Gå til innhold

Introvert er ikke det samme som innadvent, sjenert eller usosial

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser ordet introvert blir forvekslet med flere ting, som innadvent, sjenert, stille, usosial og så videre. Til og med i aviser har jeg lest «folk blir introvert», men ut i fra konteksten hadde det skulle vært «folk blir isolert/innesluttet». 

Jeg kjenner meg selv som introvert, men er meget sosial og absolutt ikke innadvent, så lurer på hvorfor folk har fått det for seg at introvert er det samme som å være stille og usosial?

Introverte mennesker er oftest mer komfortabel med færre mennesker av gangen, og har behov for alenetid for å hente energi, mens ekstroverte mennesker henter sitt overskudd fra å være med andre mennesker. Ambivert er en blanding. 

Anonymkode: 0b61c...504

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finns det noen innadvente, sjenerte, stille, usosiale ekstroverter? 

Om det gjør det, så burde ikke introvert alene assosieres med de trekkene, men om det kun er introverte som innehar slike egenskaper på jevnlig basis, da mener jeg det er en del av deres oppførsel i mange situsjoner, så henger det i større grad sammen med introverthet. 

Tror det bare er generalisering basert på forventet oppførsel. 

Anonymkode: 75264...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Finns det noen innadvente, sjenerte, stille, usosiale ekstroverter? 

Om det gjør det, så burde ikke introvert alene assosieres med de trekkene, men om det kun er introverte som innehar slike egenskaper på jevnlig basis, da mener jeg det er en del av deres oppførsel i mange situsjoner, så henger det i større grad sammen med introverthet. 

Jeg er enig med TS at introvert/ekstrovert er definert etter om man lader alene eller sammen med andre. Jeg er introvert som oppfatter som ekstrovert. Jeg tar mye plass sosialt og koser meg sammen med andre, men jeg opplever også at jeg sliter med å gi venner og familie tiden og oppmerksomheten de ønsker fra meg, da jeg ikke har så stort sosialt behov. Emstrovert betyr ikke gode sosiale egenskaper, men behov for mye sosialisering.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså ordet introvert oversettes jo til innadvendt. Når det er sagt, så legger folk flest en annen syn på introvert og innadvendt. Rart det der med språk..  

Men det trengs opplæring. Mange fordommer der ute. 

Anonymkode: c4fcc...646

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså ordet introvert oversettes jo til innadvendt. Når det er sagt, så legger folk flest en annen syn på introvert og innadvendt. Rart det der med språk..  

Men det trengs opplæring. Mange fordommer der ute. 

Mener du at ordene er synonymer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Helene1982 said:

Mener du at ordene er synonymer?

Screenshot_20231209_050157_Chrome.jpg

Screenshot_20231209_050230_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Finns det noen innadvente, sjenerte, stille, usosiale ekstroverter

Ja, det gjør jo det.

Sitat

Research suggests that extroverts may be just as likely as introverts to struggle with social anxiety. This means that even if you typically enjoy being around others and find social situations energizing, you may still experience feelings of anxiety or discomfort in certain social contexts

Kilde

Sitat

Therefore, “shy extroverts are those who crave social time but might lack the skills to socialize more effectively or even become avoidant in social situations despite the fact that they need their quality social time,”

Kilde

Anonymkode: 74f65...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jo det.

Kilde

Kilde

Helene1982 skrev (1 time siden):

Jeg er enig med TS at introvert/ekstrovert er definert etter om man lader alene eller sammen med andre. Jeg er introvert som oppfatter som ekstrovert. Jeg tar mye plass sosialt og koser meg sammen med andre, men jeg opplever også at jeg sliter med å gi venner og familie tiden og oppmerksomheten de ønsker fra meg, da jeg ikke har så stort sosialt behov. Emstrovert betyr ikke gode sosiale egenskaper, men behov for mye sosialisering.

Hvordan kjenner vi forskjell? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kjenner vi forskjell? 

Vi er på en skala og som regel ikke enten eller, men jeg mener at de fleste vet om de synes det er mest slitsomt å være alene eller sammen med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Vi er på en skala og som regel ikke enten eller, men jeg mener at de fleste vet om de synes det er mest slitsomt å være alene eller sammen med andre.

Er personlig veldig usikker 😅 Sikker mer en ambivert da, å det gjør sikkert ikke så mye å ikke vite, så lenge noen ikke begynner å utelukke muligeter de egentlig har lyst til, fordi de tror at de selv er på en bestemt måte å ikke kan gå over den streken selv om det er deler av dem som lengter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener absolutt at introverte har behov for sosialisering og ekstroverte bør øve på å være alene, da vi alle har godt av begge deler. Alle burde utfordre seg selv på ting vi ikke er kjempekomfortable med, men vi burde også respektere hverandres ulikheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig enig med deg, TS. 
Jeg pleier å kalle meg selv en ekspressiv introvert.

Folk som møter meg i sosiale settinger er overbevist om at jeg er en ekstrovert. Jeg er sprudlende og pratsom, har ikke problemer med å ta ordet eller å snakke foran forsamlinger, fremstår omgjengelig og sosialt tilpasningsdyktig, mingler på fest og liker å prate med folk, og det er tydelig å se på meg. Jeg blir glad av mennesker, når jeg har lyst å være sosial. 

Ut fra begrepet slik jeg har forstått det, har jeg likevel definert meg som introvert, fordi jeg trenger en del tid for meg selv, foretrekker en til en-samtaler foran grupper, er veldig glad i introverte aktiviteter som refleksjon, kontemplasjon, å tegne eller lese. Jeg liker stillhet og å gjøre ting på egenhånd, f.eks gå turer i fjellet eller å bare sitte og lytte til musikk, og blir tullete om jeg ikke får noe space og fred for meg selv jevnlig. 

Har tenkt jeg er ambivert, siden jeg trenger både mye tid til å tenke og være helt alene, så vel som stimuli og sosial aktivitet, men leste meg litt opp nå, og ser jeg antagelig bare er menneskelig. Vi er jo sosiale dyr, de fleste av oss, og behovet for alenetid og samvær med andre varierer tydeligvis i ulik grad. Personlighet er komplekse greier, og kan sjelden typekategoriseres i svart/hvitt.

Dette står forresten i Norske Store Leksikon om temaet:

Både introvert og ekstrovert regnes for å være typebegreper. Fagpersoner anser begge disse begrepene som faglig utdaterte og det anbefales ikke å bruke dem i moderne personlighetspsykologi.

Moderne personlighetspsykologi dreier seg altså mer om trekk, og mindre om typer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (1 time siden):

Jeg mener absolutt at introverte har behov for sosialisering og ekstroverte bør øve på å være alene, da vi alle har godt av begge deler. Alle burde utfordre seg selv på ting vi ikke er kjempekomfortable med, men vi burde også respektere hverandres ulikheter.

At man er introvert betyr jo ikke at man aldri sosialiserer? For min del betyr det at etter en arbeidsdag med mye skravling med pasienter og kollegaer, har jeg ikke behov for å skravle så mye mer, men heller gå en lang tur alene med hunden. Jeg møter jo venner ellers, men kanskje ikke så hyppig som en ekstrovert gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (2 timer siden):

Jeg er både introvert og ekstrovert

Anonymkode: 1aed6...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig! Det er egentlig veldig enkelt, likevel ser jeg folk bruker det feil hele tiden. Spesielt på tiktok virker det som om folk tenker introvert nærmest er det samme som å ha sosial angst... Jeg er introvert, har ikke sosial angst, er generelt veldig sosial, men trenger en dag i uka hvor jeg kan innhente meg. 

Anonymkode: 25f3b...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er både introvert og ekstrovert

Anonymkode: 1aed6...b4d

Jeg også.

I tillegg er jeg både utadvendt og innadvendt.

Det hele kommer an på dagsform, situasjon, hvem jeg er sammen med, og hvor komfortabel jeg er med dem.

Anonymkode: 8ae1d...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (7 timer siden):

Men nå er det ingenting som skulle tilsi at introverte flest ikke er komfortable med sosialisering eller at ekstrovert flest ikke er komfortable med å være alene.

Introvert betyr ikke ubehag i sosiale situasjoner, men bestemmer som en tidligere tråden så fint sa det, hva som «lader batteriene».

Anonymkode: a3b03...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er introvert. Hverken liker eller trives rundt mye folk. Blir veldig sliten av å være rundt mange menensker. Men jeg er ikke sjenert. Har ingen problemer med å snakke foran eller til folk. Er ganske utadvendt og er ikke utilpass rundt nye folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...