Gå til innhold

Hvorfor blir mange menn så sinte av å bli avist?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Typisk kvinnetråd

Hvorfor er det slik at (  legg inn negative egenskaper om menn som ikke stemmer)

fordi jeg  (legg inn anekdoter fra deres lille liv og presenter det som fakta)

kjære kvinner, når det gjelder avvisning fra det andre kjønn, eller kritikk for den slags skjyld så er det soleklart kvinner som tar avvisning hardest og forskning backer det opp. Menn blir avvist daglig og har det helt fint, over to the next

kvinner går hjem, spiser 3 kg is og griner seg i søvn om de blir avvist og er generelt sett big pussies.

forskningen :

A study from February 2022 shows that women tend to be more sensitive to rejection than men, and they are more prone to being anxious about forming and maintaining relationships with others

Analyses of variance revealed gender differences: men anticipated a less negative and more positive affective response to sexual rejection than women did. Men also reported they would experience a more positive than negative affective response after supposedly being sexually rejected.

så kjære kvinner, før dere igjen i alle disse trådene om menn begynner med gjetninger, konspirasjonsteorier og anekdoter....vær så snill, i en diskusjon bruker vi fakta, studier og logisk tankegang. følelser, personlige meninger og anekdoter er ikke bevis

dette er grunnen til at menn styrer verden

Anonymkode: f7ad8...320

Vær nå litt kildekritisk. Hvem står for hovveddelen av mord, voldtekter, krig, skoleskytinger, familiedrap osv? Det er menn. Hvor mange menn vs kvinner dreper partnere/tidligere partnere? nesten kun menn.

Anonymkode: dd58c...e7c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har lest og det er forsatt en studie, er en grunn til at den ligger ute på nett på verdens største database for studier.

venter spent på dine motargumenter i form av studier og fakta. Hvor er forskningen din som beviser det motsatte? jeg venter

Om vi er på et sted der du mener at det at noe er skrevet på internett,betyr at det er fakta, kommer vi til å ha en kjempeproblem med å enes. Mesteparten av det som skrives på internett er støy. Jeg tror på at de som deltok i studentoppgaven har lav verdi fordi den ikke handler om temaet som diskuteres som er menn som avvises som person og ikke om å bli avvist om man spør noen om de vil ha sex med deg, som studien handler om. Jeg er kjempeusikker på hva jeg argumenterer imot da jeg mener at ingen av studiene du har sitert handler om hvorfor menn noen menn blir sure når de blir avvist, men at kvinner ca 70 kvinner i Nederland oppgir at de ikke liker å bli avvist når de tar iniativ til sex. Jeg venter spent på at du skal diskutere det tråden faktisk handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Enig med deg.  De færreste av oss dater "et representativt utvalg av menn og kvinner". Så man skal være forsiktig med å generalisere. 

Og som regel modnes man jo også over tid. Man lærer både bedre hvem man bør date og hvordan man skal takle situasjoner. Så det er ikke kun kjønn som avgjør, også alder vil påvirke datingerfaringen.  Samme kan gjelde med hvilket miljø man er i, man kan kan være i ulike miljøer i ulike faser av livet. 

Også kan samme situasjon tolkes ulikt avhengig av personen det er snakk om.  Kanskje blir man mindre rett av å bli stalket av en liten kvinne enn en stor mann. 

Anonymkode: 1abee...305

Edit: Skulle stått redd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker studier og forskning, dere bruker følelser og personlige meninger som fakta

her er enda en studie

A study from February 2022 shows that women tend to be more sensitive to rejection than men, and they are more prone to being anxious about forming and maintaining relationships with others.

https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1024/2673-8627/a000019

facts dont care about feelings

Jeg mener at det er viktig at kildekritikk blir et skolefag. De fleste temaer har mange studier med ulike konklusjoner, og en studie basert på følelser som for eksempel å bli avvist kan ikke måles i tall, men kan være en indikasjon på hva gruppen som har deltatt i studien mener og tenker. Når man leser studier er det aldri en fasit så lenge det er meninger og ikke tall og selv om det er tall, vil det aldri være 100%, men at det er signifikant større sannsynlighet om p-tallet er mindre enn 0,05. Ellers må man basere seg på hvem som har betalt og utført studien og se på over hvor lang tid den har foregått og hvor mange og hvilken demografi deltagerene har.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Helene1982 said:

Det som generelt er forskjellen er at menn føler seg avvist av kvinner de ikke kjenner, mens kvinner oftere føler seg avvist av menn de har investert noe tid sammen med, men som forsvinner etter at de har sagt at de er interessert. Dette er veldig generelt og gjelder overhodet ikke alle eller de fleste. Det sies ofte at menns største frykt er å bli avvist og kvinners største frykt er å bli drept. Og jeg tror at det handler om ulike ting når man blir avvist – generelt. Jeg tror at menn ofte føler at deres ego blir krinket, mens kvinner føler at mannen hadde uærlige intensjoner.

Tror i hvert fall det ligger noe sannhet  i påstanden når det kommer til dating. En man kan som regel påføre langt mer fysisk vold mot en kvinne enn omvendt. Det  kan jo også føre til at om en mann skriker til en kvinne så blir kvinnen redd, mens når en kvinne skriker til en mann så blir ikke han redd. Samme adferd fra begge to, men når kjønnene byttes om så endres reaksjonen.  Kanskje skrek begge fordi de var såret, men kun mannens skrik ble oppfattet som at han var 

Skriking fra en du er redd for oppleves som noe helt annet enn skriking fra en du ikke er redd for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beautylover skrev (10 minutter siden):

Jeg tror du misforstår litt hva jeg vil fram til her. At handlingen overgrep er å ta seg til rette er jeg enig i, men det er ikke mitt poeng. Poenget er at personen som utfører overgrepet kan være drevet av andre årsaker. Dette kan være traumatiske opplevelser, seksuelt misbruk i barndommen osv. Altså så er årsaken til selve overgrepet ikke nødvendigvis frykten/sinnet over avslaget isolert sett. Stalking er litt i samme gate. Du har helt rett i at enkelte tilfeller av stalking handler om avvisning, men av det lille jeg har lest om emnet, så kan det også være underliggende psykologiske problemer som ligger bak. Altså er ikke nødvendigvis avslaget årsaken i seg selv, men en trigger på det underliggende. Ikke at jeg tenker det er greit altså, bare så det er sagt.

Konklusjonen min var vel mer en generell betraktning om livet og ikke nødvendigvis om akkurat dette vi diskuterte. Kom kanskje ikke så klart fram, så det har jeg ingen problemer med å ta selvkritikk på.

Dette med undertrykkelse blir jo subjektivt igjen og er en interessant diskusjon. I enkelte verdensdeler og epoker så har nok mange kvinner blitt undertrykt ja, det er ingen stor hemmelighet. Samtidig så kan man jo spørre seg om kvinnene på 50-tallet som en enhet følte seg undertrykt fordi mannen var den som var i arbeid. Er nok mange som også var fornøyd med å kunne ha tid til å pleie hjem og ha masse tid til barna, uten at jeg skal være bastant her. Er vel mer at jeg er en som ofte tenker at ting er litt mer komplisert enn vi ofte tror, og at det ofte er mange faktorer som til slutt utgjør sluttsummen. De tingene vi verdsetter i dag, var ikke nødvendigvis like viktig for mennesker som levde i en annen tid og vice versa.

Jeg skjønner at du personlig mener at dette ikke er greit, men det er litt feil å dra årsakskortet. Både jenter og gutter opplever traumatiske opplevelser i bardom. Allikevel er det mange flere menn enn kvinner som begår disse handlinge du nevner. Å håndere traumer med å utsette andre regelmessig for traumer skal ikke bli visst empati og forståelse for på grunn av årsaker. 
Traumer kan jo selvfølgelig være en faktor i hvorfor noen reagerer som de gjør. Men det er jo allikevel avisningen som starter konfrontasjonen. Ja det er sikkert mange kvinner på 50- tallet eller andre andre årstall forsåvidt som var fornøye med noen forskjellsbehandlingene. Men nå var det ikke akkurat dette jeg pekte mot. Det jeg mente var at kvinner alltid har fryktet menn på en eller annen måte gjennom historien. Reddsel for å bli utsatt for vold, drap, overgrep osv. 

Anonymkode: a1af6...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skjønner at du personlig mener at dette ikke er greit, men det er litt feil å dra årsakskortet. Både jenter og gutter opplever traumatiske opplevelser i bardom. Allikevel er det mange flere menn enn kvinner som begår disse handlinge du nevner. Å håndere traumer med å utsette andre regelmessig for traumer skal ikke bli visst empati og forståelse for på grunn av årsaker. 
Traumer kan jo selvfølgelig være en faktor i hvorfor noen reagerer som de gjør. Men det er jo allikevel avisningen som starter konfrontasjonen. Ja det er sikkert mange kvinner på 50- tallet eller andre andre årstall forsåvidt som var fornøye med noen forskjellsbehandlingene. Men nå var det ikke akkurat dette jeg pekte mot. Det jeg mente var at kvinner alltid har fryktet menn på en eller annen måte gjennom historien. Reddsel for å bli utsatt for vold, drap, overgrep osv. 

Igjen så tror jeg du misforstår meg litt. Det handler ikke om å rettferdiggjøre og bortforklare. Det handler om å analysere handlingen og forstå sammenheng mellom årsak og sammenheng. Jeg diskuterer dette kun på et overflatisk nivå, ettersom jeg ikke har kunnskapen eller informasjon nok til å konkludere. Du er litt mer bastant enn meg, noe som er helt greit og din rett. Jeg personlig klarer ikke å være like sikker i min konklusjon. Jeg tror uansett vi er enige om hovedpoenget, som er at overgrep ikke er greit.

At kvinner frykter menn, er meget mulig det, men fakta er nå slik at menn flest har mer å frykte fra andre menn enn kvinner. Det er tross alt flere menn som blir utsatt for vold og drap til daglig her i verden enn kvinner, selv om det kanskje ikke alltid virker slik. At man er redd og har frykt er helt naturlig og normalt. Samtidig er det viktig at man beholder fornuften og ser rasjonelt på det. Frykt er ikke alltid det samme som virkelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi flere menn enn kvinner har lite selvinnsikt og projiserer sine issues på kvinner. Det er bare sånn.

Anonymkode: 0142b...3b5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beautylover skrev (8 minutter siden):

Igjen så tror jeg du misforstår meg litt. Det handler ikke om å rettferdiggjøre og bortforklare. Det handler om å analysere handlingen og forstå sammenheng mellom årsak og sammenheng. Jeg diskuterer dette kun på et overflatisk nivå, ettersom jeg ikke har kunnskapen eller informasjon nok til å konkludere. Du er litt mer bastant enn meg, noe som er helt greit og din rett. Jeg personlig klarer ikke å være like sikker i min konklusjon. Jeg tror uansett vi er enige om hovedpoenget, som er at overgrep ikke er greit.

At kvinner frykter menn, er meget mulig det, men fakta er nå slik at menn flest har mer å frykte fra andre menn enn kvinner. Det er tross alt flere menn som blir utsatt for vold og drap til daglig her i verden enn kvinner, selv om det kanskje ikke alltid virker slik. At man er redd og har frykt er helt naturlig og normalt. Samtidig er det viktig at man beholder fornuften og ser rasjonelt på det. Frykt er ikke alltid det samme som virkelighet.

Jeg er enig i konklusjonen din. Menn burde bli bedre på å håndtere avvisning. Man kan si at det å bli utsatt for vold, drap og overgrep åpenbart er verre enn å bli avvist, men det endrer ikke faktum om at en del mennesker sliter med dette, og spørsmålet er: Hvordan kan man hjelpe dem å takle det på en mer rasjonell måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

cope harder jenter

her er enda en studie

https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1024/2673-8627/a000019

A study from February 2022 shows that women tend to be more sensitive to rejection than men, and they are more prone to being anxious about forming and maintaining relationships with others.

hvor er deres?

avvisning:

https://www.psychologytoday.com/us/blog/lifetime-connections/201805/rejection-when-it-hurts-men-more-it-should

https://m.timesofindia.com/life-style/relationships/love-sex/why-men-cant-handle-rejection-from-women/amp_articleshow/65065364.cms

Overgrep:

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2023/02/28/nesten-en-av-fire-norske-kvinner-har-opplevd-voldtekt-i-lopet-av-livet/

https://www.fhi.no/he/folkehelserapporten/skader/vold/?term=

Vold og seksualisert vold:

https://supportingsurvivors.humboldt.edu/statistics

https://mankind.org.uk/statistics/statistics-on-male-victims-of-domestic-abuse/

Her har du disse kildene du spør etter. Også noe å tenke på at de fleste menn som blir utsatt for disse tingene, er offer for en mannlig mishandler. Ikke en kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (15 minutter siden):

Jeg er enig i konklusjonen din. Menn burde bli bedre på å håndtere avvisning. Man kan si at det å bli utsatt for vold, drap og overgrep åpenbart er verre enn å bli avvist, men det endrer ikke faktum om at en del mennesker sliter med dette, og spørsmålet er: Hvordan kan man hjelpe dem å takle det på en mer rasjonell måte?

Her synes jeg du er inne på noe jeg synes er mer interessant: Hvordan kan vi om ikke eliminere, i det minste begrense vold og uakseptabel atferd ved avvisning til et minimum? Fakta er at mange av de mindre alvorlige handlingene som drittslenging og mild vold har akkurat de samme utfordringene som de mer alvorlige, altså overgrep og drap. For å kunne reparere røret må vi vite hvor lekkasjen faktisk er. For å få til dette, må vi ha kunnskapen til å benytte oss av de riktige verktøyene og materialene for å stoppe lekkasjen effektivt og permanent. 

Dette er jo da selvfølgelig tusenkroners-spørsmålet, og klokere mennesker enn meg må nesten finne svaret på det. I mellomtiden, så tenker jeg det er viktig at vi alle gjør en innsats for å vise hverandre forståelse og tilføre synergi i samspillet mellom mann og kvinne. Det er viktig at vi ikke dømmer hverandre som en gruppe, men heller innser at det er individuelle mennesker som utfører disse forkastelige handlingene. Jeg velger å tro at menn og kvinner flest er gode mennesker, som forstår at vi som art er avhengige av hverandre for å fortsette vår menneskelige utvikling.

Endret av Beautylover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beautylover skrev (3 minutter siden):

Her synes jeg du er inne på noe jeg synes er mer interessant: Hvordan kan vi om ikke eliminere, i det minste begrense vold og uakseptabel atferd ved avvisning til et minimum? Fakta er at mange av de mindre alvorlige handlingene som drittslenging og mild vold har akkurat de samme utfordringene som de mer alvorlige, altså overgrep og drap. For å kunne reparere røret må vi vite hvor lekkasjen faktisk er. For å få til dette, må vi ha kunnskapen til å benytte oss av de riktige verktøyene og materialene for å stoppe lekkasjen effektivt og permanent. 

Dette er jo da selvfølgelig tusenkroners-spørsmålet, og klokere mennesker enn meg må nesten finne svaret på det. I mellomtiden, så tenker jeg det er viktig at vi alle gjør en innsats for å vise hverandre forståelse og tilføre synergi i samspillet mellom mann og kvinne. Det er viktig at vi ikke dømmer hverandre som en gruppe, men heller innser at det er individuelle mennesker som utfører disse forkastelige handlingene. Jeg velger å tro at menn og kvinner flest er gode mennesker, som fortstår at vi som art er avhengige av hverandre for å fortsette vår menneskelige utvikling.

Jeg vet ikke om jeg har hele løsningen, men jeg tror jeg vet noe om årsaken. Jeg tror en del kvinner opplever at noen menn tar et nei for et"takk for at du liker meg hihi" Og en del menn ser på et nei fra en kvinne som et spill om et ja. Det fører til at en del kvinner velger et tydelig og nedlatende nei i stedet for en avvisning som er normal og høflig. Menn som ikke forstår nei, forstår ikke et tydelig nei bedre enn et høflig nei, og vanlige menn som har satt følelsene sine på display og er bra menn som har respekt for kvinner, får av og til potte sure nei, som egentlig er ment for menn som skremmer livskiten av kvinner. Jeg tror løsningen ligger i undervisning i samtykke, å snakke om hvordan vi snakker til og om hverandre og at kvinner og menn som ikke er voldelige overgripere gjør alt vi kan for å fjerne overgripere fra gatene. Menn tar skylden for veldig få dårlige menn og kvinner er redde for alle menn, da de ikke vet hvem som er overgripere. Vi vil selvsagt verken fjerne all vold eller få alle til å behandle andre mennesker med respekt, men jeg mener at det er et mål som bør jobbes mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helene1982 skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg har hele løsningen, men jeg tror jeg vet noe om årsaken. Jeg tror en del kvinner opplever at noen menn tar et nei for et"takk for at du liker meg hihi" Og en del menn ser på et nei fra en kvinne som et spill om et ja. Det fører til at en del kvinner velger et tydelig og nedlatende nei i stedet for en avvisning som er normal og høflig. Menn som ikke forstår nei, forstår ikke et tydelig nei bedre enn et høflig nei, og vanlige menn som har satt følelsene sine på display og er bra menn som har respekt for kvinner, får av og til potte sure nei, som egentlig er ment for menn som skremmer livskiten av kvinner. Jeg tror løsningen ligger i undervisning i samtykke, å snakke om hvordan vi snakker til og om hverandre og at kvinner og menn som ikke er voldelige overgripere gjør alt vi kan for å fjerne overgripere fra gatene. Menn tar skylden for veldig få dårlige menn og kvinner er redde for alle menn, da de ikke vet hvem som er overgripere. Vi vil selvsagt verken fjerne all vold eller få alle til å behandle andre mennesker med respekt, men jeg mener at det er et mål som bør jobbes mot.

Ja det er ikke lett å svare helt klokkeklart på dette, det er hvert fall sikkert! Er enig med deg i at mange menn ser på et nei som en utfordring, og ikke forstår signalene som blir sendt ut. Akkurat her må jeg faktisk forsvare menn litt og dele ut litt skyld til kvinnene. Er det en ting menn er en del bedre på en kvinner så er det tydelighet. Enkelte kvinner (kanskje da spesielt de yngre), er veldig utydelige i kommunikasjonen sin, noe som jeg forstår at kan være forvirrende for mannfolka. En mann er ofte enkel der. "Liker du kjolen min?" "Ja" sitat slutt haha. Mange av de yngre kan finne på å svare: "Det passer ikke i dag" i stedet for å si som sant er, at jeg er ikke interessert i deg. Noen mener også ja, men kommuniserer nei. Kan forstå at dette er forvirrende, og ødelegger selvfølgelig for de andre kvinnene som er sikre i sin sak.

Det er litt av en suppe vi har klart å koke sammen hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beautylover skrev (32 minutter siden):

Jeg forstår hva du mener og jeg er delvis enig. Kan nok ha mistolket litt, men er litt strengere enn deg på det punket at det er et personlig valg å usette noen for traumer. Til tross for at det såklart er en sammenheng mellom handlinger og hva man har opplevd selv av negative opplevelser. Overgrep er forferdelig uansett om du er mann eller kvinne, og alle som blir utsatt for det fortjener hjelp og støtte. 

Det er viktig at alle får kunnskap tidlig i livet om hva som er greit og ikke. Dette gjelder alle kjønn, men menn har desverre større behov for dette. Menn lider jo også av konsekvensene av dette, da mange mannlige mishandlere også mishandler menn. Så mer bevisthet og tiltak vil være positive for oss alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke tro noe annet enn at det er snakk om narsissister eller uintelligente menn. Når en mann prøver seg på en dame er svaret nei, bortsett fra når hun sier ja.
Det er litt som en lottokupong. Du leverer den inn og du blir aldri skuffa fordi du ikke vinner.

Anonymkode: 327c0...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Beautylover skrev (6 minutter siden):

Ja det er ikke lett å svare helt klokkeklart på dette, det er hvert fall sikkert! Er enig med deg i at mange menn ser på et nei som en utfordring, og ikke forstår signalene som blir sendt ut. Akkurat her må jeg faktisk forsvare menn litt og dele ut litt skyld til kvinnene. Er det en ting menn er en del bedre på en kvinner så er det tydelighet. Enkelte kvinner (kanskje da spesielt de yngre), er veldig utydelige i kommunikasjonen sin, noe som jeg forstår at kan være forvirrende for mannfolka. En mann er ofte enkel der. "Liker du kjolen min?" "Ja" sitat slutt haha. Mange av de yngre kan finne på å svare: "Det passer ikke i dag" i stedet for å si som sant er, at jeg er ikke interessert i deg. Noen mener også ja, men kommuniserer nei. Kan forstå at dette er forvirrende, og ødelegger selvfølgelig for de andre kvinnene som er sikre i sin sak.

Det er litt av en suppe vi har klart å koke sammen hvertfall!

Men for meg er det nettopp det som ikke gir mening. Om en kvinne sier nei, men takk for komplimentet, burde en mann som ikke tolker og lurer på hva alle ord betyr, tenkt: jeg hørte nei, og alt du sa etter det, er hyggelig, men ikke nødvendig. Man burde jo ikke gå i filosofmodus og tenke at et nei kan bety at de egentlig mener ja. Jeg mener at om man sier nei, men mener ja, vil vedkommende selv ta kontakt. Det burde ikke være forvirrende å få et nei. Jeg tror absolutt at masing av og til fungerer, men jeg mener at om det er en kjemi og du har sagt at du liker henne, vil hun komme til deg om du gir henne space.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg forstår hva du mener og jeg er delvis enig. Kan nok ha mistolket litt, men er litt strengere enn deg på det punket at det er et personlig valg å usette noen for traumer. Til tross for at det såklart er en sammenheng mellom handlinger og hva man har opplevd selv av negative opplevelser. Overgrep er forferdelig uansett om du er mann eller kvinne, og alle som blir utsatt for det fortjener hjelp og støtte. 

Det er viktig at alle får kunnskap tidlig i livet om hva som er greit og ikke. Dette gjelder alle kjønn, men menn har desverre større behov for dette. Menn lider jo også av konsekvensene av dette, da mange mannlige mishandlere også mishandler menn. Så mer bevisthet og tiltak vil være positive for oss alle.

Den siste delen er jeg helt enig med deg i. Det er spesielt viktig for menn, med tanke på skadepotensialet. Menn er generelt en del sterkere enn kvinner, så en voldelig mann utgjør naturlig nok en stor trussel for kvinner flest, og andre menn for den saks skyld. Det er selvfølgelig et personlig valg, og disse personene blir (med rette) straffet for handlingene sine gjennom rettssystemet, enten gjennom soning eller et ufrivillig psykiatri-opphold. Samtidig så tenker jeg at ingen er født voldelige og ondskapsfulle. Dette er atferd som læres på en måte eller en annen. Det er svært sjelden personer som vokser opp i ressurssterke og kjærlige hjem som utfører slike handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beautylover skrev (23 minutter siden):

Fakta er at mange av de mindre alvorlige handlingene som drittslenging og mild vold har akkurat de samme utfordringene som de mer alvorlige, altså overgrep og drap.

Ikke bare er dette ikke "fakta": Det er bare tull.

Å skjelle noen ut grunnet avvisning skyldes sviktende regulering. Det er ikke i seg selv fundamentalt galt å skjelle noen ut, i den forstand at det er noe man "aldri skal gjøre". Derimot er det en handling som må vurderes ut fra det konkrete tilfelle, slik at respons avpasses til situasjon. Denne problemstillingen er altså relativ.

Drap er absolutt. Det er aldri OK å drepe noen, så dette er ikke et spørsmål om å regulere respons ut fra situasjon men kun om du faktisk er utrustet med normal evne til å avstå fra handlinger du uansett aldri skal begå. Når du vurderer hvordan du skal reagere, da skal ikke drap dukke opp på menyen i det hele tatt. Så å drepe noen grunnet avvisning er ikke sviktende regulering, men derimot manglende grenser.

Dette er helt spesifikt to forskjellige problemstillinger. Det ene er å velge en helt feil respons, altså en som ikke passer til den aktuelle situasjonen, mens det andre er å velge en helt sinnssyk respons som ikke passer til noen situasjon i det hele tatt.

Det finnes ikke noen "slippery slope" fra utskjelling til drap, fordi drap krever mangel på noe annet enn hva malplassert utskjelling krever.

Anonymkode: a9412...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (13 minutter siden):

Men for meg er det nettopp det som ikke gir mening. Om en kvinne sier nei, men takk for komplimentet, burde en mann som ikke tolker og lurer på hva alle ord betyr, tenkt: jeg hørte nei, og alt du sa etter det, er hyggelig, men ikke nødvendig. Man burde jo ikke gå i filosofmodus og tenke at et nei kan bety at de egentlig mener ja. Jeg mener at om man sier nei, men mener ja, vil vedkommende selv ta kontakt. Det burde ikke være forvirrende å få et nei. Jeg tror absolutt at masing av og til fungerer, men jeg mener at om det er en kjemi og du har sagt at du liker henne, vil hun komme til deg om du gir henne space.

Jeg er helt enig med deg i teorien. Men så er det dette igjen med realiteten da, som vi har vært inne på noen ganger. Dette handler ikke alltid om tolkning, men om erfaring. Hvis damene er utydelige så vil det prege hvordan mannen ser situasjonen. Mange menn har erfaringer med at damer gjør seg "kostbare" og at de må jobbe litt for det. Dette tenker jeg da at fører til at man enkelte ganger mistolker "parringsdans" og avvisning. Det er klart at man kanskje tenker at det er interesse, hvis damen før spilte spillet, selv om realiteten er en annen. De mennene som får flest damer, er også de mennene som er best på å lese kvinnenes oppførsel og signaler. 

Menn og kvinners roller i dette er ulikt. Kvinner blir oftest oppsøkt, og mannen er den som oppsøker. Dette gjør selvfølgelig at hvordan vi forholder oss til den andre parten er ulik. I en kvinnes hode vil det derfor kanskje være naturlig å tenke at nei betyr nei, mens mannen har en erfaring om at nei kan bety ja. Er enig i at det ikke burde være slik, men igjen så blir mange skadelidende av at enkelte damer er utydelige i sin kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...