Gå til innhold

Den store sparetråden 2024!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skjønner ikke at folk gidder/har mulighet til å spare så mye. Enten må mange av dere at sykt høye inntekter eller så lever dere ekstremt snevert. Jeg tjener gjennomsnittlig, sparer tilsammen kanskje 5000 per mnd (der 2500 spares til bil). Ellers sparer jeg mer hvis jeg har mulighet, men lever heller livet. Hva skal jeg gjøre med alle pengene når jeg er dau. Jeg ønsker at mine barn skal arve en god slant når den tid kommer, men vi skal jaggu leve livet mens vi har det sammen også! Orker ikke å leve veldig snevert for at kontoen skal skyte i været! 

Anonymkode: 359a3...16f

Vi ganske gjennomsnittlige inntekter. Men sparemålet er 500 000

Vil ikke si at vi lever veldig snevert. Vi gjør det vi har lyst til. Vi har sesongkort i skibakken, drar på kino og lekeland når vi vil. Vi skal pusse opp badet i vinter. 
I sommer skal vi en uke til NY og 2,5 uke til rivieraen på ferie. 
Vi har fine klær og bor i stor enebolig. 2 biler, hvor den ene Teslaen er fra 2023. Ungene får fine gaver til jul.

Er ikke voldsomt synd på oss. Vi lever veldig fritt. Men vi er absolutt prisbeviste. 

Jeg sparer til barna, jeg sparer til pensjon. Målet er å slippe å jobbe til jeg er 72

Anonymkode: 7423b...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Takk nå gleder jeg meg skikkelig, føler på meg at 2024 blir mitt beste spareår nettopp som du sier, jeg må liksom holde de målene jeg lovet haha! 

Anonymkode: 6131c...5a4

Jeg gleder meg også! 
Det er gøy med mål!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha levd ett år på 100kr i uka til mat,  så er jeg blitt kreativ på å få mye ut av lite mat. Problemet nå er jo at det som var billig mat er blitt dyrt. Så her må jeg se litt På alternativer etter nyttår. 

Ellers kjøper jeg all såpe på tilbud. Og da handler jeg for ett til to års forbruk. Da slipper jeg å ha såpe i mnd utgifter. Dette gjelder til kropp og hår, oppvaskmaskin, håndsåpe,zalo, såpe til vaskemaskin og spyleveske på bilen. 

Litt dyrere den mnd jeg handler inn, men postivt resten av tiden. Når det begynner å nerme seg tomt, ser jeg etter tilbud, så jeg får god tid til neste kjøp. 

Eks en spylveske ligger på pluss min 50kr. Og jeg kjøper når det koster 20kr. En kartong med 3 til 60kr. Kjøper da 10 kartonger til 600kr. Istedenfor 1500kr. 

En sjampo og balsam som jeg bruker kommer på ca 65kr for begge to. Av og til er den på tilbud til 20kr. Altså 40kr for begge.  Kjøper 12 stk for 480kr Istedenfor780kr.Bruker ca en pr mnd. 

Så bare på spyleveske og shampo og balsam sparer jeg da 1200kr på ett år. 

Jeg har basisvarer jeg altid har i skapet i tilfelle jeg blir blakk. Jeg nekter å gå uten mat. Så pasta og ris er alltid i skapet. Det er billig, og man kan lage enkle retter med smårester av litt av hvert. Så mat går jeg aldri tom for lengre. Men må se litt på alternativer da, det jeg har handlet tidligere som billig er blitt dyrt. Og økt matbudsjettet for mye. 

Har på ingen måte kastet meg på dyre dietter, alikevel spiser jeg sunt og godt. Selv om ferske grønnsaker er sunnere enn fryste, så blir det mye fryste, fordi det er billigere. Også kjøper jeg litt ferskt om jeg ser lønna strekker til. 

Tenker meg nøye om ang kjøring. Så jeg tar kun en tur , færrest ganger pr uke. Prøver å få det ned til en tur pr uke. Hvis jeg ikke blir sulten på sosial livet da.

Jobber med kapselgarderobe. Og få ned innkjøp på klær.  Dette er litt vanskelig da jeg ikke så lett finner klær som passer meg, og må kjøpe noe om det er tomt for noe. Men målet er å ha lite klær, som passer omhverandre. Litt utgifter blir det til jeg er i mål. 

Målet i 2024 er å spare minst 2000kr, og intill 4000kr. Jeg er ufør, men gar en liten jobb, og bor i nedbetalt bolig, så generelle boutgifter er små. 

Bruker sålite strøm som mulig. Men avhengig av varme pga sykdommen min. Så vi har ordnet oss billige fyringsmuligheter. Som forøvrig har blitt mye dyrere siste året. Men blir det for kaldt,  så stenger vi av så det er varme i stua. Åpner opp så varmen går i øvrig deler av huset mot kvelden. 

Anonymkode: a4a4b...fd8

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil ikke si at vi lever veldig snevert. Vi gjør det vi har lyst til. Vi har sesongkort i skibakken, drar på kino og lekeland når vi vil. Vi skal pusse opp badet i vinter. 
Vi har fine klær og bor i stor enebolig. 2 biler, hvor den ene Teslaen er fra 2023. Ungene får fine gaver til jul.

Er ikke voldsomt synd på oss. Vi lever veldig fritt. Men vi er absolutt prisbeviste. 

Jeg sparer til barna, jeg sparer til pensjon. Målet er å slippe å jobbe til jeg er 72

Hva legger du gjennomsnittlig inntekt lurer jeg på da?😅😅😅

Anonymkode: e3ec3...f20

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt annen situasjon enn enkelte her, men deler mitt likevel. 

Jeg er (ung) ufør. Vært det i ca 4 år. Prøvd å spare generelt etter jeg ble ufør, men særlig fokus på det de siste vel to årene. Første året var det mye jeg trengte nytt av etter år med minimalt ved aap. I år ble det 70 000kr nå før jeg får penger til jul (vet jeg får, og noe av/evt alt blir spart). 

Har hatt som mål å spare 25% av utbetalt. Vil prøve å spare litt mer neste år. Mulig øke med 500kr til i måneden. Sparer ikke 25% i januar da grunnet det er så utrolig mye egenandeler. Så jeg endte med ingen sparing i januar i år, men sparte ekstra andre måneder. For meg er det da å øke fra 5500kr i måneden nå til 6000kr. Ekstra i juni, ved bursdag og om jeg får igjen penger på skatten. 

Jeg leier, så sparer for å kunne kjøpe bolig, men det haster ikke. Har også en del tannbehandling som jeg trenger en stor buffer til. Har 300 000kr på konto nå. Hadde vært flott om det var 400 000 i slutten av 2024, men det blir for heftig tror jeg. Det har gått litt sport i sparing, så jeg har måttet si til meg selv at «jeg skal leve også». Jeg er alvorlig syk, og det er ikke sikkert jeg blir så gammel, og da er det dumt å ikke ha levd når det var mulig. Samtidig som jeg vet jeg vil angre om jeg ikke sparer når jeg kan også. Så det gjelder å finne en balanse. 

Jeg har ikke lest hele tråden, men interessant å se hva andre med lavere inntekt får til å spare, og hvilke mål andre i lignende situasjoner har. 

Anonymkode: 664d8...2cb

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er umulig å gjøre alt dette på to gjennomsnittlige inntekter, så det spørs om inntektene deres kanskje er gjennomsnittlig-betydelig-pluss?

Anonymkode: 612a5...f79

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er umulig å gjøre alt dette på to gjennomsnittlige inntekter, så det spørs om inntektene deres kanskje er gjennomsnittlig-betydelig-pluss?

Anonymkode: 612a5...f79

Ja, er litt over gjennomsnitt

er 1,6 til sammen. Men ingen voldsom inntekt. Sammenlignet med mange.

Men det er egentlig ikke poenget i denne tråden. Det er at man har et mål og prøver å følge det gjennom året. Om målet er 20 000 eller 200 000

Motivasjon for hver enkelt er målet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, er litt over gjennomsnitt

er 1,6 til sammen. Men ingen voldsom inntekt. Sammenlignet med mange.

Men det er egentlig ikke poenget i denne tråden. Det er at man har et mål og prøver å følge det gjennom året. Om målet er 20 000 eller 200 000

Men ganske meningsløst å si man har gjennomsnittlig lønn når man er så langt over da. Blir som om jeg hadde sagt jeg er minstepensjonist og sparer 500 000, ja asså litt over minstepensjon da, tjener en mille, men det er ikke poenget 😛 

Anonymkode: 74b13...cec

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Men ganske meningsløst å si man har gjennomsnittlig lønn når man er så langt over da. Blir som om jeg hadde sagt jeg er minstepensjonist og sparer 500 000, ja asså litt over minstepensjon da, tjener en mille, men det er ikke poenget 😛 

Jeg vil vel si at 800 000 per person er en relativt vanlig lønn i dag..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Troll.

Anonymkode: 1c9f8...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Troll.

Anonymkode: 1c9f8...fc5

Du er rapportert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med periodevis fasting/vannfasting. Fasting et forsket på er bra for helse. Magen har å behov være uten mat noen ganger så fordøyelsessystemet får renset seg. Det er ikke bra spise 6 måltider om dagen, men Bør holdes til 2-3. Ernæringsfysiolog har gått ut sagt også at mellommåltider gjør oss syke: https://www.dagsavisen.no/fremtiden/navn-i-nyhetene/2022/08/24/mener-mellommaltider-gjor-oss-syke/

Med dette sparer man mye på matbudsjettet. Det er å lurt å spise ting som metter, istede for raske kalorier som pizza som man blir fort sulten av. Matprisene er kanskje blitt dyrere, men det er ikke unnskylding spise mer usunt. Lag mer selv. 

Bruk å årstidene til hva de er godt for. Om høsten, plukk bær som du bruker gjennom vinteren.

Om sommeren, bad heller mer ute i sjøen eller bekk. Da trenger du ikke bruke dusjen så mye.

Anonymkode: 29f7e...2d7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk å ut trenden "No poo" som er ikke å bruke sjampoo. Håret blir like bra uten,omså bedre. Jeg har ikke brukt sjampo på årevis og har dermed ikke heller kjøpt sjampo som jeg har spart litt penger av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Sjekk å ut trenden "No poo" som er ikke å bruke sjampoo. Håret blir like bra uten,omså bedre. Jeg har ikke brukt sjampo på årevis og har dermed ikke heller kjøpt sjampo som jeg har spart litt penger av. 

🤢

Anonymkode: 71727...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke alle er, jeg trodde jeg hadde et hårete mål med å spare 10 000 i mnd. Haha. Sparer til EK til leilighet. Har satt opp budsjett, og etter husleie, strøm, mat, streaming, månedskort Ruter, Lånekassen og alle faste utgifter OG 10 000 til sparing vil jeg fortsatt ha ca. 3 500 i mnd igjen til alt annet (evt. mat/drikke ute, klær, hår- og hudpleieprodukter osv). Følte først at det er veldig lite men det er det jo kanskje ikke. Er jo uansett lett å leve litt sparsomt i vintertiden hvertfall. 

Jeg er heldig som har en husleie som er inkludert strøm, internett og tv, så da er alt en fast sum hver mnd. Føler jeg må benytte den muligheten til å spare mest mulig når jeg kan. 

Anonymkode: e8d8b...433

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/16/2023 at 9:11 PM, Nuttery said:

Jeg vil vel si at 800 000 per person er en relativt vanlig lønn i dag..

Vanlig er noe helt annet enn gjennomsnittlig. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vanlig er noe helt annet enn gjennomsnittlig. 

Et raskt googlesøk sier at gjennomsnittlig lønn i Norge er 635 000 i året. Synes ikke 800k er så langt unna dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Nuttery said:

Et raskt googlesøk sier at gjennomsnittlig lønn i Norge er 635 000 i året. Synes ikke 800k er så langt unna dette.

165 000 over, det er en helt annen kategori. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Da var vi igang: 

Januar:

Har spart 45 500 (mål 2024 = 500 000)

20 000 i fond 

8 000 i aksjer

7500 i avdrag på boliglån

10 000 til feriekontoen 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det popper inn utgifter rett som det er, så jeg får vente til slutten av måneden. 

Men teller vi med renteinntekter fra i fjor? Det kom inn nå den første. 

Anonymkode: 6131c...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...