Gå til innhold

Den store sparetråden 2024!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ufør her men har banket ned en god del av huslånet til min lille leilighet og setter nå av litt penger i fond til jeg blir minstepensjonist. Dyrtiden har gjort meg flink med månedsbudsjett så nå skal jeg sakte fylle opp bufferen en del slik at jeg føler meg tryggere. Kan gjøre det nå for har kvittet meg med en dum uvane. 

Anonymkode: 77f70...200

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sparepengene i 2023 er brukt på ny terrasse, fornyelse av interiør og lang ferie i syden.  Har en buffer på 50.000 kr igjen.  Den må stå der, i tilfelle.. 
Et av våre to bad trenger oppussing.  Det er ikke presserende fordi vi klarer oss godt med det andre badet.  Etter at alle regninger og forbruk er betalt har mannen min og jeg igjen ca. 10.000 kr til sparing.  I tillegg kommer inn ca. 30.000 kr i godtgjørelser for verv.  Vi lever godt, men å spare 10.000 kr per måned bør vi klare.  Det blir ikke nytt bad i 2024, men 2025 bør være et realistisk mål :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har spart 500 000 i år langsiktig i fond. Pluss barnetrygd til 3 barn. Målet var 600 000 men så ble feriene litt dyrere enn planlagt og det ble en del ekstra, forutsette og uforutsette utgifter. Setter som mål å spare 600 000 i år også som kanskje må gå til ny bil.

Anonymkode: ef173...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Slenger meg på, men har langt ifra samme økonomi som dere andre og langt lavere sparemål.

Foruten å betale ned på boliglån, som nå snart bare er renter, er målet:

- Fortsette å spare 500kr/mnd til meg og begge barna i Fond. 
- Spare 5000kr/mnd til bufferkonto, som per dags dato er tømt. 

Så, ikke mange hundre tusen i sparemål, men glad jeg i det hele tatt kan få til litt fast sparing. 

Alenemor til to, ufør. 

Anonymkode: bd0e2...b10

Det var befriende å endelig se noen med normal sparing! 😅

Lykke til! 👍

Anonymkode: 9d406...cc1

• Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomme beløp dere har å sette av til sparing? Hva i alle dager har dere i inntekt?

Jeg sparer omlag 4000 kr i måneden, men mye er jo borte når året er omme, fordi det går til ferie, litt ekstra når jeg trenger det, uforutsette utgifter. 

Anonymkode: d9e4c...cff

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det var da voldsomme beløp dere har å sette av til sparing? Hva i alle dager har dere i inntekt?

Jeg sparer omlag 4000 kr i måneden, men mye er jo borte når året er omme, fordi det går til ferie, litt ekstra når jeg trenger det, uforutsette utgifter. 

Anonymkode: d9e4c...cff

Her kan alle være med uansett sparebeløp

målet er å motiveres til å holde seg til sin plan gjennom året. 

Anonymkode: 7423b...6f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal stramme inn alt og forsøke å spare 6-10.000 kr hver mnd så jeg kan få kjøpt bolig om et par år. Av det går det til en rimelig ferie neste sommer, men bør ikke koste mer enn ca 20.000 det er mulig å få til da jeg kan låne hytte utenlands en uke. 

Tjener ca 24.000 så noen måneder blir det mer og andre mindre, men jeg lever sparsomt og legger alt ekstra over på sparing. Egen bopel er et svært viktig mål. 

Anonymkode: 6131c...5a4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som mål å nå 1 million i frie midler, dvs som ikke er bundet opp i eiendom etc. Sparer i fond, aksjer og høyrentekonto.

Med den avkastningen jeg har nå trenger jeg nesten ikke å spare noe for å nå målet, men tenker likevel å holde meg på årets sparenivå, som er 13.000 kr i snitt hver måned. Går litt opp i lønn fra nyttår, så jeg bør klare 15.000 i måneden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (16 minutter siden):

Har som mål å nå 1 million i frie midler, dvs som ikke er bundet opp i eiendom etc. Sparer i fond, aksjer og høyrentekonto.

Med den avkastningen jeg har nå trenger jeg nesten ikke å spare noe for å nå målet, men tenker likevel å holde meg på årets sparenivå, som er 13.000 kr i snitt hver måned. Går litt opp i lønn fra nyttår, så jeg bør klare 15.000 i måneden.

Jeg har nesten 600 i fond og 300 i aksjer og synes ikke det vokser noe særlig jeg. 
Er helt avhengig av de måndtlige innskuddene for å få det til å vokse. 
Fra og med nyttår skal jeg slutte å sette inn elstra i boliglån og heller kjøre alt inn på forskjellige fond hver mnd.

Hvilke fond investerer du i? Tips?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har nesten 600 i fond og 300 i aksjer og synes ikke det vokser noe særlig jeg. 
Er helt avhengig av de måndtlige innskuddene for å få det til å vokse. 
Fra og med nyttår skal jeg slutte å sette inn elstra i boliglån og heller kjøre alt inn på forskjellige fond hver mnd.

Hvilke fond investerer du i? Tips?

Jeg har 4 Kron fond med varierende risiko og ca 10 forskjellige enkeltaksjer. Den siste måneden har det til sammen steget med 20.000 kr, men det har vært en særdeles god November måned. Bankinnskuddet vokser med 1000 kr i måneden.

Jeg prøver å begrense kjøp av enkeltaksjer, men jeg har vært svært heldig og hatt 126% avkastning på 5 år. Kall det gjerne nybegynnerflaks😄.

PS: Jeg er forsiktig med å både ta og gi konkrete tips via nettforumer, men det fondet som har hatt mest avkastning hos meg er Kron teknologi.

Endret av Knirke
Siste setning
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (16 minutter siden):

Jeg har 4 Kron fond med varierende risiko og ca 10 forskjellige enkeltaksjer. Den siste måneden har det til sammen steget med 20.000 kr, men det har vært en særdeles god November måned. Bankinnskuddet vokser med 1000 kr i måneden.

Jeg prøver å begrense kjøp av enkeltaksjer, men jeg har vært svært heldig og hatt 126% avkastning på 5 år. Kall det gjerne nybegynnerflaks😄.

PS: Jeg er forsiktig med å både ta og gi konkrete tips via nettforumer, men det fondet som har hatt mest avkastning hos meg er Kron teknologi.

Ok takk for info :)

Jeg holder meg unna enkeltaksjer. Med unntak av de jeg kjøper via jobb med 25% rabatt. 

Jeg skal se på fondet du snakker om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi skal en uke til NY og 2,5 uker til frankrike og Italia. 
Er mest bekymret for den uka i NY pga kroneprisen.

Det forstår jeg - jeg var i USA i sommer (heldigvis uten familie), og det var dyyyyrt med kronekursen! Men gøy, da. USA er et fantastisk ferieland, og NYC er 😍😍. Men det skal også sies at reiser til euro-land heller ikke er billig for tiden.

SPOCA skrev (11 timer siden):

Ja, vi har ganske mange og dyre sparemål for 2024.

Vi skal spare 80 000 kr til bryllupet i juli. Vi har allerede spart 320 000 kr, så vi er i god rute sånn sett.

Ellers sparer jeg fast 6000 kr fast i pensjonsfond per år. Samboer gjør det samme, så det blir 12 000 kr for pensjonssparingen.

Vi sparer 6000 kr i året til min stesønn.

Ellers sparer vi 84 000 kr (4200 kr hver) per år i fond.

Utenom dette er det ca 75 000 kr i avdrag pr år på boliglånet. 

I tillegg sparer vi til sommerferie (leier sommerhus i Danmark en uke for ferie sammen med stesønn, samboers familie og min familie) og bryllupsreise (16 dager i Japan). Vi beregner ca 200 000 kr på ferier i 2024.

I tillegg kommer annen sparing, så vi prøver å komme opp på 500 000 kr til sammen i sparing hvert år. :) 

Imponerende sparing! Og det må være litt av et bryllup, kan du dele litt om planene deres rundt bryllupet? Vi giftet oss «i hemmelighet», så jeg aner ikke hva det egentlig koster med et bryllup. 🤪

Anonymkode: 612a5...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke planlagt neste år enda, men har begynt å tenke på det.

Vi har allerede spart penger til neste års større utgifter i forbindelse med vedlikehold av bolig, så vi kan bruke neste år på å få ned boliglånet litt.

Neste års sparemål blir for oss ca 300 000 kroner (400 000 kroner om vi medberegner månedlige avdrag på lån).

24 000 kroner er pensjonssparing i fond. Resten blir nedbetaling av boliglån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Imponerende sparing! Og det må være litt av et bryllup, kan du dele litt om planene deres rundt bryllupet? Vi giftet oss «i hemmelighet», så jeg aner ikke hva det egentlig koster med et bryllup. 🤪

Vi har invitert 110 gjester, så det er klart at det i seg selv drar opp prisen. :) 

Det blir et fjellgardsbryllup som varer fra fredag til søndag. Vi gifter oss i en stavkirke, der mannen gifter seg i bunad. Så det blir jo en helhet, et større bryllup med både storfamilien og venner. Vi har et alkoholfritt bryllup. Vi dekker alle måltider fredag (kveld) - søndag (morgen), men overnatting betaler de selv (må ikke overnatte, bare for å understreke det). Det er den største kostnaden for vår del, å dekke det meste for gjestene (vi er opptatt av at gjestene skal kose seg). Men ja, det koster en del, det gjelder fotograf/videograf, brudekjole (kjøpt via Etsy, håndsydd lang 50-tallskjole i sateng og blonder), 50-tallsbil som henter oss etter vielsen, sangere/band som spiller (50/60-tallsmusikk) i kirken/mellom vielse og fest og under festen, en som passer stesønn (han har spesielle behov og vi trenger at noen profesjonelle kan ta seg av han), klær og overnatting til forlovere m.m. Heldigvis ordner lokalene der vi holder festen alt av dekorasjoner, mat, drikke, servering, noen kaker (inkl. bryllupskaken, 5 stk andre kaker) m.m.

Tror det blir bra, men ting koster. Klart, det er jo selvvalgt. :) 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal spare 300.000kr 

mine tips for sparing: 

- kutte ut unødvendige utgifter som kaffe, bolle og kjøpe lunsj ute. 
- selge unna mer klær, sko og annet stæsj som ikke blir brukt (har alltid klart å spare mye på sånt) 

- kutte ut unødvendige utgifter som klær man ikke har behov for osv. 

- spare mest mulig av inntekten og ikke ha unødvendige abonnenter som treningsmedlemskap (unødvendig for meg da jeg ikke bruker det). Kjøpe lydbøker som sldri blir hørt på osv

Anonymkode: f94f5...87d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
SPOCA skrev (2 timer siden):

Vi har invitert 110 gjester, så det er klart at det i seg selv drar opp prisen. :) 

Det blir et fjellgardsbryllup som varer fra fredag til søndag. Vi gifter oss i en stavkirke, der mannen gifter seg i bunad. Så det blir jo en helhet, et større bryllup med både storfamilien og venner. Vi har et alkoholfritt bryllup. Vi dekker alle måltider fredag (kveld) - søndag (morgen), men overnatting betaler de selv (må ikke overnatte, bare for å understreke det). Det er den største kostnaden for vår del, å dekke det meste for gjestene (vi er opptatt av at gjestene skal kose seg). Men ja, det koster en del, det gjelder fotograf/videograf, brudekjole (kjøpt via Etsy, håndsydd lang 50-tallskjole i sateng og blonder), 50-tallsbil som henter oss etter vielsen, sangere/band som spiller (50/60-tallsmusikk) i kirken/mellom vielse og fest og under festen, en som passer stesønn (han har spesielle behov og vi trenger at noen profesjonelle kan ta seg av han), klær og overnatting til forlovere m.m. Heldigvis ordner lokalene der vi holder festen alt av dekorasjoner, mat, drikke, servering, noen kaker (inkl. bryllupskaken, 5 stk andre kaker) m.m.

Tror det blir bra, men ting koster. Klart, det er jo selvvalgt. :) 

Høres helt fantastisk ut! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres helt fantastisk ut! ❤️

Takk, vi gleder oss veldig! :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har mye gjeld, og i disse tider med vedvarende høye renter har jeg bestemt meg å redusere hvor mye gjeld jeg har. Ja, det er kanskje feil, for ting blir dyrere og pengene mindre verdt over tid ift. lønnsøkning, men jeg tror det blir fint i fremtiden likevel. Man vet jo aldri om man mister jobben og ikke kan beholde samme inntekt som man har nå, og da er det fint å vite at man ikke har for lite penger til å leve bra.

Hittil i år har jeg betalt 350 000 kr i avdrag med siste lønning, og jeg er veldig stolt over det. Det synes jeg er topp sparing. Jeg skal fortsette med det til neste år er planen!

Når jeg er ferdig med det er boliglånet mitt redusert til ca. 50% av det leiligheten er verdt, og jeg kan begynne å tenke på andre ting.

Anonymkode: e154a...051

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Norge har mye gjeld, og i disse tider med vedvarende høye renter har jeg bestemt meg å redusere hvor mye gjeld jeg har. Ja, det er kanskje feil, for ting blir dyrere og pengene mindre verdt over tid ift. lønnsøkning, men jeg tror det blir fint i fremtiden likevel. Man vet jo aldri om man mister jobben og ikke kan beholde samme inntekt som man har nå, og da er det fint å vite at man ikke har for lite penger til å leve bra.

Hittil i år har jeg betalt 350 000 kr i avdrag med siste lønning, og jeg er veldig stolt over det. Det synes jeg er topp sparing. Jeg skal fortsette med det til neste år er planen!

Når jeg er ferdig med det er boliglånet mitt redusert til ca. 50% av det leiligheten er verdt, og jeg kan begynne å tenke på andre ting.

Anonymkode: e154a...051

Hva tenker du å gjøre når målet er nådd?

Jeg har også satset hardt på nedbetaling av bolig og har nå 25% igjen av lånet. 
Så til neste år er mitt sparemål å heller spare i fond enn mer ned på huset. 
Men det føles litt skummelt. Det er så tilfredstillende å se huslånet forsvinner... men pga inflasjon og alle grunnene du nevner føler jeg at jeg burde investere lurere nå som gjeldsgraden er så lav.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...