Gå til innhold

Hvorfor er vogntogene i Norge kun 25.25 meter lange? Svenskene øker nå til 34,5 meter monstervogntog!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

34.5 meter vogntog er tydeligvis vanlig i Finland også.

Kan økningen i lengden på vogntogene potensielt føre til miljøfordeler i Norge ved å redusere antall lastebiler på veiene? Er det mulig at dette tiltaket kan bidra til lavere utslipp, færre trafikkulykker og generelt mindre trafikkbelastning?

Anonymkode: 2622b...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, jeg bare tenker på alle de smale og svingete og krokete veiene i distrikts-Norge, over fjell og ned fra fjell, osv osv.... det er kronglete nok i dag fra før, og mangt et utenlandsk vogntog har stått fast i svingene her og der.

Nei, jeg tror ikke monstervogntog ville kunne brukes i størstedelen av landet her pga veinettet vårt. Mye smalt og enveiskjørt på landet.  

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på veiene i Sverige kontra Norge....der har du svaret.

Anonymkode: 6c7cd...621

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva med Trondheim-Oslo?

Anonymkode: 2622b...7c2

Det har blitt færre flaskehalser der de siste årene. Men nord for Trondheim er E6 fremdeles under enhver kritikk mange steder, og du skal ikke mange mil nord for Trondheim heller (under 10). Vi snakker opphøyde gangfelt, rundkjøringer (Steinkjer er en eneste stor rundkjøring etter den idiotiske beslutningen om å ikke legge E6 utenom Steinkjer!), 50-sone, små og trange tunneler.  Og så er det ikke alltid man skal kjøre kun på motorvei heller… Stoppeplasser må være store/lange noi også. 

Anonymkode: b0f98...ebb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det har blitt færre flaskehalser der de siste årene. Men nord for Trondheim er E6 fremdeles under enhver kritikk mange steder, og du skal ikke mange mil nord for Trondheim heller (under 10). Vi snakker opphøyde gangfelt, rundkjøringer (Steinkjer er en eneste stor rundkjøring etter den idiotiske beslutningen om å ikke legge E6 utenom Steinkjer!), 50-sone, små og trange tunneler.  Og så er det ikke alltid man skal kjøre kun på motorvei heller… Stoppeplasser må være store/lange noi også. 

Anonymkode: b0f98...ebb

For ikke å snakke om når veien plutselig må stenges av en eller annen grunn, og trafikken må omdirigeres. Dette skaper mer enn nok problemer med dagens modulvogntog, også på europaveiene på det sentrale Østlandet. Det er lettere upraktisk når E134 stenges, og modulvogntogene ikke kommer verken frem eller tilbake fordi de ikke får snudd, og det heller ikke er plass til dem på sideveiene.

Enda større vogntog er det siste vi trenger på veinettet vårt. 

Anonymkode: 92f22...118

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For ikke å snakke om når veien plutselig må stenges av en eller annen grunn, og trafikken må omdirigeres. Dette skaper mer enn nok problemer med dagens modulvogntog, også på europaveiene på det sentrale Østlandet. Det er lettere upraktisk når E134 stenges, og modulvogntogene ikke kommer verken frem eller tilbake fordi de ikke får snudd, og det heller ikke er plass til dem på sideveiene.

Enda større vogntog er det siste vi trenger på veinettet vårt. 

Anonymkode: 92f22...118

Ja. Jeg bor i Trøndelag, som du kanskje skjønte av innlegget mitt, og det er faktisk steder hvor det ikke er reelle omkjøringsmuligheter i det hele tatt hvis E6 stenger på feil sted, selv for vanlige personbiler. Og det er mange steder hvor trailere står uten omkjøring. 

Anonymkode: b0f98...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...