aazy Skrevet 18. desember 2023 #21 Del Skrevet 18. desember 2023 On 12/15/2023 at 9:56 AM, AnonymBruker said: Det stemmer sikkert hvis du snakker om mer eller mindre rent protein, som man finner i proteinpulver. Men så inneholder jo både planter og kjøtt veldig mye mer enn protein. Mye av det er sannsynligvis ikke oppdaget enda. Men bl.a vil kjøtt ha taurin og kreatin, mens planter vil ha fiber og gift-/antinæringsstoffer. Så man kan uansett ikke bare måle en matvare ut fra proteininnhold når man tenker på helse og/eller muskelbygging. Anonymkode: 57a14...44f Antinæringsstoff er ein bløff. Fiber er bra for magen så det er jo eit argument *for* vegansk kosthald isåfall. Kreatin i høge nok mengdar til å ha ein effekt på kroppsbygging er høgare enn kjøt åleine kan dekke opp for, vi snakker 4-5g som er langt meir enn sjølv dedikerte kjøttetarar får i seg om dagen (eit såpass høgt inntak vil uansett vere netto helseskadeleg). Vi kan kun dra konklusjonar utifrå kva vi veit, ikkje kva vi trur, og per i dag tilseier absolutt alt vi veit at vegansk kosthald er meir enn tilstrekkeleg for ihuga kroppsbygging. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #22 Del Skrevet 20. desember 2023 On 12/18/2023 at 11:50 AM, aazy said: Antinæringsstoff er ein bløff. Hva mener du med at det er en bløff? Planter er generelt fulle av kjemikalier som ikke er bra for oss. Quote Fiber er bra for magen så det er jo eit argument *for* vegansk kosthald isåfall. Dette har vist seg å ikke stemme. Mange spiser sannsynligvis altfor mye fiber i dag, og mange blir mye bedre i magen når de kutter det helt eller delvis ut. Quote Kreatin i høge nok mengdar til å ha ein effekt på kroppsbygging er høgare enn kjøt åleine kan dekke opp for, vi snakker 4-5g som er langt meir enn sjølv dedikerte kjøttetarar får i seg om dagen (eit såpass høgt inntak vil uansett vere netto helseskadeleg). Mulig det. Men kreatin er bare ett av flere næringsstoffer som finnes eksklusivt, eller i betydelig grad, i kjøtt. Kreatin trengs forresten ikke bare for å bygge store muskler, det er viktig å få nok uansett for å fungere normalt. Quote Vi kan kun dra konklusjonar utifrå kva vi veit, ikkje kva vi trur, og per i dag tilseier absolutt alt vi veit at vegansk kosthald er meir enn tilstrekkeleg for ihuga kroppsbygging. Du kan ikke være seriøs når du sier at "alt vi vet" tilsier noe slikt. Det første finnes det studier som kan begrunne hva som helst. Ihuga kroppsbygging involverer ofte en usunn livsstill med altfor lite fett på kroppen, ofte medikamenter og et forvrengt kroppsbilde. Man kan helt sikkert bygge en flott og sterk kropp som veganer hvis man virkelig vet hva man driver med, men hvis man skal bygge kropp er det jo tusen ganger lettere å spise i tråd med hvordan vi er ment å spise, altså mye kjøtt. Veganisme er et ideologisk, ikke helsemessig, valg, og det skal man respektere. Men man kan ikke komme og påstå at det liksom er sunnere. Anonymkode: 57a14...44f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aazy Skrevet 22. desember 2023 #23 Del Skrevet 22. desember 2023 On 12/20/2023 at 9:23 AM, AnonymBruker said: Hva mener du med at det er en bløff? Planter er generelt fulle av kjemikalier som ikke er bra for oss. Dette har vist seg å ikke stemme. Mange spiser sannsynligvis altfor mye fiber i dag, og mange blir mye bedre i magen når de kutter det helt eller delvis ut. Mulig det. Men kreatin er bare ett av flere næringsstoffer som finnes eksklusivt, eller i betydelig grad, i kjøtt. Kreatin trengs forresten ikke bare for å bygge store muskler, det er viktig å få nok uansett for å fungere normalt. Du kan ikke være seriøs når du sier at "alt vi vet" tilsier noe slikt. Det første finnes det studier som kan begrunne hva som helst. Ihuga kroppsbygging involverer ofte en usunn livsstill med altfor lite fett på kroppen, ofte medikamenter og et forvrengt kroppsbilde. Man kan helt sikkert bygge en flott og sterk kropp som veganer hvis man virkelig vet hva man driver med, men hvis man skal bygge kropp er det jo tusen ganger lettere å spise i tråd med hvordan vi er ment å spise, altså mye kjøtt. Veganisme er et ideologisk, ikke helsemessig, valg, og det skal man respektere. Men man kan ikke komme og påstå at det liksom er sunnere. Anonymkode: 57a14...44f Du må oppgje kjelder her. Du kan påstå kva du vil, men det går mot vitskapeleg konsensus. Bevisbyrden er på deg her, ikkje meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #24 Del Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 5.12.2023 den 22.42): Hvis man får i seg nok næring, så går det sikkert fint, men det kan være utfordrende for veganere å få i seg nok fett og proteiner. Anonymkode: 94241...0cb Overhode ikke noe problem, faktisk. Finnes rett og slett ikke utfordrende. Og nei, jeg er ikke veganer, men vet hvilken mat som inneholder hva. Anonymkode: 7a3e8...65b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #25 Del Skrevet 22. desember 2023 11 hours ago, aazy said: Du må oppgje kjelder her. Du kan påstå kva du vil, men det går mot vitskapeleg konsensus. Bevisbyrden er på deg her, ikkje meg. Du oppga ingen kilder selv. Som nevnt er det ikke vanskelig å finne studier som støtter hva som helst. Hvis du mener at vi kan konstruere en diett for en hvilken som helst art, som er like god eller til og med bedre enn den de spiser i vill/naturlig tilstand, så er bevisbyrden på deg. Jeg tviler sterkt på at f.eks ugler ville fått bedre helse av å spise noe annet enn mus eller at hjort bør spise annet enn skogsplanter, og jeg ser ingen grunn til at mennesket skulle være et unntak fra evolusjonen sånn sett. Vi vet mye om hva mennesker er ment å spise fra naturens side. Anonymkode: 57a14...44f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #26 Del Skrevet 25. desember 2023 AdonisFFM skrev (På 15.12.2023 den 23.28): Det er flust med veganske bodybuildere. Nå vil jeg ikke klassifisere meg selv som en, men jeg er nok "fitness obsessed" og likedan Veganer. Det er vanskelig å finne Veganske damer som ikke er som en drøm. Flott hud, hår, slank og veltrent er normen. For å ta det med proteiner først. Proteinbehovet avhenger like mye av hvor fort ting brytes ned og skilles ut av kroppen som hvor mye en får i seg. Proteninntak avhenger også av timing på mat. Veganere har mer alkalske proteiner i systemet, noe som leder til minsket utskilllelse av calcium i nyrene. Det finnes en rekke fullverdige proteinkilder og MER er ikke bedre. Jeg er 177 og veier 85 kilo. Kroppsfettet mitt ligger imellom 7 og 8 prosent. Der holder jeg det stabilt for hvis det blir lavere har testoseronet mitt en tendens til å falle, noe som igjen påvirker muskelmase. Jeg tar 3 gram Glutamin etter hver treningsøkt. Jeg spiser mye havre og fullverdige karbohydrater, for DET er proteinsparende. Når Glukogenlagrene i lever er på bra nivå vil heller ikke fastende stadium lede til FOR mye muskelnedbryting. Mine proteinkilder er: Pulver: -erteproteiner -hemp-proteiner -glutaminpulver -Spirulina Mat: -grønnsaker (Jeg kan omtrent poteininnhold i enhver grønnsak og frukt) -nøtter (og beste snack for å unngå for lang sult. Drikke: -mandel og havredrikk Grønn og hvit te -masse vann Supplementer jeg tar: -God multivitamin -2000-4000 IU av D-vitamin -Omega-3 fra alger -Ashwaganda -Nitro (Arginine) -Probiotikum -CBD olje hver kveld og dobbelt opp etter vekttreningsdager -Kreatin (som jeg sykler av og på) -Testo-booster -Ekstra sink -Det hender jeg tar en 4 måneders testosteron-krem om morgenen på skuldre og hårfri armer om nivået mitt synker litt. Selvsagt biodentisk fra Kinesisk Yam. Jeg holder kaloribalanse LITT over det jeg trenger Har en god bioimpedisk vekt som måler daglig totalvekt, kroppsfett, benmasse, vann % og BMR (Basic metablic rate). Utifra dette kalkulerer jeg energibehov. Jeg er aldri sammen med kjæreste som ikke er helt Veganer. Om hun ikke er det FØR, så er hun "minst" vegetarianer og da klarer jeg å "plukke bort de siste uvanene" 🤣 eter en stund. At Veganere boler eller bruker andre ting for å jukse kjenner jeg lite til. Vi Veganske fitnessutøvere er altfor sunnhetsevisste til det. Og det ødelegger både libido og utseende og er det noe mange av oss er så er det forfengelige nasissister 🤣🤣. Til sist kn jeg ikke holde skjult at Veganere "smaker best". Det er tilogmed begrensede forskingsrapporter på dette. Lite svovelholdig diett og litt ananas av og til gjør underverker😇. Bare søk på et siste. Jeg har ikke engang kysset en kjøtteter på.... må være 30 år 😊 Du spiser ikke bare plantemat i naturlig tilstand som korn og bønner, frukt og grønt, og nøtter og frø da... Anonymkode: d19e3...336 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #27 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 5.12.2023 den 22.40): Er lett for meg personlig som veganer. Har mer energi og er lettere/slankere. Anonymkode: 621c9...c2f Lettere/slankere er ikke muskler. Hadde du vært ei ku eller okse, så kunne du fått muskler av å spise gress. Vi er mennesker og trenger mer proteiner. Vaganere kan bli slanke, men slappe og dvaske, Anonymkode: 12d1a...dd4 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet 25. desember 2023 #28 Del Skrevet 25. desember 2023 AdonisFFM skrev (På 15.12.2023 den 23.28): Det er flust med veganske bodybuildere. Nå vil jeg ikke klassifisere meg selv som en, men jeg er nok "fitness obsessed" og likedan Veganer. Det er vanskelig å finne Veganske damer som ikke er som en drøm. Flott hud, hår, slank og veltrent er normen. For å ta det med proteiner først. Proteinbehovet avhenger like mye av hvor fort ting brytes ned og skilles ut av kroppen som hvor mye en får i seg. Proteninntak avhenger også av timing på mat. Veganere har mer alkalske proteiner i systemet, noe som leder til minsket utskilllelse av calcium i nyrene. Det finnes en rekke fullverdige proteinkilder og MER er ikke bedre. Jeg er 177 og veier 85 kilo. Kroppsfettet mitt ligger imellom 7 og 8 prosent. Der holder jeg det stabilt for hvis det blir lavere har testoseronet mitt en tendens til å falle, noe som igjen påvirker muskelmase. Jeg tar 3 gram Glutamin etter hver treningsøkt. Jeg spiser mye havre og fullverdige karbohydrater, for DET er proteinsparende. Når Glukogenlagrene i lever er på bra nivå vil heller ikke fastende stadium lede til FOR mye muskelnedbryting. Mine proteinkilder er: Pulver: -erteproteiner -hemp-proteiner -glutaminpulver -Spirulina Mat: -grønnsaker (Jeg kan omtrent poteininnhold i enhver grønnsak og frukt) -nøtter (og beste snack for å unngå for lang sult. Drikke: -mandel og havredrikk Grønn og hvit te -masse vann Supplementer jeg tar: -God multivitamin -2000-4000 IU av D-vitamin -Omega-3 fra alger -Ashwaganda -Nitro (Arginine) -Probiotikum -CBD olje hver kveld og dobbelt opp etter vekttreningsdager -Kreatin (som jeg sykler av og på) -Testo-booster -Ekstra sink -Det hender jeg tar en 4 måneders testosteron-krem om morgenen på skuldre og hårfri armer om nivået mitt synker litt. Selvsagt biodentisk fra Kinesisk Yam. Jeg holder kaloribalanse LITT over det jeg trenger Har en god bioimpedisk vekt som måler daglig totalvekt, kroppsfett, benmasse, vann % og BMR (Basic metablic rate). Utifra dette kalkulerer jeg energibehov. Jeg er aldri sammen med kjæreste som ikke er helt Veganer. Om hun ikke er det FØR, så er hun "minst" vegetarianer og da klarer jeg å "plukke bort de siste uvanene" 🤣 eter en stund. At Veganere boler eller bruker andre ting for å jukse kjenner jeg lite til. Vi Veganske fitnessutøvere er altfor sunnhetsevisste til det. Og det ødelegger både libido og utseende og er det noe mange av oss er så er det forfengelige nasissister 🤣🤣. Til sist kn jeg ikke holde skjult at Veganere "smaker best". Det er tilogmed begrensede forskingsrapporter på dette. Lite svovelholdig diett og litt ananas av og til gjør underverker😇. Bare søk på et siste. Jeg har ikke engang kysset en kjøtteter på.... må være 30 år 😊 Hehe dette var ganske artig lesning, jeg blir veldig usikker på om du er seriøs eller et av de bedre trolleinnleggene jeg har lest på lenge😂 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå