AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #1 Del Skrevet 7. desember 2023 Over lengre tid nå har jeg blitt mer og mer interessert og nysgjerrig på gammel Norsk og Europeisk historie, med spesielt fokus på relasjonen mellom mennesker og natur, markeringer av naturlige fenomen og tro. Jeg er født og oppvokst på et svært kristent sted og jeg har av mange ulike årsaker tatt kraftig avstand til religion og religionsutøvelse. Spesielt da i forhold til den kristne tro. Jeg har klart å respektere andres tro uavhengig om det er kristendom, jødedom, islam, budisme hinduisme etc. Samtidig har jeg heller aldri hatt et behov for å tro på noe. Jeg tror vi selv er ansvarlig for våres handlinger og at det er livet vi har nå som gjelder. Men etterhvert har jeg fattet stor interesse for hva folk trodde på før. Spesielt i Norge. Men og i Europa. Og det har ført meg mot hedning og åsatru. Er det andre her som anser seg selv som hedninger eller følger åsatru? Sitat Åsatru betyr «troen på æsene», men omfatter hele spekteret av æser, åsynjer og andre skikkelser innen norrøn mytologi. Ordet åsatru (asetro) ble først introdusert i nasjonalromantikken i det 19. århundre som en beskrivelse på vikingtidens hedenske religion. «Forn sed» er et annet navn på tradisjonen, som betyr «gammel sed» eller «gammel skikk». Dagens åsatru er en rekonstruksjon av den norrøne troen, og kan ikke direkte sidestilles med denne.[4] Sitat Hedning er en som bekjenner seg til hedenskap. I dag brukes ordet om neopaganister, mennesker som søker å gjenopplive gamle religioner, som den gamle norrøne religionen. Opprinnelig var ordet en nedsettende betegnelse på en person som ikke var kristen. Det som har resonert hos meg når jeg har lest om dette og sett på det som er nedskrevet om "gamle dager" er blant annet koblingen med naturen og naturhendelser, samt akkurat dette med å selv være ansvarlig for egne handlinger og fokus på at dette livet er viktigst nå. Jeg trenger ikke tro på noe som helst. Jeg søker ikke etter en større mening eller en større plan. Men her er det noe som jeg føler meg "hjemme i". En tilhørighet. Og det skremmer meg litt da jeg vet at mye av samme følelse er det som holder mange inne i andre religiøse trosamfunn. Og jeg vil ikke der med tanke på mine erfaringer med dette fra oppveksten. Er det andre som har erfaringer rundt dette? Hører gjerne fra andre hvordan dere opplever å komme inn i miljøet rundt pagan/hedninger og åsatru. Spesielt med tanke på forholdet mellom troen på æsene og det moderne samfunn. Anonymkode: 80b12...ce1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #2 Del Skrevet 7. desember 2023 Spennande. Eg følgjer! Og legg inn eit tilleggsspørsmål: kvifor har så mange åsatru-tilhengere skjegget i en strikk? Eller har fletta skjegget sitt? Anonymkode: df873...325 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #3 Del Skrevet 7. desember 2023 Min tanke oppi alt dette er at jeg tror ikke at det finnes en fysisk guddommelig skikkelse som heter Odin, Tor, Balder, Frøya eller lignende, og at de sitter i en verden for seg selv (Åsgard) og kommer på besøk til oss i Midgard via bifrost. Men jeg kan forestille meg og relatere til en kraft som kan kalles Tor som omhandler været og kreftene rundt det. Jeg kan og forestille meg en kraft som kalles Odin i oss som omhandler evnen til å kjempe for familie, venner og hjemland. Eller noe rundt fruktbarhet som kan kalles Frøy. Og så videre. Ikke det at jeg da tror at jeg må ofre dyr i Frøy sitt navn for at vi skal ha familieforøkelse. Men at man kan identifisere og relatere enkelte følelser og handlinger opp mot "kraften Frøy". Jeg tenker at gudene/æsene har vært, og kanskje er, en måte formulere en felles forståelsen av ulike opplevelser som en ikke hadde bedre forklaringer på før. Det er jo for eks vær som påvirker avlinger, årstider, stormer, fenomener og variasjon. At en da for eks forteller barna sine at Tor er ute og kjører vogna si på himmelen og slår med hammeren sin når det lyner. Personifisering av den verden en ser rundt seg. Anonymkode: 80b12...ce1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peters Skrevet 7. desember 2023 #4 Del Skrevet 7. desember 2023 (endret) Er tilhenger i den forstand at vi må ta vare på vår historie, før Disney tar rettighetene på de gamle gudene. Men ikke religiøs i den forstand at jeg tror på Odin, Tor, Brage eller noen av de andre gudene. (Tror ikke på den kristne/muslimske/jødiske gud heller). Endret 7. desember 2023 av Peters Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freyja Valkyrie Skrevet 13. desember 2023 #5 Del Skrevet 13. desember 2023 Jeg er ikke religiøs, men syns det er interessant å lese om de gamle Gudene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå