Gå til innhold

Tonje Brenna spør om folk står i matkø «for å bruke penger på andre ting».

Pippi Lotta

Anbefalte innlegg

:klappe::klappe::klappe:          :klappe::klappe::klappe:      🌸  :klappe::klappe::klappe:        :klappe::klappe::klappe:    🌸    :klappe::klappe::klappe:     🌸    :klappe::klappe::klappe:      :klappe::klappe::klappe:    :klappe::klappe::klappe:   🌸    :klappe::klappe::klappe:     :klappe::klappe::klappe:

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forvirret23 skrev (På 1.12.2023 den 15.59):

Er ikke venninnen min, det er nær familie og jo helt ærlig er denne personen da jeg fører skattemeldingen. Spiller uansett liten rolle, sa 17.000 også er for lite til husleie, strøm, mat, og andre nødvendige ting. 

Siden du fører skattemeldingen er det vel en del å gjøre med den. Hun har antakelig en del formue om det blir så mye skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koskos skrev (1 time siden):

:klappe::klappe::klappe:          :klappe::klappe::klappe:      🌸  :klappe::klappe::klappe:        :klappe::klappe::klappe:    🌸    :klappe::klappe::klappe:     🌸    :klappe::klappe::klappe:      :klappe::klappe::klappe:    :klappe::klappe::klappe:   🌸    :klappe::klappe::klappe:     :klappe::klappe::klappe:

"På seg selv kjenner man andre", han refererer så til at Tonje sier dette fordi at å stå i matkø for å bruke pengene til noe annet er noe hun kunne ha gjort selv 😂 Har ikke kjennskap til denne karen, men kan være enig i noe av det han sier :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnAngel skrev (7 minutter siden):

"På seg selv kjenner man andre", han refererer så til at Tonje sier dette fordi at å stå i matkø for å bruke pengene til noe annet er noe hun kunne ha gjort selv 😂 Har ikke kjennskap til denne karen, men kan være enig i noe av det han sier :) 

Jupp, i mange tilfeller så har det jo vært riktig:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to spørsmål/kommentarer til uttalelsen:

Ja, folk flest har flere utgifter enn bare matutgifter, og begrenset inntekt. Så det var vel en litt "uheldig" uttalelse, hvis hun har blitt riktig sitert.

Men likevel:

Hvor mye er disse posene verdt? Hvor mange kroner har innholdet kostet i innkjøp? Er det ikke i all hovedsak donerte varer som ellers ville blitt kastet? Jeg vet at tiggere ikke kan være fine på det, men dette lukter litt skjemt. Det snakkes om "typiske" julevarer, men ikke alle nordmenn spiser svin, feks - noen fordi de ikke vil, andre fordi de ikke får lov. Og noen har ikke kokemuligheter - mens andre har. Det høres ut som et omfattende system er nødvendig for å unngå at folk får varer de ikke kan bruke, eller absolutt ikke vil ha. Hvor mye er en handlepose verdt, om man ikke selv får bestemme innholdet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samfunnsdebatt skrev (På 9.12.2023 den 0.16):

Mens matutdeling egentlig er et tiltak for å hjelpe de som ikke kan forsørge seg selv, skriver Fafo-forskerne at mange ukrainske flyktninger ser som mathjelpen som en del av det totale tilbudet de har tilgang til

https://www.nettavisen.no/okonomi/vedum-om-matko-raseri-hun-beskriver-bare-faktum/s/5-95-1507107

Vedum synes verken det rart eller kritikkverdig at ukrainere stiller seg i matkø for å sette av noen kroner til andre ting.

– Hvis du er ukrainsk flyktning og får god oppfølging og bosted i Norge, og i nærheten av deg er det matutdeling der du kan få gratis mat, så forstår jeg godt at mange vil benytte seg av det. Da kan du for eksempel få mulighet til å spare noe penger eller sende de hjem, det er i grunn ikke så rart, sier Vedum.

Vel vel. Dette bør vel være likt for alle da?

Her sier jo våre politikere at det er forståelig at folk stiller seg i matkø for å bruke pengene sine på andre ting. 

- Ser dere det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner jobbet for en aktør som leverte ut matposer til fattige.

Vil ikke nevne hvor dette er, men han sa at «kundene» må søke om hjelp. De kan ikke bare stå i køen og få mat uten at økonomien er sjekket. Denne aktøren sjekker om det bor barn, samboer/ektefelle eller andre personer sammen med den som søker. Om det så er feks en tante som bor sammen med den som søker, så slåes inntektene sammen og blir avslått om inntekten er bra for de som bor sammen. Det er egne folk som går igjennom søknadene og all dokumentasjon som kreves.

Denne aktøren begynte med dette etterhvert som de selv oppdaget at folk med grei nok økonomi. Jeg synes det skulle vært kontrollert alle slike steder, så de som virkelig trenger hjelp får det uten fare for å «rike» har tømt lageret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koskos skrev (På 10.12.2023 den 17.45):

Han har så rett. Enig i alt👏👏👏👏👏👏👏👏

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (På 1.12.2023 den 12.40):

Hvorfor i alle værden sier hun slike ting? Har arbeiderpartiet tenkt å håntere det at folk må stå i markør med å late som om de ikke må det? Synes det blir vanskeligere å vanskeligere å se forskjellen på AP og H. Kansje de burde slå seg sammen og lage felles regjering, de er sikkert de partiene som er mest enig uanset. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/far-krass-kritikk-hjerteratt/80607297

Det var ikke akkurat det hu sa, men at ledelsen i AP ønsker å plante en slik sak på henne skjønner jeg godt...hun har ingenting i posisjonen som nestleder å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kynismen hun utviser i slike spørsmål er forferdelig. Det vil alltid finnes noen få som snylter på systemet. Men å fremstille det som at de som gjør det representerer de fleste som bruker det, er så stygt at jeg ikke har ord. Uttalelser som dette er grunnen til at trengende blir mistenkeliggjort. Kanskje folk og politikere spesielt faktisk bør prøve å jobbe i førstelinjetjenesten selv - da holder de nok kjappere kjeft.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus skrev (41 minutter siden):

Det var ikke akkurat det hu sa, men at ledelsen i AP ønsker å plante en slik sak på henne skjønner jeg godt...hun har ingenting i posisjonen som nestleder å gjøre...

Det er det hun ble sitert på i avisen. Jeg klippet og limte overskriften fra vg eller db (husker ikke hvilken). Har avisene feilsitert henne så må hun jo klage på det, nå har hun ikke klaget (og det betyr jo at hun sa det).

Avisene skriver uanset ikke på bestilling fra ledelsen i Arbeiderpartiet, så det gir ingen mening å skylde saken på dem. Større (som jo er ganske sentral i ledelsen) har jo fredet Brena og ofret mange andre på grund av habilitet. Så gir ingen mening at ledelsen skal være ute etter henne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (7 minutter siden):

Det er det hun ble sitert på i avisen. Jeg klippet og limte overskriften fra vg eller db (husker ikke hvilken). Har avisene feilsitert henne så må hun jo klage på det, nå har hun ikke klaget (og det betyr jo at hun sa det).

Avisene skriver uanset ikke på bestilling fra ledelsen i Arbeiderpartiet, så det gir ingen mening å skylde saken på dem. Større (som jo er ganske sentral i ledelsen) har jo fredet Brena og ofret mange andre på grund av habilitet. Så gir ingen mening at ledelsen skal være ute etter henne.

i politikken har man ingen venner....har du hørt om begrepet, en manns død er en annens brød ?...kommer ifra politikken det deranne.. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Baktus skrev (1 time siden):

i politikken har man ingen venner....har du hørt om begrepet, en manns død er en annens brød ?...kommer ifra politikken det deranne.. :) 

Uanset ingen grun til å tro at avisene lyger, al den tid hun aldri har prøvd å benekte at hun sa det.

Man har kansje ikke venner i politikken, men man har strategi. Gir ingen mening at AP ledelsen skulle ofre så mange for Brenda, bare for å snu og angripe henne selv. 

Dette utsagnet er nok ene å allene Brenda sin egen feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (4 minutter siden):

Uanset ingen grun til å tro at avisene lyger, al den tid hun aldri har prøvd å benekte at hun sa det.

Man har kansje ikke venner i politikken, men man har strategi. Gir ingen mening at AP ledelsen skulle ofre så mange for Brenda, bare for å snu og angripe henne selv. 

Dette utsagnet er nok ene å allene Brenda sin egen feil. 

Det er gjerne noen andre AP ønsker som nestleder i partiet...men det vet jeg ingenting om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus skrev (7 minutter siden):

Det er gjerne noen andre AP ønsker som nestleder i partiet...men det vet jeg ingenting om...

Du skrev hun ikke hade sakt det jeg skrev hun hadde sakt, og at det hadde noe med ledelsen å gjøre. Hun har åpenbart sakt det! Og det er ingen grun til å tro ledelsen er etter henne!!

Men det er selfølgelig mange i AP som ikke liker henne, ingen misliker AP folk mer en andre AP folk. Men det har ingen ting å gjøre med utalelsen hennes. 

Prøver du å trollet her eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...