_Maddie_ Skrevet 6. desember 2023 #41 Del Skrevet 6. desember 2023 Har to barn. Den ene hadde mattelekser hver dag 1-7 trinn. Fikk ipad med smart øving i 3. trinn og måtte gjøre minst en time Smart Øving i uka, mer om man ikke nådde neste nivå. Lærerne hadde full oversikt over hvor mye alle jobbet og på hvilket nivå. På skolen brukte de boka og lærerne tok ut grupper som hadde kommet like kort/langt. Trinnet hadde kjempehøyt nivå på nasjonale prøver og knapt noen på laveste nivå. Den andre hadde ikke engang mattelekser hver dag og kun bruk av mattebok hjemme på skolen. Elendige resultat på nasjonale prøver, de fikk jo veldig lite øving 1-5 trinn. De hadde knapt en prøve så vi oppdaget aldri hvor ille det var av leksene. Jeg mener at for å bli god i matte må du regne mye, pugge gangetabellen tidlig mm og det blir ofte ikke lagt opp til nok mengdetrening i mange klasserom. Mye av grunnene til manglende mengdetrening finner man i innleggene over. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carine95 Skrevet 6. desember 2023 #42 Del Skrevet 6. desember 2023 Example skrev (23 timer siden): Nå er ikke jeg mattelærer, men mine observasjoner som lærer på ungdomstrinnet: - Det er stadig færre elever som er villige til å jobbe jevnt og trutt med fag, og særlig hjemme. Matte er et fag som for de fleste krever en del mengdetrening, og det å jobbe over tid, både hjemme og på skolen. Det er helt vanlig at gjennomsnittskarakteren i matte i en klasse er 1,0 poeng lavere enn i andre fag. Norsk sidemål, som også krever "kjedelig" terping og jobbing rammes av det samme. - Den nye læreplanen i matte oppleves av en del mattelærere som dårligere enn tidligere. Det krever mer språk- og refleksjonkunnskaper for å løse oppgaver enn tidligere. Så de elevene som tidligere var gode i matte, men dårlige i språk sliter mer med dagens mattefag. - Uro og mangel på disiplin i skolen generelt. Dette rammer selvfølgelig også mattefaget. Det er for få reelle konsekvenser eller tilbud for elever som lager uro, støy og utrygghet i norske klasserom. Dette rammer majoriteten. Dette, så mye dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet 7. desember 2023 #43 Del Skrevet 7. desember 2023 Suss80 skrev (På 5.12.2023 den 17.49): Advarsel: langt innlegg om hvor jeg tenker det er forbedringspotensiale for å få en bedre skole, der elevene lærer mer og trives bedre. -i mange klasser er det elendig læringsmiljø grunnet elever som skaper bråk og uroligheter. Mer alternative tilbud til de som bråker/strever/ikke finner seg til rette med teori/sosialt. -mer ressurser til materiell og til flere ansatte. -høyere lønn til lærere, slik at det blir attraktivt å bli lærer. -mindre bruk av ufaglærte. -mer restriksjoner på skjermbruk. Her må foreldre i større grad gjøre jobben. Mange barn er neddopet av skjerm, og klarer ikke å konsentrere seg om "kjedelige" oppgaver. Mister fort fokus, kjeder seg fort, urolige. For ikke snakke om den språkbruken barna får av å være mye på nett....(YouTube, TikTok o.l.). -flere mannlige lærere og mer praktikere inn i grunnskolen. Handler ikke om at menn er bedre lærere enn kvinner, men at man utfyller hverandre. -godt utbygd miljøteam og helsesykepleierpersonell på skolene, som kan avlaste lærerne på helsefronten. -mer tillit og handlingsrom til rektorer og lærere. Slutt å bruke all verdens penger på program, kurs, satsningsområder som varer et år eller to før noe nytt skal revolusjonere skolen. Stol på at skolens personell, evt. i samarbeid med PPT, bup, helsesykepleier vet hvor skoen trykker og hva man trenger. -en dreining fra individfokus til kollektivt fokus i samfunnet. Joda, vi skal ta hensyn til ulike utfordringer barn og unge har (evt.foreldre), men elevene må også lære seg å fungere i et kollektiv. Dette må foreldrene lære elevene, i samarbeid med skolen. PPT og BUP må også hensynta at skolen ikke bare har den ene eleven som går i behandling, men at man i skolen er et kollektiv, en gruppe, som skal fungere sammen, og der 10 elever i en klasse ikke kan ha spesialtilpasninger. Og da snakker jeg ikke om de som virkelig trenger spesielle tilpasninger, men de som ikke kan fremføre foran klassen fordi de kjenner de gruer seg så mye, de som ikke kan overnatte ute på klassetur fordi det kan være skummelt for barnet, de som føler seg trakassert fordi de ikke blir valgt som tillitselev, eller at man ikke kan være i klasserommet fordi det er ubehagelig osv. Vi må ruste barna våre - og normalisere at det er normalt å kjenne må at man gruer seg, eller at ikke alt er behagelig. At man må gjennomføre noe som er krevende for så å kjenne på mestring etterpå. -at skolen slipper å bruke så mye tid på overbeskyttende foreldre. 95 prosent av foreldre er veldig reale og greie. De siste fem prosentene spiser opp kontaktlærere og rektorer med sine urimelige krav. -et rimelig lovverk, som ikke gjør at skolen er sjakk matt i forhold til statsforvalteren. Skal skolen få medhold her, må man som lærer ha ekstreme mengder med dokumentasjon liggende. Å oppfylle alle krav loven har er dessuten nesten umulig med de ressurser man har til rådighet. -La lærerne gjøre mest mulig av det de er satt til - å være en god klasseleder. Enkelte vil nok tenke nå at ja men, mitt barn har opplevd....eller skolen forstår ikke...skolen gjør mye feil...skolen lytter ikke osv. Og joda vi også kan bli bedre. Og vi feiler. Og noen foreldre gjør helt rett når de kjemper og roper høyt. Men mange kan gjerne ha mer tillit til jobben vi gjør. -Lytt til lærerne for hvordan skape best mulige forhold i skolen og stol på at vi under gode rammevilkår klarer å hensynta, tilpasse og skape en god skole for elevene. Og ja - jeg er lærer (en engasjert en sådan). Meget bra skrevet. Har et eksempel i nabohuset. Gamer hele helgene og alle ettermiddager/kvelder, Gjør nesten ingenting på skolen.Alt er kjedelig. Mor mener det er lærerens feil, tar han ikke på rette måten, Dårlig lærer, det var den forrige og.Det er totalt mangel på respekt for alle voksne, meg inkludert, og ingen grenser hjemme. Har prøvd å nå inn til mor over lang tid men til ingen nytte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym1002 Skrevet 7. desember 2023 #44 Del Skrevet 7. desember 2023 Hvem vil bli lærer i dag? Og spesielt ikke de som er gode i matematikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 7. desember 2023 #45 Del Skrevet 7. desember 2023 (endret) Gi lærerne tilbake autoriteten sin. Gi lærerne assistenter eller gjør klassene mindre. Blokk og blyant vs iPad. Gjør foreldrene medansvarlige for barnas læring. Gi ekstra støtte til barn som ikke har foreldre med nok kunnskap. Kutt lekser, eller minimer dem for de minste. Kast ut bråkmakerne slik man gjorde før. Vi hadde en spesialklasse da jeg var ung, hvor bråkmakerne fikk tilpasset undervisning med flere lærere tilstede. Og helt andre oppgaver. Gjeninnfør også spesialklasser for de som har ekstra behov på andre måter eller gi læreren en assistent på denne/disse eleven(e). Læreren skal få være utilgjengelig for alle mulige krevende foreldre etter arbeidstid. Jobbtelefonen legges igjen på skolen eller skrus av etter kl.16:30. Gi foreldrene ansvaret for barnas oppdragelse. Skolen er en læringsarena, ikke først og frem et sted for oppdragelse. Sett (høyere) krav til foreldrene. Slutte å overvåke lærerne, krev mindre rapportering fra dem. Gi tilbake tilliten til at lærerne kan jobben sin. Hvorfor går de 5år på skole? Jo, for å lære det de trenger å lære. Helsesøster tilstede på skolen hele dagen, alle dager. Sosiallærere ute med barna i friminuttene og noen timer i klasserommet i uka. Forkort lærerutdanningen. Master ga ikke høyere nok lønn men gjorde det enda mindre attraktivt å bli lærer. Når man vet at lærere ikke blir værende i skolen så kan man ikke gjøre det enda dummere å ta en utdanning man ikke får brukt senere. Folk føler de kaster bort utdanningen sin og alle årene på høyskolen allerede, et ekstra år med studielån og tapt inntekt hjelper skremmer flere vekk fra å ta utdanningen... Gi bedre lønn, men de lærerne jeg snakker med ønsker seg først og fremst bedre arbeidsvilkår. Hadde man hatt mindre å styre med ut over lærerfaget så hadde man kanskje følt at lærerlønna dekket arbeidstimene. Men nå som læreren er lærer, helsesøster, spesialpedagog, sosialarbeider, assistent, foreldremekler, osv så blir det for mye i forhold til lønna. Og lærernes kapasitet er sprengt, lærere er mennesker og ikke roboter med tusen armer. . Når lærere i dag ikke får lov til å holde igjen elever som er utagerende men omtrent fungere som en boksepute for disse elevene så sier det seg selv at noe er alvorlig galt. I alle ledd. For 70år siden hadde denne eleven først fått smake på lærerens hånd og deretter sine foreldres belte. Før den ble utvist og ansvarliggjort for egne handlinger. Og tapt undervisning måtte eleven ta igjen selv, hvorfor skulle læreren bruke av sine knappe arbeidstimer til å lage ekstra opplegg for denne eleven? Jeg sier ikke at alt var bedre før, men hva har skjedd med skolen, foreldrerollen og samfunnet egentlig? Og hvor viser vi barna at de selv har medansvar for egne handlinger og eget liv? Skal ikke det læres før det er for sent? Mange barn i dag lærer at hvis det skjer noe kjipt med dem så er det alle andres feil. Det er virkelig ikke bra og kan få skremmende konsekvenser. Endret 7. desember 2023 av Blåttvann 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concert Skrevet 7. desember 2023 #46 Del Skrevet 7. desember 2023 Blåttvann skrev (1 minutt siden): Gi lærerne tilbake autoriteten sin. Gi lærerne assistenter eller gjør klassene mindre. Blokk og blyant vs iPad. Gjør foreldrene medansvarlige for barnas læring. Gi større til barn som ikke har foreldre med nok kunnskap. Kast ut bråkmakerne slik man gjorde før, vi hadde en spesialklasse da jeg var ung, hvor bråkmakerne fikk tilpasset undervisning med flere lærere tilstede. Og helt andre oppgaver. Gjeninnfør også spesiallagde for de som har ekstra behov på andre måter eller gi læreren en assistent på denne/disse eleven(e). Læreren skal få være utilgjengelig for alle mulige krevende foreldre etter arbeidstid. Slutte å overvåke lærerne, .indre rapportering. Gi tilbake tilliten til at lærerne kan jobben sin. Helsesøster tilstede på skolen hele dagen, alle dager. Sosiallærere ute med barna i friminuttene og eller noen timer i klasserommet i uka. Forkort lærerutdanningen. Master ga ikke høyere nok lønn men gjorde det enda mindre attraktivt å bli lærer. Bedre lønn, men de lærerne jeg snakker med ønsker seg først og fremst bedre arbeidsvilkår. Hadde man hatt mindre å styre med ut over lærerfaget så hadde man kanskje følt at lærerlønna dekket arbeidstimene. Men nå som læreren er lærer, helsesøster, spesialpedagog, sosialarbeider, assistent, foreldremekler, osv så blir det for mye. Fin oppsummering. Skolesystemet i dag er helt ødelagt. Digitale må også helt ut, ikke innføres før ungdomstrinnet hvertfall. Er nok av skjerm i privatlivet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 7. desember 2023 #47 Del Skrevet 7. desember 2023 At disse 15 åringene er dårligere nå kommer av elendig hjemmeskole under pandemien, mitt barn på 15 hadde ikke matteundervisning på nesten ett år. Og de var på og av hjemmeskole pga overivrig kommunelege som stengte ned kommunen titt og ofte. Mitt barn tapte enormt med kunnskap på den tiden, så kom de til u.skolen og begynte rett på pensum fra 8 klasse. De hadde ett ekstra mattekurs på 1 uke, men uke kan ikke ta igjen det tapte på ett år. Barna er ikke dummere i dag, men de har ikke fått de samme muligheter. Og ja noen kommer sikkert til å mene at koronaskolen var fantastisk. Men det var mange barn som ikke fikk undervisning, men måtte jobbe alene med skoleoppgavene selv, Så har du læringsmiljøet også som stadig blir verre i skolene, og har bare forverret seg de siste 3 årene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motelvibes Skrevet 7. desember 2023 #48 Del Skrevet 7. desember 2023 proghodet skrev (På 5.12.2023 den 11.59): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/veR3EV/nytt-norsk-matte-sjokk-aldri-prestert-daarligere Hva kan gjøres for å snu den dårlige trenden? Gode mattelærere, ro i klassene (få ut utagerende elever) lærebøker og mer lekser kan brukes for å snu trenden…. Noen lærere underviser i matte selv om det ikke er deres fag, lekser gis knapt, og ting på tavla gjennomgås ên gang før eleven skal gjøre et par oppgaver selv mens lærer sitter på iPad. Også mange timer forsvinner i å tekkes vanskelige, utagerende elever som forstyrrer hele undervisningen. Formen i skolen i dag hvor det knapt skal gis lekser, og hvor elevene ikke har lærebøker, og hvor alt skal foregå digitalt er katastrofe, når det er bevist at læring skjer når de skriver, prøver seg frem på ark og har noe konkret, ikke bare abstrakt. Eksempel som pugging og læring av gangetabellen foregår heller ikke. Hvordan da skal de få til ting, når ikke engang basis læres, og når det er så slapt pga det ikke skal stilles krav og heller ikke lekser, og lærebøker ikke finnes? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 7. desember 2023 #49 Del Skrevet 7. desember 2023 fire24 skrev (På 5.12.2023 den 12.09): Åpne spesialskoler igjen og få urokråkene ut av klasserommet! Ja, barna med ekstra behov får det statistisk sett bedre av å være i et normalt klasserom. Men man kan ikke ofre 20+ andre elevers utdanning for et sosialprosjekt som vil gjøre barna med spesielle behov BITTELITT mer funksjonsfriske. Det er jo helt sykt det som pågår nå! Riktig. Som skoleleder har jeg måtte bruke skolens flinkeste lærere som spesialpedagoger(utdannede spesialpedagoger har ikke lyst å jobbe i skolen, de sitter på PPT og skriver vedtak) - for å stagge grenseløs oppførsel eller trille rundt på elever i rullestol som knapt forstår hva som skjer rundt dem. Enhetsskolen er kaputt. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 7. desember 2023 #50 Del Skrevet 7. desember 2023 språkpurk skrev (På 5.12.2023 den 16.16): I dag kreves det stort sett bachelor i matematikk for å få jobb som lærer. Å få has på de beste pedagogene krever konkurransedyktige lønns- og arbeidsvilkår, som det viser seg at samfunnet ikke vil betale for, hverken i penger eller på andre måter. Herregud, lektorer tjener godt! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amantha Skrevet 7. desember 2023 #51 Del Skrevet 7. desember 2023 Jeg er av den oppfatning at man lærer på forskjellige måter, noen lærer ved å bare se og lese selv, andre ved å høre læreren snakke, og andre lærer ved å gjøre ting selv (forklart først). Jeg leste om en mor et sted som var LEI og SINT fordi barnet hennes ikke klarte å regne seg frem til hvor mye 3 pakker med smør (500g hver) veide til sammen. Hun kjeftet fordi hun mente barnet burde forstå ut fra teksten alene. Jeg tenker at da kunne man vist det eller brukt gangetabellen (tar bort to nuller først). Blant annet havner mer enn hver tredje gutt (35 prosent) på de to laveste nivåene i matematikk. Hva med flere mannlige lærere? Ikke bare i matematikk, men i flere andre fag og. Er viktig at gutter får mannlige rollemodeller på skolen. 31 prosent av de spurte norske elevene oppgir at de blir forstyrret av digitale medier. «Old Skool» med penn og papir, og ingen mobil i skoletiden. Hun viser blant annet til at fraværet øker og at mobbingen øker. Foreldrene burde følge litt mer på hva barna deres gjør, og DE burde heller ikke si noe som kan føre til mobbing– penger er ofte en faktor. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 7. desember 2023 #52 Del Skrevet 7. desember 2023 (endret) Concert skrev (1 time siden): Fin oppsummering. Skolesystemet i dag er helt ødelagt. Digitale må også helt ut, ikke innføres før ungdomstrinnet hvertfall. Er nok av skjerm i privatlivet. Jeg er usikker på om det digitale bør ut, men det må iallfall legges opp smartere, kanskje offline? Problemet er vel at elevene tar avbrekk fra oppgaven og begynner å underholdningssurfe? Å være god digitalt er en viktig basiskunnskap, og denne kunnskapen vil jo ta tid fra andre fag. Artig illustrasjon, og det er ikke helt feil at vi nå ansvarliggjør skolene i stedet for å skylde på barna. Hvis for mange elever faller igjennom så er det noe med skolen (eller i familien) som ikke fungerer . Selv om alt var bedre før i matematikk, så vil jeg påstå at middelaldrende folk som er gode i hoderegning skal få det tøft om de begynner på universitet i dag hvis de ikke er trent i datamaskinkunnskap, excel, endnote/sitering, akademisk skriving og alle disse nye tingene som de ikke lærte på skolen. Endret 7. desember 2023 av I Grosny 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concert Skrevet 7. desember 2023 #53 Del Skrevet 7. desember 2023 I Grosny skrev (1 minutt siden): Jeg er usikker på om det digitale bør ut, men det må iallfall legges opp smartere, kanskje offline? Problemet er vel at elevene tar avbrekk fra oppgaven og begynner å underholdningssurfe? Å være god digitalt er en viktig basiskunnskap, og denne kunnskapen vil jo ta tid fra andre fag. Artig illustrasjon, og det er ikke helt feil at vi nå ansvarliggjør skolene i stedet for å skylde på barna. Hvis for mange elever faller igjennom så er det noe med skolen (eller i familien) som ikke fungerer . Barn bruker nok av det digitale i privatlivet sitt, derfor bør det ut på barnetrinnet hvertfall. Så innføres en veldig liten grad etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 7. desember 2023 #54 Del Skrevet 7. desember 2023 Concert skrev (2 minutter siden): Barn bruker nok av det digitale i privatlivet sitt, derfor bør det ut på barnetrinnet hvertfall. Så innføres en veldig liten grad etterpå. Jeg vil tro at det digitale nivået varier enormt fra familie til familie. Jeg tror det trengs dataundervisning på barneskolen, men kanskje bruken av datautstyr bør begrenses til et fåtall timer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
språkpurk Skrevet 7. desember 2023 #55 Del Skrevet 7. desember 2023 1 hour ago, Rucula said: Herregud, lektorer tjener godt! Sammenlignet med hvem? Skolen har et rekrutteringsproblem, så lærere (og alle er jo ikke lektorer) tjener åpenbart ikke bra nok for de fleste, med tanke på arbeidssituasjonen de er i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
språkpurk Skrevet 7. desember 2023 #56 Del Skrevet 7. desember 2023 23 minutter siden, I Grosny said: Å være god digitalt er en viktig basiskunnskap, og denne kunnskapen vil jo ta tid fra andre fag. Prinsippet i skolen er at man bruker digitale hjelpemidler i forbindelse med læringen i andre fag. Sånn sett tar det ikke tid fra dem, med mindre du mener læringen blir mindre effektiv gjennom digitale hjelpemidler, noe som nok er veldig fagavhengig. 26 minutter siden, I Grosny said: Artig illustrasjon, og det er ikke helt feil at vi nå ansvarliggjør skolene i stedet for å skylde på barna. Hvis for mange elever faller igjennom så er det noe med skolen (eller i familien) som ikke fungerer . Jeg vil si dette er hovedtrenden mange steder, i hvert fall blant majoritetsbefolkningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 7. desember 2023 #57 Del Skrevet 7. desember 2023 språkpurk skrev (1 time siden): Sammenlignet med hvem? Skolen har et rekrutteringsproblem, så lærere (og alle er jo ikke lektorer) tjener åpenbart ikke bra nok for de fleste, med tanke på arbeidssituasjonen de er i. Sammenlignet med mange andre med tilsvarende utdannelse. Jeg er helt enig i at arbeidsforholdene ikke er gode, men de blir ikke bedre med 50 000 mer i lønn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 7. desember 2023 #58 Del Skrevet 7. desember 2023 (endret) Jeg elsker noen av forklaringene i denne tråden. Hvorfor er det slik at det er akkurat matematikk som er problemet? Jo svaret på det er enkelt, matematikk mer en noe annet fag er noe du enten forstår nesten intuitivt eller noe du alltid vil slite med, ingen pugging i verden vil gjøre deg til teoretisk fysiker om du ikke har en naturlig begavelse i matematikk. Matematikk bygger sten på sten, faller du ifra på et tidspunkt, så henger du alltid etter, dette tas ikke hensyn til og implisitt i undervisningen er at du enten er naturlig begavet i faget eller du har foreldre som har tid til å hjelpe deg eller betale for ekstra undervisning. Så problemet er en urealistisk forventning til faget, vi kunne like så godt spurt hvorfor ikke alle løper hundre meter innenfor OL kravene.. Det settes en enorm prestisje i å ha en høy gjennomsnittlig score i matte, dette er i stor grad en politisk bestemt agenda, jeg ser ikke at vi har samme fokuset på andre fag eller at det er samme prestisjen internasjonalt som matematikk har. Hvorfor har gjennomsnittet gått ned? Tja vi har jo hatt flere år med Corona, det er sikkert en forklaring, lønninger, motivasjonen blant lærere og ikke minst at lærere selv blir utsatt for latterlige krav når det kommer til nettopp matematikk. Så først må man anerkjenne realitetene og strukturere undervisningen rundt det. At noen har et luksusproblem og synes det er for lett er jo en fantastisk flaks og det betyr ikke at da skal du få ekstra opplegg, i så fall må dette gjøres i absolutt alle fag. Jeg tror ikke noen fag på skolen skaper følelsen av å være taper mer en matematikk, det er det reelle problemet her. Endret 7. desember 2023 av K.B. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
språkpurk Skrevet 7. desember 2023 #59 Del Skrevet 7. desember 2023 10 minutter siden, Rucula said: Sammenlignet med mange andre med tilsvarende utdannelse. Jeg er helt enig i at arbeidsforholdene ikke er gode, men de blir ikke bedre med 50 000 mer i lønn. Poenget er at lønnen må stå i forhold til de arbeidsvilkårene man faktisk har. Det spiller ingen rolle hva du mener er «god» lønn, hvis de menneskene man trenger heller tar andre jobber. Nesten alle svarene i denne tråden peker utelukkende på skolen som problemet, eller at det er her endringene må gjøres. Hvis du leser det jeg skriver, så skjønner du forhåpentligvis at jeg ikke bryr meg så mye om lønn som sådan. Jeg mener derimot at samfunnsutviklingen har skapt en situasjon der man krever mer og mer av lærerne og skolen uten å være villig til å betale det det koster å tilfredsstille disse kravene. Problemene i skolen handler etter mitt syn primært om verdier og kultur og lar seg ikke løse med et ensidig fokus på skolen. Om man likevel vil forsøke, blir det veldig dyrt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøddel Skrevet 7. desember 2023 #60 Del Skrevet 7. desember 2023 fire24 skrev (På 5.12.2023 den 12.09): Åpne spesialskoler igjen og få urokråkene ut av klasserommet! Ja, barna med ekstra behov får det statistisk sett bedre av å være i et normalt klasserom. Men man kan ikke ofre 20+ andre elevers utdanning for et sosialprosjekt som vil gjøre barna med spesielle behov BITTELITT mer funksjonsfriske. Det er jo helt sykt det som pågår nå! Enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå