Gå til innhold

Dattera mi vil ikke i bursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg lurer på om jeg bør være strengere. Her om dagen fikk datteren min innbydelse til bursdag fra en gutt i klassen. Det er en gutt hun aldri leker med. 

Hun ville dra, og nå sier hun at hun egentlig nå ikke vil. 

Jeg takket ja på hennes vegne og jeg synes det ikke er greit å først takke ja, for så å avlyse. Jeg kommer nok til å oppmuntre henne til å dra uansett. 

Jeg har prøvd sånn "tenk om ingen kommer i din bursdag " osv, men hun sier at hun bare skal be to fra klassen, fetteren sin og en venninne som ikke går på samme skole. Hun er ganske sosial av seg, men hun liker ikke arrangementer virker det som.

Det er litt sånn hver bursdag hun har blitt bedt i, og virker som hun ikke vil være med på den bursdagskulturen som er nå. De ber jo hele klassen og noen ganger hele trinnet og det blir veldig upersonlig.

Jeg får lyst til å ta henne på ordet og heller si at hun ikke kommer på fremtidige invitasjoner. 

Så - er det noen her som har barn som ikke alltid vil og dere lar de slippe ? Er det egentlig ok ? Eller tvinger dere dem til å gjøre det likevel ? Hvordan fungerer det ?

Anonymkode: 20e55...328

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er førsteklassinger foresten.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor man skal tvinge barn i bursdager? 

Anonymkode: 39a5e...e1c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har aldri latt datteren min få et valg om hvilke bursdager hun skal i (går i 7. Klasse nå). Hun står kun over hvis bursdagen kræsjer med andre planer. Skal sies at hun elsker bursdager da, og at de eneste gangene jeg har "tvunget" henne er når det er noen hun ikke er så fan av som feirer. Og da synes jeg hun skal gå nettopp for at man ikke skal risikere at noen står uten gjester til bursdagen sin. 

Anonymkode: 84cb6...269

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke tvinge... innimellom vil man..men ombestemte seg. Det er lov. Det kommer flere bursdager 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig med deg i at har man først sagt ja, så må man følge opp.

Derfor synes jeg hun må gå nå, og lære til en annen gang å ikke si først ja 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
exictence skrev (2 minutter siden):

Nå er det vel moren, altså TS, som har takket ja.

Anonymkode: 3de55...989

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor man skal tvinge barn i bursdager? 

Anonymkode: 39a5e...e1c

Altså jeg er helt enig. Synes det er en litt masete ukultur med 25 bittesmå gaver til under 50 lappen som du ikke aner hvem som har gitt bort. Så 25 sånne i løpet av skoleåret. 

Personlig skulle jeg jo gjerne sagt at hun kan bare avlyse og bli hjemme, men nå har hun takket ja da..

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har aldri latt datteren min få et valg om hvilke bursdager hun skal i (går i 7. Klasse nå). Hun står kun over hvis bursdagen kræsjer med andre planer. Skal sies at hun elsker bursdager da, og at de eneste gangene jeg har "tvunget" henne er når det er noen hun ikke er så fan av som feirer. Og da synes jeg hun skal gå nettopp for at man ikke skal risikere at noen står uten gjester til bursdagen sin. 

Men du lar henne slippe om hun en gang sier nei ?

Sofakona skrev (2 minutter siden):

Ikke tvinge... innimellom vil man..men ombestemte seg. Det er lov. Det kommer flere bursdager 

Burde bli normalisert å avlyse fordi man ikke vilmm

exictence skrev (2 minutter siden):

Ja litt lurt det..

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men på datteren sin vegne som sa at hun ville dra

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg takket ja på hennes vegne . Hun fikk med invite hjem, jeg spurte om hun ville dra, hun sa ja og jeg skrev en sms hvor jeg sa hun kom..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg takket ja på hennes vegne . Hun fikk med invite hjem, jeg spurte om hun ville dra, hun sa ja og jeg skrev en sms hvor jeg sa hun kom..

Da må hun dra.

Bordet fanger.

Anonymkode: e4a86...a07

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet

Min datter var 5 år da hun ble bedt i første bursdag. Hun ville og vi sa ja...på dagen nektet hun å gå og hun ville ikke. Da sa vi det var greit...sendte melding og fikk svar tilbake at det var greit med smiley face. Vel ingen skade skjedd og alle leker sammen. Verden gikk ikke under og der vil komme 7-8 år til med bursdager hun kan gå til

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, exictence said:

Det er en førsteklassing.

De har ikke umiddelbar tidsforståelse mere enn et par dager frem i tid. 

Og presses selvklart av hva moren forventer de skal svare ja/nei til. 

Anonymkode: 03486...36b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Støtter 100%. Samme praksis her. Man går i bursdager man inviteres til. Slik er det som voksen også. Jeg synes heller ikke det er supergøy å bruke opp søndagen på en familiebursdag feks. Men jeg gjør det selvsagt. 

Anonymkode: 237b1...aea

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså jeg er helt enig. Synes det er en litt masete ukultur med 25 bittesmå gaver til under 50 lappen som du ikke aner hvem som har gitt bort. Så 25 sånne i løpet av skoleåret. 

Personlig skulle jeg jo gjerne sagt at hun kan bare avlyse og bli hjemme, men nå har hun takket ja da..

Men du lar henne slippe om hun en gang sier nei ?

Burde bli normalisert å avlyse fordi man ikke vilmm

Ja litt lurt det..

Man spør jo ikke barnet. Man takker for invitasjonen og svarer ja. Så informerer man barnet i etterkant og snakker om hvor heldig hun er som inviteres i bursdag, og hvor morsom det nok blir. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er en førsteklassing.

De har ikke umiddelbar tidsforståelse mere enn et par dager frem i tid. 

Og presses selvklart av hva moren forventer de skal svare ja/nei til. 

Anonymkode: 03486...36b

Jeg forventer verken at hun deltar eller ikke. Det får være helt opp til henne. Mulig jeg er alternativ, men jeg tror at vi bør normalisere det å kunne si nei til ting fordi man ikke vil, fremfor fellesskapet. Man skal gjøre noe fordi man har lyst, eller fordi det er obligatorisk.. Og jeg synes ikke hun skal delta på ting fordi alle andre gjør det. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde aldri tvunget barnet til noe. (barnevernet burde vært på besøk noen ganger hos dere da) huff

Anonymkode: 91105...969

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man spør jo ikke barnet. Man takker for invitasjonen og svarer ja. Så informerer man barnet i etterkant og snakker om hvor heldig hun er som inviteres i bursdag, og hvor morsom det nok blir. 

Serr ? Og om barnet ikke vil ? Du leverer barnet og drar ?😂

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde aldri tvunget barnet til noe. (barnevernet burde vært på besøk noen ganger hos dere da) huff

Hvorfor tenker du det ? 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Serr ? Og om barnet ikke vil ? Du leverer barnet og drar ?😂

Det finnes slike foreldre som gjør det, og her mener jeg barnevernet skulle kommet inn i bilde. Psykisk mishandling deluxe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...