AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #1 Del Skrevet 10. desember 2023 Som østlending må jeg si at jeg skvetter til hver gang en nordlending bruker ordet "fette". Har alltid tenkt det betyr "fitte", men får ikke ordbruken til å stemme. Man sier da ikke "fittekaldt" (fette kaldt), "fitte bra" (fette bra) osv. på østlandet. Har hørt nordlendinger bruke dette ordet i jobbsammenheng. Jeg ville aldri sagt "fitte" til sjefen i lystig lag. Hva betyr egentlig "fette", og hvordan brukes det? Anonymkode: 3b094...b13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #2 Del Skrevet 10. desember 2023 Det betyr "veldig". Fette reint - veldig rent Fette kaldt - veldig kaldt Fette bra - veldig bra Anonymkode: 6e6e4...0dd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #3 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det betyr "veldig". Fette reint - veldig rent Fette kaldt - veldig kaldt Fette bra - veldig bra Anonymkode: 6e6e4...0dd og hvordan sier man "fitte" oppi nord-norge? Anonymkode: 3b094...b13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #4 Del Skrevet 10. desember 2023 Blir litt som "drit" på Østlandet, haha. Dritbra, dritdårlig, dritkaldt. Anonymkode: dade6...b21 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #5 Del Skrevet 10. desember 2023 https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/debatt-om-fette-reint.-grei-sprakbruk-mener-folk.-forskere-forklarer-hva-fette-betyr-1.15365785#:~:text=– Ordet «fette» er et ord for det kvinnelige kjønnsorganet. Og oppi der sier de "fetta" om "fitte" Anonymkode: 5acd6...fbf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #6 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): og hvordan sier man "fitte" oppi nord-norge? Anonymkode: 3b094...b13 Fetta Anonymkode: dade6...b21 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 10. desember 2023 #7 Del Skrevet 10. desember 2023 Det er mange dialekter i nordnorsk. Selv hadde jeg aldri hørt ordet, verken i kommunen jeg er fra, eller andre steder jeg har bodd i nord. Jeg hørte det første gang på TV, av han i Stjernekamp, og folk trodde «alle» nordlendinger snakket slik. Jeg liker heller ikke ordet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #8 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): og hvordan sier man "fitte" oppi nord-norge? Anonymkode: 3b094...b13 Fetta Det å bruke "fette" blir litt som når møringer sier "kjøle" når de skal utheve noe (kjøle bra, kjøle fint), eller østlendiger sier "drit" når de skal utheve noe (dritbra, dritfint) Anonymkode: 6e6e4...0dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 10. desember 2023 #9 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): og hvordan sier man "fitte" oppi nord-norge? Anonymkode: 3b094...b13 Kommer an på hvor i Nord-Norge. Jeg er vant til at man sier «fitte». 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #10 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): og hvordan sier man "fitte" oppi nord-norge? Anonymkode: 3b094...b13 Ei fettæ, fetto, fleire fettår. Anonymkode: 680d8...b7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #11 Del Skrevet 10. desember 2023 Er fra Indre Troms. Her sier man fitte 🙂. I hvertfall i sentrale strøk. De fleste jeg kjenner her, inkl. meg selv, snakker ganske pent, og uten lange remser med bannskap. Anonymkode: 50984...912 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #12 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Blir litt som "drit" på Østlandet, haha. Dritbra, dritdårlig, dritkaldt. Anonymkode: dade6...b21 Ja. Det er snakk om en forsterker som typisk hentes fra kjønnsorgan (fitte, kuk), det motbydelige (drit) eller religion (helvetes). Anonymkode: 680d8...b7b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #13 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fetta Det å bruke "fette" blir litt som når møringer sier "kjøle" når de skal utheve noe (kjøle bra, kjøle fint), eller østlendiger sier "drit" når de skal utheve noe (dritbra, dritfint) Anonymkode: 6e6e4...0dd Sør for Sunnmøre sier vi steike fint, steike bra... Anonymkode: 93866...739 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #14 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fetta Det å bruke "fette" blir litt som når møringer sier "kjøle" når de skal utheve noe (kjøle bra, kjøle fint), eller østlendiger sier "drit" når de skal utheve noe (dritbra, dritfint) Anonymkode: 6e6e4...0dd Fra Møre og aldri hørt noen si kjøle 😅 ikke noe vi sier på Sunnmøre i alle fall Anonymkode: bb838...216 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #15 Del Skrevet 10. desember 2023 Alta (Finnmark) her. Vi bruker ikke begrepet «fette kaldt» osv. Dog mange andre begreper for samme ord. Fitte= fitte. Anonymkode: 5d957...345 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #16 Del Skrevet 10. desember 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: og hvordan sier man "fitte" oppi nord-norge? Anonymkode: 3b094...b13 Her sier vi fitte (Troms). Anonymkode: edaca...004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #17 Del Skrevet 11. desember 2023 Vi sier fitte i Finnmark. Når det gjelder fette, så har jeg alltid trodd det kom av ordet fet, som i «fet bil». Mener også å ha hørt bergensere bruke «fett» om ting som er bra. Anonymkode: b0d0e...3a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå