkode: dd642...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Hvordan går det med dere sparere? :)

Sol

Får ikke lønn før den 12. feb :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan går det med dere sparere? :)

Sol

Sparte 8k på januar. Solgte også div på finn til 2500 til sammen.Håper på å klare mere på februar.veldig bevisst på mathandlinga nå.

Anonymkode: 25078...327

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte ca 1200 mer enn planlagt i januar, og får bare spart 500. Men jeg venter en refusjon på flybillett på ca 1700, så da ser det litt bedre ut. Ganske vilt hvor mye mer jeg tjener enn for et par år siden, og hvor mye mindre jeg får spart. Og jeg har ikke gjeld! Ting har virkelig blitt mye dyrere. I tillegg betaler jeg mye mer skatt, formue og renteinntekter. Det siste regner jeg ikke med som sparing, siden det ikke er nok til å unngå verditap på pengene.

Anonymkode: 74b13...cec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gjort opp alle regnskap og budsjett, ser at i januar tjente jeg ekstra på å selge litt ting, og noen flere vakter på jobb, så denne måneden klarte jeg 12.000 ca. Forventer ikke det hver mnd, men fin start på året. :)

sol

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomien min er veldig variabel og komplisert og det er vanskelig å regne ut reell sparing måned for måned, men i januar ble nok reell sparing ca 20 000 kr. Tålelig fornøyd med det, men satser på at snittet pr måned i år blir noe høyere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant med diskusjonen på forrige side her, om hva som egentlig regnes som sparing :)

Selv tenker jeg at sparing er penger jeg setter av fra min lønn/annen inntektsstrøm, som jeg ikke skal brukes til kortsiktig forbruk. For meg betyr det penger som settes på langtids-sparekonto eller investeres.

Min totale verdibeholdning og hva jeg har spart er for meg to ulike ting. Hvis jeg tjener penger på investeringer eller huset mitt stiger i verdi vil jeg ikke si jeg har "spart" disse pengene. Avdrag på boliglån vil jeg heller ikke si er sparing, men det øker likevel min totale verdibeholdning. 

Eksempelet med å kjøpe et nytt kjøkken over her synes jeg også var interessant. Jeg ville sagt at man har brukt 50 000, men at det likevel kan føre til økning i verdibeholdning (i form av økt boligverdi).

Samtidig så tenker jeg at å "spare" penger til f.eks ferie ikke er sparing. Det er å sette av penger til fremtidig forbruk. 

Selv har jeg bare spart ca 8000,- i januar, og det er ganske lite til meg å være. Håper februar blir litt bedre :) 

Endret av Nuttery
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 12.21):

Vi får ikke spart de store summene i år. Vi har tidligere spart mye slik at vi fikk EK til å kjøpe hus og hytte. Tjener ca 1,4 tilsammen. Vi har ikke fått noe hjelp av foreldre eller arv. Er veldig glad for at vi har klart oss selv. Vi er i 30årene og har tenåringer i hus som er dyre i drift.

Litt herlig å se at dere regner med avdrag på lån som sparing. Der går det en del penger på hos oss.

I januar betaler vi 32 000 i avdrag på hus og hytte. Hvorav 25 000 er bare renter 😅

Videre har vi satt av 30 000 i fond, det er for det meste rester fra den litt ekstra høye desemberlønna.

Ellers sparer vi 1000 kr i måneden til konfirmasjon og fremtidig ferie. Altså ganske lite.

Ser for meg at vi setter av litt større summer i fond gjennom året når det blir noe ekstra, slik som skattepenger, en god del av feriepengene osv.

Anonymkode: a1faa...77e

I dette tilfellet betalt du 7000 i avdrag og 25 000 i renter. Renter er en kostnad og reduserer ikke lånet, ergo skal ikke de pengene regnes inn i sparingen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...