Gå til innhold

Den store sparetråden 2024!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Neste års sparemål er 250.000,- 

Dette skal jeg klare ved å spare 15.000 i mnd (ned 3000 fra årets 18.000 i mnd), samt ekstra innbetaling når skattepenger og ferie-penger kommer. 

I år har jeg nedbetalt gammel gjeld med 300.000 og går inn i det nye året som gjeldsfri. 

Etter samlivsbrudd bor jeg alene i leid bolig (11.000,- i husleie + strøm) så første sparemål er egenkapital til bolig. Vårt barn er blitt student og bor på hybel i annen by. 
Min inntekt i 2023 er tilsammen 760.000,- 

Endret av mrs.tld
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 11.12.2023 den 8.03):

Her kan alle være med uansett sparebeløp

målet er å motiveres til å holde seg til sin plan gjennom året. 

Anonymkode: 7423b...6f5

Alle med påstått sparebeløp, tenker jeg vi sier🤭

Anonymkode: ab041...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle med påstått sparebeløp, tenker jeg vi sier🤭

Anonymkode: ab041...adb

Hvorfor skulle man gidde å ljuge, anonymt på et forum?:klo:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for dere som har gjort dette før, hvordan går tråden for seg, skal vi fra januar føre regnskap her for å vise hvor mye vi har spart hver mnd, eller hvordan blir det? Ikke nøyaktig selvsagt, ikke utdrag fra nettbanken akkurat hehe, det er min første gang i en sånn tråd så lurer. 😊

Anonymkode: 6131c...5a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skulle man gidde å ljuge, anonymt på et forum?:klo:

Det lurer jeg også på. 
Vi har to inntekter, begge tjener ganske godt (820 000 + 1,4 mill), vi har lite lån siden vi bevisst har valgt å bo på et sted med lave boutgifter. Vi har tre barn, hus (oppussing er dyrt), to hytter (billige, en er arvet) og to biler (helt nødvendig når man har barn og det ikke er kollektivtransport) som alle koster oss mye penger, men likevel er det godt rom for sparing. Det er ikke noe oppdiktet over våre tall. 

Anonymkode: 612a5...f79

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det lurer jeg også på. 
Vi har to inntekter, begge tjener ganske godt (820 000 + 1,4 mill), vi har lite lån siden vi bevisst har valgt å bo på et sted med lave boutgifter. Vi har tre barn, hus (oppussing er dyrt), to hytter (billige, en er arvet) og to biler (helt nødvendig når man har barn og det ikke er kollektivtransport) som alle koster oss mye penger, men likevel er det godt rom for sparing. Det er ikke noe oppdiktet over våre tall. 

Anonymkode: 612a5...f79

Samme her. Tjener over en mill hver + bonus. Ingen lån, 3 barn, 2 biler og en utleieleilighet i en storby. Har valgt å bo på landet. Kunne egentlig spart mye mer enn 500 000 men har brukt nesten 200 000 på ferie i år og så går det en del til klær og fritid til barna samt mat til 5 personer. Har alltid spart siden jeg begynte å jobbe, prøvd å sette av minst 5000 i måneden. Er jo derfor vi sitter godt i det nå. Tror aldri man vil angre på at man sparer penger uansett hvilken sum det er. 

Anonymkode: ef173...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Satser på å få spart 300k i løpet av neste år. 

Har lav årsinntekt på 462k i året, men bor billig og er kun meg og et par katter å forsørge.

Ligger i hardkjør for å spare til min første bolig. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kaffebjørn said:

Satser på å få spart 300k i løpet av neste år. 

Har lav årsinntekt på 462k i året, men bor billig og er kun meg og et par katter å forsørge.

Ligger i hardkjør for å spare til min første bolig. 

Særlig du sparer 25k i mnd på 462k

Anonymkode: df9b1...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Særlig du sparer 25k i mnd på 462k

Anonymkode: df9b1...4f4

20k fra grunnlønn, resterende fra bonuser her og der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets sparemål var 200 000, klarte det nesten. Neste år prøver jeg på et sted mellom 250 000 og 280 000. Men dette er hovedsaklig kapitalinntekter, som går til å opprettholde verdien av sparepengene. Jeg har lav lønn og betaler mye skatt, så av selve inntekten klarer jeg som regel ikke spare noe lenger. 

Anonymkode: 74b13...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man må forstå her er at det handler ikke om hvor mye man sparer, men at man sparer i det hele tatt. Du må jo ha et mål med sparingen din... 

Det er ikke vits å bli sjalu på hva andre har i inntekt og hva andre sparer. Det er ikke ditt liv :) 

Selv har jeg lite i forbruk og er skadet fra å ha hatt lite penger i barndommen, så jeg er vant med å ikke bruke penger. Man trenger ikke å kjøpe nye klær hele tiden, møbler, sko, osv. Jeg oppfører meg som om jeg nesten ikke har penger selv om jeg har det og sparer og sparer og og det vil nok ta mange år før jeg klarer å lære meg noe annet!

Det å spise varmmat hver dag i kantina er relativt nytt for meg. Jeg bruker opp til 100 kr på det hver dag, men det er fremdeles masse penger igjen...

Anonymkode: e154a...051

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer fast 1500 til barnet og 1500 til meg selv i fond. Det skal jeg fortsette med. Jeg har stor potensiale for å spare mye mer. Ønsker å spare 8000 hver mnd i 2024.

Anonymkode: 537c1...2db

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kommet til et punkt hvor jeg er såpass økonomisk komfortabel at jeg sliter litt med hva jeg skal ha som sparemål, og hva det skal gå til. For øyeblikket sparer jeg litt på måfå til å kjøpe ny leilighet på et eller annet tidspunkt.

Kommer til å sette 27 500 på BSU, 27 500 på BSU+, 15000 på IPS, og resten deler jeg mellom ASK og vanlig sparekonto. Satser på å spare 250-300k. 

Forøvrig har jeg begynt å sløse litt mer, samtidig som prisene har gått opp. Målet mitt er å sløse litt mindre i 2024.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.12.2023 den 16.38):

Men for dere som har gjort dette før, hvordan går tråden for seg, skal vi fra januar føre regnskap her for å vise hvor mye vi har spart hver mnd, eller hvordan blir det? Ikke nøyaktig selvsagt, ikke utdrag fra nettbanken akkurat hehe, det er min første gang i en sånn tråd så lurer. 😊

Tenkte vi kunne gjøre det litt på samme måte som en slanketråd 😅

Hver måned går man inn og skriver ned beløpet man har spart og totalbeløpet

Så feks februar: 10 000, totalt: 20 000, mål: 100 000

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.12.2023 den 16.38):

I den gamle tråden kom vi "alle" (vi var bare 4-5 stk faste som deltok) inn i tråden siste dagen i måneden eller første dagen i neste måned, der de oppga sparemålet for måneden som hadde gått og hvordan dette ble innfridd, samt la ved sparemålet for neste måned. 

Så det er en fordel å både ha budsjett og regnskap når dere deltar. 

F.eks:

---
31/3:
Sparemål mars: 5000,-
Faktisk sparing 5821,-
HURRA jeg sparte 821,- mer enn budsjett! 

Og så skrev vi noen ord om hvordan måneden gikk, om det kom noen uforutsette ting eller om ting gikk på skinner osv. 

Sparemål april: 8000,-

Og så skrev vi noen ord om hvordan man skal innfri dette, eventuelt hvorfor budsjettert sparebeløp var ekstra stort eller smått i neste måned. 

---

Ved årsskiftet skrev vi et sammendrag av året også. Om totale sparemål, faktisk sparing og hvordan året hadde gått. 

Det var faktisk ganske givende! Iallfall følte jeg det, for jeg ble så revet med at jeg "knuste" budsjettsparingen nesten hver måned, og endte opp med en hinsides sparesum tilslutt. En sparesum jeg aldri hadde trodd jeg kunne klare. Men så følte jeg når jeg gikk på butikken at tråden "hang" i bakhodet på meg, at her skulle jeg ikke svi av mer penger enn absolutt nødvendig, for det var om å gjøre å slå budsjettsparemålet som jeg hadde lovet andre i tråden at jeg skulle klare :D 

Anonymkode: bc8fd...8f3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke at folk gidder/har mulighet til å spare så mye. Enten må mange av dere at sykt høye inntekter eller så lever dere ekstremt snevert. Jeg tjener gjennomsnittlig, sparer tilsammen kanskje 5000 per mnd (der 2500 spares til bil). Ellers sparer jeg mer hvis jeg har mulighet, men lever heller livet. Hva skal jeg gjøre med alle pengene når jeg er dau. Jeg ønsker at mine barn skal arve en god slant når den tid kommer, men vi skal jaggu leve livet mens vi har det sammen også! Orker ikke å leve veldig snevert for at kontoen skal skyte i været! 

Anonymkode: 359a3...16f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig var planen og løse inn boliglånet og iallfall sette 10 000 i måneden til crowdlending av byggelån men etter rentehevingen i går vil jeg se det an litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Skjønner ikke at folk gidder/har mulighet til å spare så mye. Enten må mange av dere at sykt høye inntekter eller så lever dere ekstremt snevert. Jeg tjener gjennomsnittlig, sparer tilsammen kanskje 5000 per mnd (der 2500 spares til bil). Ellers sparer jeg mer hvis jeg har mulighet, men lever heller livet. Hva skal jeg gjøre med alle pengene når jeg er dau. Jeg ønsker at mine barn skal arve en god slant når den tid kommer, men vi skal jaggu leve livet mens vi har det sammen også! Orker ikke å leve veldig snevert for at kontoen skal skyte i været! 

Anonymkode: 359a3...16f

Vi sparer mye, men tjener det dobbelte av gjennomsnittet begge to, samlet årslønn på 2,2 M pluss bonus. Så vi lever vel omtrent som deg og sparer resten. Har ikke behov for å bruke mer, er lite opptatt av materielle ting, har det vi trenger og vel så det. Vi har hverken hytte eller båt og den ene bilen er feks 12 år gammel. De tre barna har det greit og får det de har behov for. Bruker en del på ferie da, er dyrt å reise med 5 stykker. Sparer for å kunne gå av ved 62 og for å gi barna en god start i voksen livet og for at ikke har behov for å bruke mer penger.

Anonymkode: ef173...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tenkte vi kunne gjøre det litt på samme måte som en slanketråd 😅

Hver måned går man inn og skriver ned beløpet man har spart og totalbeløpet

Så feks februar: 10 000, totalt: 20 000, mål: 100 000

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I den gamle tråden kom vi "alle" (vi var bare 4-5 stk faste som deltok) inn i tråden siste dagen i måneden eller første dagen i neste måned, der de oppga sparemålet for måneden som hadde gått og hvordan dette ble innfridd, samt la ved sparemålet for neste måned. 

Så det er en fordel å både ha budsjett og regnskap når dere deltar. 

F.eks:

---
31/3:
Sparemål mars: 5000,-
Faktisk sparing 5821,-
HURRA jeg sparte 821,- mer enn budsjett! 

Og så skrev vi noen ord om hvordan måneden gikk, om det kom noen uforutsette ting eller om ting gikk på skinner osv. 

Sparemål april: 8000,-

Og så skrev vi noen ord om hvordan man skal innfri dette, eventuelt hvorfor budsjettert sparebeløp var ekstra stort eller smått i neste måned. 

---

Ved årsskiftet skrev vi et sammendrag av året også. Om totale sparemål, faktisk sparing og hvordan året hadde gått. 

Det var faktisk ganske givende! Iallfall følte jeg det, for jeg ble så revet med at jeg "knuste" budsjettsparingen nesten hver måned, og endte opp med en hinsides sparesum tilslutt. En sparesum jeg aldri hadde trodd jeg kunne klare. Men så følte jeg når jeg gikk på butikken at tråden "hang" i bakhodet på meg, at her skulle jeg ikke svi av mer penger enn absolutt nødvendig, for det var om å gjøre å slå budsjettsparemålet som jeg hadde lovet andre i tråden at jeg skulle klare :D 

Anonymkode: bc8fd...8f3

Takk nå gleder jeg meg skikkelig, føler på meg at 2024 blir mitt beste spareår nettopp som du sier, jeg må liksom holde de målene jeg lovet haha! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...