Gå til innhold

Invitere kollega hjem til jul.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal feire julaften sammen med våre to barn og min svigermor. Jeg har spurt en kollega som ikke har familie i samme by om hun vil komme til oss. Min mann ble skikkelig sur på meg, og mener at det er uakseptabelt å invitere "fremmede" (hans ord) hjem på julaften. 

Vi har hatt veldig ulik oppvekst. Hos oss var det alltid åpen dør og fullt hus for alle. Han kommer fra"roligere " familie med fast plassering rundt bordet. Min kollega har bare takket for invitasjon, men ikke gitt konkret tilbakemelding. Nå håper jeg egentlig hun takker nei, for her hjemme er så dårlig stemning 😔

Anonymkode: a66fc...685

• Liker 1
  • Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det synes jeg du burde avklart med mannen din først ja...

Har hun ingen nærmere enn en kollega å feire med? Og reiser hun ikke hjem..? 

Anonymkode: ceca1...de5

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet

Ville kasta ut mannen og feira med kollegaen, sånn egentlig

Anonymkode: 894d5...3e6

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Skjønner at det var litt overraskende for mannen din, men denne bør han svelge. Hadde flere invitert med en kollega/venn/bekjent/nabo/ fjern slektning hadde julen blitt bedre for flere av oss😊

Anonymkode: 77c02...80d

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Skjønner mannen din godt. Hvorfor spurte du ikke han først? 

Anonymkode: 4edfb...6ff

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan hende det ikke er det at du har invitert med noen hjem som er problemet. Du burde ha tatt det opp med ham først. Kan godt hende han ville tenkt annerledes når han fikk være med på avgjørelsen. Nå føler han seg kanskje lite viktig.🤷‍♀️

Anonymkode: a1368...653

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er som deg; jeg hadde sett det som en selvfølge å kunne invitere venner og kolleger som er ensomme på julaften. Men jeg er også vokst opp i et åpent og raust hjem. Prøv å få mannen din til å forestille seg at han (eventuelt barna deres når de blir voksne) plutselig ender i en slik situasjon at de blir sittende alene på ekstra «sårbare» kvelder som julaften. Ville ikke han syns det hadde vært fint og hyggelig om noen hadde invitert han eller barna på feiring da? 

Anonymkode: a262f...1c7

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Skjønner mannen din. Vil ikke ha fremmede her på julaften 

Anonymkode: 01f55...477

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor spurte du ikke mannen først om dette? Er jul noe kun du bestemmer over og alt skal gjøres som du vil?

Anonymkode: b8aed...d2d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skjønner at det var litt overraskende for mannen din, men denne bør han svelge. Hadde flere invitert med en kollega/venn/bekjent/nabo/ fjern slektning hadde julen blitt bedre for flere av oss😊

Anonymkode: 77c02...80d

Denne!!! Så kan man evt diskutere neste år osv! 

Anonymkode: f9d52...26c

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår dere begge. Jeg synes det er en selvfølge at man kan og bør åpne opp hjemmet sitt og inkludere ensomme i julen. Men samtidig burde du absolutt ha luftet det for mannen din først. Han må jo føle seg veldig overkjørt her. 

Jeg synes det riktige er å invitere, men kan jo likevel skjønne at det endrer stemning og dynamikk i forhold til å være kun kjærnefamilien. Man må i større grad ta på seg vertskapsrollen, oppvarte og sørge for at kvelden blir vellykket. Men kun de nærmeste kan man være litt mer avslappet og uhøytidelig. 

Anonymkode: a7f27...2b4

• Nyttig 3
Skrevet

Nei den får han svelge, i vårt hus er alle med. Hun er heldig som slipper å være alene. 🥰

Anonymkode: 8ba6e...ba1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Småelig av mannen din. Jeg hadde blitt skuffet om partneren min var så lite raus og fleksibel. 

Anonymkode: 3b7d5...284

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Småelig av mannen din. Jeg hadde blitt skuffet om partneren min var så lite raus og fleksibel. 

Anonymkode: 3b7d5...284

Eg hadde blitt skuffa og lei meg om mannen min inviterte folk heim til oss på julaftan utan å diskutere med meg først. 

Anonymkode: d0a58...54a

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Ingen av dere har rett eller feil. Det var veldig hyggelig av deg å invitere, men du burde jo absolutt ha avklart dette med mannen din. Bare fordi du er vokst opp i et åpent hus, betyr ikke det at det gjelder for alle. Hos oss hadde det vært helt uaktuelt med ukjente. 

Anonymkode: 1ae6e...afa

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi skal feire julaften sammen med våre to barn og min svigermor. Jeg har spurt en kollega som ikke har familie i samme by om hun vil komme til oss. Min mann ble skikkelig sur på meg, og mener at det er uakseptabelt å invitere "fremmede" (hans ord) hjem på julaften. 

Vi har hatt veldig ulik oppvekst. Hos oss var det alltid åpen dør og fullt hus for alle. Han kommer fra"roligere " familie med fast plassering rundt bordet. Min kollega har bare takket for invitasjon, men ikke gitt konkret tilbakemelding. Nå håper jeg egentlig hun takker nei, for her hjemme er så dårlig stemning 😔

Anonymkode: a66fc...685

Da har du gjort en læring på avklaring. Ikke at noe er rett eller feil, eller at den som ikke liker noe skal ha viljen sin; men å avklare slikt er det rette å gjøre.  Men invitert er invitert, så her får du vel legge deg langflat hjemme og komme fram til en enighet om hvordan dette kan gjennomføres så alle parter kan leve med det. 

Anonymkode: d24cf...e98

• Liker 3
Skrevet

Skjønner godt at mannen din reagerer. Jeg hadde heller ikke likt å ha en ukjent person hjemme på julaften. Jeg er rett og slett ikke utadvent nok til det. Hadde blitt forferdelig kleint. 

Du kan jo si til kollegaen din at det desverre ble forandringer i planene og at det desverre ikke passer allikevel.

Anonymkode: c60ad...3b9

• Liker 3
Skrevet

Det er julaften, selvfølgelig inviterer man folk som ellers må sitte alene! ❤️🤶🏻

Anonymkode: e70d2...8c1

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg som enslig hadde nok takket nei til invitasjonen, akkurat i frykt for at dette kanskje var situasjonen hos vertskapet. Men utrolig hyggelig å ha blitt invitert da

Anonymkode: ba0d6...894

• Liker 1
Skrevet

Hadde mannen min invitert hjem noen på julaften UTEN å ha diskutert det med meg på forhånd, hadde jeg blitt rasende! Resultatet hadde godt blitt at din kollega hadde blitt invitert, men det diskuterer vi sammen først!

Anonymkode: d576b...cf3

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...