Egenskap Skrevet 10. desember 2023 #1 Del Skrevet 10. desember 2023 Det er åpenbart et stort systemsvikt når en kommune får 19 åring som ordfører. Hvem i alle dager vil bo i en utrygg kommune? Er dette det åpenbare feilslåtte systemet som eksisterer i Norge? 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 10. desember 2023 #2 Del Skrevet 10. desember 2023 I de fleste norske kommuner har ordfører begrenset makt, og det er derfor ikke krise at en 19-åring ender med vervet. Jeg tror heller ikke partiene ville satt opp så unge så høyt opp på listene om det ikke var spesielt kapable 19-åringer. Jeg synes 19 år er ungt, jeg hadde hatt null kontroll i et slikt verv da jeg var ung 😅 Men hadde f.eks. ei jente i klassen som var utrolig voksen og ordentlig. Jeg synes nesten det er mer problematisk når samme ordfører sitter over lang tid, eller at et parti har mer enn 50 % av de folkevalgte i et kommunestyre over lang tid. Tror mange dårlige vedtak bankes gjennom der. 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 10. desember 2023 #3 Del Skrevet 10. desember 2023 Egenskap skrev (12 minutter siden): Det er åpenbart et stort systemsvikt når en kommune får 19 åring som ordfører. Hvem i alle dager vil bo i en utrygg kommune? Er dette det åpenbare feilslåtte systemet som eksisterer i Norge? I teorien er jeg enig med deg, men når man ser all korrupsjonen og kameraderiet hos de eldre politikerene, så vet jeg ikke om et barn er så mye verre 😕 5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 10. desember 2023 Forfatter #4 Del Skrevet 10. desember 2023 velociraptor skrev (3 minutter siden): I teorien er jeg enig med deg, men når man ser all korrupsjonen og kameraderiet hos de eldre politikerene, så vet jeg ikke om et barn er så mye verre 😕 Egentlig veldig godt beskrevet. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 10. desember 2023 Forfatter #5 Del Skrevet 10. desember 2023 Rosa Dartle skrev (7 minutter siden): I de fleste norske kommuner har ordfører begrenset makt, og det er derfor ikke krise at en 19-åring ender med vervet. Jeg tror heller ikke partiene ville satt opp så unge så høyt opp på listene om det ikke var spesielt kapable 19-åringer. Jeg synes 19 år er ungt, jeg hadde hatt null kontroll i et slikt verv da jeg var ung 😅 Men hadde f.eks. ei jente i klassen som var utrolig voksen og ordentlig. Jeg synes nesten det er mer problematisk når samme ordfører sitter over lang tid, eller at et parti har mer enn 50 % av de folkevalgte i et kommunestyre over lang tid. Tror mange dårlige vedtak bankes gjennom der. Reflekterende ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 10. desember 2023 #6 Del Skrevet 10. desember 2023 Hva med mange av de på Stortinget? Flere av de som sitter å bestemmer har ofte inn i politikken fra ungdommen og mange har ikke arbeidserfaring en gang. Er flere og flere på Stortinget som til tider går rett fra skole og inn. Burde vært krav om x antall år i arbeidslivet Burde i hvertfall vært slik at for å sitte eks innen skole burde en ha jobbet innen skole x antall år. Eller sitter de å jobber med helse det samme så en i det minste vet hvor skoen trykker henn 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mufle Skrevet 10. desember 2023 #7 Del Skrevet 10. desember 2023 Problemet er jo ikke at unge mennesker får slike verv eller jobber. Det største problemet er at de eldre er så forbanna dekadente og hjernedøde at de ikke gidder engasjere seg annet enn for å klage. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
endo Skrevet 10. desember 2023 #8 Del Skrevet 10. desember 2023 Personlig synes jeg det er mye verre med en 18åring som har strøket et par ganger på bådec eori og oppkjøring sitter bak rattet på en bil. Eller at en sykepleier som strøk på eksamen et par ganger pleier min syke mor. Fremfor at en 19åring styrer en kommune. 1 man er voksen og 2 man kan ha mange mange års erfaring fra politikk som 19åring. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 10. desember 2023 #9 Del Skrevet 10. desember 2023 Mufle skrev (8 minutter siden): Problemet er jo ikke at unge mennesker får slike verv eller jobber. Det største problemet er at de eldre er så forbanna dekadente og hjernedøde at de ikke gidder engasjere seg annet enn for å klage. Hvorfor skal de eldre engasjere seg i de yngres idioti😡 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 10. desember 2023 #10 Del Skrevet 10. desember 2023 Jeg stusser også når politikeres svært ugne alder trekkes frem som positivt. Dette er helt sikkert svært kapable unge mennesker, men jeg tror vi som samfunn gjør oss selv litt dummere når vi løfter frem mangel på erfaring og prestasjoner som et gode. Jeg tror også vi samtidig ufrivillig sier noe om hvor seriøst vi tar posisjonene disse gis. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jakterpåidioter Skrevet 10. desember 2023 #11 Del Skrevet 10. desember 2023 Egenskap skrev (2 timer siden): Det er åpenbart et stort systemsvikt når en kommune får 19 åring som ordfører. Hvem i alle dager vil bo i en utrygg kommune? Er dette det åpenbare feilslåtte systemet som eksisterer i Norge? På hvilken måte blir kommunen utrygg av en 19 år gammel ordfører? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 10. desember 2023 #12 Del Skrevet 10. desember 2023 Kan de ikke få prøve seg som ordfører da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concert Skrevet 10. desember 2023 #13 Del Skrevet 10. desember 2023 Tror ikke dette har så mye betydning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drohatha Skrevet 10. desember 2023 #14 Del Skrevet 10. desember 2023 Vil heller ha en dyktig 19 årig politiker i den stillingen, fremfor en middelmådig mosegrodd gamling. Alder har lite å si i det yrket, motivasjon, karakter, intelligens og karisma er heller ting jeg ville vurdert på. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 10. desember 2023 #15 Del Skrevet 10. desember 2023 Er det automatikk i at man er flinkere i en rolle som er så klart definert om man er 59 kontra 19? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 10. desember 2023 #16 Del Skrevet 10. desember 2023 Bør være et absolutt krav om at man er minst 25, gjerne 30, og maks 70 når man tiltrer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 10. desember 2023 #17 Del Skrevet 10. desember 2023 drohatha skrev (7 minutter siden): Vil heller ha en dyktig 19 årig politiker i den stillingen, fremfor en middelmådig mosegrodd gamling. Alder har lite å si i det yrket, motivasjon, karakter, intelligens og karisma er heller ting jeg ville vurdert på. Dette er jo ytterpunkter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tenkmedhodet Skrevet 10. desember 2023 #18 Del Skrevet 10. desember 2023 Vel, det finnes jo en del SV-ordførere der ute så jeg kan vanskelig se hvorfor det skulle være verre med en 19-åring. Med mindre 19-åringen er fra SV da ville det vært dobbelkrise. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuka Skrevet 10. desember 2023 #19 Del Skrevet 10. desember 2023 De som setter opp listene kjenner ofte vedkommende godt. H*n kan ha vært aktiv allerede i ungdomspartiet og vel egnet da det er stort spenn mellom tankegang og modenhet i den alderen. Det kan nok absolutt være at personen er oppegående nok til å takle dette bra og med en god vara og et godt, stabilt styre rundt seg vil det nok gå helt fint, men ja forstår skepsisen din grunnet alder også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå