AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #21 Skrevet 8. desember 2023 Hun er sunnere enn de fleste i Norge nå om dagen. Anonymkode: b73ec...429 17
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #22 Skrevet 8. desember 2023 Kan jo være hun følger keto diett? Ikke noe problem for folk flest å spise 4 egg om dagen, særlig ikke med riktig kombinasjon av mat. Anonymkode: f1519...dfa 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #23 Skrevet 8. desember 2023 1 hour ago, Thyra said: Hvorfor skal de være bløtkokte? Jeg elsker egg, men liker ikke bløtkokte. Mer næring. Anonymkode: f1519...dfa
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #24 Skrevet 8. desember 2023 Har dere ikke sett den reklamen? Eneste mineral og vitamin egg mangler er vitamin c. Jeg har spist 2 egg til lunsj med litt salat i årevis og mangler ingenting. Hun gjør det rett. Anonymkode: c5db6...ce0 5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #25 Skrevet 8. desember 2023 Just now, AnonymBruker said: Har dere ikke sett den reklamen? Eneste mineral og vitamin egg mangler er vitamin c. Jeg har spist 2 egg til lunsj med litt salat i årevis og mangler ingenting. Hun gjør det rett. Anonymkode: c5db6...ce0 TJa. Selv om det er b12 i egg, så er det ikke en god kilde da vi bare klarer å absorbere 5 % av det. Men nå spiser hun sikkert annet animalsk til andre måltider, så ikke noe problem da. Anonymkode: f1519...dfa 1
Thyra Skrevet 9. desember 2023 #26 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Mer næring. Anonymkode: f1519...dfa Forsvinner næringen når eggene blir kokt?!?
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #27 Skrevet 9. desember 2023 Bare et lite heads up - før man begynner å spise så mye egg på regelmessig basis er det en fordel å ta en tur til legen for å få avklart om man har familiær hyperkolesterolemi først. Det er en fordel å være føre var, fordi høyt kolesterol sjeldent gir symptomer før konsekvensene er store. Vi som har dette anbefales å begrense inntak av eggeplommer til maks 2 i uken. Anonymkode: 72d96...d69
exictence Skrevet 9. desember 2023 #28 Skrevet 9. desember 2023 Thyra skrev (17 minutter siden): Forsvinner næringen når eggene blir kokt?!? Ikke meg du spør. Men jeg har og hørt det.Er det ikke sånn med det meste av mat, at jo mer man koker og på høy temperatur, jo mer forsvinner næringen? Har og hørt at bløtkokt egg gir ikke LDL kolesterol. Men vet egentlig ikke?
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #29 Skrevet 9. desember 2023 Thyra skrev (44 minutter siden): Forsvinner næringen når eggene blir kokt?!? Høres ut som noe som kan komme fra et Grete Roede-kurs. De påstår jo også at det er mer kalorier i smelta ost enn i ost rett fra kjøleskapet… Anonymkode: 20922...bbf 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #30 Skrevet 9. desember 2023 4 kokte egg er vel kanskje det jeg spiser i året. Jeg hadde ikke hatt sjans til å spise så mye egg pr dag. Anonymkode: a2574...fc2 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #31 Skrevet 9. desember 2023 Det verste jeg vet er folk som blander seg i kostholdet mitt uten at jeg spør. Pass dine egne saker, ts. Bry deg heller om ditt perfekte liv🤪 Anonymkode: f7fdd...6cb 6
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #32 Skrevet 9. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Høres ut som noe som kan komme fra et Grete Roede-kurs. De påstår jo også at det er mer kalorier i smelta ost enn i ost rett fra kjøleskapet… Anonymkode: 20922...bbf Kalorier er ikke et stoff, men en måleenhet. Vet ikke hvordan det er med ost, men når det gjelder f.eks mandler vil ristede mandler gi mer energi enn rå. Nøttesmør gir mer energi enn hele nøtter. Det er fordi prosesseringen gjør energien lettere og raskere tilgjengelig, og kroppen må bruke mindre energi på å bryte ned maten. Kaloritelling er i beste fall en unøyaktig vitenskap og generelt en lite nyttig måte å vurdere mat på. Varmebehandling av mat kan gjøre den både mer kaloririk, mindre næringsrik og, som mange kjenner til fra enkelte planter som bønner, tryggere å spise. Anonymkode: 9a152...044 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #33 Skrevet 9. desember 2023 4 hours ago, Thyra said: Forsvinner næringen når eggene blir kokt?!? Næring svekkes ved koking ja, ikke bare med egg. Det mest næringsrike er rå egg, så bløtkokte/posjerte. Det minst næringsrike er vel speilegg. Anonymkode: f1519...dfa
Forvirret23 Skrevet 9. desember 2023 #34 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Bare et lite heads up - før man begynner å spise så mye egg på regelmessig basis er det en fordel å ta en tur til legen for å få avklart om man har familiær hyperkolesterolemi først. Det er en fordel å være føre var, fordi høyt kolesterol sjeldent gir symptomer før konsekvensene er store. Vi som har dette anbefales å begrense inntak av eggeplommer til maks 2 i uken. Anonymkode: 72d96...d69 Vi har hyperkolesterolemi i familien, og slike råd har ikke vi fått. Egg er jo fritatt fra å gi forhøyet kolesterol. Jeg spiser 2 egg om dagen det gir meg metthetsfølelse lenger. 7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #35 Skrevet 9. desember 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Høres ut som noe som kan komme fra et Grete Roede-kurs. De påstår jo også at det er mer kalorier i smelta ost enn i ost rett fra kjøleskapet… Anonymkode: 20922...bbf Det er da ren logikk at maten mister næringsstoffer ved varmebehandling. Mange vitaminer og antioksidanter er følsomme for varme, og dermed vil noe næringsstoffer gå tapt. Dette gjelder like mye for grønnsaker som for egg. Anonymkode: f1519...dfa 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #36 Skrevet 9. desember 2023 jeg hadde blitt nysgjerrig på å vite hvordan fordøyelsen hennes fungerte. Man må vel få et veldig hard og treig mage av fire egg daglig? Men jeg hadde nok ikke turt å spørre. Litt for intimt Anonymkode: e2336...8a9
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #37 Skrevet 9. desember 2023 Forvirret23 skrev (2 minutter siden): Vi har hyperkolesterolemi i familien, og slike råd har ikke vi fått. Egg er jo fritatt fra å gi forhøyet kolesterol. Jeg spiser 2 egg om dagen det gir meg metthetsfølelse lenger. Når mer enn halv million nordmenn går på statiner tross ett gjennomsnittsforbruk på 2-3egg i uka. Så er det tydeligvis ikke egg som forårsaker høyt kolesterol. Anonymkode: 2450a...430 7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #38 Skrevet 9. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: jeg hadde blitt nysgjerrig på å vite hvordan fordøyelsen hennes fungerte. Man må vel få et veldig hard og treig mage av fire egg daglig? Men jeg hadde nok ikke turt å spørre. Litt for intimt Anonymkode: e2336...8a9 Nei, hvorfor skulle man få treg mage av 4 egg daglig? Jeg ville heller lurt på om de som spiser 1 pk rugsprø om dagen sliter med fordøyelsen. Anonymkode: f1519...dfa 8 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #39 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 8.12.2023 den 11.45): Fikk en ny kollega for 3 uker siden, og jeg legger merke til hva hun spiser i lunsjen. Ikke fordi jeg har noe med det men man får jo ofte med seg det når man sitter å spiser sammen. Men hun spiser altså 4 egg til lunsj hver dag, altså bare 4 kokte egg. Uten noe til. Hun spiser også litt frukt/grønt til lunsj. Men bare syns det er så snodig. En annen kollega spurte henne om dette med eggene, og hun svarte at hun syns det er enkelt og greit og holdere henne mett lenge. Men jeg tenker det kan da umulig være bra for helsa å spise så mye egg! Får men ikke mye kolesterol av det da? Anonymkode: 9bb8a...4e5 😅😁😅🥲 Du burde lære litt av henne Anonymkode: ead10...fa1 5
Forvirret23 Skrevet 9. desember 2023 #40 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når mer enn halv million nordmenn går på statiner tross ett gjennomsnittsforbruk på 2-3egg i uka. Så er det tydeligvis ikke egg som forårsaker høyt kolesterol. Anonymkode: 2450a...430 Nei, jeg tror ikke det er eggene som er problemet da nei. Og når det gjelder denne typen som er familiær så har den lite med kosthold, men den har med gener å gjøre. Jeg har ikke genet men min far har og han vil aldri få lavere kolesterol ved å spise riktig. Han må bruke dyre medisiner, og statiner har ødelagt leddene hans nå har de funnet heldigvis noe annet 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå