Gå til innhold

Når er det virkelig kvinner blir utdanka i dating?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor trekker du kjønn inn i det? Det du beskriver skjer med begge kjønn etter som de bli eldre, det er færre single å velge mellom, folk har barn +++. Har ikke noe med om man er kvinne eller mann å gjøre. 

Anonymkode: 9efd5...631

Kanskje fordi at det er en beviserlig kjønnsforskjel på populasjonsnivå helt fra tenårene til vi døder? 

Så hadde vært meget rart å ikke se på dette med et genusperspektiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fremmed fugl skrev (3 minutter siden):

Er kun noen raringer som tror at det vil være en relevant forskjell på hvordan enn mann opplever kvinner som er 46 eller 48 år.

Men med økende alder så vil det være gradvis færre menn og kvinner som er single og ønsker et forhold, og det nok så tydelige mønster med at menn i gjennomsnitt får kjærester som er yngre enn kvinner i samme alder får, gjør at sannsynligheten for at en kvinne som er 50 matcher med enn mann som hun ønsker seg, er lavere enn for noen som er 30 år.

Det er nok ofte kvinnens eget valg. Husk at kvinner i snitt får sitt første barn et par-tre år før menn. Når man da skal i gang med runde to, så er det nok mange kvinner som føler seg ferdig med småbarnsårene og derfor søker en mann som også er det.

Anonymkode: e63b3...3ff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg søkte ut av landet, siden eksene ikke klarte å slå seg til ro med at jeg ikke ville vie hele mitt liv til å tilbe dem.

Anonymkode: 3435b...41b

Det er vanskelig å svare på dette. For hva vil det si å tilbe? Hva du anerkjenner som rimelige behov, hva de anser som rimelige behov varierer fra person til person, både og få og gi. Kanskje var de kravstore, kanskje er du ikke så generøs og ønsker heller at noen skal det jeg personlig anerkjenner som å tilbe deg, eller andre kombinasjoner. Det vet vi ikke før vi går mer til bunns i saken og til å med da, vil det være objektivt utifra levelige behov som er vanlig for et mennekse å ha, eller bare ut ifra personlige preferanser om ikke bare hvordan vi vil bli behandlet men hvor mye vi er villige til å gi?

Men! Bra du fant noen, håper det går godt 😊

Anonymkode: 40553...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Best før 30

Siste forbruksdag 40

Anonymkode: 7a91b...ef0

Hva er din alder? Er den høyere eller lavere enn 40? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva er din alder? Er den høyere eller lavere enn 40? 

Irrelevant

Anonymkode: 7a91b...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vanskelig å lese så mye ut av de tallene, det er jo ennå litt eldre tall enn 2008. Men ja, interessant materiale, så får se om jeg finner noe nyere på ssb sine sider når jeg har tid. 

Anonymkode: 1809b...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dette er en diskusjon vi har hatt før. Hvor mange ord trenger man for å beskrive dette søylediagrammet? Hvor langt er et tau? Siden det ikke later til å være mulig å bli enige om en måte å sammenfatte grafikken i ord så poster jeg heller bare diagrammet så kan leseren gjøre seg opp sin egen mening. Er det «vanlig» at kvinner gifter seg med eldre menn? Er nesten alle giftemål mellom jevnaldrende? Hva er jevnaldrende? Bestem deg for kriterier og les så ut svaret fra diagrammet.

IMG_0795.png

Anonymkode: da071...353

Hva er det du prøver å bevise her? At det ofte er en viss aldersforskjell i ekteskap? Ja, det stemmer. Har det noe å gjøre med at kvinner blir «utdanket» etter en viss alder? Nei.

Du skjønner, i 1966 hadde vi verken p-piller eller fri abort. Det betyr at mange - slik som min mor - ble gravide med kjæresten sånn ca i 20-års alderen. Så da var det bare å gifte seg så fort som mulig. Arbeidsmarkedet var bra, få tok høyere utdannelse og det var null problem for en mann på et par og tyve år å forsørge en familie samtidig som han bygget hus og gjorde karriere.

I dag ventet mange, og spesielt menn, lenge før de ønsker å stifte familie. Kvinner har et biologisk vindu, mens jevnaldrende menn ofte ikke er klare for slike forpliktelser før de blir en del eldre. (Dette har Frode Thuen også skrevet om som et problem.) Hvis man som kvinne er klar for å få barn, så må man jo finne seg en mann som også er det. Han vil nok ofte være noen få år eldre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Lurer på hvordan en i 2023 ser ut. Men ferre gifter seg jo antagelig. Å se an både giftemål og samboerskap er vel det mest nøyaktige. 

Jeg tror at ssb lar deg gjøre spørringer mot den bakenforliggende databasen (heller enn å basere seg på en gammel artikkel). Sist jeg prøvde gravde jeg meg ned i JSON-spørringer og gikk litt lei. Hvis noen er mer ivrig enn meg så burde det la seg gjøre?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at ssb lar deg gjøre spørringer mot den bakenforliggende databasen (heller enn å basere seg på en gammel artikkel). Sist jeg prøvde gravde jeg meg ned i JSON-spørringer og gikk litt lei. Hvis noen er mer ivrig enn meg så burde det la seg gjøre?

Er heller ikke mer ivrig, ikke en gang ivrigere enn å lire ut linjene du siterer. Er bare en ussel komentator tenker. Men fint innspill 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Forskning viser vel at ekteskap og permanente samboerskap i Norge er ganske like. Norske samboende er for alle gode formål «gifte».

De som misliker de faktiske forholdene og jobbet hardt for å etablere en alternativ virkelighet bør etterhvert ha fått med seg at gjennomsnitt ikke sier alt om en distribusjon.

Legger du ikke merke til første kolonne i denne grafen? Jeg synes den er ganske så synlig.

IMG_0795.png

Så er det heller ingen som nekter på at slik aldersforskjell 10 år + finnes i noen par. At det er foretrukket av kvinner og at eldre kvinner er mer velvillig til å gå opp i alderen på partner er hva det protesteres på. Gjennomsnittlig er mannen 2-3 år eldre enn kvinnen, og bør også si noe tydelig om kvinners generelle preferanser, selv om noen kvinner forelsker seg i betydelig eldre mann, og noen kvinner er også gold diggers, og går for eldre menn av årsaker de fleste kvinner faktisk ser ned på. 

Om eldre kvinner skulle være mer tilbøyelige til å velge eldre menn skulle vi som er kvinner og omgås og prater med kvinner iallefall sett noe av disse tendensene, men det er helt klart det motsatte som er tilfellet. Det skjer noe med kvinners tilbøyelighet til å ha partner som er en del eldre enn henne med årene, og det er IKKE at de blir mer velvillig til å ha betydelig eldre partnere. Sjarmen ved det minker med årene, den øker ikke. 

Det hjelper ikke å trikse med tall som ikke viser det man ønsker å hevde. Eller å vise til tall man ikke legger frem. 

Hvor er statistikkene som viser at eldre kvinner et mer tilbøyelige til å gå opp i alder på partner? Hva er argumentene for dette? At eldre kvinner er så lite attraktive for menn at de må gå opp i alder for å få seg partner? Kanskje det er ønsket av en del menn, som "til pass for oss kvinner, fordi kvinner har det så enkelt som unge"? Om det er ønsketenkning som ligger bak slike påstander er det ikke det minste rasjonelt. Som kvinne både ser og føler jeg på at det er absolutt motsatt. Jeg var selv åpen for menn på 10+ år eldre som yngre kvinne, men finnes ikke åpen for det nå. Absolutt alle kvinner jeg kjenner som er single i 40- 50 årene har større restriksjoner angående å gå mye opp i alder enn tilfellet var da vi var yngre, og det er også hva som er logisk. Kvinner i 40- 50 årene har som regel en grei økonomi selv, står støtt på egne ben selv, skal ikke ha en pålitelig forsørger for seg og felles barn, har ikke yngre kvinners beundring for menn som er mer moden enn jevnaldrende (for våre jevnaldrende bør virkelig være modne de også), og er såpass voksne at man er blitt bevisst at man ikke er evig unge og at partnere heller ikke er det, og derfor ikke særlig villige til å ta på seg belastningen ved betydelig eldre partner. At det å være restriktive på alder begrenser utvalget av partnere er som det er, og gjør ikke voksne kvinner mer tilbøyelige til å gå utenfor sine preferanser, for de færreste godt voksne kvinner ønsker seg bare en partner, hvem som helst nærmest, men har livserfaring nok til å vite at det ikke er verdt å ha en partner om det ikke er den rette partneren, som er verdt å ha et forhold til. Svært mange godt voksne kvinner foretrekker å være single fremfor å ha en partner som ikke er "verdt innsatsen ". Vi blir særere og mer restriktive med årene, ikke mildere og mer tilbøyelige til å ta til takke med noe vi ikke er tjent med. Vi er voksne, modne, selvbevisst og står generelt såpass støtt på egne ben at vi ikke blir mer rause på hva vi aksepterer, men mindre. 

Unntak finnes nok, men unntak er og blir unntak. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du prøver å bevise her? At det ofte er en viss aldersforskjell i ekteskap? Ja, det stemmer.

Det stemmer, men noen her inne godtar ikke det. De blir like «overrasket» hver eneste gang plottet blir presentert.

Sitat

Har det noe å gjøre med at kvinner blir «utdanket» etter en viss alder? Nei.

Jeg har ikke sagt at kvinner blir «utdanket». Tvert imot så har jeg sagt at det er upresist og utrivelig sagt. Men jeg misliker å se feilaktige eller unøyaktige påstander bli presentert, så da prøver jeg å demme opp for feilene.

Sitat

I dag ventet mange, og spesielt menn, lenge før de ønsker å stifte familie. Kvinner har et biologisk vindu, mens jevnaldrende menn ofte ikke er klare for slike forpliktelser før de blir en del eldre. (Dette har Frode Thuen også skrevet om som et problem.) Hvis man som kvinne er klar for å få barn, så må man jo finne seg en mann som også er det. Han vil nok ofte være noen få år eldre.

Kvinner og menn later til å være ganske enige om at 20-årene er «for tidlig» til å få barn. I motsetning til foreldrene og besteforeldrene.

Noen menn går igjennom livet barnløs og dameløs ufrivillig. Damene har «valgt dem bort».

Andre menn får ett kull barn når de er 25-35 og får et andre kull når de er 45-55. For det siste kullet er det naturlig at dama er yngre. Det er interessant at endel damer på 30+ velger menn på 45 som har barn fra før, men jeg antar at dette er ganske attraktive menn som kompenserer for alder og tenåringer med at de har ordnet økonomi, holder seg veltrent, har bevist at de kan være med å ta ansvar for barn etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (5 minutter siden):

Så er det heller ingen som nekter på at slik aldersforskjell 10 år + finnes i noen par. At det er foretrukket av kvinner og at eldre kvinner er mer velvillig til å gå opp i alderen på partner er hva det protesteres på. Gjennomsnittlig er mannen 2-3 år eldre enn kvinnen, og bør også si noe tydelig om kvinners generelle preferanser, selv om noen kvinner forelsker seg i betydelig eldre mann, og noen kvinner er også gold diggers, og går for eldre menn av årsaker de fleste kvinner faktisk ser ned på. 

Om eldre kvinner skulle være mer tilbøyelige til å velge eldre menn skulle vi som er kvinner og omgås og prater med kvinner iallefall sett noe av disse tendensene, men det er helt klart det motsatte som er tilfellet. Det skjer noe med kvinners tilbøyelighet til å ha partner som er en del eldre enn henne med årene, og det er IKKE at de blir mer velvillig til å ha betydelig eldre partnere. Sjarmen ved det minker med årene, den øker ikke. 

Det hjelper ikke å trikse med tall som ikke viser det man ønsker å hevde. Eller å vise til tall man ikke legger frem. 

Hvor er statistikkene som viser at eldre kvinner et mer tilbøyelige til å gå opp i alder på partner? Hva er argumentene for dette? At eldre kvinner er så lite attraktive for menn at de må gå opp i alder for å få seg partner? Kanskje det er ønsket av en del menn, som "til pass for oss kvinner, fordi kvinner har det så enkelt som unge"? Om det er ønsketenkning som ligger bak slike påstander er det ikke det minste rasjonelt. Som kvinne både ser og føler jeg på at det er absolutt motsatt. Jeg var selv åpen for menn på 10+ år eldre som yngre kvinne, men finnes ikke åpen for det nå. Absolutt alle kvinner jeg kjenner som er single i 40- 50 årene har større restriksjoner angående å gå mye opp i alder enn tilfellet var da vi var yngre, og det er også hva som er logisk. Kvinner i 40- 50 årene har som regel en grei økonomi selv, står støtt på egne ben selv, skal ikke ha en pålitelig forsørger for seg og felles barn, har ikke yngre kvinners beundring for menn som er mer moden enn jevnaldrende (for våre jevnaldrende bør virkelig være modne de også), og er såpass voksne at man er blitt bevisst at man ikke er evig unge og at partnere heller ikke er det, og derfor ikke særlig villige til å ta på seg belastningen ved betydelig eldre partner. At det å være restriktive på alder begrenser utvalget av partnere er som det er, og gjør ikke voksne kvinner mer tilbøyelige til å gå utenfor sine preferanser, for de færreste godt voksne kvinner ønsker seg bare en partner, hvem som helst nærmest, men har livserfaring nok til å vite at det ikke er verdt å ha en partner om det ikke er den rette partneren, som er verdt å ha et forhold til. Svært mange godt voksne kvinner foretrekker å være single fremfor å ha en partner som ikke er "verdt innsatsen ". Vi blir særere og mer restriktive med årene, ikke mildere og mer tilbøyelige til å ta til takke med noe vi ikke er tjent med. Vi er voksne, modne, selvbevisst og står generelt såpass støtt på egne ben at vi ikke blir mer rause på hva vi aksepterer, men mindre. 

Unntak finnes nok, men unntak er og blir unntak. 

Skjønner hva du skriver, og selvsagt ønsker man ikke en partner man kanskje må ta vare på om man selv er godt oppe i årene, og det derfor er en risiko å velge en partner som selv er mye eldre. 

Likevel er jo tabellen ganske klar på at det er en betydelig andel som har eldre mannlige partnere som er eldre enn 10 år (altså søylen helt til venstre). Hvor mye av disse tallene som er ekteskap med utenlandsk yngre kvinne eller hvor gamle partene er sier akkurat disse tallene ikke noe om, men det er jo tallene man har i denne tråden så langt. At det er det motsatte som er tilfellet (altså eldre kvinne, yngre mann) taler jo akkurat disse tallene i mot, så det er jo dine subjektive vurderinger ut fra egen omgangskrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trolltunge skrev (5 minutter siden):

Så er det heller ingen som nekter på at slik aldersforskjell 10 år + finnes i noen par.

Det har vært utallige poster her inne som nekter for at det er noen asymmetri.

Sitat

Gjennomsnittlig er mannen 2-3 år eldre enn kvinnen, og bør også si noe tydelig om kvinners generelle preferanser,

I gjennomsnitt har vi 1.99 føtter per person eller noe slikt. Som ssb sier i overskriften:

«Hva gjennomsnittet skjuler»

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/hva-gjennomsnittet-skjuler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det stemmer, men noen her inne godtar ikke det. De blir like «overrasket» hver eneste gang plottet blir presentert.

Jeg har ikke sagt at kvinner blir «utdanket». Tvert imot så har jeg sagt at det er upresist og utrivelig sagt. Men jeg misliker å se feilaktige eller unøyaktige påstander bli presentert, så da prøver jeg å demme opp for feilene.

Kvinner og menn later til å være ganske enige om at 20-årene er «for tidlig» til å få barn. I motsetning til foreldrene og besteforeldrene.

Noen menn går igjennom livet barnløs og dameløs ufrivillig. Damene har «valgt dem bort».

Andre menn får ett kull barn når de er 25-35 og får et andre kull når de er 45-55. For det siste kullet er det naturlig at dama er yngre. Det er interessant at endel damer på 30+ velger menn på 45 som har barn fra før, men jeg antar at dette er ganske attraktive menn som kompenserer for alder og tenåringer med at de har ordnet økonomi, holder seg veltrent, har bevist at de kan være med å ta ansvar for barn etc.

Jeg var 32 år, hadde 4 barn (altså totalt ferdig med å få barn) da jeg var klar for å begynne å date igjen.

var ikke noe problem å få likes på tinder og  komme seg på date. Men de fleste på min alder ville jo ha egne barn. Etterhvert møtte jeg min nåverende samboer. Nå er vi 34 og 46. Var ikke noe kriterie for min del at partner måtte være veltrent da🤭  men orden på økonomi, eget liv, ryddig forhold til barnemor og ferdig med barn/ikke ønske egne barn. Fordi jeg selv hadde alt på stell

Anonymkode: cc14a...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg var 32 år, hadde 4 barn (altså totalt ferdig med å få barn) da jeg var klar for å begynne å date igjen.

var ikke noe problem å få likes på tinder og  komme seg på date. Men de fleste på min alder ville jo ha egne barn. Etterhvert møtte jeg min nåverende samboer. Nå er vi 34 og 46. Var ikke noe kriterie for min del at partner måtte være veltrent da🤭  men orden på økonomi, eget liv, ryddig forhold til barnemor og ferdig med barn/ikke ønske egne barn. Fordi jeg selv hadde alt på stell

Det høres ut som en ganske vanlig historie. Utenom det at aldersforskjellen er noe større enn vanlig, og at du var ferdig med å få barn. Hadde han også barn fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har vært utallige poster her inne som nekter for at det er noen asymmetri.

I gjennomsnitt har vi 1.99 føtter per person eller noe slikt. Som ssb sier i overskriften:

«Hva gjennomsnittet skjuler»

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/hva-gjennomsnittet-skjuler

Så er det også utallige poster som påstår at vi kvinner protesterer på noe helt annet enn det vi faktisk protesterer på. Har ikke sett noen hevde at ingen kvinner faller for eller er sammen med eldre menn, eller på at det er mer vanlig enn omvendt aldersforskjell. At det er foretrukket av kvinner generelt, at kvinner generelt har preferanser for betydelig eldre menn, og at dette er tiltagende med alderen vår er derimot feil. 

Jeg var selv sammen med 12 år eldre mann da jeg var ung. Foretrukket var det ikke, men det var nå engang alderen på mannen jeg forelsket meg i. Slikt skjer selvfølgelig, ikke minst fordi jevnaldrende menn er ganske så umodne ofte, mens litt eldre menn gjerne er både smartere og faktisk mer moden, i den alderen. Så ville være særdeles ulogisk om jeg faktisk protesterte på at slikt skjer, når jeg til og med har vært i situasjonen selv. Menn bør imidlertid klare å selv lese statestikk de kaster etter oss. Ikke se noen søyler tydeligere enn det de faktisk viser. Aldersforskjell 10+ år er IKKE det mest vanlige, og mest foretrukne. Snittet angående aldersforskjell er riktig nok at mannen er noe eldre enn kvinnen, men det er 2-3 år eldre som er mest vanlig, og de fleste kvinner foretrekker jevnaldrende menn. Det gjorde jeg også da jeg forelsket meg i 12 år eldre mann. Det var ikke noe "Jippi han et 12 år eldre enn meg.", det var naturligvis "Han er jo en del eldre, men bør jeg la det stå i veien? Hva vil folk mene? Hva vil venner føle om det? Fungerer vi sammen i praksis, og sosialt? Jeg er forelsket i ham, så jeg gir det en sjanse og ser." For følelser for mannen et trossalt veldig vesentlig for oss kvinner. Så er det også noen som bevisst går etter eldre menn med gode resurser. Den jevne kvinnen vil imidlertid ikke finne seg i å bli satt i bås med kvinner de fleste av oss absolutt ikke er i bås med. Gold diggers får stå for seg selv, i egen kategori. Slike kvinner har en holdning de fleste av oss kvinner tar avstand fra, og til og med ser ned på. Vi ønsker gjerne en mann som har såpass orden på liv og økonomi at han ikke blir en belastning for oss, men det er en helt spesiell type kvinner som er opptatt av å snylte på velstående menn. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du skriver, og selvsagt ønsker man ikke en partner man kanskje må ta vare på om man selv er godt oppe i årene, og det derfor er en risiko å velge en partner som selv er mye eldre. 

Likevel er jo tabellen ganske klar på at det er en betydelig andel som har eldre mannlige partnere som er eldre enn 10 år (altså søylen helt til venstre). Hvor mye av disse tallene som er ekteskap med utenlandsk yngre kvinne eller hvor gamle partene er sier akkurat disse tallene ikke noe om, men det er jo tallene man har i denne tråden så langt. At det er det motsatte som er tilfellet (altså eldre kvinne, yngre mann) taler jo akkurat disse tallene i mot, så det er jo dine subjektive vurderinger ut fra egen omgangskrets.

Det er ingen som nekter for at noen kvinner er sammen med menn som er 10+ år eldre enn dem, men hva er en betydelig andel? Om 1-2 av 10 kvinner er sammen med en mann på 10+ år, er det en betydelig andel, eller er det at 8-9 kvinner ikke er sammen med mann på 10+ år kanskje en noe bedre pekepinn på hva kvinner generelt faktisk foretrekker? Er ikke det faktiske snittet på aldersforskjell i forhold en bedre pekepinn enn hva noen kvinner gjør?

OM kvinner foretrekker partnere på 10+ år, burde det ikke da være overvekt av det? Det er jo absolutt ikke vanskelig for kvinner å få seg partnere på 10+ år eldre, så om det faktisk var foretrukket...

Jeg vil si at konklusjonene her er temmelig opp i dagen, selv om en del menn sikkert foretrekker tanken på at kvinner har preferanser for eldre menn. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en ganske vanlig historie. Utenom det at aldersforskjellen er noe større enn vanlig, og at du var ferdig med å få barn. Hadde han også barn fra før?

Ja et barn på samme alder som mitt eldste:) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er nok ofte kvinnens eget valg. Husk at kvinner i snitt får sitt første barn et par-tre år før menn. Når man da skal i gang med runde to, så er det nok mange kvinner som føler seg ferdig med småbarnsårene og derfor søker en mann som også er det.

Akkurat som du skriver, kvinner har i gjennomsnitt kommet litt lengre enn menn i ulike aldrer innenfor dette med romantiske relasjoner, som gjør det nok så naturlig at kvinner i gjennomsnitt har kjærester som er litt eldre enn hva menn har. Er ikke fordi at menn velger yngre kvinner, men fordi at folk som passer sammen passer sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...