AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #21 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mitt barn viste tegn på adhd i 2 klasse. Visste seg at han faktisk hadde lett psykisksutviklingshemmning. Ikke så lett og oppdage en lett, han roet seg veldig. Han fikk først adhd diagnose av bupp,ble satt må medesiner som viste seg og gi han ekstremt angst og forbi for ting. Mulig ikke så rart når han hadde lett pu. Skole prøvde seinere rett før han fikk lett pu, og presse på medesin så dem skulle få det lettere og slippe og legge så mye tilrette. Vedlig få som ikke kjenner min sønn aner at han har en lett pu. Så selv om eleven her viser og ha adhd tegn bør det ikke være det overhode. Men barnet trenger tilrettelegging og hjelp fra skolen. Så få inn ppt som sagt og tiltak Anonymkode: 75005...8c8 Ts her. Per nå så trenger han ikke spesiell tilrettelegging. Dvs noen ganger, som en liten pause hvis han blir sliten. Men det får han av lærer om han ser det trengs. Tror vi merker det mest hjemme da han er sliten på ettermiddagen. Er som sagt ganske velfungerende sånn egentlig Anonymkode: 3b1c3...3b1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #22 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er dette som er så innmari vanskelig. For han har jo faktisk ikke fått en diagnose. Var til utredning, men de kunne ikke konkludere med det nå. Så føler jeg står i en skvis om hvorvidt jeg må bli mer tålmodig eller strengere/mer konsekvent. Aner ikke hva som blir rett. Forsøker jo selvsagt å være tålmodig, men det går til en viss grense. Har også et annet barn og masse dårlige netter, så tålmodigheten blir jo preget av det også. Anonymkode: 3b1c3...3b1 Jeg kan ingenting om adhd, så det er mulig at dette er fullstendig skivebom. Kan det være at han bare er umoden og usikker? Hva sier læreren? Har læreren sagt noe om adhd-mistanke? Uansett, så synes jeg det virker fornuftig å prøve en tilnærming som flere over her foreslår (øyekontakt ved beskjeder, en beskjed om gangen, stressball) Anonymkode: 2df68...bcd
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #23 Skrevet 10. desember 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Du får de ikke til å ta beskjed fortere!!! ADHD er en funksjonsnedsettelse og det er du som må tilpasse dine forventninger. Gi EN beskjed, personlig, med en hånd på skuldra feks og senk forventningene. Du må gjerne følge t opp/gi støtte at det blir gjort. Motiver! Ikke bli sint eller irritert. Da mister en med ADHD enda mer motivasjon . En med ADHD får forferdelig mye negativt hver dag...fordi de tilsynelatende ikke klarer den enkleste ting, glemmer etc. Så vær så snill ha tålmod og kjærlighet. Anonymkode: d1750...828 Dette. Hvis dere mistenker adhd, så må dere kontakte fastlege og bli henvist videre for utredning. Så kan barnet få riktig oppfølging, og dere kan lære dere hvordan gi best støtte. Anonymkode: b0ad3...4b7
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #24 Skrevet 10. desember 2023 49 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her. Per nå så trenger han ikke spesiell tilrettelegging. Dvs noen ganger, som en liten pause hvis han blir sliten. Men det får han av lærer om han ser det trengs. Tror vi merker det mest hjemme da han er sliten på ettermiddagen. Er som sagt ganske velfungerende sånn egentlig Anonymkode: 3b1c3...3b1 Jeg har nylig fått en uoffisell adhd diagnose av psykiater - i en alder av 48 år. Jeg fungerte tilsynelatende ok på skolen, trengte ikke noe tilrettelegging. Men jo eldre jeg ble, jo mer problemer ble det. Arbeidslivet ble vanskelig, sosiale relasjoner ble verre og verre. Problemer med konsentrasjon ble verre, og jeg fikk mer angst og uro. Men fordi jeg mangler hyperaktiviteten og den ytre uroen, ble det aldri fanget opp. I dag er jeg ufør, mye fordi utmattelsen av maskering og det konstante tankekjøret/OCD har brutt ned helsen. Hadde jeg blitt fanget opp og fått behandlet dette i mye yngre alder, så kunne jeg hatt et helt annet liv i dag. Så vær så snill å ta tak i dette. Anonymkode: b0ad3...4b7 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #25 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Har en 2. klassegutt som jeg misteker har adhd. På ingen måte noe worst case, men en lettere versjon evt. Det er mye uro og rastløshet, kort konsentrasjonsevne, prater høl i huet på oss, dårlig på å ta beskjeder slik at ting må gjentas ørten ganger. Og til tross for konsekvenser så blir det aldri noe bedre. En veldig snill, grei og god gutt, men blir så innmari sliten innimellom og mister tålmodigheten. Hvordan få han til å ta beskjeder fortere? Slutte å styre så fælt med alt? Anonymkode: 3b1c3...3b1 Hvordan er beskjedene dere gir? Jeg har også adhd, og er beskjeder jeg får veldig lange husker jeg ikke alltid hva den handlet om😅 Anonymkode: 2e2e2...507 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #26 Skrevet 10. desember 2023 En ting til.. Hvis du kjefter, blir irritert, viser mye misnøye kommer han til å maskere bort alle symptomene på adhd for å gjøre deg og alle rundt fornøgd. Vær så snill og ikke la det skje! Jeg ble ikke oppdaget før jeg var over 40, etter et liv med å slite meg fullstendig ut for å gjøre alle rundt meg fornøyde. Har slettet meg selv ut, og nå når det er oppdaget og diagnosen satt aner jeg ikke hvem jeg egentlig er. Anonymkode: 2e2e2...507
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #27 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har nylig fått en uoffisell adhd diagnose av psykiater - i en alder av 48 år. Jeg fungerte tilsynelatende ok på skolen, trengte ikke noe tilrettelegging. Men jo eldre jeg ble, jo mer problemer ble det. Arbeidslivet ble vanskelig, sosiale relasjoner ble verre og verre. Problemer med konsentrasjon ble verre, og jeg fikk mer angst og uro. Men fordi jeg mangler hyperaktiviteten og den ytre uroen, ble det aldri fanget opp. I dag er jeg ufør, mye fordi utmattelsen av maskering og det konstante tankekjøret/OCD har brutt ned helsen. Hadde jeg blitt fanget opp og fått behandlet dette i mye yngre alder, så kunne jeg hatt et helt annet liv i dag. Så vær så snill å ta tak i dette. Anonymkode: b0ad3...4b7 Han er som allerede nevnt utredet - uten å få en diagnose. Men vi følger selvsagt med og vurderer behovet for ny runde forløpende. Men pr nå er han ikke på noen måte verre, så må jo bare ta tiden til hjelp her. Anonymkode: 3b1c3...3b1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #28 Skrevet 10. desember 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: Han er som allerede nevnt utredet - uten å få en diagnose. Men vi følger selvsagt med og vurderer behovet for ny runde forløpende. Men pr nå er han ikke på noen måte verre, så må jo bare ta tiden til hjelp her. Anonymkode: 3b1c3...3b1 Denne informasjonen stod ikke i hovedinnlegget. Jeg vet forøvrig om flere som har vært til utredning uten å få diagnose, og senere blitt utredet på nytt og fått diagnose/behandling. Jeg ville snakket med fastlege og bedt om ny utredning, for å være sikker på om den var grundig nok. Anonymkode: b0ad3...4b7
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #29 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Denne informasjonen stod ikke i hovedinnlegget. Jeg vet forøvrig om flere som har vært til utredning uten å få diagnose, og senere blitt utredet på nytt og fått diagnose/behandling. Jeg ville snakket med fastlege og bedt om ny utredning, for å være sikker på om den var grundig nok. Anonymkode: b0ad3...4b7 Jeg kommer til å gjøre det om situasjonen forverrer seg. Om han ikke henger med på skolen, det sosiale osv. Pr nå så er ikke lærer bekymret. Han er såpass ung at det kan være endel umodenhet i bildet her enda. Men vi skal absolutt gjøre det om ting endrer seg. Og jeg tar til meg alle tipsene her og skal begynne å møte han som at han har ADHD. Anonymkode: 3b1c3...3b1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #30 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts her. Per nå så trenger han ikke spesiell tilrettelegging. Dvs noen ganger, som en liten pause hvis han blir sliten. Men det får han av lærer om han ser det trengs. Tror vi merker det mest hjemme da han er sliten på ettermiddagen. Er som sagt ganske velfungerende sånn egentlig Anonymkode: 3b1c3...3b1 Du må være obs på det som kalles maskering. Det er at de later som og kopierer de andre rundt seg, for å virke mer som alle andre. Det kan jo være fint iht at han da ikke like lett blir bedømt negativt av de rundt seg. Men kan gå hardt utover energi. Så her kan det være litt lurt å være litt på og avbryte litt, når du lærer å se tegnene på at ting begynner å bli for mye. De klarer seg som regel ok frem til tenårene med dette. Men det kan da slå hardt tilbake. Anonymkode: 76396...f55 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #31 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er dette som er så innmari vanskelig. For han har jo faktisk ikke fått en diagnose. Var til utredning, men de kunne ikke konkludere med det nå. Så føler jeg står i en skvis om hvorvidt jeg må bli mer tålmodig eller strengere/mer konsekvent. Aner ikke hva som blir rett. Forsøker jo selvsagt å være tålmodig, men det går til en viss grense. Har også et annet barn og masse dårlige netter, så tålmodigheten blir jo preget av det også. Anonymkode: 3b1c3...3b1 Tydelig og bestemt går fint. Kjefting og frustrasjon fungerer dårlig. Men vennlig og normalt toneleie er best. Han kan ha behov for å få hjelp til å sette litt ord på følsene sine også. Min begynte å utagere og bli mye sint. Så måtte gi han noen verktøy, og vi snakket ofte om når jan ble sinna og hvorfor. Da fikk jeg en oversikt, der hvor jeg kunne gi han alernativer. Feks når bør han gå vekk. Og at det går an å sparke i en stein om det topper seg helt. Det fungerte bra. Vi kjørte også på kampsport. Det hjalp mye på disiplin Anonymkode: 76396...f55
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #32 Skrevet 10. desember 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Du må være obs på det som kalles maskering. Det er at de later som og kopierer de andre rundt seg, for å virke mer som alle andre. Det kan jo være fint iht at han da ikke like lett blir bedømt negativt av de rundt seg. Men kan gå hardt utover energi. Så her kan det være litt lurt å være litt på og avbryte litt, når du lærer å se tegnene på at ting begynner å bli for mye. De klarer seg som regel ok frem til tenårene med dette. Men det kan da slå hardt tilbake. Anonymkode: 76396...f55 Veldig viktig det du sier her. Dette var èn grunn til at jeg aldri ble plukket opp eller fikk hjelp fra helsevesenet da jeg ba om hjelp i voksen alder. Jeg maskerer så godt at jeg fremstår som velfungerende. Anonymkode: b0ad3...4b7
Edie Skrevet 11. desember 2023 #33 Skrevet 11. desember 2023 Ryddet for forherligelse av lovbrudd. Edie, adm.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #34 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 10.12.2023 den 9.00): Du får de ikke til å ta beskjed fortere!!! ADHD er en funksjonsnedsettelse og det er du som må tilpasse dine forventninger. Gi EN beskjed, personlig, med en hånd på skuldra feks og senk forventningene. Du må gjerne følge t opp/gi støtte at det blir gjort. Motiver! Ikke bli sint eller irritert. Da mister en med ADHD enda mer motivasjon . En med ADHD får forferdelig mye negativt hver dag...fordi de tilsynelatende ikke klarer den enkleste ting, glemmer etc. Så vær så snill ha tålmod og kjærlighet. Anonymkode: d1750...828 Dette var et godt råd! Ikke gå i fellen med for mange beskjeder. Vær konkret og ha faste rutiner. Gjør det mest mulig forutsigbart. Og forbered barnet gjerne dagen i forveien om noe spesielt skal skje dagen etter. Godta at de ikke husker alt, men repeter rolig ved behov Anonymkode: 6285d...1ac
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #35 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 9.12.2023 den 20.53): Har en 2. klassegutt som jeg misteker har adhd. På ingen måte noe worst case, men en lettere versjon evt. Det er mye uro og rastløshet, kort konsentrasjonsevne, prater høl i huet på oss, dårlig på å ta beskjeder slik at ting må gjentas ørten ganger. Og til tross for konsekvenser så blir det aldri noe bedre. En veldig snill, grei og god gutt, men blir så innmari sliten innimellom og mister tålmodigheten. Hvordan få han til å ta beskjeder fortere? Slutte å styre så fælt med alt? Anonymkode: 3b1c3...3b1 Du må be fastlegen om en henvisning til bup for utredning. Anonymkode: b277b...88a
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #36 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 10.12.2023 den 10.44): Barnet elsker gaming og er innmari flink. Så det er en god arena til mestring og selvtillit. Slites dog med at skjermbruk er så stigmatisert og fy fy, så vanskelig å finne en god balanse syns jeg. Han er dessverre ikke sportslig anlagt. Sliter også derfor med å få inn nok fysisk aktivitet, ihvertfall i perioder. Sommeren er lettere med trampoline, sykkel og bading. Og hvis snø aking. Men ellers er det meste kjedelig. Tips der? Anonymkode: 3b1c3...3b1 Her satte jeg kun regler for at spilling ikke skal gå utover normal livet. At det er muddags tid, legge tid, ryddetid osv. Samt spilling overgår ikke bursdager ol. Og at det skal være minst en aktivitet i uka. Selv om han ikke er god på sport, så er det å være aktiv viktig for kroppen, samt det sosiale rundt en aktivitet er viktig. Vi jobbet med at barnet selskulke lære seg det ansvaret, og vi snakket mye om hva vanlig spilling er og hva spillegalskap er. Så min kom plutselig opp med hele datautstyret sitt. Jeg lurte på hva han holdt på med. Nei nå er det nok, jeg har spillegalskap. Sitter å bare spiller, tenker på spill hele tiden. Og jeg blir sinna og stressa når jeg ikke får spille, så nå skal det ut. Da var gan 13år. Og hadde i løpet av minutter bestemt seg, la det ut for salg, fikk solgt på 30 minutter med henting på kort varsel. Kjøpte seg nytt etter ett år. Hadde det i ett år og gjentoavgjørelsen. Etter det ble det gaming lap top, den fungerte dårligere og da klarte han å mestre spillegalskapen. Han hadde nok ikke gjort det om vi snakket om det innimellom etter behov. Men vi gjorde det slik at han kunne inse det selv, og ikje diktere det. Med adhd er det lett å bli avhengig, av alt mulig. Så det er viktig isåfall å lære de litt bevissthet på det. Og la de finne litt ut av det selv. Å lære det ang spill er ikke dumt. En dag kan det være snakk om alkohol eller narkotika. Men da kjenner de igjen hva avhengighet er. Jeg var nok litt redd for stoff bruk her en stund, da venner begynte. At det er prøvd, vil jeg ikke annet enn tro. Men det ble iallefall ikke et problem ut av det Anonymkode: 76396...f55 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå