Perleblomst Skrevet 2. desember 2023 #61 Del Skrevet 2. desember 2023 Ikke at jeg syns det er greit å spørre om. Men mulig hun mener at noen kanskje har for høye forventninger til hva som er "nødvendig" å ha i hverdagen. F.eks er det kjekt med julegaver, men man må ikke gi gaver til 500kr per barn. Man kan finne noe billigere. Har man bil, bør kanskje denne selges først. De som går på aap, er ufør osv har ofte lite å rutte med. Derfor har mange tatt valg som å ikke ha bil, kjøpe brukt, gjøre aktiviteter som ikke koster penger, skape en hverdag uten for mye materialistisk osv. De tilpasser seg. Mens noen i dag har harr ok økonomi, men sliter nå. Men de har verdier som kan selges. Noen er fast bestemt på å bo midt i Oslo. Så har de egentlig ikke råd. De kunne spart på å flytte litt utenfor. Det er ikke en allemannsretten å bo i Oslo. Jeg forstår det er kjipt å måtte selge verdier, flytte osv. Men ikke alle verdier er livsnødvendig. Man må kanskje revurdere hva god levestandard er. I dag er det feks for noen utenkelig at barn skal dele rom, å ikke dra utenlands hver ferie eller ikke ha nyeste iPhone. Men det kom jo veldig feil ut. For de som virkelig trenger hjelp føles det sikkert som et ordentlig hån. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 2. desember 2023 #62 Del Skrevet 2. desember 2023 (endret) Brenna har akkurat for lite empati og forståelse, og er akkurat passe arrogant og snever i sin tankegang, til å perfekt representere Støres høyrevridde Arbeiderparti midt i blinken. Støre, Brenna og Kjerkol er 3 dråper av samme vannflaske. Det er 3 høyrepolitikere uten bakkekontakt i front for Ap. Klart, det er nok noen som står i matkø for å utnytte systemet. Det skjer nok. Men det er ingen grunn for å generalisere matkøen mot disse. Den store majoriteten står ikke i matkø "for å bruke penger på andre ting". Så de får som utnytter systemet er ikke det som er problemet med matkøene. Problemet er at folk i det hele tatt må stå i matkø. Å løse dette med å få "flere ut i jobb" er tidenes billigste argument. Vi har en av verdens høyeste sysselsettinger, arbeidsmarkedet er mettet og næringslivet går bare middels bra. Det vil alltid være noen som står utenfor. Og disse må man ta vare på, istedenfor å slenge dette "kom deg ut i jobb!"-sitatet mot dem. Norge er ikke så enkel som det Brenna tror. Men okei da, Brenna. Hvis løsningen er å få folk ut i jobb, hvorfor gjør du ikke noe med dèt når du vet at det er et problem, istedenfor å kritisere de som ikke klarer det? Nei, for det er helt i høyrevridde politikeres ånd å legge skyld og ansvar på brukerne, og ty til tvang gjennom straff for å "motivere" folk til noe som er umulig. Endret 2. desember 2023 av Bombasi 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 2. desember 2023 #63 Del Skrevet 2. desember 2023 Perleblomst skrev (2 minutter siden): Ikke at jeg syns det er greit å spørre om. Men mulig hun mener at noen kanskje har for høye forventninger til hva som er "nødvendig" å ha i hverdagen. F.eks er det kjekt med julegaver, men man må ikke gi gaver til 500kr per barn. Man kan finne noe billigere. Har man bil, bør kanskje denne selges først. De som går på aap, er ufør osv har ofte lite å rutte med. Derfor har mange tatt valg som å ikke ha bil, kjøpe brukt, gjøre aktiviteter som ikke koster penger, skape en hverdag uten for mye materialistisk osv. De tilpasser seg. Mens noen i dag har harr ok økonomi, men sliter nå. Men de har verdier som kan selges. Noen er fast bestemt på å bo midt i Oslo. Så har de egentlig ikke råd. De kunne spart på å flytte litt utenfor. Det er ikke en allemannsretten å bo i Oslo. Jeg forstår det er kjipt å måtte selge verdier, flytte osv. Men ikke alle verdier er livsnødvendig. Man må kanskje revurdere hva god levestandard er. I dag er det feks for noen utenkelig at barn skal dele rom, å ikke dra utenlands hver ferie eller ikke ha nyeste iPhone. Men det kom jo veldig feil ut. For de som virkelig trenger hjelp føles det sikkert som et ordentlig hån. Jeg er ikke enig i det med bil, men den behøver jo ikke å være ny. Med tanke på uføre, så er det mange som ikke klarer å ta seg frem særlig langt for egen maskin, og det kan være et stykke til offentlig transport. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kermit2 Skrevet 2. desember 2023 #64 Del Skrevet 2. desember 2023 Kjente to mødre som hentet matposer fordi det gav dem bedre råd til andre ting. Hun ene reiste flere ganger i året til leiligheten sin i Spania. Jeg har ikke orket å snakke med dem siden, fordi jeg synes det er simpelt og sier mye om dem som mennesker. Jeg velger å tro at de fleste som henter mat, gjør det fordi de må. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tro håp kjærlighet Skrevet 2. desember 2023 #65 Del Skrevet 2. desember 2023 Er det mulig ? Sier hun det hun som har over en million i lønn.... 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tipaa Skrevet 2. desember 2023 #66 Del Skrevet 2. desember 2023 MorTil2 skrev (19 timer siden): Tja. Jeg tenker hun nok har rett i at noen benytter slike goder istedenfor å spare inn på noe annet. Og vi blir jo nærmest hjernevasket for tiden med ord som "dyrtid", og stadige påstander om at folk har det så vanskelig. Så går man på Ikea eller et kjøpesenter, og det ser faktisk ikke helt ut til å stemme..... På Black Friday handlet folk via Vipps for 318 millioner kroner! Jeg tror Brenna ihvertfall kan ha rett i at terskelen for å mene at man har dårlig råd, og dermed er berettiget til hjelp, er blitt lavere. Det er jo nærmest blitt "in" å påstå at man sliter. Ja, noen trenger disse matposene. Men det er godt mulig noen kunne ha vippset litt mindre på f eks Black Friday, og heller brukt pengene på noe så kjedelig som melk og brød. Syns du 318 millioner var mye? Hvis du deler det på, la oss si 3 millioner mennesker. Vi er vel 5 mill i Norge, men mange barn osv. 318 mill delt på 3 mill mennesker, blir 106 kr det! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 2. desember 2023 #67 Del Skrevet 2. desember 2023 Jeg kan ikke forstille meg hvor sulten jeg måtte vært for å hentet en pose med mat jeg ikke hadde valgt selv. Jeg liker ikke engang å bli invitert på middag uten å få vite menyen først. Og i disse matposene er det dessverre mye usunn mat, det har det jo vært flere oppslag om. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tro håp kjærlighet Skrevet 2. desember 2023 #68 Del Skrevet 2. desember 2023 Tro håp kjærlighet skrev (1 minutt siden): Er det mulig ? Sier hun det hun som har over en million i lønn.... Ikke glem at Erna mente at de fattige kunne leve for 70 kr dagen...Lett å si når man selv har million lønn og mannen tjener fett på akjser osv. De lever i sin egen lille luksus boble og aner ikke hva underernering og fattigdom er. Fattige lever ofte på billig ultraprossesert industri mat på tilbud og får vitaminmangler fordi kostholdet er mangelfullt 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Toyah Skrevet 2. desember 2023 #69 Del Skrevet 2. desember 2023 En må tåle at det spørsmålet blir stilt, for det stemmer jo. Det er flere som står i matkø for å ha penger til andre ting. Når er det er to voksne i husstanden med 100% jobb, må man gjøre noe med forbruket sitt. Matposer bør være forbeholdt de som virkelig trenger det og ikke folk med overforbruk som tar dårlige valg. 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tro håp kjærlighet Skrevet 2. desember 2023 #70 Del Skrevet 2. desember 2023 Commander skrev (21 timer siden): Alle ordninger vil bli misbrukt, sånn er det bare. At noen henter gratis mat selv om de, strengt tatt, ikke trenger det er en nobrainer. Ikke overfør egen verdier på andre. Slett ikke alle skammer seg over å motta "gratis penger" eller almisser. For noen er det status å slippe å slave for pengene. Å motta dem gir status. Noe parkerer på handicap p-plasser, svindler pensjonister og snyter på skatten uten å miste søvn. Hadde jeg vært alkoholiker og drukket opp det meste av trygda ville de pengene jeg sparte på gratis mat gått til alkohol. Dette er og blir et tillitsbaserte system. De fleste er nok reelle men det vil alltid være noen som utnytter. Ja det er alltid noen som sniker i køen og tar mat som de har råd til å kjøpe fra de som virkelig trenger det. Alle vil jo spare. Derfor burde det vært mer kontroll fordi moralen til folk ikke er å stole på. Det burde vært et krav om å vise frem hva de har i inntekt før de fikk gratis mat, slik at de aller fattigste slapp å gå tomhendt hjem. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VitaSana Skrevet 2. desember 2023 #71 Del Skrevet 2. desember 2023 Tro håp kjærlighet skrev (7 minutter siden): Ja det er alltid noen som sniker i køen og tar mat som de har råd til å kjøpe fra de som virkelig trenger det. Alle vil jo spare. Derfor burde det vært mer kontroll fordi moralen til folk ikke er å stole på. Det burde vært et krav om å vise frem hva de har i inntekt før de fikk gratis mat, slik at de aller fattigste slapp å gå tomhendt hjem. Dette er mest et generelt hjertesukk og ikke rettet til deg. Det var bare kommentaren din som utløste tanken. Jeg mener minstesatsene bør opp. Det er et nederlag å godta at såpass mange står i kø for en pose med mat. Mange syke har ikke helse til å stå i kø. Mange fryser heller hjemme pga stolthet. Å få en pose med mat til å leve av fratar mennesker en rett til å velge hva de vil spise som ikke er bra, selv om ingen kan forvente å spise "eksklusivt" prismessig. Personlig synes jeg det er trist at vi flytter fokus til hvem som trenger/fortjener det mest i forhold til at alle bør ha råd til mat. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LCFA Skrevet 2. desember 2023 #72 Del Skrevet 2. desember 2023 NAV burde dele ut mer mat med kort utløpsdato. Utdelte penger vet man ikke hvor mye av som havner i lomma til religiøse stammeledere i fjerne land. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 2. desember 2023 #73 Del Skrevet 2. desember 2023 (endret) Perleblomst skrev (1 time siden): Ikke at jeg syns det er greit å spørre om. Men mulig hun mener at noen kanskje har for høye forventninger til hva som er "nødvendig" å ha i hverdagen. F.eks er det kjekt med julegaver, men man må ikke gi gaver til 500kr per barn. Man kan finne noe billigere. Har man bil, bør kanskje denne selges først. De som går på aap, er ufør osv har ofte lite å rutte med. Derfor har mange tatt valg som å ikke ha bil, kjøpe brukt, gjøre aktiviteter som ikke koster penger, skape en hverdag uten for mye materialistisk osv. De tilpasser seg. Mens noen i dag har harr ok økonomi, men sliter nå. Men de har verdier som kan selges. Noen er fast bestemt på å bo midt i Oslo. Så har de egentlig ikke råd. De kunne spart på å flytte litt utenfor. Det er ikke en allemannsretten å bo i Oslo. Jeg forstår det er kjipt å måtte selge verdier, flytte osv. Men ikke alle verdier er livsnødvendig. Man må kanskje revurdere hva god levestandard er. I dag er det feks for noen utenkelig at barn skal dele rom, å ikke dra utenlands hver ferie eller ikke ha nyeste iPhone. Men det kom jo veldig feil ut. For de som virkelig trenger hjelp føles det sikkert som et ordentlig hån. Hvis man er syk og har hele nettverket sitt i Oslo så er det ikke bare bare å flytte ut av Oslo. Det er ikke gratis å ta tog eller buss inn til Oslo, det er ikke alltid forenlig i reise langt med sykdommen man har heller. Behandlingsstedet man bruker ukentlig er kanskje i Oslo eller annen storby. Man må nok også flytte langt unna tog/bussholdeplassen fordi det nettopp er dyrt ved knutepunktene, så det å komme seg til kollektivtilbudet er vanskelig. Kanskje man har barn som man må rive ut fra sine nettverk. Kanskje har man en barnefar som ikke ønsker å flytte ut av Oslo sammen med deg. Osv osv. Det er ingen rettighet å bo midt i Oslo, men har man alltid jobbet og har lån før man ble ufør og har nettverk og barn så er det ikke bare å flytte slik mange utenfor Oslo mener. Man må langt unna og med dårlig kollektivtilbud for å finne noe som er særlig mye billigere. ... Brenna har rett i at ikke alle er så flinke med økonomi, men så lenge man ikke må vise selvangivelsen sin ved utleveringsstedet så blir det sånn at alle får. Er det verre å gi matpose til foreldre som ønsker å gi barnet en ny mobil (ikke den dyreste) så den slipper å bli mobbet på skolen enn at penger blir sendt til utlandet til familier hvor det ikke nødvendigvis handler om overlevelse der heller? Og noen har i utgangspunktet en høyere trygdeutbetaling enn andre uføre, men de har mye høyere utgifter til medisiner og ekstra hjelp på andre måter. En venninne klarer f.eks ikke vaske leiligheten sin selv og må betale kommunen for vask, pluss støttekontakt utenom. Noen kjøpte bolig for 300.000 for 30 år siden og har nedbetalt bolig og lave boutgifter, mens andre uføre akkurat har blitt voksne og er fanget på leiemarkedet og har skyhøye månedlige boutgifter. Eller man er ufør og tatt opp maks lån da renta var lav og som nå sliter max. Må kanskje sove på stua og leie ut soverommet. Skal man først begynne å se på inntekt for å finne ut av hvem som skal få mat må man også se på utgiftene til folk. Og oppdatere dette ofte. Når noen slutter på medisiner og får 500kr mer i måneden så får de en pose mindre med mat. Problemet er at dette aldri ville fungert. Endret 2. desember 2023 av Blåttvann 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tro håp kjærlighet Skrevet 2. desember 2023 #74 Del Skrevet 2. desember 2023 (endret) VitaSana skrev (28 minutter siden): Dette er mest et generelt hjertesukk og ikke rettet til deg. Det var bare kommentaren din som utløste tanken. Jeg mener minstesatsene bør opp. Det er et nederlag å godta at såpass mange står i kø for en pose med mat. Mange syke har ikke helse til å stå i kø. Mange fryser heller hjemme pga stolthet. Å få en pose med mat til å leve av fratar mennesker en rett til å velge hva de vil spise som ikke er bra, selv om ingen kan forvente å spise "eksklusivt" prismessig. Personlig synes jeg det er trist at vi flytter fokus til hvem som trenger/fortjener det mest i forhold til at alle bør ha råd til mat. Ikke meg du svarer. Men Så sant det du sier. Det burde være en menneskerett å ha penger nok til å få velge hva en selv vil spise, bo i bra leiligheter og ha billig strøm slik at folk slipper å fryse fordi strømmen er så dyr...fattige sliter også på leiemarkedet pga høye leiepriser. Mange har ikke råd til annet enn kalde kjellere eller ørsmå loft hybler....vanlige leie priser for hybel leiligheter er ca 12 000 kr...med fattige inntekter så blir det å stå i matkø... Endret 2. desember 2023 av Tro håp kjærlighet 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 2. desember 2023 #75 Del Skrevet 2. desember 2023 Bombasi skrev (1 time siden): Brenna har akkurat for lite empati og forståelse, og er akkurat passe arrogant og snever i sin tankegang, til å perfekt representere Støres høyrevridde Arbeiderparti midt i blinken. Støre, Brenna og Kjerkol er 3 dråper av samme vannflaske. Det er 3 høyrepolitikere uten bakkekontakt i front for Ap. Klart, det er nok noen som står i matkø for å utnytte systemet. Det skjer nok. Men det er ingen grunn for å generalisere matkøen mot disse. Den store majoriteten står ikke i matkø "for å bruke penger på andre ting". Så de får som utnytter systemet er ikke det som er problemet med matkøene. Problemet er at folk i det hele tatt må stå i matkø. Å løse dette med å få "flere ut i jobb" er tidenes billigste argument. Vi har en av verdens høyeste sysselsettinger, arbeidsmarkedet er mettet og næringslivet går bare middels bra. Det vil alltid være noen som står utenfor. Og disse må man ta vare på, istedenfor å slenge dette "kom deg ut i jobb!"-sitatet mot dem. Norge er ikke så enkel som det Brenna tror. Men okei da, Brenna. Hvis løsningen er å få folk ut i jobb, hvorfor gjør du ikke noe med dèt når du vet at det er et problem, istedenfor å kritisere de som ikke klarer det? Nei, for det er helt i høyrevridde politikeres ånd å legge skyld og ansvar på brukerne, og ty til tvang gjennom straff for å "motivere" folk til noe som er umulig. Er så jævla enig! Og så er det ikke bare arbeidsledige som står i matkøer. Det finnes lavlønte i Norge som ikke kan leve av lønna si. Hva med å sørge for å at alle som jobber i Norge får en lønn de kan leve av? Nei, det er sneversynte Brenna ikke interessert i, tydeligvis. Helt enig med deg i at problemet er at folk i det hele tatt er nødt til å stå i matkø. Det er en skam for Norge. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perleblomst Skrevet 2. desember 2023 #76 Del Skrevet 2. desember 2023 Adobyen skrev (1 time siden): Jeg er ikke enig i det med bil, men den behøver jo ikke å være ny. Med tanke på uføre, så er det mange som ikke klarer å ta seg frem særlig langt for egen maskin, og det kan være et stykke til offentlig transport. Selvsagt trenger noen bil, kan ikke feie alle under en kam. Poenget er bare at man må tilpasse seg. Må man ha bil, trenger man kanskje ikke i tillegg å bo i dyre Oslo. En annen ting er å tenke på utgifter som hører med barn. Uføre og de med normal økonomi kan jo ha fått barn før de hadde mindre å rutte med. Men man må ikke få barn nr 2, 3 og 4 etter økonomien har begynt å gå nedover. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 2. desember 2023 #77 Del Skrevet 2. desember 2023 Alle kan faktisk ikke gå på trygd. Noen må jobbe også. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tro håp kjærlighet Skrevet 2. desember 2023 #78 Del Skrevet 2. desember 2023 prt90 skrev (5 minutter siden): Alle kan faktisk ikke gå på trygd. Noen må jobbe også. Ja de fleste vil jobbe. Men noen lønninger er så lave at de er på nivå med minste uføre trygd på 19 200 kr.... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet 2. desember 2023 #79 Del Skrevet 2. desember 2023 Det er nok dessverre sant og flere av de som virkelig trenger denne støtten svelter heller enn å miste siste verdighet med å stille seg i kø. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 2. desember 2023 #80 Del Skrevet 2. desember 2023 prt90 skrev (11 minutter siden): Alle kan faktisk ikke gå på trygd. Noen må jobbe også. Selvfølgelig må man det, og det er en naturlig del av livet det. Jeg jobbet i 28 år før helsen røk og derfor er jeg jo glad for min uføretrygd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå