Kaisada Skrevet 7. desember 2023 #21 Skrevet 7. desember 2023 https://www.helsenorge.no/sykdom/mage-og-tarm/ecoli/ Ikke alle e-coli stammer er sykdomsfremkallende, og om ikke jenta er syk selv er det lite sjanse for farlig tarminfeksjon hos baby. Dropp bleie, det underbygger hennes behov for å være mindre og uansvarlig. Vær nøye med å møte henne på andre måter, og vask henda ja. 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #22 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva ER det med enkelte her på KG, som hyler om autisme for absolutt alt? Hva er det dere tror autisme er egentlig..? Hilsen en som faktisk ER autist, og har flere autister i slekten, OG flere med avføringslekkasje-problem - og det artige? Ingen av dem med avføringsproblem er autister, og ingen av oss som er autister har avføringsproblem...... Anonymkode: 5c6ec...947 Eeyy eeyy! Eyy yoo! Det der var ironi om du ikke skjønte det. Anonymkode: 38e9f...cef
Anonym*_ Skrevet 7. desember 2023 #23 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg synes ikke det er feil, nei. Nevøen min (også 10 år) bruker det. Det er ikke shaming når det er et helt nødvendig tiltak. Man må beskytte møbler, og man må beskytte mot sykdom. Det er mye bakterier i avføring, og det er rett og slett nødvendig å gå med bleie da. Anonymkode: 5c6ec...947 Takk for svar på faktisk spørsmål 🙂 synes det på en måte er mindre shaming enn å la det gå som nå. Hun har en eldre stebror (min sønn) som får med seg at det er gris, at vi vasker og desinfiserer og styrer. Han mobber ikke heldigvis er stor nok til å vite bedre. Med en diskré bleie blir jo alt mindre synlig for hennes omgivelser. 2
Anonym*_ Skrevet 7. desember 2023 #24 Skrevet 7. desember 2023 Kaisada skrev (4 minutter siden): https://www.helsenorge.no/sykdom/mage-og-tarm/ecoli/ Ikke alle e-coli stammer er sykdomsfremkallende, og om ikke jenta er syk selv er det lite sjanse for farlig tarminfeksjon hos baby. Dropp bleie, det underbygger hennes behov for å være mindre og uansvarlig. Vær nøye med å møte henne på andre måter, og vask henda ja. Godt poeng med å ikke la henne være uansvarlig. Men det er på en måte tenkt som en nødhjelp inntil vi får hjelp fra den instansen som fungerer. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #25 Skrevet 7. desember 2023 Anonym*_ skrev (2 minutter siden): Takk for svar på faktisk spørsmål 🙂 synes det på en måte er mindre shaming enn å la det gå som nå. Hun har en eldre stebror (min sønn) som får med seg at det er gris, at vi vasker og desinfiserer og styrer. Han mobber ikke heldigvis er stor nok til å vite bedre. Med en diskré bleie blir jo alt mindre synlig for hennes omgivelser. Ja, altså, å la henne gå rundt i sin egen drit, er litt som å presse valpen sitt fjes ned i tissedammen (ikke helt, men altså.. det er litt som å la henne gå rundt til skam og spott og spe) Anonymkode: 5c6ec...947 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #26 Skrevet 7. desember 2023 Legg tisseunderlag i sofaen. Du får tak i dette både på europris og apoteker. I tillegg kan du legge dette på alle stoff-overflater som ikke kan desinfiseres. Dere må snakke rolig om dette uten at det føles ut som du kjefter på henne. Psykisk eller fysisk så er det et problem. Hun bør informeres om at hun skal sitte på do i 10 minutter hver morgen og kveld. Da får tarmene hennes slappet av nok til å kanskje ha avføring der. Hun må da bli vannvittig sår etterhvert og hun vil også kunne få urinveisinfeksjon. Det kan stamme fra overgrep eller andre psykiske problemer fordi dette er ikke en vanlig problemstilling utenom det. Om det er fysisk kan det være problemer med lukkemuskelen slik at hun ikke skjønner selv at hun bæsjer på seg, fistler eller annet. Begynn med litt mer fiberrik kost slik at avføringen blir riktig og ikke diare så blir det kanskje enklere å kontrollere. Hilsen mamma til et barn med avføringsproblematikk. Anonymkode: 88bfa...e78 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #27 Skrevet 7. desember 2023 Hvorfor blir dere sinte? Det hjelper hvertfall ikke. Starte med å få helsehjelp er nok greit Anonymkode: 7b271...21a
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #28 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har selvfølgelig søkt profesjonell hjelp, men trenger råd mens vi venter (ting tar tid) fordi jeg synes ting begynner å bli uutholdelig. kort fortalt, stedatter, 10 år bæsjer stadig på seg, sier hun er for opptatt og gidder ikke gå på do. Sier ikke ifra når uhell er ute, skifter ikke på eget initiativ og går rundt og setter seg i møbler med buksen full av bæsj. vi har en baby og jeg er livredd ecoli smitte, da han krabber og har munnen borti alt. Føles umulig å følge opp uhell med stedatter da hun ikke vil si ifra, og lyver om det hvis vi spør. (får ikke kjeft når uhell er ute om hun sier ifra med én gang). Har snakket om viktighet av å si ifra pga smitte, men det hjelper ikke. Far og jeg ønsker å ha på henne bleie for å beskytte baby inntil vi får hjelp som funker. Ingen intensjon om å ydmyke henne. Mor er rasende på ideen om at hun må gå i bleie. Er vi helt urimelig? Jeg har ikke overskudd til å rense møbler hele tiden, og heller ikke fotfølge stedatter for å passe på. Forsøker alle råd med å sette henne på do hver dag, rett kosthold, samtaler osv. uten hell. Anonymkode: 5f3a4...0b7 Selvsagt skal hun ikke gå i bleier Anonymkode: 7b271...21a 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #29 Skrevet 7. desember 2023 Hei. Dette kan jeg dessverre alt om. Har selv et barn som har slitt med dette store deler av livet. Grunnen til at de går rundt med bæsj i trusa er at de etterhvert mister evnen til å merke det selv. Skulle virkelig ønske at vi hadde fått den beskjeden mye tidligere, for barnet mitt fikk mye kjeft for noe det ikke kunne noe for. Mitt barn ble undersøkt på alle mulige måter, men fant ikke noe galt, utenom at det ofte var forstoppelse. Da kan det sive ut avføring forbi proppen, og som ikke merkes av barnet. Mitt barn var inne til tømming flere ganger. Det var heller ikke plaget med smerter, da det var normalen. De første årene var vi på lokalsykehuset, men da barnet var 9 år kom vi til Rikshospitalet. Der ble vi tatt meget godt imot. For dem er ikke dette unormalt, de treffer på barn med samme problematikk hver dag. Mitt barn har snakket med psykologer, uten at det hjalp nevneverdig. Barnet fikk et skyllesystem, som hjelper det til å skylle tarmen for avføring. Dette hjalp ganske mye, men var ganske styrete. Da barnet var 12 fikk det blindtarmstomi, dette var som en ny hverdag og et fantastisk hjelpemiddel. Skulle bare ønske det hadde blitt gjort mye tidligere. Få fastlegen til å henvise til Rikshospitalet. Barnet kan ikke noe for det, det er normalen hennes. Det hjelper ikke å kjefte. Jeg lærte mye på godt og vondt på vår reise igjennom dette. Nå er barnet mitt stor, og alt er normalt. Anonymkode: d156f...724 1 2 5
Anonym*_ Skrevet 7. desember 2023 #30 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei. Dette kan jeg dessverre alt om. Har selv et barn som har slitt med dette store deler av livet. Grunnen til at de går rundt med bæsj i trusa er at de etterhvert mister evnen til å merke det selv. Skulle virkelig ønske at vi hadde fått den beskjeden mye tidligere, for barnet mitt fikk mye kjeft for noe det ikke kunne noe for. Mitt barn ble undersøkt på alle mulige måter, men fant ikke noe galt, utenom at det ofte var forstoppelse. Da kan det sive ut avføring forbi proppen, og som ikke merkes av barnet. Mitt barn var inne til tømming flere ganger. Det var heller ikke plaget med smerter, da det var normalen. De første årene var vi på lokalsykehuset, men da barnet var 9 år kom vi til Rikshospitalet. Der ble vi tatt meget godt imot. For dem er ikke dette unormalt, de treffer på barn med samme problematikk hver dag. Mitt barn har snakket med psykologer, uten at det hjalp nevneverdig. Barnet fikk et skyllesystem, som hjelper det til å skylle tarmen for avføring. Dette hjalp ganske mye, men var ganske styrete. Da barnet var 12 fikk det blindtarmstomi, dette var som en ny hverdag og et fantastisk hjelpemiddel. Skulle bare ønske det hadde blitt gjort mye tidligere. Få fastlegen til å henvise til Rikshospitalet. Barnet kan ikke noe for det, det er normalen hennes. Det hjelper ikke å kjefte. Jeg lærte mye på godt og vondt på vår reise igjennom dette. Nå er barnet mitt stor, og alt er normalt. Anonymkode: d156f...724 Tusen takk for deling av erfaring. Skal ta opp det med Rikshospitalet med helsesykepleier. Her sier hun selv at hun merker at det kommer, men at hun ikke vil avslutte lek/aktivitet, eller at det er for langt til do og gidder ikke. Om dette stemmer, eller hun bare sier det vet jeg ikke, derfor vi ønsker utredning for å finne ut av ting. Ville jo tenke at det er vanlig for ett barn å skamme seg mye over denne problematikken, men opplever at når hun settes på do etter uhell kan hun sitte og le og bare ha det gøy. Krangler og vil ikke dusje etterpå heller. Denne oppførselen forvirrer meg. Vi forsøker også og håndtere det på en diskré og rolig måte for å sjenere minst mulig, men hun lager selv ofte en høylytt scene rundt det slik at stebror eller andre i nærheten blir gjort oppmerksom på det. 1
NatNat Skrevet 7. desember 2023 #31 Skrevet 7. desember 2023 6 minutter siden, Anonym*_ said: Tusen takk for deling av erfaring. Skal ta opp det med Rikshospitalet med helsesykepleier. Her sier hun selv at hun merker at det kommer, men at hun ikke vil avslutte lek/aktivitet, eller at det er for langt til do og gidder ikke. Om dette stemmer, eller hun bare sier det vet jeg ikke, derfor vi ønsker utredning for å finne ut av ting. Ville jo tenke at det er vanlig for ett barn å skamme seg mye over denne problematikken, men opplever at når hun settes på do etter uhell kan hun sitte og le og bare ha det gøy. Krangler og vil ikke dusje etterpå heller. Denne oppførselen forvirrer meg. Vi forsøker også og håndtere det på en diskré og rolig måte for å sjenere minst mulig, men hun lager selv ofte en høylytt scene rundt det slik at stebror eller andre i nærheten blir gjort oppmerksom på det. at du ørker. Je hadde fått henne til å bo kun med mora. For et griseri. 🤢Det er ikke ditt barn engang, og du har også lov til å ha det rent hjemme. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #32 Skrevet 7. desember 2023 NatNat skrev (10 minutter siden): at du ørker. Je hadde fått henne til å bo kun med mora. For et griseri. 🤢Det er ikke ditt barn engang, og du har også lov til å ha det rent hjemme. Hvorfor skal ts det? Barnet skal da ikke nektes å være hos sin far. Man kan ikke akkurat bare gi opp barna sine selv om de sliter med noe. Anonymkode: 7d830...894 1
NatNat Skrevet 7. desember 2023 #33 Skrevet 7. desember 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor skal ts det? Barnet skal da ikke nektes å være hos sin far. Man kan ikke akkurat bare gi opp barna sine selv om de sliter med noe. Anonymkode: 7d830...894 Jeg kaller ikke en 10 åring som bæsjer på seg noen som sliter med noe. Uansett, man kan ikke finne seg i alt !! Hun har ikke ansvar for dattera til mannen. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #34 Skrevet 7. desember 2023 NatNat skrev (53 minutter siden): at du ørker. Je hadde fått henne til å bo kun med mora. For et griseri. 🤢Det er ikke ditt barn engang, og du har også lov til å ha det rent hjemme. Kg skulle hatt ett filter for ekstreme egoister.. Anonymkode: 38e9f...cef 2
NatNat Skrevet 7. desember 2023 #35 Skrevet 7. desember 2023 Just now, AnonymBruker said: Kg skulle hatt ett filter for ekstreme egoister.. Anonymkode: 38e9f...cef egoister ? helt utrolig. Bare i Norge hvor barn er so hellige at alle må finne seg i alt.... 😑
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #36 Skrevet 7. desember 2023 Her er det jo noe annet som er årsak. Dere må finne ut kjernen. Dette er ikke en frisk 10 åring. Anonymkode: 3c700...efc 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #37 Skrevet 7. desember 2023 NatNat skrev (35 minutter siden): Jeg kaller ikke en 10 åring som bæsjer på seg noen som sliter med noe. Uansett, man kan ikke finne seg i alt !! Hun har ikke ansvar for dattera til mannen. Du kan godt ta den diskusjonen med meg. Jeg skal love deg at barn som SLITER med et slik problem ikke gjør det på gøy. De har sine måter å håndtere det på, som på oss voksne kan virke ulogiske. Men, ingen 10 åring ønsker å bæsje på seg. Jeg har stått i dette i så mange år, snakket med psykologer, overleger, sykepleiere, ja det meste. De sier alle at dette er et problem som barna ikke kan noe for. De trenger hjelp til å komme på rett vei når det gjelder avføring. Heldigvis har de aller fleste i vårt miljø vært forståelsesfulle. Barnet mitt har desverre møtt på en og annen med dine holdninger, og det hjalp ikke på, for å si det sånn. Anonymkode: d156f...724 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #38 Skrevet 7. desember 2023 NatNat skrev (1 time siden): Jeg kaller ikke en 10 åring som bæsjer på seg noen som sliter med noe. Uansett, man kan ikke finne seg i alt !! Hun har ikke ansvar for dattera til mannen. Nei i så fall må hun jo flytte ut. Far har fortsatt ansvar for datteren. Anonymkode: 7d830...894 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #39 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Min venninnes sønn som også er 10 har akkurat samme problem. Har i mine øyne tatt alt for lang tid å utrede da de insisterte på at der er normalt helt fra jeg uttrykte bekymring da han var 5 (nei, daglige bæsjeuhell er ikke normalt når man er 5 år!!) Nå er han endelig utredet, og har både ADHD og autisme. Andre mulige årsaker kan være overgrep, for eksempel. Kjefting og å forklare at du er redd e-coli hjelper neppe. Hvorfor i all verden valgte du å flytte sammen med og få barn med en som har en 10 år gammel unge som ikke er husrein? Foreldrene får jo ikke kommet unna situasjonen, men at noen med åpne øyne går inn i en sånn situasjon… Du kommer nok til å få vaske bæsj av sofa og dørhåndtak i mange år fremover. Anonymkode: a3eae...8d8 Driter han på seg pga det? Anonymkode: 85c81...575
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #40 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Du kan godt ta den diskusjonen med meg. Jeg skal love deg at barn som SLITER med et slik problem ikke gjør det på gøy. De har sine måter å håndtere det på, som på oss voksne kan virke ulogiske. Men, ingen 10 åring ønsker å bæsje på seg. Jeg har stått i dette i så mange år, snakket med psykologer, overleger, sykepleiere, ja det meste. De sier alle at dette er et problem som barna ikke kan noe for. De trenger hjelp til å komme på rett vei når det gjelder avføring. Heldigvis har de aller fleste i vårt miljø vært forståelsesfulle. Barnet mitt har desverre møtt på en og annen med dine holdninger, og det hjalp ikke på, for å si det sånn. Anonymkode: d156f...724 Eh, hun setter seg ned med dritt i buksa, virker ikke som hun bryr seg. Anonymkode: 85c81...575
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå