Gå til innhold

17-åring som sløser!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 17 år som har begynt å jobbe nå i høst. 
Han tjener ca 5000 i måneden, og av dette går det meste til kjøp i kantina, take away, McDonalds og på butikken. 
Forrige måned brukte han 4500 på mat/godteri!

Samtidig har jeg veldig dårlig råd og får knapt endene til å møtes. Jeg betaler bare renter på lånet i banken om dagen, og har snart tømt sparekontoen. 
Dette er jo ikke hans problem. Men jeg blir frustrert over at han bruker så mye penger det jeg syns er tull! Han sier at alle vennene og spiser i kantina hver dag, men er det virkelig vanlig at 17-åringer bruker penger slik? 

Samtidig smør jeg brødskiver til han på morgenen (han står opp så sent at han ikke rekker å smøre seg selv), noe han da av og til ikke spiser. 

Han mener jeg ikke har noe med hva han bruker penger på. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 5a5bb...917

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samtidig smør jeg brødskiver til han på morgenen (han står opp så sent at han ikke rekker å smøre seg selv), noe han da av og til ikke spiser. 

Han mener jeg ikke har noe med hva han bruker penger på. 

Hva tenker dere?

Hvem betaler mobilen hans? 

Anonymkode: 7933d...b66

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvem betaler mobilen hans? 

Anonymkode: 7933d...b66

Jeg betaler mobilen hans. Vi har familieabonnement. 
ts

Skrevet

Du bør si at dere kan dele på mobilabonnementet. Også må du slutte å smøre matpakke til ham, det får han ordne selv. Han er snart 18 år og voksen.

Anonymkode: f11fc...084

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

La han betale hele mobilabonnementet. Og når han fyller 18 år, får han betale husleie hos deg.

Han får lære på å spare på den harde måten. Mamma skal ikke betale alt, mens han leker storkar.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, ops2 said:

La han betale hele mobilabonnementet. Og når han fyller 18 år, får han betale husleie hos deg.

Han får lære på å spare på den harde måten. Mamma skal ikke betale alt, mens han leker storkar.

Så lenge han går på vgs skal han ikke betale husleie nei. Foreldre har forsørgeransvar inntil barna er ferdig på vgs. 

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du bør si at dere kan dele på mobilabonnementet. Også må du slutte å smøre matpakke til ham, det får han ordne selv. Han er snart 18 år og voksen.

Anonymkode: f11fc...084

Grunnen til at jeg gjør det har vel vært at han har brukt det som unnskyldning også til at han må kjøpe i kantina… At han ikke rakk å ta med matpakke. Så jeg har vel da håpet at det ble mindre kjøp i kantina med matpakke. Kan jo hende det blir noe mindre. Men allikevel altfor mye! 
ts

Skrevet

Jeg brukte lett så mye penger på forbruk i hans alder. Nå er jeg 30, med mann, hus, barn og veldig ordnet økonomi. Jeg bruker fortsatt 4000-5000 på rent forbruk og lever godt med det. 

Du kan la han smøre skiver selv. Han kan også kjøpe mye av egne klær.

Anonymkode: 36077...b4d

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Grunnen til at jeg gjør det har vel vært at han har brukt det som unnskyldning også til at han må kjøpe i kantina… At han ikke rakk å ta med matpakke. Så jeg har vel da håpet at det ble mindre kjøp i kantina med matpakke. Kan jo hende det blir noe mindre. Men allikevel altfor mye! 
ts

Tenker alt du kan gjøre er å oppfordre til å spare litt også, men ettersom han tjener egne penger selv så er det jo opp til han hvordan han ønsker å bruke dem. Han er jo såpass gammel at han må bare finne ut av dette selv. 

Anonymkode: 23e6b...e70

Skrevet

Det er hans penger, og han kan bruke dem som han vil. 

Jeg ville sluttet å betale mobil for ham, og sluttet å lage matpakke. Hvis han kjøper mat uansett er det bare sløsing å lage mange matpakker som bare kastes. 

Min 17åring bruker stort sett bare penger på treningssenter og elektronikk, ingen i hans krets kjøper seg mat ute i hverdagen. 

Anonymkode: afb61...5e3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Han høres ut som alle andre 17 åringer i mange tiår nå.

Ja når man begynner å tjene penger, da føler man seg rik, man kjøper det man har lyst på. Og ofte går det i spiselige ting. Matpakka hjemmefra frister lite når «alle andre» kjøper i kantina.

Og det er fult mulig at det ikke gjelder «alle». Men mange rundt han kjøper nok, og da påvirket dette og han kjøper også.

Anonymkode: b6a22...978

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker dette er ganske så normalt. Du har de som er gode på sparing og de som må svi av pengene med en gang. Det betyr ikke at han ikke blir fornuftig. Min sønn svir også av penger når han får lønn, men har gått med på å gi meg 1500 i måneden som spares for han. Kanskje din også vil gå med på en slik ordning? 

Anonymkode: 1c08c...fc0

Skrevet
ops2 skrev (4 minutter siden):

Det er ikke sikkert han blir boende hjemme når han er ferdig på videregående da han vil inn i førstegangstjenesten, og så ta en utdannelse som ikke fins der vi bor. Så han blir vel kanskje boende hjemme til han er nærmere 19. 

En annen ting er at jeg kunne sikkert gitt han litt penger nå og da til ting, hvis jeg så at han brukte sine egne penger på noe fornuftig. Men nå føler jeg ikke for å gi han noe penger heller. Inntil han begynte å jobbe nå i høst gav jeg han penger til mat, bensin ++ Men siste måneden har jeg ikke gitt han stort da han ikke har spurt, men heller brukt egne penger. Så det jeg har brukt penger på når det gjelder han siste måneden er et par klesplagg, busskort, og kontingent etc til de 5-6 fritidsaktivitetene hans.

Jeg brukte lett så mye penger på forbruk i hans alder. Nå er jeg 30, med mann, hus, barn og veldig ordnet økonomi. Jeg bruker fortsatt 4000-5000 på rent forbruk og lever godt med det. 

Du kan la han smøre skiver selv. Han kan også kjøpe mye av egne klær.

Anonymkode: 36077...b4d

Ja, jeg kan la han smøre selv, men han står aldri opp så han rekker det, så da blir det bare at det aldri blir matpakker, kun kantine. 

Det er hans penger, og han kan bruke dem som han vil. 

Jeg ville sluttet å betale mobil for ham, og sluttet å lage matpakke. Hvis han kjøper mat uansett er det bare sløsing å lage mange matpakker som bare kastes. 

Min 17åring bruker stort sett bare penger på treningssenter og elektronikk, ingen i hans krets kjøper seg mat ute i hverdagen. 

Anonymkode: afb61...5e3

Han trener ikke for tida. Han har skyldt det på at jeg ikke har hatt lyst til å kjøpe medlemsskap på treningssenter til han. Men nå har han så mange andre fritidsaktiviteter at han ikke rekker å trene lengre.. 

Men jeg får kanskje la være å legge meg borti hva han bruker penger på. 
Men en annen ting er at jeg syns det blir litt dumt i forhold til lillesøstra hans også. Hun ser han sitter på rommet sitt med take away og godteri han har kjøpt, mens hun ikke får noe slik. Vi tar oss veldig sjelden råd til å spise ute. Og så maser hun om å også få, men jeg må bare si nei, og at broren har kjøpt det selv. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenker dette er ganske så normalt. Du har de som er gode på sparing og de som må svi av pengene med en gang. Det betyr ikke at han ikke blir fornuftig. Min sønn svir også av penger når han får lønn, men har gått med på å gi meg 1500 i måneden som spares for han. Kanskje din også vil gå med på en slik ordning? 

Det hørtes ut som en god idé. Jeg kan spørre han om han kan være interessert i en slik ordning! 
ts

Gjest theTitanic
Skrevet

Prøv å vinkle det litt anerledes. Forklar at han jobber egentlig gratis siden han bruker opp det han tjener på kantina. Hadde han spist brødskive hadde han jo ikke trengt noen jobb..    bra å jobbe men rart at noen gidder å jobbe kun for å kjøpe lunsj. Det virker fullstendig meningsløst

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men nå føler jeg ikke for å gi han noe penger heller. Inntil han begynte å jobbe nå i høst gav jeg han penger til mat, bensin ++ Men siste måneden har jeg ikke gitt han stort da han ikke har spurt, men heller brukt egne penger. Så det jeg har brukt penger på når det gjelder han siste måneden er et par klesplagg, busskort, og kontingent etc til de 5-6 fritidsaktivitetene hans.

ville ihvertfall kuttet ut å bare gi han penger hvis det ikke er til noe veldig viktig. Min tjener ca 3-4tusen i mnd. (litt mer i ferier etc) og klarer seg fint. Sparer også noe. Men han er lite ute på fritiden da så går jo mindre pga det. Hadde han brukt alt ville jeg kanskje spart litt til han istedet for å bare gi til sløsingen....Han må lære seg til at penger ikke vokser på trær også og at de skal vare til neste lønn. 
Får også klær og ting han trenger, men om han ønsker seg noe han egentlig ikke trenger (men fordi han har lyst) får han kjøpe det selv/spare til det.

Anonymkode: 44af0...117

Skrevet

Må heller ikke glemme at han er flink som jobber og han får arbeidserfaring. Det er jo mye som er positivt også  

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, theTitanic said:

Prøv å vinkle det litt anerledes. Forklar at han jobber egentlig gratis siden han bruker opp det han tjener på kantina. Hadde han spist brødskive hadde han jo ikke trengt noen jobb..    bra å jobbe men rart at noen gidder å jobbe kun for å kjøpe lunsj. Det virker fullstendig meningsløst

Hvorfor ellers jobber man om det ikke er for opplevelser? (inkludert kulinariske)

Anonymkode: 23e6b...e70

Skrevet

Bare la han holde på, han blir ferdig med det

når jeg jobba på et kjøpesenter så kjøpte vi lunsj hver dag, og når man da ser på konto i desember å trykker på mat kolonnen og det står at man har brukt 30-40 tusen så har du aldri lyst til det igjen

Anonymkode: 15eb8...1d8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Må heller ikke glemme at han er flink som jobber og han får arbeidserfaring. Det er jo mye som er positivt også  

Ja, jeg syns jo det er veldig bra at han jobber! Han har travle dager med jobb 3 ukedager og fritidsaktiviteter 3 ukedager. 
Jeg skulle vel bare ønske at han ikke sløste bort alle pengene sine.

Men veldig godt med litt tilbakemeldinger fra dere! 
TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...