Gå til innhold

Vektnedgang - er dette et OK kosthold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en kvinne som skal gå ned fra 63-55 kg. Er 170 cm. 

Jeg vet hvor viktig det er med kaloriunderskudd i vektnedgang, men jeg vet ikke så mye om ernæring. Jeg har en svært travel hverdag, og min første prioritet er å kutte ned på antall kalorier jeg får i meg. Kostplanen jeg har satt opp bærer preg av at jeg ikke har mye tid. Det jeg lurer på er, får jeg i meg nok næringsstoffer? På sikt skal jeg jobbe med å lære å lage enkle, sunne middager fra bånn av, men dette er ikke en prioritet nå.

 

Frokost:

1 nutrilettbar (vanligvis 210 kcal)

1 Skyr 

1 banan eller 1 iskaffe uten sukker

Lunsj

2 rugsprø med makrell i tomat

1 klementin

1 gulrot

Middag

En pakke Fjordland/Toro (mellom 450 og 700 kalorier)

Kveld

Tallerken med gulrøtter, agurk, selleri og en skyr. 

Trantabletter og multivitaminer

 

Dette spiser jeg hver dag. I helgene legger jeg til 100 gram med Twix, fordelt på fredag og lørdag. Alkohol og sukkerholdig brus drikker jeg ikke. 

Jeg forbrenner ved trening i gjennomsnitt 300 kalorier daglig.

Er dette en ok plan? Vet at det ikke er det sunneste i verden, men det er heller ikke målet akkurat nå. Hva tenker dere som har erfaring med vektnedgang? Er det for mye mat? Hvor lang tid vil jeg bruke på vektnedgangen?

Anonymkode: 6add8...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen ekspert, men jeg synes ikke det virker som for mye, heller tvert imot. 

Anonymkode: b1b86...2f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å få så mye pes om at du blir aaaaaaltfor tynn.

Men, du kan bli ganske tynnfeit av dette kostholdet, veldige lite proteiner, så det du kommer til å miste mestav  er muskler, relativ fettprosent vil stige.

Anonymkode: 16ffb...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55kg når du er 170 er undervekt og ikke forsvarlig så jeg vil ikke komme med noen tips her 

Anonymkode: 46ca6...543

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette virket ekstremt mye jeg. SPesielt frokosten din.

Anonymkode: e9d3f...025

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

55kg når du er 170 er undervekt og ikke forsvarlig så jeg vil ikke komme med noen tips her 

Anonymkode: 46ca6...543

55 for 170cm er normalvekt :)

Anonymkode: 6add8...836

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Syns dette virket ekstremt mye jeg. SPesielt frokosten din.

Anonymkode: e9d3f...025

Er 400-500 kalorier for stor frokost?

Anonymkode: 6add8...836

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutrilettbar er bare tullball som vil føre til at du blir fort sulten igjen. Fjordland innholder mye salt og latterlig mye kalorier. 

Anonymkode: 6a30f...875

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er 400-500 kalorier for stor frokost?

Anonymkode: 6add8...836

Ja!

Anonymkode: e9d3f...025

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kommer til å få så mye pes om at du blir aaaaaaltfor tynn.

Men, du kan bli ganske tynnfeit av dette kostholdet, veldige lite proteiner, så det du kommer til å miste mestav  er muskler, relativ fettprosent vil stige.

Anonymkode: 16ffb...3c5

Takk for svar! Kanskje jeg skal legge inn litt ekstra proteiner. Kan jo spise 2 skyr ekstra i stedet for Nutrilett f.eks :) Jeg skal ikke noe mer ned enn til 55 kg, så kommer absolutt ikke til å bli tynn😅

Anonymkode: 6add8...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde vurdere å flytte multivitaminer/tran til middagsmåltidet da fettløselige vitaminer tas opp best med fettholdig mat.

 

Anonymkode: 0f9b7...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nutrilettbar er bare tullball som vil føre til at du blir fort sulten igjen. Fjordland innholder mye salt og latterlig mye kalorier. 

Anonymkode: 6a30f...875

Ja, er klar over det. Har du noen tips til andre middager som tar 3-4 min å lage, som ikke noe annet enn mikro? De fleste fjordlandrettene jeg spiser er mellom 450 og 500 kalorier. Er det for mye?

Anonymkode: 6add8...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist lesing, og trist spising. 

Hvorfor føler du at du trenger ned så mye i vekt? Selv om bmi 19 er innenfor normalen, så er det fortsatt veldig lav vekt. Med 63 kilo har du en perfekt vekt for din høyde. 

Du går med veldig underskudd av kalorier, og er ikke noe å leve på over tid. 

Anonymkode: 261d7...0bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trist lesing, og trist spising. 

Hvorfor føler du at du trenger ned så mye i vekt? Selv om bmi 19 er innenfor normalen, så er det fortsatt veldig lav vekt. Med 63 kilo har du en perfekt vekt for din høyde. 

Du går med veldig underskudd av kalorier, og er ikke noe å leve på over tid. 

Anonymkode: 261d7...0bf

Takk for informativt svar! Personlig føler jeg meg altfor stor med 63 kg på kroppen. Jeg er bygd smalt, og har alltid ved mellom 53-57 kg (vet at 53 kg er litt for lite, altså). Det siste året har jeg vært plaget mye av depresjon og overspising, og vil komme på riktig kjør igjen :)  Og da er 55 kg vekta jeg trives best med.

Anonymkode: 6add8...836

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar! Kanskje jeg skal legge inn litt ekstra proteiner. Kan jo spise 2 skyr ekstra i stedet for Nutrilett f.eks :) Jeg skal ikke noe mer ned enn til 55 kg, så kommer absolutt ikke til å bli tynn😅

Anonymkode: 6add8...836

4 skyr om dagen? Altså, du må spise variert og få i deg den næringen kroppen skal ha. Vi er ikke ment å få næring fra vitamintilskudd. 

Lag middagen fra bunnen med gode råvarer. Varierer mellom kylling, rødt kjøtt , hvit og fet fisk. Ha mye grønnsaker til, varier med rotgrønnsaker og det grønne. Det er veldig lettvint å lage, og mye sunnere for deg enn Fjorland. 

Anonymkode: 261d7...0bf

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Syns dette virket ekstremt mye jeg. SPesielt frokosten din.

Anonymkode: e9d3f...025

Dette er jo bare tull. Det har lite å si hvordan den totale kalorimengden fordeles utover dagen. Om det passer for TS å spise en stor frokost for å ha tilstrekkelig energi gjennom dagen fram til lunsj, så er det ingen ting i veien for det.

Anonymkode: 32b41...6a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

4 skyr om dagen? Altså, du må spise variert og få i deg den næringen kroppen skal ha. Vi er ikke ment å få næring fra vitamintilskudd. 

Lag middagen fra bunnen med gode råvarer. Varierer mellom kylling, rødt kjøtt , hvit og fet fisk. Ha mye grønnsaker til, varier med rotgrønnsaker og det grønne. Det er veldig lettvint å lage, og mye sunnere for deg enn Fjorland. 

Anonymkode: 261d7...0bf

Takk! Jeg har dessverre som sagt ikke tid til å lage middag. Jeg er helt avhengig av å forberede, tilberede og spise middagen på under 15 minutter. Å lage Fjordland fra start til slutt tar meg rundt 5 min, og spising 8-12 min. Da er all min tid oppbrukt, dessverre. 

Anonymkode: 6add8...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Takk for informativt svar! Personlig føler jeg meg altfor stor med 63 kg på kroppen. Jeg er bygd smalt, og har alltid ved mellom 53-57 kg (vet at 53 kg er litt for lite, altså). Det siste året har jeg vært plaget mye av depresjon og overspising, og vil komme på riktig kjør igjen :)  Og da er 55 kg vekta jeg trives best med.

Anonymkode: 6add8...836

Da finner du heller et kosthold som du kan leve med over tid, som gir deg den næringen kroppen trenger. Man kan fint gå ned i vekt og ha stabil vekt, og spise godt med kalorier. Du må bare spise riktig, og la kroppen få stabilisere seg på en sunn vekt med ordentlig næring. Bedre å bruke 2 mnd lenger tid på vekttap med å gjøre det sånn. 

Anonymkode: 261d7...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da finner du heller et kosthold som du kan leve med over tid, som gir deg den næringen kroppen trenger. Man kan fint gå ned i vekt og ha stabil vekt, og spise godt med kalorier. Du må bare spise riktig, og la kroppen få stabilisere seg på en sunn vekt med ordentlig næring. Bedre å bruke 2 mnd lenger tid på vekttap med å gjøre det sånn. 

Anonymkode: 261d7...0bf

På sikt er det planen. Men som jeg skrev så er ikke det en prioritet akkurat nå. Har rett og slett ikke tid. Nå vil jeg bare ned til min normalvekt😅

Anonymkode: 6add8...836

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk! Jeg har dessverre som sagt ikke tid til å lage middag. Jeg er helt avhengig av å forberede, tilberede og spise middagen på under 15 minutter. Å lage Fjordland fra start til slutt tar meg rundt 5 min, og spising 8-12 min. Da er all min tid oppbrukt, dessverre. 

Anonymkode: 6add8...836

Da kanskje du bør gjøre noe med tiden din?

Anonymkode: 261d7...0bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...