AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #1 Skrevet 7. desember 2023 I alle år har vi hatt tradisjon hvor barnet ferier julaften og nyttårsaften med min familie, far har ikke hatt noen motforestillinger til dette og var selv med å feiret der vi gjorde da vi bodde sammen. Etter far fikk samboer nå nylig vil han gjerne ha barnet julaften for å feire med samboer sin slekt. Jeg tror barnet heller vil holde på tradisjonene vi har hatt gjennom mange år og barnet sier selv også at det vil feire der vi pleier. Alle ferie og fridager er et problem. Far klager på at han ikke ser barnet mer, mener jeg prøver å holde barnet unna far, men når jeg prøver å legge opp til at han kan ha barnet mer enn han noen gang har hatt fordi han selv ikke har fulgt avtalen vi har hatt, så passer det ikke pga han ikke får fri fra jobb utenom røde dager. Jeg skal altså ta alt av fridager som ikke er røde, mens han skal ha røde dager. Dette er jeg ikke enig i. Jeg er alenemor, mens far har all mulighet til å jobbe ekstra når ikke barnet er der. Jeg mister mye lønn av å ta så mye fri uten lønn. Far klager på at jeg er opptatt av å få barnebidraget, men det er jo nettopp fordi jeg er avhengig av å få dette for å få ting til å gå rundt. Jobber gjerne mer for å ha bedre råd, men vanskelig uten hjelp fra far. Jeg har lagt opp til at far skal ha barnet fire uker på sommeren, annenhver høst og vinterferie, noen dager i romjulen som ikke er røde og dagene som ikke er røde i påsken. Fordi det er mange enkeltdager jeg må ta fri fra jobb for å følge barnet på diverse eller fordi skolen har fri. Fvk reagerte på at jeg selv tar de røde dagene, men sannheten er jo at far alltid har tatt disse før, mens jeg har måttet ta fri så nå syns jeg det er på tide at han tar disse dagene, mens jeg tar røde dager. Han har samboer så det vil jo si at samboeren fremdeles kan jobbe disse dagene slik at de fremdeles får inn penger. Jeg har kun min inntekt som jeg da mister fordi jeg må ta fri. Ikke snakk om at barnet aldri skal få feire jul med far, men enn så lenge ønsker jeg at tradisjonene skal følges ettersom dette er få dager i året barnet får sett noen av personene vi feirer med da de bor langt unna og kommer hjem i julen og siden barnet selv sier det vil feire der vi pleier. Hvordan løse dette uten at far blir sint fordi jeg tydeligvis prøver å ødelegge mellom han og barn når jeg føler jeg gjør det motsatte ved å legge opp til mye samvær i ferier? I tillegg til helgene far har. Far skylder på arbeidsgiver og at han kun har 5 ferieuker, men det har jeg å. Allikevel er det jeg som må ta mange uker ekstra hvert år og har gjort det i mange år nå. Anonymkode: e7341...c61 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #2 Skrevet 7. desember 2023 Herlighet! La nå barnet få feire jul med pappaen sin. Du er jo bare egoistisk. Anonymkode: b70d6...44c 13
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #3 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Herlighet! La nå barnet få feire jul med pappaen sin. Du er jo bare egoistisk. Anonymkode: b70d6...44c Barnet ønsker jo ikke dette selv og far har aldri ønsket dette før han heller? Jeg er egoistisk? Hadde jeg vært egoistisk så hadde jeg bare godtatt at far kun ville ha barnet en uke i løpet av hele sommerferien. Da hadde jeg jo trossalt hatt barnet resten av ferien. Far har INGEN juletradisjoner og feirer ikke med sin egen slekt. Barnet ønsker heller å være med sine søsken og de vi feirer med. Jeg prøver å gi far masse tid med barnet, men han tar ikke imot. Kun hvis det passer han, resten må jeg stå for. Du mener barnet skal feire jul med kun ukjente folk og far? ts Anonymkode: e7341...c61 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #4 Skrevet 7. desember 2023 Hvor gammelt er barnet? Anonymkode: 981e7...d24
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #5 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor gammelt er barnet? Anonymkode: 981e7...d24 Går i første klasse Anonymkode: e7341...c61
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #6 Skrevet 7. desember 2023 Enkleste er vel kanskje å dele juleferien i to og bytte annenhvert år. Samme kan gjøres med påske. Da deler dere på de røde dagene. Anonymkode: df5fb...a7d 8 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #7 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Du mener barnet skal feire jul med kun ukjente folk og far? ts Anonymkode: e7341...c61 Ja. kanskje barnet faktisk får det fint, og at familien til stemoren til barnet lager en skikkelig fin jul. Du høres ut som en jeg kjenner. Familien til exen er aldri bra nok, og barnet har aldri fått feire jul med familien til pappaen sin fordi det i hennes øyne ikke er en bra nok jul. Anonymkode: b70d6...44c 7
aksase Skrevet 7. desember 2023 #8 Skrevet 7. desember 2023 Lag en ordning med annethvert år og bytt midt i romjula. Annethvert år har du barnet til jul og annethvert år til nyttår. Dette finner dere ut av. Krangling og konflikt er aldri barna tjent med. 8
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #9 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enkleste er vel kanskje å dele juleferien i to og bytte annenhvert år. Samme kan gjøres med påske. Da deler dere på de røde dagene. Anonymkode: df5fb...a7d Enig i den, men føler barnet burde bli kjent med samboeren og hennes familie før han må feire jul med de. I tillegg burde barnet bli kjent med fars slekt, men far mener det kun er slekta som skal besøke han, han kan ikke reise til de. Vanskelige familieforhold i den slekten, mens vi har stabile familieforhold på min side og faste tradisjoner hvert år. Akkurat nå syns jeg far skal ta en del dager som ikke er røde slik at jeg kan få jobbet disse dagene noe jeg ikke har gjort på mange år fordi jeg har vært bundet til at barnet har fri. Mener at dette kan gjøres om på om et par år eller når barnet selv ønsker dette, men syns det er på tide at ikke far bare får viljen sin på alt hele tiden. Eneste som har vært fast har vært juleferie, han har hatt barnet noen dager i romjulen hver jul og aldri klaget på dette fordi han ikke lager istand julemat eller julefeiring uansett. ts Anonymkode: e7341...c61 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #10 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja. kanskje barnet faktisk får det fint, og at familien til stemoren til barnet lager en skikkelig fin jul. Du høres ut som en jeg kjenner. Familien til exen er aldri bra nok, og barnet har aldri fått feire jul med familien til pappaen sin fordi det i hennes øyne ikke er en bra nok jul. Anonymkode: b70d6...44c Kan godt hende barnet får det fint, men barnet kjenner de ikke under hele tatt. Ser ingen grunn til at barnet heller skal feire jul med foreldrene til stemor enn egen slekt. Hadde de i det minste feiret med fars slekt, men de feirer ikke sammen fordi alle ferier med samboernes familier istedenfor sin egen slekt. I slekten til far er det også slekt som er muslimer så de vil ikke feire jul, selvom de hadde gjort det for barnet. ts Anonymkode: e7341...c61 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #11 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan godt hende barnet får det fint, men barnet kjenner de ikke under hele tatt. Ser ingen grunn til at barnet heller skal feire jul med foreldrene til stemor enn egen slekt. Hadde de i det minste feiret med fars slekt, men de feirer ikke sammen fordi alle ferier med samboernes familier istedenfor sin egen slekt. I slekten til far er det også slekt som er muslimer så de vil ikke feire jul, selvom de hadde gjort det for barnet. ts Anonymkode: e7341...c61 Barnet skal jo feire med pappaen sin, ikke bare ukjente Anonymkode: b70d6...44c
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #12 Skrevet 7. desember 2023 aksase skrev (4 minutter siden): Lag en ordning med annethvert år og bytt midt i romjula. Annethvert år har du barnet til jul og annethvert år til nyttår. Dette finner dere ut av. Krangling og konflikt er aldri barna tjent med. Jeg syns søsken skal få feire slike dager sammen, ikke bli splittet. De er såpass små enda og har stor glede av å være sammen på slike dager. ts Anonymkode: e7341...c61 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #13 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg syns søsken skal få feire slike dager sammen, ikke bli splittet. De er såpass små enda og har stor glede av å være sammen på slike dager. ts Anonymkode: e7341...c61 Du syns søsken skal få feire sammen, men hva med foreldre og barn? Nå er det du som har fått barn med to forskjellige menn, som jo gjør at barnet vil ha halvparten av slike dager sammen, og halvparten av slike dager fra hverandre. Anonymkode: b70d6...44c 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #14 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barnet skal jo feire med pappaen sin, ikke bare ukjente Anonymkode: b70d6...44c Ja, men nå har faren vært fraværende siste året av fri vilje og nettopp gjenopptatt kontakten, i tillegg er det kun faren barnet kjenner. Faren har vært svært lite tilstede i barnets liv, holdt seg til annenhver helg, ikke stort mer enn det, før kontakten ble brutt mellom far og barn. ts Anonymkode: e7341...c61 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #15 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du syns søsken skal få feire sammen, men hva med foreldre og barn? Nå er det du som har fått barn med to forskjellige menn, som jo gjør at barnet vil ha halvparten av slike dager sammen, og halvparten av slike dager fra hverandre. Anonymkode: b70d6...44c Far har aldri i løpet av disse årene kommet med noe ønske om å ha barnet slike dager, eneste grunn for at dette nå kommer opp er at han har fått seg samboer. En samboer som helst vil bestemme hvordan vår samarbeidsavtale skal se ut. ts Anonymkode: e7341...c61 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #16 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, men nå har faren vært fraværende siste året av fri vilje og nettopp gjenopptatt kontakten, i tillegg er det kun faren barnet kjenner. Faren har vært svært lite tilstede i barnets liv, holdt seg til annenhver helg, ikke stort mer enn det, før kontakten ble brutt mellom far og barn. ts Anonymkode: e7341...c61 Men nå er han her. Herlighet, du høres fryktelig vrang ut. Jeg skjønner at du gjerne vil feire jul sammen med barnet ditt, og leke lykkelig familie, men barnet har en annen pappa enn den du bor med. Det er det du må forholde deg til. Anonymkode: b70d6...44c 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #17 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Enig i den, men føler barnet burde bli kjent med samboeren og hennes familie før han må feire jul med de. I tillegg burde barnet bli kjent med fars slekt, men far mener det kun er slekta som skal besøke han, han kan ikke reise til de. Vanskelige familieforhold i den slekten, mens vi har stabile familieforhold på min side og faste tradisjoner hvert år. Akkurat nå syns jeg far skal ta en del dager som ikke er røde slik at jeg kan få jobbet disse dagene noe jeg ikke har gjort på mange år fordi jeg har vært bundet til at barnet har fri. Mener at dette kan gjøres om på om et par år eller når barnet selv ønsker dette, men syns det er på tide at ikke far bare får viljen sin på alt hele tiden. Eneste som har vært fast har vært juleferie, han har hatt barnet noen dager i romjulen hver jul og aldri klaget på dette fordi han ikke lager istand julemat eller julefeiring uansett. ts Anonymkode: e7341...c61 Det beste er å få på plass en fast avtale, i stedet for at dette skal variere fra år til år. Julen er jo en anledning for barnet å bli kjent med fars samboer og den siden. Prøv å ikke ønske å skjerme barnet for alt, det kan gjøre barnet mer usikkert, så lenge far er en god far og er sammen med barnet så går nok dette helt fint. Anonymkode: df5fb...a7d 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #18 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men nå er han her. Herlighet, du høres fryktelig vrang ut. Jeg skjønner at du gjerne vil feire jul sammen med barnet ditt, og leke lykkelig familie, men barnet har en annen pappa enn den du bor med. Det er det du må forholde deg til. Anonymkode: b70d6...44c Jeg bor ikke med noen, bor alene med barna mine. Hvis du leste hele innlegget så ser du at dette ikke kun handler om juleferien, men alt annet av fri også hvor far motsetter seg å hjelpe til.. ts Anonymkode: e7341...c61 1
Polly Ester Skrevet 7. desember 2023 #19 Skrevet 7. desember 2023 Glem det som har vært. Nå ønsker pappaen å ha barnet sitt mer og jeg mener du bør oppmuntre og legge til rette slik at de blir kjent med hverandre. Spiller ingen rolle hvem som valgte å gå fra hvem, hvorfor det ble to familier for dette barnet. men nå er nå livet sånn for barnet ditt og da må man tilrettelegge for begge. At barnet ditt har vært vant til å feire med søsken bør ikke være noe argument for at det skal fortsette sånn. "Sånn har det alltid vært og sånn skal det alltid være" passer ikke her. 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #20 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg bor ikke med noen, bor alene med barna mine. Hvis du leste hele innlegget så ser du at dette ikke kun handler om juleferien, men alt annet av fri også hvor far motsetter seg å hjelpe til.. ts Anonymkode: e7341...c61 Men du skriver om et søsken, har det en annen pappa?. Får det heller ikke feire jul med pappaen sin? (om vedkommende er i live da selvsagt). Anonymkode: b70d6...44c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå