Gå til innhold

Eloise eller Kaspara - andre forslag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymus Notarius

Hvordan skal man uttale Eloise på norsk? Tror det blir mange ulike uttalelser på den som skal hete det, så det ville jeg ikke valgt.

Synes ikke Kaspara er særlig fint, men det er i alle fall lett å uttale. Hvis du liker kvinnenavn som er utgått fra mannsnavn, hva med Hansine, Oline, Olava, Jonette, Teodora, Henrikke, Ulrikke, Mikkeline, Tomasine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 19.42):

Jeg antar at du og faren fransk og iransk, og at dere ikke har bestemt dere for hvilket land dere skal bo i? Siden dere vipper mellom et fransk og et iransk navn.

Begge navnene er rare på et etnisk norskt barn som skal vokse opp i Norge. Hvordan skal man uttale Eloise på et norsk barn? Elo-is? Ello-is? E-lo-ise? E-lo-is? E-lå-ise? E-lå-ise? E-låis? E-låise?

Anonymkode: 81294...27f

Alle Kasparaer jeg vet om er 100% helnorske. Derimot er omgen av dem under 70 år. Jeg jobber i eldreomsorgen og har i alle fall hatt fire Kasparaer som pasienter og over 10 som har Kaspara som mellomnavn. Riktignok over en viss tid. 

Det er ikke det vanligste navnet, men heller ikke veldig sjeldent. Når jenter skulle kalles opp etter Kasper eller Kaspar, ble det helst Kaspara.

Navnet er kjempefint, så lenge det blir med trykk på a. Har hørt noen si KaSSpara, og der er direkte radbrekking av navnet.

Anonymkode: 341d1...77f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (På 8.12.2023 den 8.55):

Jeg foreslår Cornelia. ❤️ Det er mitt yndlingsnavn på jenter, etter at jeg hørte en kjæreste nevne det da han hadde en venninne som het det på 90-tallet. Har aldri selv møtt noen som heter det, men om jeg hadde fått jente den gangen for over tjue år siden da jeg fikk barn, så hadde navnet hennes blitt Cornelia. Men det ble en gutt så jeg fikk aldri brukt navnet.

Cornelia kan også staves Kornelia.

Jeg har en Kornelia. Kunne godt hatt en Kaspara også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for Kaspara, det synes jeg er fint. Eloise vil måtte forklare hvordan navnet hennes skal uttales hele livet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 19.42):

Jeg antar at du og faren fransk og iransk, og at dere ikke har bestemt dere for hvilket land dere skal bo i? Siden dere vipper mellom et fransk og et iransk navn.

Begge navnene er rare på et etnisk norskt barn som skal vokse opp i Norge. Hvordan skal man uttale Eloise på et norsk barn? Elo-is? Ello-is? E-lo-ise? E-lo-is? E-lå-ise? E-lå-ise? E-låis? E-låise?

Anonymkode: 81294...27f

Kan nordmenn bruke bruke norske navn? Så du forventer at folk med navn som Emma, Sofie, Emil og Martin er utenlandske også? Ingen av de er norske navn.

Eloise og Kaspara er forresten helt ok i norge. Enkle å uttale og greie å skrive.

Andre navn jeg foreslår: forskjellige Ine-navn er greie. Jørgine, Nikoline, Emine. Olava er også et greit alternativ. 

Anonymkode: 9d0f0...6f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 20.44):

Kaspara er et etternavn for meg. Eloise er litt merkelig på en helnorsk jente, men dere er kanskje ikke helnorske?

Anonymkode: 2faa2...189

Jeg ser argumentet ditt, men i en verden som blir mer og mer internasjonalt orientert (og globalisert) er "heilnorske navn", slikt som Gjermund og Gudrun helt håpløse...Jeg jobbet ved den norske ambassaden i London for 15 år siden, og der var det en av de ansatte som het "Sørås" til etternavn..Det tok omtrent to uker fra han ble forflyttet til oss før han skjønte at han måtte nødt til å bytte etternavn for i det hele tatt å bli tatt seriøst..... "Sore ass" 🤣

Anonymkode: 670cd...980

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (På 7.12.2023 den 19.49):

Jeg fikk litt Bridgerton-assosiasjoner, så jeg foreslår herved: Daphne, Francesca, Hyacinth, Penelope, Portia eller Prudence. 

Støtter denne. Vil også føye til Philippa og Cressida.

Anonymkode: 20a83...859

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker Elodie<3 men Eloise er også fint. Kaspara har jeg aldri hørt før, men er ikke så glad i jentenavn som gir meg assosiasjoner til guttenavn i utgangspunktet. Hva med Eliana, Elara eller Cora? 

Anonymkode: b55c1...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så grei... Kan vi snart slutte med disse forsøkene på pretensiøse navn? Stakkars unger 

Anonymkode: 2d249...87c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Grüner skrev (11 minutter siden):

Kaspara synes jeg bare er er rart navn fra den tiden en skulle lage jentenavnvarianter av guttenavn.

Nå er vel ca halvparten av jentenavnene blitt til på den måten. Pga oppkallingstradisjoner.

Naboen heter forresten Idar etter sin bestemor Ida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise. Hadde vært fint i England, men i Norge ville jeg hellere valgt Louise eller Elvira eller kanskje Leonora, Othilie, Caroline, Filippa, Diana, Charlotte eller noe sånt. Staselige navn! 

Kaspara var grusomt!

Anonymkode: 7ceaa...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...