Gå til innhold

Tonje Brenna spør om folk står i matkø «for å bruke penger på andre ting».

Pippi Lotta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

On 12/2/2023 at 11:46 AM, prt90 said:

Alle kan faktisk ikke gå på trygd. Noen må jobbe også.

Enkelte arabiske oljeland bestrider dette. Det funker på kort og mellomlang sikt. De importerer en masse lavtlønnet arbeidskraft som de ikke gir rettigheter, knapt sikker lønn, og i hvert fall ingen HMS, og tupper de ut straks de har vært der for lenge.

Endret av LCFA
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er et reelt problem, kan det jo fint løses med større overføringer til de som har minst, samtidig som man kutter i støtten til matsentralene. Men det vil selvsagt ikke Brenna.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
Purple Basil skrev (29 minutter siden):

Arbeidere blir alltid bedt om å vise måtehold i lønnsoppgjørene, og fagforeningene krever en lønn til å leve av. Det ender fort opp med smuler.  Så det er ikke særlig merkelig at arbeiderne også sliter i nåværende situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipaa skrev (3 timer siden):

Syns du 318 millioner var mye? Hvis du deler det på, la oss si 3 millioner mennesker. Vi er vel 5 mill i Norge, men mange barn osv. 318 mill delt på 3 mill mennesker, blir 106 kr det!

Det var bare via vipps. Så kommer bankkort, kredittkort og kontanter i tillegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (4 timer siden):

Jeg er ikke enig i det med bil, men den behøver jo ikke å være ny.  Med tanke på uføre, så er det mange som ikke klarer å ta seg frem særlig langt for egen maskin, og det kan være et stykke til offentlig transport.  

Men i så fall kan man få gunnstønad til kostnadene bilen medfører. 

Brenna nevner at istedenfor å stille seg i matkø, burde folk søke om de ytelsene det offentlige kan tilby. Om hennes hensikt er å dermed fange opp de som søker om ytelser og kanskje hjelpe de inn i jobb, få bedre oversikt over problemet eller rett og slett av sosial godhet, vet jeg ikke. Men jeg tror, uten å ha tall på det, at mange ikke kjenner til hvilket ytelser man faktisk kan søke om. Og kanskje også derfor ender noen unødvendig i matkø. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (På 1.12.2023 den 12.40):

Hvorfor i alle værden sier hun slike ting? Har arbeiderpartiet tenkt å håntere det at folk må stå i markør med å late som om de ikke må det? Synes det blir vanskeligere å vanskeligere å se forskjellen på AP og H. Kansje de burde slå seg sammen og lage felles regjering, de er sikkert de partiene som er mest enig uanset. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/far-krass-kritikk-hjerteratt/80607297

Fordi hun har ingen virkelighetsoppfatning. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
MorTil2 skrev (27 minutter siden):

Men i så fall kan man få gunnstønad til kostnadene bilen medfører. 

Brenna nevner at istedenfor å stille seg i matkø, burde folk søke om de ytelsene det offentlige kan tilby. Om hennes hensikt er å dermed fange opp de som søker om ytelser og kanskje hjelpe de inn i jobb, få bedre oversikt over problemet eller rett og slett av sosial godhet, vet jeg ikke. Men jeg tror, uten å ha tall på det, at mange ikke kjenner til hvilket ytelser man faktisk kan søke om. Og kanskje også derfor ender noen unødvendig i matkø. 

Jeg trodde ikke at uføretrygdede hadde krav på noe fra nav til bilhold? Vet at det fantes noe før, men at det er endret til å gjelde for å være i jobb eller utdanning.  Hvis mottaker skulle bli ufør så vil retten til slik stønad falle bort. Jeg kan ikke finne noe om det, og personlig har jeg ikke veldig store utgifter på bilen min.  Så finnes det kanskje enkelte som i blant får noe fra sosialen.  Mer vet jeg ikke, så melder pass..

https://www.nav.no/no/person/hjelpemidler/hjelpemidler-og-tilrettelegging/bil-og-spesialutstyr/tilskudd-til-bil-i-arbeid-og-utdanning#chapter-5

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyah skrev (4 timer siden):

En må tåle at det spørsmålet blir stilt, for det stemmer jo. Det er flere som står i matkø for å ha penger til andre ting. Når er det er to voksne i husstanden med 100% jobb, må man gjøre noe med forbruket sitt. Matposer bør være forbeholdt de som virkelig trenger det og ikke folk med overforbruk som tar dårlige valg. 

Man tar ikke nødvendigvis dårlige valg selv om begge jobber.

De aller færreste har lust å stå i en kø for å få mye dårlige  matposer, det medfører mye skam å stø i en sånn kø og mye fordømmelse

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (12 minutter siden):

Jeg trodde ikke at uføretrygdede hadde krav på noe fra nav til bilhold? Vet at det fantes noe før, men at det er endret til å gjelde for å være i jobb eller utdanning.  Hvis mottaker skulle bli ufør så vil retten til slik stønad falle bort. Jeg kan ikke finne noe om det, og personlig har jeg ikke veldig store utgifter på bilen min.  Så finnes det kanskje enkelte som i blant får noe fra sosialen.  Mer vet jeg ikke, så melder pass..

https://www.nav.no/no/person/hjelpemidler/hjelpemidler-og-tilrettelegging/bil-og-spesialutstyr/tilskudd-til-bil-i-arbeid-og-utdanning#chapter-5

Jeg aner ikke hvordan dagens regler er. Jeg ble innvilget grunnstønad for drift av bil da jeg gikk i arbeid, og beholdt den da jeg sluttet i jobb. Ettersom NAV vet at jeg er 100% uføretrygdet, vil jeg tro de hadde fjernet den automatisk hvis jeg ikke skulle ha den. 

Se nederst https://www.nav.no/no/person/hjelpemidler/hjelpemidler-og-tilrettelegging/bil-og-spesialutstyr

Endret av MorTil2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skammelig arrogant og moralistisk utsagn. Og så spør Ap hvorfor så lav andel av fagorganiserte stemmer AP? Fordi vi har kjempa fram de ordningene som skal holde lønner og ytelser høye nok til å slippe å havne i matkø når husleia er betalt! - Og Ap følger ikke opp. De har blitt det nye høyre.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
MorTil2 skrev (3 minutter siden):

Jeg aner ikke hvordan dagens regler er. Jeg ble innvilget grunnstønad for drift av bil da jeg gikk i arbeid, og beholdt den da jeg sluttet i jobb. Ettersom NAV vet at jeg er 100% uføretrygdet, vil jeg tro de hadde fjernet den automatisk hvis jeg ikke skulle ha den. 

Der ser du hvor vanskelig det kan være å holde full oversikt over hva som finnes, fantes og trodde fantes av ordninger gjennom nav. Både for trygdemottakere og alle andre.  Jeg er såpass ny i uførestatistikken at jeg har masse å lure på. Ofte sier de jo at mottaker burde og skulle kjenne til gjeldende regler og forstå eventuelle feil de kan ha gjort seg skyldige i uten å ane noen fare.  Hvis nav gjør feil i mottakers favør, så får også mottaker ansvaret.  Det har jeg lest masse om hos AAP-aksjonen. Men, beklager, det var litt avsporing.  Ha en fin dag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (9 minutter siden):

Der ser du hvor vanskelig det kan være å holde full oversikt over hva som finnes, fantes og trodde fantes av ordninger gjennom nav. Både for trygdemottakere og alle andre.  Jeg er såpass ny i uførestatistikken at jeg har masse å lure på. Ofte sier de jo at mottaker burde og skulle kjenne til gjeldende regler og forstå eventuelle feil de kan ha gjort seg skyldige i uten å ane noen fare.  Hvis nav gjør feil i mottakers favør, så får også mottaker ansvaret.  Det har jeg lest masse om hos AAP-aksjonen. Men, beklager, det var litt avsporing.  Ha en fin dag :) 

Ja, og det var jo nettopp poenget mitt i en tidligere kommentar: kanskje Brenna, på en litt lite diplomatisk måte, prøver å få frem at det er viktig at folk kjenner til rettighetene sine. Så slipper man å stå i matkø.

Samtidig så tror jeg nok at det er et politisk ønske at flere benytter sine rettigheter for å slik å fange opp mulighetene som finnes hos den som søker, slik at vedkommende kan komme ut i jobb. 

Ja, det er mye å sette seg inn i. Og fordi om jeg har vært uføretrygdet i mange år, lærer jeg fortsatt noe nytt.

God dag til deg og :)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når Brenna snakker om at det skal lønne seg å jobbe, burde hun  bruke mindre tid på knote ut av seg spekulasjoner om hvorfor folk står i matkø, og stå mer på å løse utfordringene for de som jobber i lavtlønte yrker, bistå i ordninger for å sikre bedre lønn og arbeidsvilkår for de som er nederst på rangstigen i arbeidsmarkedet. Det vil dempe presset på sosialtjenesten, og på sikt også redusere presset på helsevesenet, og fungere forebyggende mht å holde uførestatikkene stabile. 

Å være ufaglært og uten utdannelse gjør at du vanligvis må jobbe mye for lite penger i dag. Konsekvensen av å leve i en kronisk fattigdom, ute av stand til å klare komme ut av det selv, er noe vi bør ta på alvor, fordi det vil bare bli mer og mer av det. Ikke bare uføre, men også de uten utdanning og fagbrev, eller de som har utenlandsk navn eller feil religion, som må ta det de får, og godta vilkår de fleste av oss ikke ville akseptert, om vi ikke ble tvunget til det. samtidig som at prisene stiger, og det blir MYE dyrere med bolig og strøm.

Skal argumentet "det lønner seg å jobbe" ha noe funksjon i det hele tatt, må det jo gjelde de som i utgangspunktet er mest utsatt for sykdom og uførhet, og det er de som tjener minst. Alle kan bli uføre, men veldig mange uføre (se SSB for statistikker) er uten utdannelse, og det blir feil å tenke at "det at de ikke har gått på skole gjør de dummere, derfor er de fattige", når realiteten er at de på det jevne har dårligere lønn og ofte dårligere arbeidsvilkår, som igjen tærer på helsen. Det er ikke alle som kan eller klarer å ta utdannelse, og det er noe vi må innse som en realitet. Det å hele tiden leve i frykt for å ikke ha nok penger til faste utgifter, er en kronisk form for stress som er direkte ødeleggende for helsa. Dette ser folk som er mer bemidlet glatt bort fra, fordi det er ikke relevant for de. Er du tjukk i penger når du blir ufør, har gode forsikringer og en høyt lønnet jobb, blir det noe helt annet enn om du har hatt deltidsstilling som pleieassistent på sykehjem, med så mange ekstravakter som du fikk mens du levde fra hånd til munn. V trenger folk som kan jobbe  i stillinger som ikke krever særlig med utdannelse, derfor burde de lønnes anstendig, og gjerne kurses i arbeidet de gjør, så de øker kompetansen sin og nivået på arbeidet, dette nyter vi alle godt av. De uten utdannelse vil naturlig nok lønnes lavere enn de med studielån, men inntekten bør ikke ligge under fattigdomsgrensen. 

Brenna burde som Arbeidsminister sørge for at det blir lettere for uføre som kan og vil jobbe å få en jobb. Det store hinderet for å få denne gruppen i arbeid er IKKE arbeidsviljen eller arbeidsmoralen hos de uføre, men fraværet av arbeidsgivere som vil ansette de, på de premissene som må til for at de skal kunne stå i en stilling over tid. Her må staten antagelig pøse på med insentiver, for det er sjelden et overskuddsprosjekt å ha syke folk i arbeid, gir tvert i mot ofte merarbeid for arbeidsgiver, i allefall i startfasen av arbeidsforholdet. Jeg er helt enig i at alle som kan jobbe, bør jobbe, men det må jo også være mulig å jobbe. Uføre kan ikke tvinge noen til å ansette de, så vidt jeg vet. 

I tillegg er det slik at når man får innvilget uføretrygd, setter NAV Arbeid foten ned, og vil ikke gi de som ønsker tilbake i arbeid innpass i tiltak eller ordninger, som er forbeholdt arbeidssøkende og folk på AAP. Så skal du tilbake i jobb som ufør, må du gjøre hele jobben selv, Nav er ikke for oss, om ikke noe har endret seg helt i de siste. Korriger meg gjerne om jeg tar feil, og i så fall bør Nav formidle dette ut til de det gjelder, om det skal ha noe hensikt. 

En annen ting er at de er så opptatt av å sørge for at ingen får en krone for mye, at det er litt av et økonomisk puslespill å sørge for at en ikke får baksmell om en skulle jobbe for mye en mnd, dette  slår i tillegg inn året etter, og krever en del mentalenergi å holde orden på om arbeidsevnen svinger mye, noe mange uføre rett og slett ikke har overskudd til. De legger altså ansvaret helt og holdent på et sykt menneske for å komme seg i jobb,  selv om ingen vil ansette oss, i tillegg krever de at vi skal berette inn på forhånd hvor mye vi kommer til å jobbe når det er nettopp uforutsigbar arbeidsevne som er lagt til grunn for uføretrygden. Et enklere system som ikke slår tilbake lenge etter, ville gjort ting mer overkommelig, vil jeg tro.  Dette er særlig gjeldende for de som har minst, fordi å gå i minus en mnd vil hele tiden bite seg fast i neste mnds budsjett, ogdet  blir vanskelig å komme i pluss igjen. Det er også absurd når statsråder i SP og AP fremstiller det som det å være syk er et valg vi gjør, siden det samtidig skyver helt beina under systemet de står til ansvar for, f.eks avklaringsprosessen uføretrygdede må gjennom. 

Nå handlet denne tråden om Brennas uttalelse om matkøer, men den liner seg opp i  rekken av arrogante og håpløse uttalelser, som skyver skyld og ansvar over på de som har minst i samfunnet. Om det står folk fra Ukraina i køen, som heller bruker egne penger på noe annet enn mat, så er det uansett ikke bemidlede mennesker vi finner der. Om Brenna "mente noe annet" enn det hun sa, bør hun øve seg på kommunisere mer presist og klart, i regi av sin rolle.  

Og dette med å oppfordre folk til å bruke sosialtjenesten i stedet for å stå i matkø er også noe som fremstår altfor lettvint, når vi vet hvor fornedrende det er sosialt sett å oppgi alt av inntekter og utgifter siste tre mnd, og tigge om hjelp som en selverklært fattig. De fleste mennesker som har vært vant til å klare seg selv, gjør ikke sånt om de ikke MÅ, de sulter heller, og har de barn, så stiller de seg i kø hos Frelsesarmeen før de kneler på Nav. Det er ikke rett at det er slik, men det ER slik. Det er kun folk som aldri har vært der, eller ser for seg å komme dit, som ser på dette som uproblematisk. Det blir noe annet når en selv plutselig går på en smell, og ikke har inntekt til å dekke nødvendige utgifter , f.eks pga plutselig sykdom eller oppsigelse, og det tar tid før pengene man har rett på kommer. Det tar også ofte tid å få penger utbetalt fra sosialtjenesten. Jeg har hjulpet til med å skrive søknader, og opplevd at folk helt skrapet for penger og mat har fått avslag fordi de sendte et screenshot fra mobilen da de ikke fikk skrevet ut kontoutskriftene sine, noe som forsinket prosessen med flere dager, selv om behovet var akutt. Det var ikke bare å komme på Nav som i gamle dager og skrive ut dokumentasjonen, for der er jo kontorene stengt for publikum, og alt av møter må avtales på forhånd. Det er absolutt de som trenger hjelp til å få orden på økonomien, men da bør vi hjelpe de rent konkret og praktisk, og ikke bare peke og si at de burde ditt og datt. Og, det bør være enklere å vite hva man har rett på. 

Det er ikke alle som klarer "selvsagte" ting, det kan være diagnoser og diverse mentale utfordringer som er usynlige, eller f.eks avhengighetsproblematikk (som aldri handler om valg), og derfor bør det være et system som hjelper de, samtidig som det burde vært lettere å hjelpe seg selv, for de som er i stand til det. Sånn er det ikke i dag. Det er en problemstilling at NAV på ingen måte følger opp sin egen opplysningsplikt like iherdig som vise versa, der de forfølger folk som ikke har forstått informasjonen de har blitt gitt, og gjort noe feil. Jeg har selv fått et av de brevene i posten, der jeg mer eller mindre blir beskyldt for å være kriminell, fordi jeg i god tro hadde gitt feil informasjon.  Selv om jeg ryddet opp med en gang jeg oppdaget det, gikk Nav sine rutiner sin vante runde, uavhengig av det. Jeg håper de har endret ordlyden noe i dag. 

Mange aner ikke hvilke rettigheter de har hos Nav, eller gir opp når de laster ned søknadsskjemaet, og det blir vanskelig å vite hva de egentlig etterspør. Mange ringer om og om igjen til Nav, uten å bli klokere, og folk som sliter med psykiske plager legger seg ned og bare venter på å dø, før de ringer Nav. Dette høres overdrevet ut, men jeg kjenner til folk som ikke klarer å ringe, eller snakke for seg, eller huske hva som ble sagt om de først overkommer frykten for telefonen, så de bare gir opp.  Heldigvis har de fleste pårørende som kan ta kampen, men bør det være slik i en velferdsstat? Er det ikke nettopp de svakeste systemet bør fange opp? 

Jeg  mener det bør være mindre overvåkning og mistenkeliggjøring, og mer frihet og tillit, ved økonomisk støtte til de som dokumentert sett kommer under fattiggrensen, enten de er i arbeid eller ei. Dette vil frigjøre ressurser i Nav til andre oppgaver, og for det store flertall vil det fungere etter hensikten; å sikre folk mat på bordet og tak over hodet, når egen inntekt ikke strekker til.

Det er alltid de som misbruker systemet, men det er mye vanskeligere å rent praktisk å gjennomføre det ved å fake uførhet enn på mange andre områder, som feks skatteunndragelse, eller misbruk av ordninger som dagpenger eller sykepenger. Ut fra debattene som ofte herjer om uføre, skulle man tro det var motsatt. Om det er et problem at trygden ikke kan være større en minsteinntekten, må man se nærmere på hvordan man kan heve den. Det er ikke at de med med lavest inntekt bruker for mye penger som gir økt inflasjonen eller svak krone, selv om man tidvis kan få inntrykk av det, ut fra retorikken til enkelte politikere.

Vi  kan fint heve lønnen til de som har aller minst, uten at det velter Norges økonomi. Hvordan de skal få det til er et mer betimelig spørsmål, siden mange av de som har lavest lønn jobber for private aktører. Sånn sett er det nok best å innføre en fastsatt sum fra staten til alle som kommer under en viss inntektsgrense, f.eks basert på forrige års ligning, litt som det å være oppført som enslig forsørger på skattemeldingen i gamle dager automatisk utløste en ekstra barnetrygd. Det ville fjernet enormt mye papirarbeid fra Nav sin arbeidsstokk, og de kunne heller brukt mer tid på å snakke med folk ansikt til ansikt og finne individuelle løsninger som gir bedre uttelling i praksis, og bruke mer krefter på å danne en direkte tilknytning til arbeidslivet, så de kan lose arbeidsledige mer direkte ut i arbeid, i stedet for å kjøpe såkalte "jobbsøkerkurs" hos private aktører som sjelden og aldri får folk ut i arbeid.

De kunne også hatt en egen avdeling på Nav for uføre som ønsker å komme tilbake i jobb, og trenger hjelp i prosessen, om det er noe som politikerne føler er veldig viktig å få gjort. Egentlig tror jeg de bare prøver å skremme unge mennesker fra å tenke på det å være ufør som noe attraktivt, men seriøst....bare perioden på AAP burde dempe lysten til å leve et liv på minstesats, de som ser på det som attraktivt å bo hos mamma resten av livet uten å være tilknyttet en arbeidsplass, med alt det medfører av sosiale og økonomiske fordeler, har vel sine utfordringer vil jeg mene, diagnose eller ei. 

Det aller største problemet ved at Brenna går ut som hun gjør, er at hun demonstrerer at staten ikke har tillit til folket. Det er i seg selv en skremmende utvikling... Om staten ikke har tillit til folket, mister raskt folk tillit til folket, og på sikt vil stadig flere miste tilliten til staten, er det en retning vi ønsker? Opprinnelig var staten til for folket, nå begynner jeg å lure på hvordan staten egentlig definerer seg selv, for det er ganske viktig for oss som gir den mandat til å styre leia videre. Viktigere enn å ferske de få som grabber til seg en matpose de strengt talt ikke trenger, tenker jeg. 

• Liker 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hareena skrev (På 1.12.2023 den 12.54):

Ja, det er et betimelig spørsmål. Jeg tror mange står i matkø samtidig som de sender deler av sin norske trygd til hjemlandet. 

Og hvilken forelder sender ikke overlevelse penger til sine barn hjemme som passes av bestemor og tante mens de jobber her, selv om der fører til at de ikke har mat til seg selv? Er det mulig så smålig folk er, hvem er du når du ser mennesker i matkø og begynner å tenke på hvordan de sikkert kan bruke pengene sine på noe annet siden de får mat?

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonje Brenna er nok dessverre enda en av de som er under middels hva gjelder kompetanse, kunnskap og bakkekontakt. 

Det er skammelig at Norges største parti er overfullt av slike halvidioter, selv om det ikke står noe særlig bedre ut i de andre partiene. 

Sånn blir det når våre "ledere" stort sett ser på jobben sin som et springbrett til "noe større".

Denne kvinnen har vel egentlig ALDRI gjort et ærlig dsgs arbeid i sitt liv.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
MorTil2 skrev (På 1.12.2023 den 17.02):

Det var da voldsomt dramatisk! Kanskje du skal ta en titt på nyhetsstrømmen på NRK og få med deg nøden i Gaza, så kanskje du får litt perspektiv på dramatikken din?

Vi bo i et land hvor man nærmest får velferdsstaten inn med morsmelken. Så lik på gaten er vi nok et stykke unna...

For noe tøv.  Jeg har "gått gradene" og sett det meste her i landet. Selv om jeg har det godt, ville det ALDRI skje at jeg sammenliknet fattige i Norge med folk i andre land.  

Vi er i Norge, ikke Gaza.

Skjerp deg!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, MorTil2 said:

Poenget er at vi ikke må bli så innlemmet i krenkekulturen at ingenting kan diskuteres hvis det kan tenkes at noen føler seg sett ned på eller mindregjort ved å ta diskusjonen. 

Hvis man leser den ene artikkelen det linkes til lengre oppe, så står det at 40% kommer fra Ukraina. Det synes jeg er rart, når vi vet at det er laget egne regler for flyktninger fra Ukraina. Det vil si at de får ekstra støtte. Da kan man lure på om det er kulturen som spiller inn, mer enn økonomien og et faktisk behov for den matposen.

Vi må våge å åpne munnen om også det som kan bety at noen føler seg "krenket". Og det er det Tonje Brenna ofte gjør. Man trenger ikke like henne for å se at hun ihvertfall våger å ta noen diskusjoner og ikke luske rundt omkring og si det som velgerne helst vil høre (les: Sylvi Listhaug).

Krenkekulturen er et begrep som har oppstått på ytre høyre og det er de samme gruppene som bare skal måtte tåle å bli "krenket". Som regel er det fattigfolk, syke, romfolk, kvinner, folk med en annen hudfarge, homser og transer.

Når det gjelder fattigfolk så har de beviselig alltid vært utsatt for krenkelser i ulike former.

Det er legitimt å stille spørsmål om velferdssystemet, men man begynner i feil ende når man går på de som står å tar i mot matposen og begynner å trekke inn begreper som kultur. Det er farlig når man begynner å trekke inn begreper som (u)kultur og gjør mennesker til en ideologi.

Brenna fremsnakker arbeidslinjen, men hva har hun gjort for å få folk i arbeid?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (På 1.12.2023 den 12.40):

Hvorfor i alle værden sier hun slike ting? Har arbeiderpartiet tenkt å håntere det at folk må stå i markør med å late som om de ikke må det? Synes det blir vanskeligere å vanskeligere å se forskjellen på AP og H. Kansje de burde slå seg sammen og lage felles regjering, de er sikkert de partiene som er mest enig uanset. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/far-krass-kritikk-hjerteratt/80607297

Dette er forsket på, og forskningen viser at mange velger å sende penger ut av landet og benytte seg av tilbudet til f. Eks Frelsesarmeen.  Denne rapporten er ganske interessant. 

https://www.fafo.no/images/pub/2023/20845.pdf

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, bysummerfall said:

Brenna fremsnakker arbeidslinjen, men hva har hun gjort for å få folk i arbeid?

Hun har ikke engang jobbet selv. Man kan jo lure på hvordan hun greide å få en ganske så profilert minister stilling uten arbeidserfaring. Er jo direkte farlig for samfunnet.

Å selv om man kan forstå det store bildet som jo faktisk er at det er best for Norge at flest mulig jobber. Ingen bestrider dette. Ikke engang de på ytterste venstre flanke. Så må man altså åpne pengesekken for de som nå behøver det aller mest. Man får ikke disse ut i jobb før jul for å si det slik. Ikke at veldig mange uføre kan jobbe uansett,men her er det nok flere som vil og kan delta i arbedismarkedet,men dette tar tid. Skal disse som nå behøver umiddelbar kontantstøtte bare sulte til kanskje muligens Brenna har funnet en plan til å hjelpe enkelte av disse i en jobb? 

Samtidig ser vi Støre kaster milliarder ut dørene til utlandet, uten noe som helst kritisk tenking. Det er motbydelig politikk. Jeg blir frastøtt fra så og si hele regjeringen,og flesteparten av venstresiden. Selv ikke ytre høyre (FrP) er så hjerterå i disse kritiske tidene. Det burde Brenna og Støre ta til seg. De frastøter jo ikke bare sine egne velgere,men store deler av hele Norge.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...