Gå til innhold

Dattera mi vil ikke i bursdag

Fremhevede innlegg

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor tenker du det ? 

Anonymkode: 20e55...328

Fordi det er psykisk mishandling å tvinge noen andre. Det er en grunn til at man sier at NEI er et NEI. Når man ikke vil noe, så vil man ikke.

Anonymkode: 91105...969

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi det er psykisk mishandling å tvinge noen andre. Det er en grunn til at man sier at NEI er et NEI. Når man ikke vil noe, så vil man ikke.

Men du skriver at bv burde vært hos oss ? Hvor skriver jeg at jeg skal tvinge henne til å dra ? Jeg skal forklare henne i morgen (sånn er på dagsformen), at man bør holde det man har sagt, men om hun fortsatt nekter kommer jeg virkelig ikke til å sende henne. Hun får slippe fritidsaktiviteter og alt som ikke er obligatorisk. Du bør lese kommentarer før du skriver noe slikt. Du har null grunnlag. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Serr ? Og om barnet ikke vil ? Du leverer barnet og drar ?😂

Det har foreløpig aldri vært et tema. Kanskje fordi det ikke legges opp til at det skal føles og vurderes så mye på. Samme når det gjelder andre arrangementer som skoleavslutninger, når man blir invitert med hjem etc. Hun er alltid glad og fornøyd - både når hun leveres og når hun hentes. 

Anonymkode: 237b1...aea

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men du skriver at bv burde vært hos oss ? Hvor skriver jeg at jeg skal tvinge henne til å dra ? Jeg skal forklare henne i morgen (sånn er på dagsformen), at man bør holde det man har sagt, men om hun fortsatt nekter kommer jeg virkelig ikke til å sende henne. Hun får slippe fritidsaktiviteter og alt som ikke er obligatorisk. Du bør lese kommentarer før du skriver noe slikt. Du har null grunnlag. 

I et slikt tilfelle så ville jeg gjennomført bursdagen, men evt vurdert å være tilstede selv. Jeg tar utgangspunkt i at det ikke dreier seg om noen mobbe-situasjon her eller liknende. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Eller er det grobunn for potensielle rekke sosiale utfordringer og vegringer av at det blir så mye styr, støy, vurderinger og føleriet rundt helt normale sosiale settinger som vi likevel er nødt til å forholde oss til gjennom hele livet? 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har foreløpig aldri vært et tema. Kanskje fordi det ikke legges opp til at det skal føles og vurderes så mye på. Samme når det gjelder andre arrangementer som skoleavslutninger, når man blir invitert med hjem etc. Hun er alltid glad og fornøyd - både når hun leveres og når hun hentes. 

Greit at dere har en slik ingen-rom-for-inspill-policy, men jeg foretrekker å spørre henne. Hun vil de fleste ganger på ting, men noen ganger ikke og hun har nok sine grunner som ikke er så lett å sette ord på. Nå som hun er litt større, har det vært ting som at hun er sliten, at hun savner å være hjemme etter lange dager .. jeg sidestiller ikke sosiale ting med obligatoriske ting som skole feks, for der er det ingen diskusjon. Men valgfritt..-nej ..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I et slikt tilfelle så ville jeg gjennomført bursdagen, men evt vurdert å være tilstede selv. Jeg tar utgangspunkt i at det ikke dreier seg om noen mobbe-situasjon her eller liknende. 

Takk for rådet 😃

• Hjerte 1
Skrevet

Mine har ikke hatt valg, blir man invitert, møter man opp. Hvis det hadde vært en mobbesituasjon, ville det nok blitt vurdert annerledes. Den samme regelen gjelder oss voksne, hvis noen organiserer og inviterer, møter man opp. Jeg har ikke mye til overs for det at man alltid skal vurdere i hvilken grad man har lyst til noe. Og jeg synes det er flaut på vegne av alle inviterte nå mange ikke kommer.

Anonymkode: 04484...c5e

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mine har ikke hatt valg, blir man invitert, møter man opp. Hvis det hadde vært en mobbesituasjon, ville det nok blitt vurdert annerledes. Den samme regelen gjelder oss voksne, hvis noen organiserer og inviterer, møter man opp. Jeg har ikke mye til overs for det at man alltid skal vurdere i hvilken grad man har lyst til noe. Og jeg synes det er flaut på vegne av alle inviterte nå mange ikke kommer.

Hvordan fungerer det for deg når du må gjøre ting du ikke vil ? I tilegg til alt annet du faktisk må ? 

• Liker 3
Skrevet

Hvordan fungerer det for deg når du må gjøre ting du ikke vil ? I tilegg til alt annet du faktisk må ? 

Det kalles livet. Driver med det hele tiden😅

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenk om ingen kommer i den bursdagen, og det blir en trist dag for gutten.

Anonymkode: 2a6cd...138

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet

Det er selvsagt greit og ikke ønske å gå i en bursdag, men når man først har sagt ja - er det ikke greit å ombestemme seg.

Barn må lære seg å forstå hvilke konsekvenser et valg eller en beslutning kan ha - og at man må stå for det som er sagt eller gjort.

Anonymkode: f4fba...458

• Liker 3
Skrevet

Jeg vurderer ikke om jeg vil eller ikke, så det går greit. Skulle jeg kjent etter, ville alt av invitasjoner i min manns familie blitt avslått. Dersom tidsskjema ikke går opp, er det selvsagt gyldig grunn til å melde avbud. Men det er noe annet enn at det bare ikke frister. Selv jeg som er introvert klarer å oppføre meg, ha en hyggelig samtale, og drar heller hjem tidlig.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Så hva skal disse barna som ikke vil i bursdag vurdere etter?  Hvor kul bursdagsbarnet er? Hvor bursdagen skal avholdes (hjemme vs. lekeland), hvem andre som kommer? Om det er noe annet å gjøre som frister mer? 

Er barnet så slitent at det ikke vil gå i bursdag så faller det for meg litt inn i sykt-barn kategorien. Og det er ikke noe man planlegger for. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så hva skal disse barna som ikke vil i bursdag vurdere etter?  Hvor kul bursdagsbarnet er? Hvor bursdagen skal avholdes (hjemme vs. lekeland), hvem andre som kommer? Om det er noe annet å gjøre som frister mer? 

Er barnet så slitent at det ikke vil gå i bursdag så faller det for meg litt inn i sykt-barn kategorien. Og det er ikke noe man planlegger for. 

Hun forteller at bursdagsbarnet er vanskelig på skolen, selvom hn aldri har gjort noe mot henne personlig. Men tror det er mer at hun ikke vil på slike store forsamlinger på nytt ukjent sted, uten å være sikker på hva som skjer osv..

Skrevet

Uff nei si at noe dukket opp så hun kan ikke komme likevel.  Hadde ikke tvunget noen av mine barn til å dra om de ikke ville, selv om de først hadde sagt ja. Det er lov å ombestemme seg, hadde det vært andre veien hadde det vært litt verre, at hun først sa nei, for så å si ja.

Anonymkode: bb710...d81

Skrevet

Når det kommer til barnebursdager til barn i klassen har vi alltid sendt mine barn, med mindre vi er bortreist eller syk. Her får ikke barna velge. Er vi hjemme og frisk skal man gå i besøket - uavhengig av om det er en de er nær eller ikke.  De får ikke velge - de får beskjed om at de er invitert og skal i bursdag den og den dagen. Aldri opplevd da at barna har sagt de ikke vil, de svarer åja, okei, javel. 

Vi spør ikke " vil du i den bursdagen". 

Dette rett og slett fordi at hvis alle da tenker at nei mitt barn leker ikke med han/henne, lar barns velge kan man fort risikere at nettopp det skjer at ingen eller få dukker opp. 

Invitasjoner fra andre enn barn i samme klasse - gjelder i grunn det samme, men barna har fått ytre ønske om hva de ønsker. 

Slik har vi praktisert det frem til de var store nok til at det ikke var hele klasser/alle av samme kjønn, men kun noen få. 

Mange skoler har regler for at man MÅ enten invitere alle i klassen eller alle av samme kjønn dersom invitasjoner skal deles ut på eller i skoletiden. 

Har vi først takket ja - er det kun sykdom som er god nok grunn til å avlyse. 

Anonymkode: 41f29...68b

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skremmende lesning. Hvordan blir dette barnet når det blir eldre, når det lærer at man kan stå over ting man egentlig har forpliktet seg til, som fritidsaktiviteter, uten at det får store konsekvenser. Man blir en dårlig og ustabil lagspiller, og mulig veldig nonchalant. Og hvordan fungere i arbeidslivet, der er langtfra alt behagelig og gøy. 

Og en bursdag i første klasse, stiller man på om man ikke er syk, eller hadde planer da invitasjonen kom. Som en over skriver, det er dette som er livet - på godt og vondt. 

Anonymkode: eb214...5e9

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hun forteller at bursdagsbarnet er vanskelig på skolen, selvom hn aldri har gjort noe mot henne personlig. Men tror det er mer at hun ikke vil på slike store forsamlinger på nytt ukjent sted, uten å være sikker på hva som skjer osv..

Jeg burde presisert at kommentaren ikke var direkte rettet mot deg. Mer generelt. Du virker jo til å reflektere over dette. Og det er jo veldig bra! 

Da ville jeg definitivt blitt med. Mangle små barn er redd for ukjente / nye ting. Helt naturlig! Jeg tror ikke nødvendigvis at det å unngå det er en fordel. Det vil bare utsette problemet. Mange foreldre til mindre barn er med i bursdager. Evt også om man skulle være billedliggjøring usikker på at barnet har det bra der. 

😊

Skrevet

Hun kommer sikkert til å gå i klassebursdager etterhvert når hun ser at de kommer på rekke og rad året rundt, og alle de andre går. Null stress. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...