Gå til innhold

Når er det virkelig kvinner blir utdanka i dating?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Altså. Tall fra SSB presenterer ikke hva den enkelte kvinnen velger. De presenterer heller ikke HVILKE kvinner velger eldre menn. Som sagt, så trekker alle ekteskap mellom eldre norsk mann og yngre utenlandsk dame, opp denne statistikken. Dette er ikke par man skal ta i betraktning når en norsk kvinne søker mann i Norge.

Anonymkode: 3435b...41b

Står det at den andelen med stor aldersforskjell forklares med norsk mann og utenlandsk dame noe sted? Bare nysgjerrig. 

Anonymkode: 1809b...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Står det at den andelen med stor aldersforskjell forklares med norsk mann og utenlandsk dame noe sted? Bare nysgjerrig. 

Det står vel at fremmedkulturelle og utenlandsk inngifte ligger bak noe av økningen i antall ekteskap med stor aldersforskjell, sammen med at mange gifter seg i høyere alder.

Anonymkode: da071...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det står vel at fremmedkulturelle og utenlandsk inngifte ligger bak noe av økningen i antall ekteskap med stor aldersforskjell, sammen med at mange gifter seg i høyere alder.

Noe av økningen, men hadde vært interessant av hvor mye av økningen. Ellers ser det jo faktisk ut som om forhold med en viss aldersforskjell er i en majoritet, jeg leste i alle fall at 30% av forholdene var med jevnaldrende (+/- 1 år). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Noe av økningen, men hadde vært interessant av hvor mye av økningen. Ellers ser det jo faktisk ut som om forhold med en viss aldersforskjell er i en majoritet, jeg leste i alle fall at 30% av forholdene var med jevnaldrende (+/- 1 år). 

Jeg ville kalt 2-3 års aldersforskjell for jevnaldrende, også. 

Anonymkode: 0f362...ebd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at de ikke blir det før 75+, for da begynner det å være mange flere kvinner enn menn, siden mennene dør.

Anonymkode: 64c8f...4b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en diskusjon vi har hatt før. Hvor mange ord trenger man for å beskrive dette søylediagrammet? Hvor langt er et tau? Siden det ikke later til å være mulig å bli enige om en måte å sammenfatte grafikken i ord så poster jeg heller bare diagrammet så kan leseren gjøre seg opp sin egen mening. Er det «vanlig» at kvinner gifter seg med eldre menn? Er nesten alle giftemål mellom jevnaldrende? Hva er jevnaldrende? Bestem deg for kriterier og les så ut svaret fra diagrammet.

IMG_0795.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ville kalt 2-3 års aldersforskjell for jevnaldrende, også. 

Anonymkode: 0f362...ebd

Jada, og da vil jo den nye kategorien "jevnaldrende" være på 25 + underkant av 20 prosent, altså 45%, med 2008 tallene, så fortsatt en liten overvekt av par med større aldersforskjell da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asymmetrien er slående fra en forskjell på 2-3 år. Dobbelt så mange ektepar har en mann som er 2-3 år eldre enn kona enn motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er en diskusjon vi har hatt før. Hvor mange ord trenger man for å beskrive dette søylediagrammet? Hvor langt er et tau? Siden det ikke later til å være mulig å bli enige om en måte å sammenfatte grafikken i ord så poster jeg heller bare diagrammet så kan leseren gjøre seg opp sin egen mening. Er det «vanlig» at kvinner gifter seg med eldre menn? Er nesten alle giftemål mellom jevnaldrende? Hva er jevnaldrende? Bestem deg for kriterier og les så ut svaret fra diagrammet.

IMG_0795.png

Grafikken er jo allerede sammenfattet her, om man er enig i eller ikke om den burde ha hatt andre aldersskalaer er nå så, men det er jo i alle fall slik den er. Og den viser ganske klart at det er litt over 25% som er i forhold med det grafikken definerer som "like gamle", altså +/- 1 år. Altså en minoritet totalt sett. 

Gitt søylene for "mannen eldre enn kvinnen" og "kvinnen eldre enn mannen" er det nok ganske trygt å si at det er ganske vanlig at kvinner gifter seg med eldre menn. Nå er jo dette litt gamle tall (2008 er jo noen år siden nå), men det er jo tallmaterialet som har blitt brukt så langt i tråden, så kommenterer ut fra det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ei hyggelig, men overvektig dame på jobben her nærmer seg 50. Hun rakk så vidt å registrere seg på Tinder før hun hadde ny kjæreste. Alle kvinner jeg kjenner opplever mye oppmerksomhet som single, selv om det varierer hvor lett det er å finne seg en kjæreste.

Selv er jeg en høy mann på 35 som er i god form, men har vært singel i fem år og på utkikk etter fast følge i fire. Opplever nesten null interesse, i likhet med mange andre. Tinder funker bare et par timer før det er dødt, for å ta det mest typiske eksempelet.

Mitt inntrykk er at en gjennomsnittlig kvinne i praksis er attraktiv, mens en tilsvarende mann i utgangspunktet oppleves som uattraktiv og er mer avhengig av flaks for å finne noen.

Anonymkode: dd405...488

Trist, håper du finner noen snart. Det beste har jo vært om det var like lett for begge kjønn.

At den virker noen timer for å bli bom stop virker suspekt. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

IMG_0795.png

Lurer på hvordan en i 2023 ser ut. Men ferre gifter seg jo antagelig. Å se an både giftemål og samboerskap er vel det mest nøyaktige. 

Anonymkode: 40553...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tallene er generelle. Andel eldre norske menn som henter seg yngre damer fra utlandet, øker for hvert år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Asymmetrien er slående fra en forskjell på 2-3 år. Dobbelt så mange ektepar har en mann som er 2-3 år eldre enn kona enn motsatt.

Men det var i 2008, å det virker som om det blir mindre tabu og mer akseptert i nyere tid at kvinnen er eldst. Lurer på om det har hatt noen effekt. Tror fortsatt det er flest med eldre mann, men om samboerskap også nevnes i tilegg, tror jeg vi ser flere av par hvor kvinnen også er eldst. 

Men grunnen til at de kanskje ikke har med samboerskap er kanskje fordi noen bor med venner? Ekteskap er jo ikke noe alle vil eller bryr seg om eller har tig og råd til for den del lengre, uten at det betyr de er mindre glad i hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Altså. Tall fra SSB presenterer ikke hva den enkelte kvinnen velger. De presenterer heller ikke HVILKE kvinner velger eldre menn. Som sagt, så trekker alle ekteskap mellom eldre norsk mann og yngre utenlandsk dame, opp denne statistikken. Dette er ikke par man skal ta i betraktning når en norsk kvinne søker mann i Norge.

Gå til nærmeste VGS. Spør så elevene to spørsmål:

1. Har du kjæreste

2. Hvor gammel er din kjæreste

Du kommer å finne ut av to ting som jeg trodde alle viste, men som jeg begynner å bli i tvil om folk faktisk klarer å huske fra sin ungdomstid:

1. En større andel av jentene vil ha kjæreste

2. Kjærestene til jentene vil være i gjennomsnitt eldre enn kjærestene til guttene

Jenter blir biologisk og sosialt modne tidligere enn gutter. Handler ikke om at jenter er på jakt etter gamle menn, de eldre kjærestene i den alderen vil da typisk være 1 til 2 år eldre.

Hvorfor vi blir sammen med dem vi blir er et vanskelig forskningsområde, der det i hovedsak er hypotesedannende studier som blir publisert, det vil si observasjonsstudier. Som ikke kan svare på hvorfor men kun hva. Men en teori er at vi relativt tidlig lærer oss et mønster, som så vil påvirke oss videre i livet.

PS. Er mye fokus på kronologisk alder i denne tråden. Men vil vel i praksis være funksjonell (i forhold til den type av forhold det handler om) alder som vil være mer relevant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fremmed fugl skrev (Akkurat nå):

Gå til nærmeste VGS. Spør så elevene to spørsmål:

1. Har du kjæreste

2. Hvor gammel er din kjæreste

Du kommer å finne ut av to ting som jeg trodde alle viste, men som jeg begynner å bli i tvil om folk faktisk klarer å huske fra sin ungdomstid:

1. En større andel av jentene vil ha kjæreste

2. Kjærestene til jentene vil være i gjennomsnitt eldre enn kjærestene til guttene

Jenter blir biologisk og sosialt modne tidligere enn gutter. Handler ikke om at jenter er på jakt etter gamle menn, de eldre kjærestene i den alderen vil da typisk være 1 til 2 år eldre.

Hvorfor vi blir sammen med dem vi blir er et vanskelig forskningsområde, der det i hovedsak er hypotesedannende studier som blir publisert, det vil si observasjonsstudier. Som ikke kan svare på hvorfor men kun hva. Men en teori er at vi relativt tidlig lærer oss et mønster, som så vil påvirke oss videre i livet.

PS. Er mye fokus på kronologisk alder i denne tråden. Men vil vel i praksis være funksjonell (i forhold til den type av forhold det handler om) alder som vil være mer relevant. 

Nå snakker jeg ikke om tenåringer, men om hypotesen om at ei dame på 46 er mer sexy og vakker enn ei dame på 48 for en mann på 50. For øvrig kan vi bare bli sammen med dem som vil ha oss. Det at noen kvinner er sammen med eldre menn, kan BÅDE bety at dette var kvinnens preferanse, OG at ingen av hennes jevnaldrende menn ville ha henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trekker du kjønn inn i det? Det du beskriver skjer med begge kjønn etter som de bli eldre, det er færre single å velge mellom, folk har barn +++. Har ikke noe med om man er kvinne eller mann å gjøre. 

Anonymkode: 9efd5...631

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tallene er generelle. Andel eldre norske menn som henter seg yngre damer fra utlandet, øker for hvert år. 

Ja, det påvirker nok, men det hadde da vært interessant å vite hvor mye det påvirker tallene for kategorien representert ved søylen helt til venstre i diagrammet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å nå når Internett er fullstendig opphengt i å overbevise folk at vestlige kvinner er så ille, så tror jeg de mennene som har et grunnlag til å havne utenfor i dating, havner mye lengre bort pga faktorer som hat og mistroelser mot kvinner i tilegg, som gjør at flere, ikke bare de eldre drar for å finne noen. Men det kan ha en effekt på kvinner også, vil de søke mer alene, eller vil de søke utover? Kjenner jeg også har lyst å søke ut av landet, men det kan bare være meg som uansett liker tanken på eventyr av reising..noe som sikkert gjelder for en del også, ikke bare hat osv. Vi er jo tiltrukket resten av planeten så ikke så vanskelig å se for seg noen finne seg noe internasjonalt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, det påvirker nok, men det hadde da vært interessant å vite hvor mye det påvirker tallene for kategorien representert ved søylen helt til venstre i diagrammet. 

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/stadig-flere-soker-lykken-med-utenlandske-ektefeller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Å nå når Internett er fullstendig opphengt i å overbevise folk at vestlige kvinner er så ille, så tror jeg de mennene som har et grunnlag til å havne utenfor i dating, havner mye lengre bort pga faktorer som hat og mistroelser mot kvinner i tilegg, som gjør at flere, ikke bare de eldre drar for å finne noen. Men det kan ha en effekt på kvinner også, vil de søke mer alene, eller vil de søke utover? Kjenner jeg også har lyst å søke ut av landet, men det kan bare være meg som uansett liker tanken på eventyr av reising..noe som sikkert gjelder for en del også, ikke bare hat osv. Vi er jo tiltrukket resten av planeten så ikke så vanskelig å se for seg noen finne seg noe internasjonalt. 

Jeg søkte ut av landet, siden eksene ikke klarte å slå seg til ro med at jeg ikke ville vie hele mitt liv til å tilbe dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker jeg ikke om tenåringer, men om hypotesen om at ei dame på 46 er mer sexy og vakker enn ei dame på 48 for en mann på 50. For øvrig kan vi bare bli sammen med dem som vil ha oss. Det at noen kvinner er sammen med eldre menn, kan BÅDE bety at dette var kvinnens preferanse, OG at ingen av hennes jevnaldrende menn ville ha henne.

Er kun noen raringer som tror at det vil være en relevant forskjell på hvordan enn mann opplever kvinner som er 46 eller 48 år.

Men med økende alder så vil det være gradvis færre menn og kvinner som er single og ønsker et forhold, og det nok så tydelige mønster med at menn i gjennomsnitt får kjærester som er yngre enn kvinner i samme alder får, gjør at sannsynligheten for at en kvinne som er 50 matcher med enn mann som hun ønsker seg, er lavere enn for noen som er 30 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...