Gå til innhold

Er det noen andre enn meg som husker bomberom-øvelser på skolen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, husker det godt. Vi små,  løp med bøyde hoder og henden over hode.

Ned og gjennom store jerndører inn til bomberome og så fikk vi et dropps hos læreren og alle mått spise det. Vi fikk fortalt at det var i tilfelle atomulykke.

Husker godt at flyalarmen fra sivilforsvare ullte i bakgrunnen. Skole i nord norge.

 

Anonymkode: ede0f...07f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå høres jeg sikkert gammel ut, men jeg husker vi hadde hva vi kalte " bomberoms-øvelser" både på barne-og ungdomsskolen. Alarmen gikk, lyset ble slått av og vi måtte finne veien til bomberommet. Vel, læreren følgte oss selvsagt. 

Både barne-og ungdomsskolen hadde bomberom. Dette var på 80- og 90- tallet.

Anonymkode: e0dbc...bc1

ja det husker jeg. Slutten av sytti og begynnelsen av åttitallet. Gud hvor gamle vi begynner å bli🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født 1988, og husker vi har gått til bomberommet

Anonymkode: d221d...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi hadde ikke sånne øvelser, født i ‘88 og gikk på skole i Bergen. Men når flyalarmen ble testet to ganger i året måtte vi gjemme oss under pultene! Tror egentlig det bare var min klasse som gjorde det, for søskenene mine gjorde det aldri og jeg har heller ikke snakket med andre ved samme skole som gjorde det. Læreren vår var født under krigen og opplevde bla.a eksplosjonen i Vågen i 1944 på nært hold, så tror det preget han også i voksen alder. 

Anonymkode: 74267...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, husker det vagt. Gikk på barneskole på 80-tallet og den kalde krigen, med opprustning av atomvåpen var skremmende. Rykter om Sovjetunionen og den kofferten som kunne sette igang 3.verdenskrig. 

Anonymkode: 364c0...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Vi måtte stille i rekke og tusle ned. Minst to ganger i året, om ikke oftere. Bomberommet ble og brukt som musikkrom, og hadde scene. Så vi var ofte der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 84, vi hadde det ikke.

Men i barnehagen jeg jobber i har vi brannøvelse og øvelse på å evakuere til tilfluktsrom. Vi har ingen bomberom, men et rom uten vinduer, og med en dør ut. 

Anonymkode: e5d5f...ee1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte i 1.klasse i 1984 og skolen hadde bomberom men vi hadde ikke slike øvelser. Tromsø.

Anonymkode: bd2aa...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 94 og husker noen slike øvelser på barneskolen på østlandet. 

Anonymkode: 0bc5a...52e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Athena Freyja said:

Jeg gikk på barneskolen på 80-tallet og ungdomsskolen på 90-tallet, aldri hørt om slike øvelser. 

Samme her.

Det ene bomberommet på skolen min ble brukt som pultlager og det andre som fritidsklubb, så det ville ikke vært så greit å få stappet alle på skolen inn der uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men vi hadde eksamener og heldagsprøver der. Dårlig ventilasjon.

Anonymkode: a52e6...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde det på barneskolen, men uten at lysene ble skrudd av. Født i 98.

Anonymkode: b4c77...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Født i 78 i Bergen. Husker vi hadde flere slike øvelser. 

Anonymkode: 1aa24...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 97, husker en slik øvelse på barneskolen, var en ganske ivrig lærer med erfaring fra militæret som sørget for dette.

Anonymkode: 7ed0c...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske slike øvelser, men husker at vi hadde musikktimer i bomberommet (barneskolen). Født i 1986 

Anonymkode: 8ed7a...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født 84. Var bomberom på skolen, men aldri noe øvelser. Rommet ble brukt til fredags-disco, og andre aktiviteter.

Anonymkode: 763cc...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...