AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #121 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg trodde sparing gjaldt økt kontantbeholdning. Og kun det. At dere tar med avdrag på lån som en del av sparinger synes jeg blir feil. At dere tenker at det er sparing er forsåvidt ok, for det er på en måte det. Men det er strengt tatt ikke kapital dere har tilgjengelig, og burde falle utenfor ren sparing. Og så heller inkludere avdrag på lån som en oppsummering av sparegrad på slutten av året. Og når det kommer til fond så svinger fondene i løpet av månedene. At dere sparer 10 000,- i fond i januar betyr ikke at januarsparebeløpet er netto 10 000,- når året er omme. Da kan dette beløpet være både 15 000,- eller 6 000,-. Igjen, det er snakk om økning av husholdningens kontantbeholdning. Totalt sett i løpet av året. Samme med at dere sparer til ferietur til sommeren. Greit nok at dere sparer f.eks 5000,- i januar, februar, mars og april, og sådan går 20 000,- i spareoverskudd disse månedene. Men når julien kommer og dere koster på dere en ferieturen til 20 000,-, så er jo sparingen borte, og pengene som er opptjent må kalles en utgift. Så hvis det er slik at dere tar med ALT for at sparingen skal se mest mulig bra ut, så ser jammen meg sparingen min også svært bra ut iløpet av året. Da snakker vi ikke bare om 30 000 - 50 000,- som budsjettert, men 150 000,- eller mer. Sistnevnte beløp er en hvit løgn hvis jeg sitter bare igjen med økt kontaktbeholdning på 30 000,- i løpet av året. Anonymkode: bc8fd...8f3 Så i følge deg har jeg 0 kr oppspart og sparer 0 selv om jeg har betalt ned 350 000 på lånet mitt de senere årene + at jeg investerer over 200 000 pr år og har pr nå 850 000 stående som gir meg avkastning hver måned og jeg øker formuen min totalt sett med minimum over 300 000 hvert år? Anonymkode: b83fe...674 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #122 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så i følge deg har jeg 0 kr oppspart og sparer 0 selv om jeg har betalt ned 350 000 på lånet mitt de senere årene + at jeg investerer over 200 000 pr år og har pr nå 850 000 stående som gir meg avkastning hver måned og jeg øker formuen min totalt sett med minimum over 300 000 hvert år? Anonymkode: b83fe...674 Nei. Det var ikke det jeg skrev. Det du investerer er sparing, og også avkastning av dette, hvorav av tap på investeringen må trekkes ifra sparingen. Men når du snakker om avdrag så er det penger som ikke er realisert. Det er kapital du pr. dags dato ikke har. Skal du gå veien med å kalle avdrag for ren sparing pr. måned så kan du likegodt medregne verdiøkningen på boligen også, og så kalle det også for sparing. Det blir feil å kalle begge deler for sparing i en sparetråd, selv om verdiene er der selv om de ikke er realisert. Økning i formue er ikke nødvendigvis tilsvarende sparing. For all del, gjør hva dere vil. Men da skal ikke jeg spare bare 30-50 000,- i år, men 150 000 - 200 000,- i år medregnet avdrag og verdiøkning på bolig. Høres fint ut, selv om kontantbeholdningen bare øker 30-50 000,-. Anonymkode: bc8fd...8f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #123 Del Skrevet 11. januar 2024 Er alene med to barn. Sparer 1000 hver mnd i aksjefond (pensjon) og 2000 kr mnd til buffer. Setter av ekstra til sparing av feriepenger og lavere skatt etc. Klarte å spare 80 000 i fjor pga noen ekstra inntekter (utleie av hus. Eks betalte ut gjeld til meg). Er 41 år og det er første året jeg har hatt mulighet til å spare. Satser på 20 000 i år. Betaler også ned på huslånet. En form for sparing det også. Anonymkode: 410e4...14c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #124 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Så i følge deg har jeg 0 kr oppspart og sparer 0 selv om jeg har betalt ned 350 000 på lånet mitt de senere årene + at jeg investerer over 200 000 pr år og har pr nå 850 000 stående som gir meg avkastning hver måned og jeg øker formuen min totalt sett med minimum over 300 000 hvert år? Anonymkode: b83fe...674 Her, løs dette eksempelet: Sett bort fra avdrag på lån, jeg klarer i 2024 å spare økt kontantbeholdning med 100 000,-. I slutten av desember investerer jeg hele sparebeløpet, altså 100 000,-, i et nytt kjøkken. Kjøkkenet bytter jeg selv, som igjen sørger for at taksten på huset (og da indirekte formue) øker med 200 000,- fordi jeg byttet kjøkkenet. Hvor mye penger har jeg spart i 2024? Svaralternativ: 1) 0,- (kontantbeholdning) 2) 100 000,- (det jeg investerte i kjøkken) 3) 200 000,- (urealisert takstøkning fordi jeg investerte i kjøkken) Spørsmålet er reellt utifra at det er snakk om å spare. Så hva betyr egentlig å spare? Anonymkode: bc8fd...8f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #125 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her, løs dette eksempelet: Sett bort fra avdrag på lån, jeg klarer i 2024 å spare økt kontantbeholdning med 100 000,-. I slutten av desember investerer jeg hele sparebeløpet, altså 100 000,-, i et nytt kjøkken. Kjøkkenet bytter jeg selv, som igjen sørger for at taksten på huset (og da indirekte formue) øker med 200 000,- fordi jeg byttet kjøkkenet. Hvor mye penger har jeg spart i 2024? Svaralternativ: 1) 0,- (kontantbeholdning) 2) 100 000,- (det jeg investerte i kjøkken) 3) 200 000,- (urealisert takstøkning fordi jeg investerte i kjøkken) Spørsmålet er reellt utifra at det er snakk om å spare. Så hva betyr egentlig å spare? Anonymkode: bc8fd...8f3 Du har kjøpt et nytt kjøkken, du har ikke investert i det. Taksten er en fiktiv verdi inntil du selger huset og regnes selvfølgelig ikke med i sparing eller formue. Avbetaling på lånet er derimot en helt reell økning av din formue fordi det du har igjen på lånet til enhver tid vil alltid måtte betales uansett hvor mye eller lite du får for boligen når du selger den. Om du har 1 mill i lån så må du på et tidspunkt betale det ned. Og når du har betalt det ned er du 1 mill rikere enn før du betalte det ned, uansett hvor mye eller lite du har i kontantbeholdning. Anonymkode: b83fe...674 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #126 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du har kjøpt et nytt kjøkken, du har ikke investert i det. Taksten er en fiktiv verdi inntil du selger huset og regnes selvfølgelig ikke med i sparing eller formue. Avbetaling på lånet er derimot en helt reell økning av din formue fordi det du har igjen på lånet til enhver tid vil alltid måtte betales uansett hvor mye eller lite du får for boligen når du selger den. Om du har 1 mill i lån så må du på et tidspunkt betale det ned. Og når du har betalt det ned er du 1 mill rikere enn før du betalte det ned, uansett hvor mye eller lite du har i kontantbeholdning. Anonymkode: b83fe...674 Ikke hvis boligens verdi er lavere enn 1 mill. Anonymkode: 58eb9...2f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #127 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Avbetaling på lånet er derimot en helt reell økning av din formue fordi det du har igjen på lånet til enhver tid vil alltid måtte betales uansett hvor mye eller lite du får for boligen når du selger den. Nei, det er ikke gitt at du får tilbake pengene for avdraget du betaler. Med andre ord er ikke avdrag automatisk en reell økning av formue. Men formue har ingenting med sparing å gjøre. Sparing er pr. definisjon det du unnlater å bruke, uten at det har sammenheng mot verdiøkninger. Sitat Sparing er innen samfunnsøkonomi det å unnlate å forbruke. I økonomisk litteratur blir sparing definert som den delen av den disponible inntekten til av en enhet eller sektor som ikke blir nyttet til forbruk, eller i nasjonalregnskapssystemer til kjøp av forbruksvarer. https://snl.no/sparing Det er derfor helt feil å medregne urealiserte avdrag på lån, investeringer osv. I mitt eksempel så er svaret 1) 0,-. Og avdrag på lånet, som kommer utenom, skal heller ikke medregnes. Anonymkode: bc8fd...8f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #128 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke hvis boligens verdi er lavere enn 1 mill. Anonymkode: 58eb9...2f6 Hæ? Det har da 0 betydning. Du må uansett betale den millionen. Så om du plutselig arver 1 mill og lar den stå på en konto så har du spart 1 mill det året mener du, men ikke hvis du betaler ned lånet du har på 1 mill? Om du så like etter selger huset ditt til 5 mill vil du i det første tilfellet gå kun 4 mill fordi du må betale ut 1 mill som du fortsatt har i lån, men du har 1 mill på konto som gjør at det blir 5 mill du har. Om du har betalt ned lånet med millionen vil du få 5 mill ved hussalget. Altså nøyaktig samme resultat totalt sett. Om du får bare 500 000 for huset vil du i det første tilfellet måtte ta 500 000 av millionen på konto for å betale restlånet, mens om du har betalt ned lånet får du 500 000. Altså igjen nøyaktig samme resultat totalt sett. Anonymkode: b83fe...674 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #129 Del Skrevet 11. januar 2024 Satte meg først et mål på 100 000kr i år (kontanter), men vil prøve å doble dette til 200 000kr. Sparer til pensjon, slik at jeg kanskje slipper å jobbe til jeg blir 70 år. Anonymkode: 566de...87a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #130 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg trodde sparing gjaldt økt kontantbeholdning. Og kun det. At dere tar med avdrag på lån som en del av sparinger synes jeg blir feil. At dere tenker at det er sparing er forsåvidt ok, for det er på en måte det. Men det er strengt tatt ikke kapital dere har tilgjengelig, og burde falle utenfor ren sparing. Og så heller inkludere avdrag på lån som en oppsummering av sparegrad på slutten av året. Og når det kommer til fond så svinger fondene i løpet av månedene. At dere sparer 10 000,- i fond i januar betyr ikke at januarsparebeløpet er netto 10 000,- når året er omme. Da kan dette beløpet være både 15 000,- eller 6 000,-. Igjen, det er snakk om økning av husholdningens kontantbeholdning. Totalt sett i løpet av året. Samme med at dere sparer til ferietur til sommeren. Greit nok at dere sparer f.eks 5000,- i januar, februar, mars og april, og sådan går 20 000,- i spareoverskudd disse månedene. Men når julien kommer og dere koster på dere en ferieturen til 20 000,-, så er jo sparingen borte, og pengene som er opptjent må kalles en utgift. Så hvis det er slik at dere tar med ALT for at sparingen skal se mest mulig bra ut, så ser jammen meg sparingen min også svært bra ut iløpet av året. Da snakker vi ikke bare om 30 000 - 50 000,- som budsjettert, men 150 000,- eller mer. Sistnevnte beløp er en hvit løgn hvis jeg sitter bare igjen med økt kontaktbeholdning på 30 000,- i løpet av året. Anonymkode: bc8fd...8f3 Men hva kaller man det hvis man sparer for å ha muligheten til å kjøpe hus/bil/ferie i fremtiden da? For hvis ikke det er sparing å sette av penger til ferie så skjønner ikke jeg hva sparing er, de aller fleste sparer jo fordi de har en tanke om at pengene skal brukes en dag Anonymkode: 3ead1...a77 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #131 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hva kaller man det hvis man sparer for å ha muligheten til å kjøpe hus/bil/ferie i fremtiden da? For hvis ikke det er sparing å sette av penger til ferie så skjønner ikke jeg hva sparing er, de aller fleste sparer jo fordi de har en tanke om at pengene skal brukes en dag Anonymkode: 3ead1...a77 Du kan kalle det sparing så fremt du ikke bruker beløpet innenfor året. Anonymkode: bc8fd...8f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #132 Del Skrevet 11. januar 2024 Det er bare en KG-tråd, her står folk fritt til selv å definere hva de mener med sparing…. Anonymkode: 612a5...f79 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #133 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er bare en KG-tråd, her står folk fritt til selv å definere hva de mener med sparing…. Anonymkode: 612a5...f79 Hadde jo vært greit med en mal om hva man kan betegne som sparing? Når man skal diskutere sparing så er det helt uinteressant hva folk betaler i avdrag på boligen. Det er penger som forlater kontoen og blir borte for en i mange, mange tiår. Det er urealiserte penger som har blitt utilgjengeliggjort, uten at du aner hva du får tilbake og om du får dette tilbake igjen. Sparing er differansen hva man har av tilgjengelige kontanter på konto ved årsstart vs årsslutt. Burde være greit å forstå. Men kanskje ikke like gøy å si at man sparte 5 000,- kontra 18 000,- i måneden fordi man måtte betale 13 000,- i avdrag på huset. Anonymkode: bc8fd...8f3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #134 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hadde jo vært greit med en mal om hva man kan betegne som sparing? Når man skal diskutere sparing så er det helt uinteressant hva folk betaler i avdrag på boligen. Det er penger som forlater kontoen og blir borte for en i mange, mange tiår. Det er urealiserte penger som har blitt utilgjengeliggjort, uten at du aner hva du får tilbake og om du får dette tilbake igjen. Sparing er differansen hva man har av tilgjengelige kontanter på konto ved årsstart vs årsslutt. Burde være greit å forstå. Men kanskje ikke like gøy å si at man sparte 5 000,- kontra 18 000,- i måneden fordi man måtte betale 13 000,- i avdrag på huset. Anonymkode: bc8fd...8f3 Så hvis man tar opp et stort lån og setter pengene på en konto så har man spart masse? Utrolig merkelig tanke om hva sparing er. Anonymkode: b83fe...674 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #135 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så hvis man tar opp et stort lån og setter pengene på en konto så har man spart masse? Utrolig merkelig tanke om hva sparing er. Anonymkode: b83fe...674 Selvfølgelig ikke. Og det er ikke det jeg tenker er sparing. Dere trenger ikke komplisere det mer enn nødvendig. Sparing er netto overskudd av regnskapet i løpet av året. For absolutt alle så betyr dette økning av kontantbeholdning, med mindre du er den ene som skal være så "smart" med å ta opp kredittkortlån for å øke kontantbeholdningen for å lure deg selv. Anonymkode: bc8fd...8f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #136 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig ikke. Og det er ikke det jeg tenker er sparing. Dere trenger ikke komplisere det mer enn nødvendig. Sparing er netto overskudd av regnskapet i løpet av året. For absolutt alle så betyr dette økning av kontantbeholdning, med mindre du er den ene som skal være så "smart" med å ta opp kredittkortlån for å øke kontantbeholdningen for å lure deg selv. Anonymkode: bc8fd...8f3 Netto overskudd innebærer jo nettopp det at man trekker fra gjeld, og når gjelda er mindre ved årsslutt så har man jo spart ved å betale ned gjeld. Kontantbeholdning er jo fullstendig uinteressant, for hvem har sparingen som "tilgjengelige kontanter" i våre dager? Man investerer jo selvfølgelig sparepengene på ulike måter og betaler også ned gjeld, alt for å få størst mulig avkastning på det man sparer. Anonymkode: b83fe...674 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #137 Del Skrevet 11. januar 2024 Denne uken har jeg spart penger ved å være syk. Null utgifter på buss, lunsj og nesten ikke på mat i det hele tatt. Ikke et spareråd som anbefales 😉 Anonymkode: a7f6b...0ce 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #138 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Netto overskudd innebærer jo nettopp det at man trekker fra gjeld, og når gjelda er mindre ved årsslutt så har man jo spart ved å betale ned gjeld. Kontantbeholdning er jo fullstendig uinteressant, for hvem har sparingen som "tilgjengelige kontanter" i våre dager? Man investerer jo selvfølgelig sparepengene på ulike måter og betaler også ned gjeld, alt for å få størst mulig avkastning på det man sparer. Anonymkode: b83fe...674 Å betale ned gjeld er ikke innenfor begrepet sparing. Det er som sagt midler du ikke besitter, og avdragene er om ikke annet en midlertidig kostnad du tar på deg inntil videre. Ikke en utgift, men en kostnad. Hvorvidt det å betale ned gjeld gir deg avkastning aner du faktisk ikke. Vi tar det som en selvfølge i dag, men et boligkrakk kan fort vise seg å gjøre avdragene dine "verdiløse". Og lar du huset stå og råtne på rot, så blir også avdragene dine iallfall verdiløse. Og isåfall så har du mistet "sparingen" din. Det er hva folk sitter igjen med av overskudd (eller underskudd) etter at utgifter og kostnader har blitt trukket ifra inntektene som kan kalles sparing. Men vet du. Jeg gir meg. Jeg trekker meg ut. Dere får bare sitte der og skryte av hva dere betaler i avdrag på boliglånet hver måned. Avdragene er totalt irrelevante med tanke på sparing for året 2024. For er det ikke 2024 vi sparer både i og til i tråden? Så pussig at dere velger å ta med penger som forsvinner ut i 2024 da. Kos dere. Lykke til med både sparing og avdrag. Jeg skal heller skryte av min faktiske sparing høylytt for meg selv i sofaen hver måned Anonymkode: bc8fd...8f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #139 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å betale ned gjeld er ikke innenfor begrepet sparing. Det er som sagt midler du ikke besitter, og avdragene er om ikke annet en midlertidig kostnad du tar på deg inntil videre. Ikke en utgift, men en kostnad. Hvorvidt det å betale ned gjeld gir deg avkastning aner du faktisk ikke. Vi tar det som en selvfølge i dag, men et boligkrakk kan fort vise seg å gjøre avdragene dine "verdiløse". Og lar du huset stå og råtne på rot, så blir også avdragene dine iallfall verdiløse. Og isåfall så har du mistet "sparingen" din. Det er hva folk sitter igjen med av overskudd (eller underskudd) etter at utgifter og kostnader har blitt trukket ifra inntektene som kan kalles sparing. Men vet du. Jeg gir meg. Jeg trekker meg ut. Dere får bare sitte der og skryte av hva dere betaler i avdrag på boliglånet hver måned. Avdragene er totalt irrelevante med tanke på sparing for året 2024. For er det ikke 2024 vi sparer både i og til i tråden? Så pussig at dere velger å ta med penger som forsvinner ut i 2024 da. Kos dere. Lykke til med både sparing og avdrag. Jeg skal heller skryte av min faktiske sparing høylytt for meg selv i sofaen hver måned Anonymkode: bc8fd...8f3 Du forstår jo rett og slett ikke at det er størrelsen på lånet i seg selv som er relevant og hva det er brukt til å betale. En som har 0 kr på konto og en million i gjeld er selvfølgelig fattigere enn en som har 0 på konto og 0 i gjeld. Og derfor er nedbetaling av gjeld også selvfølgelig sparing, Anonymkode: b83fe...674 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #140 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du forstår jo rett og slett ikke at det er størrelsen på lånet i seg selv som er relevant og hva det er brukt til å betale. En som har 0 kr på konto og en million i gjeld er selvfølgelig fattigere enn en som har 0 på konto og 0 i gjeld. Og derfor er nedbetaling av gjeld også selvfølgelig sparing, Anonymkode: b83fe...674 ...og IKKE hva det er brukt til å betale... Et viktig ord ble borte. Anonymkode: b83fe...674 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå