Gå til innhold

Den store sparetråden 2024!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det popper inn utgifter rett som det er, så jeg får vente til slutten av måneden. 

Men teller vi med renteinntekter fra i fjor? Det kom inn nå den første. 

Anonymkode: 6131c...5a4

Tell med hva du vil 😃

Jeg har ikke tatt det med. Men jeg har med avdrag på lånet selv om det føles litt rart.

Anonymkode: 7423b...6f5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da var vi igang: 

Januar:

Har spart 45 500 (mål 2024 = 500 000)

20 000 i fond 

8 000 i aksjer

7500 i avdrag på boliglån

10 000 til feriekontoen 

Har du allerede fått lønn for januar? 

Anonymkode: b284c...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er i null på sparekontoene mine for tiden. Jeg blåste myye penger på julegaver, dessverre. Men, jeg handlet ikke på kreditt (første jul på mange år) og jeg greide å holde budsjettet hele høsten, til tross for en uventet tur til tannlegen og en liten reparasjon av bilen. 

Jeg skal i 2024 spare 2500 kr hver måned. Dette skal spares UANSETT. Disse fordeles på tre forskjellige kontoer; en buffer, en sparing til barnet mitt skal konfirmeres om to år, og en konto som heter "sikkerhet ved brudd", i tillegg til 500 kr i fond. Jeg må ta mer ansvar for egen økonomi, da samboer, som jeg eier hus med, er forferdelig rotete og sløsete anlagt når det gjelder økonomi. Han har også en lei tendens til å si at han ønsker brudd hver gang han er sur på meg (sist ønsket han brudd seriøst fordi jeg hadde tatt én bit av konfektesken hans, men anyway).

Når bufferen har nådd 15.000 kr (det går kjapt hvis jeg setter inn skattepengene der), lar jeg den rulle og gå med 500 kr i måneden, og setter alle kluter til på "sikkerhet ved brudd" kontoen. 

2500 er minimumsbeløpet mitt altså. Jeg regner med å kunne sette inn ca. 3000 kroner ekstra per måned, og noen ganger mer enn dette også (hvis jeg klarer å overholde shoppestopp). 

Gleder meg til å se resultater! (Selv om mine mål er veldig beskjedne i forhold til mange her i tråden) 😅

Jeg har huslån og studielån (sistnevnte er kun på 60.000) 

Anonymkode: 81e74...a50

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir med her og tror ikke jeg har skrevet innlegg i denne tråden allerede😂

Jeg er student på fulltid, bor hjemme frem til over sommeren, men etter det blir det å flytte på hybel. Taktikken da blir å bruke minst mulig penger på det som er kjedelig, så jeg har mer penger til det som er gøy. Jeg har hundetrening og hekling som hobbyer, og det er upraktisk nok ganske dyrt på studentbudsjett🙄 Heldigvis er det foreldrene mine sin hund, så utgiftene der begrenses til det jeg bruker på treninger og evt kurs. På heklefronten skal jeg først og fremst starte med å få brukt opp garn jeg allerede har.

Sparemålet mitt blir 25000kr. Håper det står så mye på konto 31.12.2024, men vi får se. Jeg ønsker ikke å nedprioritere opplevelser alt for mye, jeg vil være med vennegjengen på hyttetur, på roadtrip rundt i Norge osv. Men skal jeg det må jeg være flinkt til å spare ellers.

Jeg har et abonnement som koster meg 350kr i måneden, er bundet frem til august, men etter det blir det sagt opp. Ellers skal jeg fortsette flyten fra slutten av 2023 med å selge ting på finn, tjente et par tusen på det og det kom godt til med julegaver og sånt. På matfronten har jeg tenkt å bake brød selv, og lage mye billig mat. Jeg er ikke så opptatt av middagsmat, så det er ikke sikkert jeg prioriterer det hver dag. Kanskje jeg heller sparer de pengene til å lage ekstra digg middag noen dager og feks ha Taco hele helga. 

Akkurat nå kommer ingen penger inn på konto på fast basis, så jeg tipper at en del sparing må tas igjen med en sommerjobb til sommeren. Så må prøve å få skaffet meg det😅 Får litt til jul og bursdag, også blir det jo fort litt penger ved å selge ting på finn. Men det går ut penger også, ikke minst når jeg skal kjøpe pensumbøker💸

Målet med sparekontoen er egentlig mindre økonomisk stress. At jeg kan si ja til å bli med på hyttetur uten å stresse over om jeg har penger til mat på turen. At jeg ikke må tenke på hvor mye et legebesøk kan koste. At jeg kan legge ut for mindre beløp uten problem. Sparing til bolig, bil og pensjon tenker jeg at jeg heller kan stresse med når jeg lærer meg å spare litt mindre beløp først. For jeg har aldri lært å spare, men er motivert nå! 

Kaller meg studenten i denne tråden, så kanskje vi klarer å skille alle anonymbrukerne😅

Anonymkode: 3ead1...a77

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparemål : 25% av inntekten min. 

(Jeg skriver ikke beløp. Inntekt er individuelt)

Hva regner dere som sparing? 

Låneavdrag, sinking funds ?

Buffersparing?

Eller kun til fond/langsiktig?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, MiniMjau said:

Buffersparing?

Jeg tenker kun langsiktig. Dvs nedbetaling av lån og fond. Buffer som brukes opp til annet forbruk, ferie, oppussing osv. definerer ikke jeg som sparing i min oversikt. 

Anonymkode: ef173...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
MiniMjau skrev (53 minutter siden):

Buffersparing?

Jeg definerer alt jeg setter av ekstra utover faste utgifter som sparing: investering i fond, bufferkonto, feriekonto osv. 

Regner ikke inn de faste utgiftene som nedbetaling av lån, da «sparer» man jo i teorien hver måned. Heller ikke sinking funds og andre utgifter. Det går heller som bo-kostnader for min del. 

Anonymkode: 71727...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MiniMjau skrev (58 minutter siden):

Buffersparing?

I min oversikt har jeg både langsiktig og kortsiktig sparing + avdrag på lånet. Men alle gjør som de vil. Egne mål er det viktige her.

Min langsiktige sparing er: 28 000 i mnd

kortsiktigsparing: 6-7 000 i mnd til ferie/oppussing

avdrag lån: 7500 i mnd

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MiniMjau skrev (1 time siden):

Buffersparing?

Jeg regner alt jeg ikke bruker som sparing, hvis jeg hadde hatt huslån hadde jeg tenkt at innbetaling på det er en form for sparing. Fikk igjen renter for fjoråret nå og jeg tenker jeg setter de inn som sparing nå, for de går jo rett på konto. Imponerende flinke folk er til å spare her 😊

Jeg signerer meg som Sol heretter, så blir det lettere å skille oss ab😃

Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tell med hva du vil 😃

Jeg har ikke tatt det med. Men jeg har med avdrag på lånet selv om det føles litt rart.

Takk! Tenker begge deler er en investering i en selv og sitt, går jo til oss så 😊 jeg har skrevet liste over utgifter og inntekter så langt i januar, førte opp 25kr jeg vant på et flaxlodd også 😅

Sol

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg definerer alt jeg setter av ekstra utover faste utgifter som sparing: investering i fond, bufferkonto, feriekonto osv. 

Regner ikke inn de faste utgiftene som nedbetaling av lån, da «sparer» man jo i teorien hver måned. Heller ikke sinking funds og andre utgifter. Det går heller som bo-kostnader for min del. 

Anonymkode: 71727...32c

Om du med "faste utgifter" mener avdrag på lån, så er jo det sparing, uansett om det er det avdraget som er satt fast hver måned eller ekstra innbetaling.
Når man betaler avdrag på et lån så sparer man ikke bare "i teorien", men også helt faktisk hver måned.

Anonymkode: b83fe...674

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tell med hva du vil 😃

Det er ikke "rart" å tenke  det. 😊

Avdragsdelen gjør at du eier mer og mer av et objekt(bolig) som stiger i verdi(renter seg). Ikke ulikt høyrente og fond. :)

Og jo mer du eier jo mer verdi/formue har du jo. Dagen du evt selger så har du mindre lån igjen før salgssum og sitter igjen med mer peng på bok etter salget. 

Endret av MiniMjau
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir helt imponert over hvor mye folk klarer å spare! Håper jeg kan klare å bruke det som inspirasjon til egen sparing. 2023 var et skikkelig drittår for meg økonomisk. Jeg gikk gjennom et samlivsbrudd og måtte selge huset til langt under prisantydning og tapte en del EK og sparepenger på det. Det medførte at jeg fikk et høyere boliglån enn planlagt på grunn av dårlig timing på kjøp og salg av bolig, måtte bruke alle sparepengene på EK i ny bolig og ble attpåtil sittende igjen med et høyt billån pga. en kjip og slu eks. på en bil jeg ikke har klart å få solgt. 2024 vil for meg bare handle om å komme meg ovenpå igjen økonomisk, selv om de månedlige utgiftene spiser opp det aller meste av lønnen. 

Jeg har klart å spare opp en buffer i høst, og  den videre "sparingen" i år vil handle om å betale ekstra på dyre lån og redusere gjeld.  Forhåpentligvis kan jeg redusere billånet med ca. 50 000,-  (i tillegg til månedlige avdrag) i løpet av året. 

Anonymkode: 0076f...885

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
On 12/10/2023 at 6:25 PM, AnonymBruker said:

Nå nærmer det seg slutten av året og på tide å planlegge neste års økonomiske mål. 

Tenkte vi kunne bruke denne tråden på å motivere hverandre og holde fokus på målet. Og kanskje plukke opp noen tips på veien 🤑

Legg inn ditt årlige og månedtlige sparemål for neste år. Hva du sparer til og hvordan du planlegger å spare. 

Lykke til alle sammen 💲💰

Sparing for 2024 ja. Hva skal man si om det? 

Har ikke så mye penger inn hver måned, da jeg er delvis uføretrygdet og har en tenåring som skal ha det ene og det andre! Vi lever helt greit, helt akseptabelt. Jeg er student, har veldig lyst på et bedre liv og drive med det jeg er lidenskapelig opptatt av. Jeg har brukt så mange år på å være deprimert, levd på minstesats AAP etc. 

Målet mitt er 1.000 kr hver måned. 🙂 

Jeg regner bare med langsiktig sparing som sparing. Ting som bufferkonto, feriesparing etc. er noe som jeg regner som kortsiktig og tar ikke med 🙂 

Anonymkode: dd642...335

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiniMjau skrev (8 timer siden):

Buffersparing?

Jeg tenker at penger som er satt av til forbruk i nær fremtid ikke egentlig er sparing som sådan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg blir helt imponert over hvor mye folk klarer å spare! Håper jeg kan klare å bruke det som inspirasjon til egen sparing. 2023 var et skikkelig drittår for meg økonomisk. Jeg gikk gjennom et samlivsbrudd og måtte selge huset til langt under prisantydning og tapte en del EK og sparepenger på det. Det medførte at jeg fikk et høyere boliglån enn planlagt på grunn av dårlig timing på kjøp og salg av bolig, måtte bruke alle sparepengene på EK i ny bolig og ble attpåtil sittende igjen med et høyt billån pga. en kjip og slu eks. på en bil jeg ikke har klart å få solgt. 2024 vil for meg bare handle om å komme meg ovenpå igjen økonomisk, selv om de månedlige utgiftene spiser opp det aller meste av lønnen. 

Jeg har klart å spare opp en buffer i høst, og  den videre "sparingen" i år vil handle om å betale ekstra på dyre lån og redusere gjeld.  Forhåpentligvis kan jeg redusere billånet med ca. 50 000,-  (i tillegg til månedlige avdrag) i løpet av året. 

Det skal du klare. Det  jo samme "jobben" , dvs sette av penger til annet enn løpende forbruk. Noen sparer, og noen må betale dyr gjeld. TEnk så mye du sparer på å få unna den gjelden så fort du kan! 🙂 50 000 ekstra er jo superbra! 

Kunne du mye om privatøkonomi før samlivsbruddet?  Eller måtte du begynne å lære ting nå?

Enormt mye POWER i å kunne privatøkonomi, og ha full oversikt over egne penger, uansett om en er på pluss eller minus! 🙂 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har med renteinntekter som inntekt, selv om jeg vet det knapt holder til å dekke verditap på pengene. Men klarer nesten ikke spare noe av lønna, så i realiteten kan man godt si jeg ikke sparer. Lett å la seg lure til å tro at man sparer mye, når kontoen vokser i kroner og øre.

Anonymkode: 74b13...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, MiniMjau said:

Det skal du klare. Det  jo samme "jobben" , dvs sette av penger til annet enn løpende forbruk. Noen sparer, og noen må betale dyr gjeld. TEnk så mye du sparer på å få unna den gjelden så fort du kan! 🙂 50 000 ekstra er jo superbra! 

Kunne du mye om privatøkonomi før samlivsbruddet?  Eller måtte du begynne å lære ting nå?

Enormt mye POWER i å kunne privatøkonomi, og ha full oversikt over egne penger, uansett om en er på pluss eller minus! 🙂 

Takk for det, jeg håper det skal gå bra :) Jeg har vært flink på privatøkonomi før, og klart å spare en del tidligere. Hadde ikke felles økonomi med eksen, så har alltid styrt og ordnet med egen økonomi, og måttet ta ansvar for en del av det som har vært felles. Billånet var imidlertid en smell, så det er veldig motiverende å bli kvitt den så fort som mulig. 

Jeg hadde noen hundre tusen i sparepenger før bruddet, men på grunn av at vi måtte selge huset langt under prisantydning, ble jeg sittende med for lite EK etter salg til den nye leiligheten, og måtte legge til sparepengene for å dekke kravet fra banken til EK. Det var ganske surt, men heldigvis ikke penger helt ut av vinduet. Fornøyd med at jeg har klart å bygge opp igjen en buffer. 

Før hadde jeg mulighet til å spare mange tusen i måneden, det har jeg ikke nå - så 50.000,- ekstra føles hårete. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får ikke spart de store summene i år. Vi har tidligere spart mye slik at vi fikk EK til å kjøpe hus og hytte. Tjener ca 1,4 tilsammen. Vi har ikke fått noe hjelp av foreldre eller arv. Er veldig glad for at vi har klart oss selv. Vi er i 30årene og har tenåringer i hus som er dyre i drift.

Litt herlig å se at dere regner med avdrag på lån som sparing. Der går det en del penger på hos oss.

I januar betaler vi 32 000 i avdrag på hus og hytte. Hvorav 25 000 er bare renter 😅

Videre har vi satt av 30 000 i fond, det er for det meste rester fra den litt ekstra høye desemberlønna.

Ellers sparer vi 1000 kr i måneden til konfirmasjon og fremtidig ferie. Altså ganske lite.

Ser for meg at vi setter av litt større summer i fond gjennom året når det blir noe ekstra, slik som skattepenger, en god del av feriepengene osv.

Anonymkode: a1faa...77e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde sparing gjaldt økt kontantbeholdning. Og kun det. 

At dere tar med avdrag på lån som en del av sparinger synes jeg blir feil. At dere tenker at det er sparing er forsåvidt ok, for det er på en måte det. Men det er strengt tatt ikke kapital dere har tilgjengelig, og burde falle utenfor ren sparing. Og så heller inkludere avdrag på lån som en oppsummering av sparegrad på slutten av året. 

Og når det kommer til fond så svinger fondene i løpet av månedene. At dere sparer 10 000,- i fond i januar betyr ikke at januarsparebeløpet er netto 10 000,- når året er omme. Da kan dette beløpet være både 15 000,- eller 6 000,-. 

Igjen, det er snakk om økning av husholdningens kontantbeholdning. Totalt sett i løpet av året.

Samme med at dere sparer til ferietur til sommeren. Greit nok at dere sparer f.eks 5000,- i januar, februar, mars og april, og sådan går 20 000,- i spareoverskudd disse månedene. Men når julien kommer og dere koster på dere en ferieturen til 20 000,-, så er jo sparingen borte, og pengene som er opptjent må kalles en utgift.

Så hvis det er slik at dere tar med ALT for at sparingen skal se mest mulig bra ut, så ser jammen meg sparingen min også svært bra ut iløpet av året. Da snakker vi ikke bare om 30 000 - 50 000,- som budsjettert, men 150 000,- eller mer. Sistnevnte beløp er en hvit løgn hvis jeg sitter bare igjen med økt kontaktbeholdning på 30 000,- i løpet av året. 

Anonymkode: bc8fd...8f3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...