Mufle Skrevet 8. desember 2023 #1 Del Skrevet 8. desember 2023 https://www.vg.no/nyheter/i/wAlm4G/nsm-direktoer-sofie-nystroem-har-bedt-om-aa-faa-fratre-med-umiddelbar-virkning Hvorfor snakker ingen om dette? Er ikke dette å regne for ren kriminalitet? Burde ikke påtalemakta reagere? Slipper sjefen unna med et klapp på skuldra? Kan noen forklare? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mufle Skrevet 8. desember 2023 Forfatter #2 Del Skrevet 8. desember 2023 https://www.nettavisen.no/5-95-1507854 nettavisen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trikker Skrevet 8. desember 2023 #3 Del Skrevet 8. desember 2023 Diskusjon om offentlige etater blir gjerne fjernet er min erfaring 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 8. desember 2023 #4 Del Skrevet 8. desember 2023 Et ulovlig lån trenger man vel ikke betale tilbake? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helgekarjol Skrevet 8. desember 2023 #5 Del Skrevet 8. desember 2023 Må justisminister Emilie Enger Mehl gå etter skandalen? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zEp1Bb/jusprofessor-tror-mehl-maa-gaa-av – Jeg kan ikke forstå hvordan justisministeren skal overleve dette, sier jusprofessor Mads Andenæs til NRK. Han sier at hun har ansvaret for meget grove regelbrudd på hennes departements ansvarsområde. Han tror ikke at Mehl er justisminister om et par måneder. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 9. desember 2023 #6 Del Skrevet 9. desember 2023 Dette lånet virker som det er pakket inn og forsøkt skjult for departementet. Nesten utenkelig at slikt kunne skje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 9. desember 2023 #7 Del Skrevet 9. desember 2023 Adobyen skrev (6 timer siden): Dette lånet virker som det er pakket inn og forsøkt skjult for departementet. Nesten utenkelig at slikt kunne skje. Så vidt jeg har forstått, har det altså, ifølge Sofie Nystrøm, blitt tatt opp slike låne siden 2014. Ikke vet jeg, men skal ikke det leveres årlige regnskap? Vil det ikke der kunne fremgå i poster eller nota hva penger er gått til? Enten har regnskapene blitt fingert, regnskapsfører har vært elendig eller departementet har ikke tatt seg tid til å kontrollere regnskapene godt nok. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 9. desember 2023 #8 Del Skrevet 9. desember 2023 prt90 skrev (10 timer siden): Et ulovlig lån trenger man vel ikke betale tilbake? De er ulovlig på grunn av den som har tatt de opp, ikke fordi långiver i seg selv er en ulovlig virksomhet. Blir litt som om noen tar opp et lån på dine vegne i banken, uten at du vet om det. I begge tilfeller kan man si at banken burde undersøkt mer nøye, men til syvende og sist er det den som tar opp lånet på ulovlig vis som har ansvaret. Banken kan jo ha fått forelagt en fiktiv fullmakt som så veldig ekte ut, og ment å ha gitt uvedkommende lån på dine vegne i troen på at dette var ok. Det som opprører meg, er at regjeringen nå velger den enkleste veien ut av dette - å be Stortinget om en ekstra bevilgning på 200 millioner for å dekke over dette. Burde vel heller blitt tatt fra Justisdepartementet sitt budsjett (kanskje fra alle de totalt meningsløse politikontorene Mehl skryter så voldsomt av). Og Mehl, hun kommer sikkert til å forklarer dette på sin kryptiske måte "Av sikkerhetsmessige årsaker er det ikke mulig å gå i detaljer, så derfor sier jeg absolutt ingenting som kan gi bedre forståelse til noen om noe" 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 9. desember 2023 #9 Del Skrevet 9. desember 2023 MorTil2 skrev (33 minutter siden): Så vidt jeg har forstått, har det altså, ifølge Sofie Nystrøm, blitt tatt opp slike låne siden 2014. Ikke vet jeg, men skal ikke det leveres årlige regnskap? Vil det ikke der kunne fremgå i poster eller nota hva penger er gått til? Enten har regnskapene blitt fingert, regnskapsfører har vært elendig eller departementet har ikke tatt seg tid til å kontrollere regnskapene godt nok. Jeg lurer på det samme, og om vi noen gang får vite hva som foregikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mufle Skrevet 9. desember 2023 Forfatter #10 Del Skrevet 9. desember 2023 https://borsen.dagbladet.no/nyheter/full-ordkrig/80649215 Justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) og nylig avgått NSM-direktør Sofie Nystrøm er ikke enige om etatens lånepraksis - eller hva «innebygd finansiering» innebærer. Noen prøver å redde skinnet sitt, men jeg er usikker på hvem.. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trikker Skrevet 9. desember 2023 #11 Del Skrevet 9. desember 2023 Adobyen skrev (9 timer siden): Dette lånet virker som det er pakket inn og forsøkt skjult for departementet. Nesten utenkelig at slikt kunne skje. Vanskelig å spekulerer i intensjonertatt seg friheter utover sitt mandat men sikkert i beste mening Hadde et behov for midler de ikke hadde.ble kreative og letet etter schortcuts. Huseier sikkert ikke vanskelig å be for en avtale med staten på 5-10% årlig avkastning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lothlorien- Skrevet 9. desember 2023 #12 Del Skrevet 9. desember 2023 Mufle skrev (21 minutter siden): https://borsen.dagbladet.no/nyheter/full-ordkrig/80649215 Justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) og nylig avgått NSM-direktør Sofie Nystrøm er ikke enige om etatens lånepraksis - eller hva «innebygd finansiering» innebærer. Noen prøver å redde skinnet sitt, men jeg er usikker på hvem.. Spiller vel ingen rolle uansett, ingen blir stilt til ansvar. Støre har full tillit til Mehl, ikke overraskende fra den kanten. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 9. desember 2023 #13 Del Skrevet 9. desember 2023 Ser Riksrevisjonen skal gå gjennom regnskapet på ny … Helt utrolig sak men egentlig ikke for det foregår så mye ulovlig overalt … 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
h/k Skrevet 9. desember 2023 #14 Del Skrevet 9. desember 2023 Justlooking skrev (2 timer siden): Ser Riksrevisjonen skal gå gjennom regnskapet på ny … Helt utrolig sak men egentlig ikke for det foregår så mye ulovlig overalt … Er det noen som kan reglene for hvordan en etat skal drives er det riksrevisjonen. Helt utrolig at de ikke har oppdaget dette. Her må noen gå, det holder ikke kun med leder i NSM 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 9. desember 2023 #15 Del Skrevet 9. desember 2023 prt90 skrev (18 timer siden): Et ulovlig lån trenger man vel ikke betale tilbake? Hadde dette vært et ordinært lån i en bank, kunne vi faktisk diskutert risikoen her. Dette er en uhellig kombinasjon «lån-integrert finansiering» som har avtalepunkter som ikke er gjennomførbare, så det er ingen tvil om at dette må betales. Men denne saken kommer til å bli morsom å følge med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iRack Skrevet 9. desember 2023 #16 Del Skrevet 9. desember 2023 (endret) ... Endret 11. desember 2023 av iRack 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå