AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #1 Del Skrevet 5. desember 2023 Det virker som at det er mange veltrente veganerdamer på Instagram. Det har fått meg til å tenke, er det egentlig en myte at kjøtt er bra for muskelbygging? At egentlig så er det motsatt? Kanskje disse veganerne egentlig har skjønt det? Anonymkode: edb8f...c18 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chupacabra Skrevet 5. desember 2023 #2 Del Skrevet 5. desember 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det virker som at det er mange veltrente veganerdamer på Instagram. Det har fått meg til å tenke, er det egentlig en myte at kjøtt er bra for muskelbygging? At egentlig så er det motsatt? Kanskje disse veganerne egentlig har skjønt det? Anonymkode: edb8f...c18 For å bygge muskler må man ligge i kalorioverskudd, med tilstrekkelig andel proteiner. Såfremt du får i deg dette som veganer, så kan du bygge muskler. Men det er enklere med kjøtt i kostholdet. Kostholdsråd fra "veltrente veganerdamer på Instagram" bør man ta med en klype salt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #3 Del Skrevet 5. desember 2023 Er lett for meg personlig som veganer. Har mer energi og er lettere/slankere. Anonymkode: 621c9...c2f 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #4 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det virker som at det er mange veltrente veganerdamer på Instagram. Det har fått meg til å tenke, er det egentlig en myte at kjøtt er bra for muskelbygging? At egentlig så er det motsatt? Kanskje disse veganerne egentlig har skjønt det? Anonymkode: edb8f...c18 Hvis man får i seg nok næring, så går det sikkert fint, men det kan være utfordrende for veganere å få i seg nok fett og proteiner. Anonymkode: 94241...0cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #5 Del Skrevet 5. desember 2023 @maksprestasjon på insta har en post om dette med denne som kilde: https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-017-0192-9 Anonymkode: d6416...987 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjold Skrevet 5. desember 2023 #6 Del Skrevet 5. desember 2023 Proteiner fra dyr er mye bedre enn proteiner fra planter. Planteproteiner inneholder mye mindre leucin, som blir brukt av kroppen til å bygge muskler. Leucin er også ekstremt viktig for barn slik de vokser som de skal. Instagram er det siste du skal se på når det kommer til fitness, en ganske høy prosent av de tar ulovlige stoffer for bedre muskelvekst. Sier ikke at du ikke kan bygge muskler som veganer altså, det tar bare lenger tid, stå på med styrketreningen! 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #7 Del Skrevet 5. desember 2023 12 minutter siden, Skjold said: Instagram er det siste du skal se på når det kommer til fitness, en ganske høy prosent av de tar ulovlige stoffer for bedre muskelvekst. Så du på kilden? For kilden er jo ikke instagram. Men journal of the international society of sports nutrition. Anonymkode: d6416...987 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjold Skrevet 5. desember 2023 #8 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Så du på kilden? For kilden er jo ikke instagram. Men journal of the international society of sports nutrition. Anonymkode: d6416...987 Gidder ikke å lese hele greia for å prøve å finne opp hjulet på nytt fordi dette er noe som har vært veldig godt forstått i en veldig lang tid. Men med control+f fant jeg det her: "Plant-based protein sources are often incomplete, missing important essential amino acids, and typically contain less Branched Chain Amino Acids (BCAA) than their animal-based equivalents [34, 35]. Leucine appears to be a primary trigger of MPS, and plays an important role in promoting recovery and adaptation from exercise [32, 34, 41]." MPS er muskel proteinsyntese (altså muskelbygging), det har lenge vært kjent at mengden protein man inntar ikke er så relevant for muskelbygging, men mengen leucin (som finnes i protein, men mengden varierer fra proteinkilde til proteinkilde), og som jeg sa inneholder mat fra dyr mye mer leucin. Etter å ha skumlest artikkelen så ser det ut som de sier det samme som alltid har blitt sagt, man kan være en vegansk atlet så lenge man bruker nok av korrekt kosttilskudd, noe som er ekstremt krevende og man har behov for eksperthjelp for å gjøre det korrekt. Det er ingen nyhet at mennesker ikke er skapt for å være veganere, vi har ikke fordøyelsessystemet til å ta ut det vi trenger fra planter, og har man ambisjoner om å drastisk forbedre kroppen må man være ekstra flink for å få det til. Går det an? Absolutt, men det er både vanskeligere og mindre effektivt enn å spise dyreprodukter. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #9 Del Skrevet 6. desember 2023 Jeg får muskler ganske raskt. Er veganer. Men tror mye av det ligger i genene, og da kan du nesten spise hva som helst og bygge muskler. Anonymkode: acf45...00a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #10 Del Skrevet 6. desember 2023 Veldig mange av de damene du ser på er fulle av steroider, veksthormoner og ulovlige fettforbrennere. En markør er store deltoids, en muskel som reagerer veldig god på anabole steroider. https://www.forskning.no/alkohol-og-narkotika-kjonn-og-samfunn-trening/kvinner-som-bruker-anabole-steroider-sliter-med-bivirkningene---som-varige-mannlige-trekk/1722706 Anonymkode: f5c36...368 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 6. desember 2023 #11 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det virker som at det er mange veltrente veganerdamer på Instagram. Det har fått meg til å tenke, er det egentlig en myte at kjøtt er bra for muskelbygging? At egentlig så er det motsatt? Kanskje disse veganerne egentlig har skjønt det? Anonymkode: edb8f...c18 Man må få i seg nok proteiner. Det kan være utfordrende på en vegansk diett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #12 Del Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 5.12.2023 den 22.40): Er lett for meg personlig som veganer. Har mer energi og er lettere/slankere. Anonymkode: 621c9...c2f Å være «lett og slank» er ikke en fordel om målet er muskelvekst. Anonymkode: 51f6b...ca9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #13 Del Skrevet 7. desember 2023 jabx skrev (På 6.12.2023 den 9.20): Man må få i seg nok proteiner. Det kan være utfordrende på en vegansk diett. Er ikke vanskelig å få i seg nok. Problemet er at du ikke for nok av de viktigste proteinene for muskelvekst. Du vil være i en anabolsk tilstand slik at muskelvevet er i en kontinuerlig tilstand av proteinsyntese. fullverdig sammensetning av essensielle aminosyrer som er grunnlaget for muskelvekst finner vi i naturlige matvarer som eggehvite og mager cottage cheese, altså kasein. Man kan bygge muskler som veganer. Man kan bygge muskler lettere dersom man ikke er veganer. Anonymkode: 51f6b...ca9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 8. desember 2023 #14 Del Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Er ikke vanskelig å få i seg nok. Problemet er at du ikke for nok av de viktigste proteinene for muskelvekst. Du vil være i en anabolsk tilstand slik at muskelvevet er i en kontinuerlig tilstand av proteinsyntese. fullverdig sammensetning av essensielle aminosyrer som er grunnlaget for muskelvekst finner vi i naturlige matvarer som eggehvite og mager cottage cheese, altså kasein. Man kan bygge muskler som veganer. Man kan bygge muskler lettere dersom man ikke er veganer. Anonymkode: 51f6b...ca9 Bare for å pirke på formuleringen, så vil du aldri være i en kontinuerlig tilstand av proteinsyntese. Nedbryting og oppbygging skjer om hverandre. Du vil at det skal forekomme mer oppbygging enn nedbryting over tid. Og du vil helst at mesteparten av den triggede proteinsyntesen skal gå til faktisk muskelbygging og ikke bare reparasjon av skadet muskelvev. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aazy Skrevet 14. desember 2023 #15 Del Skrevet 14. desember 2023 On 12/7/2023 at 8:51 PM, AnonymBruker said: Er ikke vanskelig å få i seg nok. Problemet er at du ikke for nok av de viktigste proteinene for muskelvekst. Du vil være i en anabolsk tilstand slik at muskelvevet er i en kontinuerlig tilstand av proteinsyntese. fullverdig sammensetning av essensielle aminosyrer som er grunnlaget for muskelvekst finner vi i naturlige matvarer som eggehvite og mager cottage cheese, altså kasein. Man kan bygge muskler som veganer. Man kan bygge muskler lettere dersom man ikke er veganer. Anonymkode: 51f6b...ca9 Kombinasjon av ulike plantekjelder som t.d ris og bønner gjev eit måltid med komplett aminosyreprofil. Det er ikkje noko magisk ved animalske proteinkjelder som gjer dei betre enn plantekjelder, kun samansettinga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #16 Del Skrevet 14. desember 2023 De fleste veganere jeg kjenner er også veltrente. Veldig opptatt av trening og kosthold. (Kjenner en pommes frites veganer, men han er unntaket). Men da må du virkelig sette deg inn i kosthold for å dekke alle næringsbehov som styrketrening og muskelbygging krever. Anonymkode: b4f85...5dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #17 Del Skrevet 15. desember 2023 22 hours ago, aazy said: Kombinasjon av ulike plantekjelder som t.d ris og bønner gjev eit måltid med komplett aminosyreprofil. Det er ikkje noko magisk ved animalske proteinkjelder som gjer dei betre enn plantekjelder, kun samansettinga. Det stemmer sikkert hvis du snakker om mer eller mindre rent protein, som man finner i proteinpulver. Men så inneholder jo både planter og kjøtt veldig mye mer enn protein. Mye av det er sannsynligvis ikke oppdaget enda. Men bl.a vil kjøtt ha taurin og kreatin, mens planter vil ha fiber og gift-/antinæringsstoffer. Så man kan uansett ikke bare måle en matvare ut fra proteininnhold når man tenker på helse og/eller muskelbygging. Anonymkode: 57a14...44f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 15. desember 2023 #18 Del Skrevet 15. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 5.12.2023 den 22.26): Det virker som at det er mange veltrente veganerdamer på Instagram. Det har fått meg til å tenke, er det egentlig en myte at kjøtt er bra for muskelbygging? At egentlig så er det motsatt? Kanskje disse veganerne egentlig har skjønt det? Anonymkode: edb8f...c18 Det er lett å bygge muskler uansett. Det vanskelige er å bygge hjerne..det har ingen klart ennå..enda behovet rundt omkring er enormt.. Endret 15. desember 2023 av LadeJarl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #19 Del Skrevet 15. desember 2023 On 12/6/2023 at 8:27 AM, AnonymBruker said: Veldig mange av de damene du ser på er fulle av steroider, veksthormoner og ulovlige fettforbrennere. En markør er store deltoids, en muskel som reagerer veldig god på anabole steroider. https://www.forskning.no/alkohol-og-narkotika-kjonn-og-samfunn-trening/kvinner-som-bruker-anabole-steroider-sliter-med-bivirkningene---som-varige-mannlige-trekk/1722706 Anonymkode: f5c36...368 Stort sett alle større treningsinfluensere bruker dop, det finnes masse subsanser som hjelper deg litt og får deg til å se fantastisk ut uten at det gjør deg til et muskelmonster. Anvar er et middel mye brukt av influensere https://www.insider.com/fitness-influencers-steroids-secret-dangerous-body-dysmorphia Anonymkode: a2476...ff3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 15. desember 2023 #20 Del Skrevet 15. desember 2023 (endret) Det er flust med veganske bodybuildere. Nå vil jeg ikke klassifisere meg selv som en, men jeg er nok "fitness obsessed" og likedan Veganer. Det er vanskelig å finne Veganske damer som ikke er som en drøm. Flott hud, hår, slank og veltrent er normen. For å ta det med proteiner først. Proteinbehovet avhenger like mye av hvor fort ting brytes ned og skilles ut av kroppen som hvor mye en får i seg. Proteninntak avhenger også av timing på mat. Veganere har mer alkalske proteiner i systemet, noe som leder til minsket utskilllelse av calcium i nyrene. Det finnes en rekke fullverdige proteinkilder og MER er ikke bedre. Jeg er 177 og veier 85 kilo. Kroppsfettet mitt ligger imellom 7 og 8 prosent. Der holder jeg det stabilt for hvis det blir lavere har testoseronet mitt en tendens til å falle, noe som igjen påvirker muskelmase. Jeg tar 3 gram Glutamin etter hver treningsøkt. Jeg spiser mye havre og fullverdige karbohydrater, for DET er proteinsparende. Når Glukogenlagrene i lever er på bra nivå vil heller ikke fastende stadium lede til FOR mye muskelnedbryting. Mine proteinkilder er: Pulver: -erteproteiner -hemp-proteiner -glutaminpulver -Spirulina Mat: -grønnsaker (Jeg kan omtrent poteininnhold i enhver grønnsak og frukt) -nøtter (og beste snack for å unngå for lang sult. Drikke: -mandel og havredrikk Grønn og hvit te -masse vann Supplementer jeg tar: -God multivitamin -2000-4000 IU av D-vitamin -Omega-3 fra alger -Ashwaganda -Nitro (Arginine) -Probiotikum -CBD olje hver kveld og dobbelt opp etter vekttreningsdager -Kreatin (som jeg sykler av og på) -Testo-booster -Ekstra sink -Det hender jeg tar en 4 måneders testosteron-krem om morgenen på skuldre og hårfri armer om nivået mitt synker litt. Selvsagt biodentisk fra Kinesisk Yam. Jeg holder kaloribalanse LITT over det jeg trenger Har en god bioimpedisk vekt som måler daglig totalvekt, kroppsfett, benmasse, vann % og BMR (Basic metablic rate). Utifra dette kalkulerer jeg energibehov. Jeg er aldri sammen med kjæreste som ikke er helt Veganer. Om hun ikke er det FØR, så er hun "minst" vegetarianer og da klarer jeg å "plukke bort de siste uvanene" 🤣 eter en stund. At Veganere boler eller bruker andre ting for å jukse kjenner jeg lite til. Vi Veganske fitnessutøvere er altfor sunnhetsevisste til det. Og det ødelegger både libido og utseende og er det noe mange av oss er så er det forfengelige nasissister 🤣🤣. Til sist kn jeg ikke holde skjult at Veganere "smaker best". Det er tilogmed begrensede forskingsrapporter på dette. Lite svovelholdig diett og litt ananas av og til gjør underverker😇. Bare søk på et siste. Jeg har ikke engang kysset en kjøtteter på.... må være 30 år 😊 Endret 15. desember 2023 av AdonisFFM 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå