Gå til innhold

Den store sparetråden 2024!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

SPOCA skrev (46 minutter siden):

Takk, vi gleder oss veldig! :hjerte: 

Vi hadde også skikkelig drømmebryllup. 4 dagers opplegg. Helt fantastisk og verdt hver eneste krone!! 
Gled dere!! 

Anonymkode: 7423b...6f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi hadde også skikkelig drømmebryllup. 4 dagers opplegg. Helt fantastisk og verdt hver eneste krone!! 
Gled dere!! 

Takk! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.12.2023 den 18.45):

Mitt mål er 500 000 for 2024. 

Det vil være 7000 i mnd som går i avdrag på huslånet

10 000 i mnd går til fond (pensjonsparing, sparing til barna og litt generelt) 

8000 i mnd er kjøp av aksjer 

10 000 er kjøp av fond 

så gjenstår det 6600 i mnd til ferie og annen kortvarig sparing

= 41 600 i mnd = 500 000 i året

Wish me luck 🫣

Oj, da må du ha god inntekt, jeg tjener såvidt 500 000 i året..

Anonymkode: 2c0e4...c73

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oj, da må du ha god inntekt, jeg tjener såvidt 500 000 i året..

Dette er samlet sparing. For meg og mannen. 
Og vi har ikke fantastisk inntekt nei. Veldig vanlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er samlet sparing. For meg og mannen. 
Og vi har ikke fantastisk inntekt nei. Veldig vanlig

Det er ikke «veldig vanlig» inntekt, når man kan spare 500.000kr i året.

Medianinntekten i Norge ligger jo nettopp på rundt 500.000kr, og at man kan spare en hel årsinntekt er ikke noe man med «vanlig» inntekt kan gjøre. Dere må no tjene godt over gjennomsnittet. 

Anonymkode: bd0e2...b10

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Medianinntekten i Norge ligger jo nettopp på rundt 500.000kr, og at man kan spare en hel årsinntekt er ikke noe man med «vanlig» inntekt kan gjøre. Dere må no tjene godt over gjennomsnittet. 

Også 500.000 kr er jo også penger dere har betalt skatt på, altså inntekten må være ganske mye høyere. Så «veldig vanlig» må du gjerne utdype

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3000 i fond,

1000 til fond for barna

2941 til en luksusferie i 2025

7000 til hus.

=

170 000,- i året. ☺️
(ikke inkl nedbetaling av huslån)

Anonymkode: a6f2c...5af

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med i en sparetråd på KG for noen år siden, og da sparte jeg faktisk ca 110 000,- det året. Langt over budsjett! Så var kokfornøyd med det. Var et godt år på mange måter for min del, og tråden var en fin motivasjon på veien! 

Men i disse økonomiske tider så viser budsjettet mitt at jeg "kun" kan spare 50 000,- i 2024, hvis året går som "planlagt" da. I kjent stil blir årene alltid bedre enn budsjettert for min del, men kommer det uforutsette ting så kan jeg fort ende med å bare spare halvparten av dette. Eller i verstefall ned mot 0. Med andre ord ingenting å skryte av.
Jeg har i enkelte måneder budsjettert med 20 000,- og 8 000,- i sparing, mens andre måneder ligger på 0,- og faktisk i minus (pga høyt regningstrykk og planlagte investeringer). Så jeg ser at årets sparetråd ikke er noe for meg, selv om jeg er inneforstått med at tråden er like mye for meg også. Men det er ikke så motiverende å spare f.eks 1 000,-, gå i 0 eller få minus når andre igjen sparer 40-50 000,- som den største selvfølge samme måned. 

Må si at jeg er svært overrasket over sparebeløpene deres. Jeg som har klart å spare 460 000,- på 8 år føler meg fort liten når dere sparer 400 000 - 500 000,- i året. Skjønner jo at dere har høy inntekt og gjerne har to i husholdningen, mens jeg ligger under mediainntekt og er alene, så at jeg føler meg og kanskje er liten ligger på min egen kappe.

Uansett, jeg ville bare stikke hodet innom tråden for å si at en slik tråd kan skape motivasjon til å spare mer om dere går inn for det, fører både budsjett og regnskap, og følger tråden slavisk hver måned. Om dere sparer stort eller smått har ikke mye å si, men det er viktig å anskaffe seg motivasjon for sparing der den kan komme.

Og ikke minst, så ønsker jeg dere lykke til! :) Håper 2024 blir et bra år for oss alle! Men jeg tror dessverre det kan bli mørkere enn forutsett for mange av oss.

Anonymkode: bc8fd...8f3

• Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg var med i en sparetråd på KG for noen år siden, og da sparte jeg faktisk ca 110 000,- det året. Langt over budsjett! Så var kokfornøyd med det. Var et godt år på mange måter for min del, og tråden var en fin motivasjon på veien! 

Men i disse økonomiske tider så viser budsjettet mitt at jeg "kun" kan spare 50 000,- i 2024, hvis året går som "planlagt" da. I kjent stil blir årene alltid bedre enn budsjettert for min del, men kommer det uforutsette ting så kan jeg fort ende med å bare spare halvparten av dette. Eller i verstefall ned mot 0. Med andre ord ingenting å skryte av.
Jeg har i enkelte måneder budsjettert med 20 000,- og 8 000,- i sparing, mens andre måneder ligger på 0,- og faktisk i minus (pga høyt regningstrykk og planlagte investeringer). Så jeg ser at årets sparetråd ikke er noe for meg, selv om jeg er inneforstått med at tråden er like mye for meg også. Men det er ikke så motiverende å spare f.eks 1 000,-, gå i 0 eller få minus når andre igjen sparer 40-50 000,- som den største selvfølge samme måned. 

Må si at jeg er svært overrasket over sparebeløpene deres. Jeg som har klart å spare 460 000,- på 8 år føler meg fort liten når dere sparer 400 000 - 500 000,- i året. Skjønner jo at dere har høy inntekt og gjerne har to i husholdningen, mens jeg ligger under mediainntekt og er alene, så at jeg føler meg og kanskje er liten ligger på min egen kappe.

Uansett, jeg ville bare stikke hodet innom tråden for å si at en slik tråd kan skape motivasjon til å spare mer om dere går inn for det, fører både budsjett og regnskap, og følger tråden slavisk hver måned. Om dere sparer stort eller smått har ikke mye å si, men det er viktig å anskaffe seg motivasjon for sparing der den kan komme.

Og ikke minst, så ønsker jeg dere lykke til! :) Håper 2024 blir et bra år for oss alle! Men jeg tror dessverre det kan bli mørkere enn forutsett for mange av oss.

Syns også at det er utrolige summer folk sparer, men det er jo samfunnsstrukturene som gjør det. 

Er selv fra lavinntektsfamilie og har en del andre ting i «bagasjen», som gjør st jeg likevel er takknemlig for at vi får spart.

og det syns jeg at du absolutt bør være💕

Anonymkode: a6f2c...5af

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg som har klart å spare 460 000,- på 8 år føler meg fort liten når dere sparer 400 000 - 500 000,- i året. Skjønner jo at dere har høy inntekt og gjerne har to i husholdningen, mens jeg ligger under mediainntekt og er alene, så at jeg føler meg og kanskje er liten ligger på min egen kappe.

Tullprat, 400k 500k i året skyldes enten veldig høy inntekt, uvanlige omstendigheter (arv + null boliglån + ingen barn f.eks.), ellers så er det regelrett løgn.

Har selv ganske god lønn og sparer veldig lite for øyeblikket. Men, har barn og høyt boliglån. Og sikkert et litt for høyt forbruk spesielt på mat.

Anonymkode: 85452...ee3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tullprat, 400k 500k i året skyldes enten veldig høy inntekt, uvanlige omstendigheter (arv + null boliglån + ingen barn f.eks.), ellers så er det regelrett løgn.

Har selv ganske god lønn og sparer veldig lite for øyeblikket. Men, har barn og høyt boliglån. Og sikkert et litt for høyt forbruk spesielt på mat.

Anonymkode: 85452...ee3

Kan bare snakke for meg selv. Vi har vanlig inntekt (1,5 samlet) vi har 2 barn og huslån. arv er ikke aktuelt. Men vi har ikke så høyt huslån, fordi vi har hatt høyt fokus på å betale ned fort

Men vi er to. Og mitt sparemål på 500 er ink avdraget på huslånet

Dette er ingen konkurranse. Man konkurrere kun mot seg selv. 
Målet her er å holde seg til planen og kanskje bli litt inspirert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan bare snakke for meg selv. Vi har vanlig inntekt (1,5 samlet) vi har 2 barn og huslån. arv er ikke aktuelt. Men vi har ikke så høyt huslån, fordi vi har hatt høyt fokus på å betale ned fort

Men vi er to. Og mitt sparemål på 500 er ink avdraget på huslånet

Dette er ingen konkurranse. Man konkurrere kun mot seg selv. 
Målet her er å holde seg til planen og kanskje bli litt inspirert.

Jeg og mannen har inntekt på 1 mill samlet, så da skjønner jeg at dere klarer å spare 500 000 når dere har 1,5 😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hva tenker du å gjøre når målet er nådd?

Jeg har også satset hardt på nedbetaling av bolig og har nå 25% igjen av lånet. 
Så til neste år er mitt sparemål å heller spare i fond enn mer ned på huset. 
Men det føles litt skummelt. Det er så tilfredstillende å se huslånet forsvinner... men pga inflasjon og alle grunnene du nevner føler jeg at jeg burde investere lurere nå som gjeldsgraden er så lav.

Bra at du har klart å betale ned å mye! Jeg er også bekymret...

Jeg er fornøyd med leiligheten jeg bor i nå, men jeg kunne tenke meg noe som er mer sentralt. Og da er planen min å spare opp til å kunne flytte. Jeg kan godt nedgradere standard og størrelse på leiligheten, så jeg tenker at jeg skal få det til!

Når det gjelder fond hadde jeg et nyttårsforsett om å spare i fond noen år tilbake. Totalt utgjør det noen hundre tusen og jeg har hatt ca. 80.000 kr i urealisert avkastning. Jeg må skatte av det da, og det er urolig i finansmarkeden noe som gjør at det svinger tusener om dagen... Men det er foreløpig bra. Jeg tenker at dette kanskje kan gå som egenkapital senere, men godt mulig at jeg må ha mellomfinansering uansett.

Jeg tenker det uansett er smart å investere selv om kronekursen er dårlig osv. Har man lang nok sparehorisont skal det nok gå bra, spesielt om man bare setter inn en sum i mnd uten å se på tallene. Jeg hadde blodrøde tall på alle mine fond de første månedene, likevel fortsatte jeg bare å putte penger inn i god tro om at det skulle bli bedre.

Anonymkode: e154a...051

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Målet er å spare mellom 5000,- og 10000,- i mnd. Har allerede begynt og så langt har jeg spart nærmere 30000,- på 2 måneder. 

Er alenemamma og har nylig kjøpt hus så alle sparekontoer er tømt til det. Så nå må jeg spare opp igjen. Har inntekt på rundt 42000,- i mnd. (etter skatt) + utvidet barnetrygd for 1 barn.

Målet er å spare opp en grei buffer og så har jeg en drøm om å kunne ta med datteren min på ferie til New York til sommeren, eller neste sommer. Det er hennes store drøm. Å få dra til New York og det hadde vært så gøy å kunne oppfylle det ønsket :)

Anonymkode: 423cf...be0

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvis begge tjener 500 000 kr i året så har hver person 380 783 kr etter skatt. Dette utgjør 761 566 kr totalt.

Det betyr at hvis man klarer å leve på 261 566 kr i året, altså 261566 i året/12 mnd i året=21797 kr i mnd så er det altså mulig å spare 500 000 kr i året. Folk vil selvfølgelig tjene mindre eller mer, men det jeg prøver å bevise er at det er mulig å spare en hel årsinntekt hvis man ikke har høye utgifter og er to som tjener denne summen.

Veldig ofte har folk høyere utgifter, barn, bil, huslån, osv som gjør dette umulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest5656 skrev (3 minutter siden):

Hvis begge tjener 500 000 kr i året så har hver person 380 783 kr etter skatt. Dette utgjør 761 566 kr totalt.

Det betyr at hvis man klarer å leve på 261 566 kr i året, altså 261566 i året/12 mnd i året=21797 kr i mnd så er det altså mulig å spare 500 000 kr i året. Folk vil selvfølgelig tjene mindre eller mer, men det jeg prøver å bevise er at det er mulig å spare en hel årsinntekt hvis man ikke har høye utgifter og er to som tjener denne summen.

Veldig ofte har folk høyere utgifter, barn, bil, huslån, osv som gjør dette umulig.

Men i ditt regnestykke er de 2 som sparer dette - altså de sparer en halv årslønn hver. Det beviser ikke et 1 klarer, men en ordinær inntekt, å spare 500 000 i året 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men i ditt regnestykke er de 2 som sparer dette - altså de sparer en halv årslønn hver. Det beviser ikke et 1 klarer, men en ordinær inntekt, å spare 500 000 i året 

Ja, og den som skrev dette sa at det var samlet sparing.

Og for en person så har du helt rett. Da vil jo det du tjener etter skatt være mye mindre, og samtidig vil du måtte betale alle utgifter uten å kunne dele på dem. Jeg ville sagt at 250.000 kr kan være noe av det beste man kan oppnå som en person om man bor alene på hybel, spiser rimelig og ikke har store utgifter.

Men dette kan fort være det man betaler i året bare for leie om ikke enda mer. For to personer kan man fort spare enormt mye mer om man sover i samme seng og betaler det samme i leie, for da fordeler man jo de 250.000 kr på to personer.

Endret av Gjest5656
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at denne tråden kan drepe motivasjonen for sparing for enkelte, spesielt om de er alene. At noen (tilsynelatende) kan spare 500 000 pr år når andre sliter med å kunne sette tilside 1000 kr mnd. Men de som skal spare 500 000 er nok to i de fleste tilfellene, og jeg tror nok gjennomsnittet i Norge er nærmere 1000 kr/mnd enn 41600 pr person. 

Det som er typisk for slike tråder er at de tiltrekker seg en spesiell gruppe mennesker som ikke tilsvarer gjennomsnittet i befolkningen, men ofte spesielt Interesserte,  noe som gir seg utslag i summene. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/12/2023 at 12:03 AM, AnonymBruker said:

Medianinntekten i Norge i 2022 var 572.000 kr. Gjennomsnittslønn var 638.000. Hvis begge tjener gjennomsnittlig har de nesten 1,3 mill i året. Trukket fra skatt er det slett ikke umulig å spare 500.000. Noe av summen kan jo også være renter/avkastning på kapital.

Kilde: https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/lonn-og-arbeidskraftkostnader/artikler/hva-er-vanlig-lonn-i-norge

4 hours ago, smilo said:

Jeg skjønner godt at denne tråden kan drepe motivasjonen for sparing for enkelte, spesielt om de er alene. At noen (tilsynelatende) kan spare 500 000 pr år når andre sliter med å kunne sette tilside 1000 kr mnd. Men de som skal spare 500 000 er nok to i de fleste tilfellene, og jeg tror nok gjennomsnittet i Norge er nærmere 1000 kr/mnd enn 41600 pr person. 

Det som er typisk for slike tråder er at de tiltrekker seg en spesiell gruppe mennesker som ikke tilsvarer gjennomsnittet i befolkningen, men ofte spesielt Interesserte,  noe som gir seg utslag i summene. 

Det står ingen steder at det er et krav om å være gjennomsnittlig for å få lov til å poste i tråden. Det som derimot står er at alle kan være med å inspirere hverandre, uansett sparepotensiale.

Tråder om sparing vil naturlig nok tiltrekke seg sparere, akkurat som tråder om hunder tiltrekker hundeeiere, og tråder om babyer tiltrekker seg småbarnsmødre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...