Skravlekaspar Skrevet 1. desember 2023 #41 Del Skrevet 1. desember 2023 Trodde den politiske broileren Brenna hadde lært seg hva hun kan si og ikke si offentlig. Noen ting holder man bare kjeft om. Hjelper ikke akkurat på oppslutningen til AP. For et dreamteam..Tåkefyrsten Støre og og yrkespolitikeren Brenna med null arbeidserfaring. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 1. desember 2023 #42 Del Skrevet 1. desember 2023 (endret) Denne dama har jeg mislikt fra jeg så henne. Helt oppriktig! Jeg visste dette var et ekstremt jalla valg til Arbeids og sosialminister. Ikke at det potetskrellet som var før henne var noe bra heller. Jeg viste også det vi ser nå. At hun ikke kommer til å løfte en finger,selv om det aldri har vært så ille. Så og si hele stortinget skriker jo etter at noe må gjøres. Selv FrP er på ballen med alternative løsninger. Brenna står fast på at "skaff deg jobb" er løsningen. Det er jo greit å si til personer med MS f.eks. (Utav hundrevis av eksempler på folk som overhodet ikke bare kan gå i jobb,og i hvertfall ikke sån uten videre.) Det er også slik at har man fått en ytelse fra nav. F.eks uføretrygd,så er det ikke bare å komme å be om "mer" i form av sosial penger.. Dette har min søster forsøkt flere ganger etter Brenna å støre kom med denne lynende gode planen. De peker på kalenderen og sier vent til neste trygdeutbetaling. Hadebra! Det er grunnleggende riktig at man skal jobbe. Er ikke et parti i Norge som mener noe annet,ikke engang Rødt mener det,selv om mange velger å tilegne de dette. Men her må man se den kritiske situasjonen for det den er. Nytter ikke knyte igjen pengesekken og knipe øya sammen. Det er langt i fra bare "utlendinger" i disse køene. Og om man tror at disse bare sparer til Iphone 15,så er det rett og slett bare noe galt med deg som person. At en og annen finner det for godt å misbruke en ordning er intet nytt. Men her må man bruke litt hjernekraft (om det er noe) atpåtil hjelper det med en teskje empati for disse menneskene. Igjen - Ser man en full parkeringsplass utenfor Ikea,så er ikke det ensbetydende med at alle her i landet har det bra,eller har god råd. Hvor dau i hodet kan man bli? AP skyter seg selv i foten,Støre ser det bare ikke pga den evigvarende tåka han står i er i veien. For min del som såkalt "sosialist" så hadde jeg heller stemt FrP en på AP i dag. Jeg er ikke den eneste. Endret 1. desember 2023 av Fant80 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 1. desember 2023 #43 Del Skrevet 1. desember 2023 Det er ikke 50% av befolkningen som står i matkø. Det høres nesten slik ut på Brenna og noen som poster her. Det er mange som har en inntekt på en mill+ per husholdning. Selv om de føler lånerentene kniper litt, så kan de handle på Black Friday og bruke like mye på julehandel. Andre bruker mer enn de har råd til, fordi de skal skjule at de har det knapt. Kanskje havner de i så stort forbrukslån at de må selge bilen eller huset. Og så er det de få, aller rikeste, de kan handle hva som helst, når som helst. Disse gruppene holder forbrukstatistikken høyt oppe. Jeg tror ikke de vil risikere å bli sett i en matkø. Og de som kunne trengt litt hjelp, men som skammer seg. Så de kniper inn på mat til seg selv, melder ungene ut av fritidsaktiviteter og går ikke bryllup eller bursdager fordi de ikke har råd til gave. De klipper håret selv, bruker skoene til de blir utslitte, pusser ikke opp og handler brukt. De går ikke i matkø, selv om de hadde trengt det. Jeg tror denne gruppen er stor. Og til slutt er det de som henter mat. Jeg så i en artikkel at det ble delt ut 670 matposer. Det var 800 som ville ha, men ikke nok til alle. Det er over 600 000 som bor i Oslo. Om noen sender penger ut av landet, og en bruker penger på hest og en på sydentur, så er det en brøkdel av befolkningen. Det er behov for mange flere matposer. 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 1. desember 2023 #44 Del Skrevet 1. desember 2023 Forvirret23 skrev (2 timer siden): Er ikke venninnen min, det er nær familie og jo helt ærlig er denne personen da jeg fører skattemeldingen. Spiller uansett liten rolle, sa 17.000 også er for lite til husleie, strøm, mat, og andre nødvendige ting. Man får høyere utbetaling som enslig så hvis jeg blir alene vil jeg sitte igjen med mere enn 17000 etter skatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunnys Skrevet 1. desember 2023 #45 Del Skrevet 1. desember 2023 Det finnes nok de som står i matkø for å heller bruke penger på andre ting. Enkelte vil jo ha både i pose og sekk. Men det er nok ikke standarden tror jeg. en ting er å tenke seg, en annen ting er å si det høyt. Nå er det jo heller ikke staten som sponser Frelsesarmeen 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concert Skrevet 1. desember 2023 #46 Del Skrevet 1. desember 2023 Forvirret23 skrev (6 timer siden): Min søster har 14.000 utbetalt på minste trygd. Fullstendig avhengig av sin mann for å leve. At Tonje sier at problemet ikke er at trygdene er lave viser at hun faktisk ikke tar innover seg hvor dyrt det er i norge. Ja vi må gjøre noe med nav, vi har dessverre ingen vilje i politikere til å ta tak i dette problemet. Jeg hadde ikke stilt meg i matkø om det ikke var nødvendig, det er fortsatt skamfullt å være fattig i norge. Brenna vet ingenting om virkeligheten, da får hun prøve 1år på AAP minstesats. 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bysummerfall Skrevet 1. desember 2023 #47 Del Skrevet 1. desember 2023 3 hours ago, MorTil2 said: Det må da være mulig å stille spørsmål ved om økningen av mennesker som står i matkø viser et reellt bilde av nød, eller mer er et bilde på at enkelte har manglende økonomisk forståelse, uten at det betyr at man "spytter" på folk. Jeg synes det er flott at de som faktisk trenger det får hjelp. Har selv vært frivillig i Kirkens Bymisjon og servert middag til reellt trengende. Men vi er på ville veier, hvis det å stille krav til menneskers håndtering av penger blir sett på som krenkende. Det er liksom så tilforlatelig å bare stille et spørsmål om de som står i matkø egentlig trenger det. Hva er det de får egentlig? En bærepose med litt mat så prøver de å fremstille det som man er en kjeltring for de man har behov for den hjelpen. Lavmål..... 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bysummerfall Skrevet 1. desember 2023 #48 Del Skrevet 1. desember 2023 18 minutter siden, Concert said: Brenna vet ingenting om virkeligheten, da får hun prøve 1år på AAP minstesats. Det er lett å sitte der med milionlønnen sin å sparke nedover. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 1. desember 2023 #49 Del Skrevet 1. desember 2023 Jeg er etnisk norsk, født og oppvokst. Ble ufør i slutten av 30-årene og lever på minstesats. Verken røyker, snuser, drikker eller bruker penger på annet enn det som er høyst nødvendig. Jeg får økonomisk hjelp fra familie hver mnd for at det skal gå rundt og likevel vurderer jeg stadig å registrere meg som mottaker av mat hos Frelsesarmeen. Det er harde tider for mange og spesielt for dem som hadde lite fra før. At noen faktisk stiller spørsmålstegn ved hva folk gjør i matkø er for meg helt forkastelig. 5 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne67 Skrevet 1. desember 2023 #50 Del Skrevet 1. desember 2023 Forvirret23 skrev (9 timer siden): Min søster har 14.000 utbetalt på minste trygd. Fullstendig avhengig av sin mann for å leve. At Tonje sier at problemet ikke er at trygdene er lave viser at hun faktisk ikke tar innover seg hvor dyrt det er i norge. Ja vi må gjøre noe med nav, vi har dessverre ingen vilje i politikere til å ta tak i dette problemet. Jeg hadde ikke stilt meg i matkø om det ikke var nødvendig, det er fortsatt skamfullt å være fattig i norge. Minstesats uføretrygd før skatt for en enslig er 24.200 pr. mnd (ca 294.000 i året) Minstesats uføretrygd for en som er gift/samboer er 22.500 pr. mnd. (ca 270.000 i året). Om hun betaler det minste hun kan i skatt, så synes jeg det er rart hun får så lite utbetalt + at hun kan risikere å få restskatt med renter. Mange sparer nok så mye de kan, men endel kjøper seg også mye de ikke trenger. Vet om mange som bruker opp alt de tjener i mnd. uansett hvor stor lønn/trygd de har. Når det plutselig dukker opp uforutsette utgifter så har de ikke råd. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 1. desember 2023 #51 Del Skrevet 1. desember 2023 Hanne67 skrev (14 minutter siden): Minstesats uføretrygd før skatt for en enslig er 24.200 pr. mnd (ca 294.000 i året) Minstesats uføretrygd for en som er gift/samboer er 22.500 pr. mnd. (ca 270.000 i året). Om hun betaler det minste hun kan i skatt, så synes jeg det er rart hun får så lite utbetalt + at hun kan risikere å få restskatt med renter. Mange sparer nok så mye de kan, men endel kjøper seg også mye de ikke trenger. Vet om mange som bruker opp alt de tjener i mnd. uansett hvor stor lønn/trygd de har. Når det plutselig dukker opp uforutsette utgifter så har de ikke råd. Kjøper deg sikkert noe du også, synes vi skal slutte å se at de som er i bunn av inntekten i samfunnet vårt ikke skal få unne seg en sjokolade engang. Klart at det å leve stramt år etter år, gjør at man kanskje i ny og ne skeier ut. Blir faktisk kvalm av hvor mange som tror de hadde håndtert denne lave summen så mye bedre enn de som faktisk er rammet av dette. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nekinn@ Skrevet 1. desember 2023 #52 Del Skrevet 1. desember 2023 Det er skremmende hvordan sentrale politikere står frem og tilnærmet slår seg på brystet for et velferdssystem uten å erkjenne eller å reflektere rundt utfordringene. Jeg kan til en viss grad se at noen muligens benytter/utnytter systemet fult ut for det som er mulig men jeg tenker at dette er tilfelle i alle tenkelige situasjoner og alt etter mulighetene. Det være seg i arbeidslivet, i politikken eller i velferdssystemet. Men det kan da ikke være slik at unntakene skal legge føringer for alle andre? Tenker for eksempel Brenna at politikere ikke bør få kompensert reisegodtgjørelse eller kostgodtgjørelse fordi noen få politikere snusker med dette? Systemer som er basert på tillit vil alltid ha et potensiale for å bli misbrukt men man må se det i en større sammenheng - man kan ikke straffe det store flertallet for det som noen få gjør. Politikere har ansvar for både lovverket og retningslinjer. De står fritt til å endre på det som trengs for å sikre en best mulig utnyttelse av ressurser. Men som ihuga AP tilhenger sår klarer jeg ikke å stille meg bak de sentrale AP politikerne lengre. Samme hva de ønsker å fremstille seg som så har jeg ingen forståelse for retorikken! 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samfunnsdebatt Skrevet 2. desember 2023 #53 Del Skrevet 2. desember 2023 Skravlekaspar skrev (12 timer siden): Trodde den politiske broileren Brenna hadde lært seg hva hun kan si og ikke si offentlig. Noen ting holder man bare kjeft om. Hjelper ikke akkurat på oppslutningen til AP. For et dreamteam..Tåkefyrsten Støre og og yrkespolitikeren Brenna med null arbeidserfaring. Er det virkelig et slik Norge dere ønsker? Vil dere ha politikere som snakker utifra dette, og lar være å adressere virkeligheten i samfunnet vårt? 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nostradamus Skrevet 2. desember 2023 #54 Del Skrevet 2. desember 2023 Hun fremstår som fullstendig inkompetent og blottet for empati. Først ansetter hun en god venn og bryter habilitetsreglene. Så uttaler hun seg som om alvorlig syke mennesker ikke arbeider fordi de «har vondt i vilja». Og nå dette? Hun har gravd sin egen grav, politisk sett. 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iliah Skrevet 2. desember 2023 #55 Del Skrevet 2. desember 2023 (endret) Tonje Brenna fremstår som mindre intelligent. Ikke har hun utdanning utover videregående, og null arbeidserfaring utenom politikk, så vi kan kanskje ikke forvente mer? At hun har blitt nestleder i AP fremstår som uforståelig, spesielt etter habilitetsskandalen hennes. AP kommer aldri til makta igjen så lenge inkompetente kanditater som henne sitter høyt oppe i partiet. Er det virkelig en som henne folk ønsker skal ta over dersom Støre blir syk eller dør før neste stortingsvalg? Da snakker vi et Norge i krise. Heldigvis er mange andre politikere uenig i disse arrogante uttalelsene: https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2023/12/01/brenna-spor-om-folk-star-i-matko-for-a-bruke-penger-pa-andre-ting/ Endret 2. desember 2023 av iliah 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 2. desember 2023 #56 Del Skrevet 2. desember 2023 "Selv om Berg og familien klarer seg og alltid har nok mat på bordet, oppsøkte han matstasjonen fordi han tenkte det kunne være en fin «ventil» som kunne lette på det overordnede budsjettet. " https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KnnxVy/her-hentet-trebarnsfar-truls-33-en-matpose-foerste-julen-jeg-gruer-meg-til 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 2. desember 2023 #57 Del Skrevet 2. desember 2023 bysummerfall skrev (12 timer siden): Det er liksom så tilforlatelig å bare stille et spørsmål om de som står i matkø egentlig trenger det. Hva er det de får egentlig? En bærepose med litt mat så prøver de å fremstille det som man er en kjeltring for de man har behov for den hjelpen. Lavmål..... Poenget er at vi ikke må bli så innlemmet i krenkekulturen at ingenting kan diskuteres hvis det kan tenkes at noen føler seg sett ned på eller mindregjort ved å ta diskusjonen. Hvis man leser den ene artikkelen det linkes til lengre oppe, så står det at 40% kommer fra Ukraina. Det synes jeg er rart, når vi vet at det er laget egne regler for flyktninger fra Ukraina. Det vil si at de får ekstra støtte. Da kan man lure på om det er kulturen som spiller inn, mer enn økonomien og et faktisk behov for den matposen. Vi må våge å åpne munnen om også det som kan bety at noen føler seg "krenket". Og det er det Tonje Brenna ofte gjør. Man trenger ikke like henne for å se at hun ihvertfall våger å ta noen diskusjoner og ikke luske rundt omkring og si det som velgerne helst vil høre (les: Sylvi Listhaug). 9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momma Skrevet 2. desember 2023 #58 Del Skrevet 2. desember 2023 MorTil2 skrev (26 minutter siden): Poenget er at vi ikke må bli så innlemmet i krenkekulturen at ingenting kan diskuteres hvis det kan tenkes at noen føler seg sett ned på eller mindregjort ved å ta diskusjonen. Hvis man leser den ene artikkelen det linkes til lengre oppe, så står det at 40% kommer fra Ukraina. Det synes jeg er rart, når vi vet at det er laget egne regler for flyktninger fra Ukraina. Det vil si at de får ekstra støtte. Da kan man lure på om det er kulturen som spiller inn, mer enn økonomien og et faktisk behov for den matposen. Vi må våge å åpne munnen om også det som kan bety at noen føler seg "krenket". Og det er det Tonje Brenna ofte gjør. Man trenger ikke like henne for å se at hun ihvertfall våger å ta noen diskusjoner og ikke luske rundt omkring og si det som velgerne helst vil høre (les: Sylvi Listhaug). Veldig enig i det du sier her! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 2. desember 2023 #59 Del Skrevet 2. desember 2023 (endret) Går forbi matutdelingen her i byen hver dag, og ser at det for det meste er rumenere(som strengt tatt ikke har krav på hjelp i Norge), rusmisbrukere (som heller bruker pengene sine på rus) . Ser så og si aldri "vanlige" folk i matkø i denne byen. Endret 2. desember 2023 av tirben 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 2. desember 2023 #60 Del Skrevet 2. desember 2023 Ikke spesielt imponert over Brenna, men her har hun rett. Det er mange som hadde hatt råd til mat om de hadde prioritert annerledes. Mange velger rett og slett å sende penger ut av landet, røyke, snuse eller bruke penger på hobbyer istedenfor. Samtidig tror jeg ikke mer kontroll er tingen. Det gjør det bare dyrere og mindre tilgjengelig for de som virkelig trenger det. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå