Gå til innhold

Tonje Brenna spør om folk står i matkø «for å bruke penger på andre ting».

Pippi Lotta

Anbefalte innlegg

Jeg tror flertallet trenger matposen.

Og så ser jeg ikke noe galt i at de henter en matpose for å ha råd til julegaver til barna, eller kjøpe de en genser. Det er så knapt om penger for noen. Mat eller julegaver.

Men utgifter til hest eller sydentur, det er frekt.

• Liker 20
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hareena skrev (1 time siden):

Ja, det er et betimelig spørsmål. Jeg tror mange står i matkø samtidig som de sender deler av sin norske trygd til hjemlandet. 

Er det virkelig betimelig at ministeren for sosialhjelp fokuserer på de få som kansje misbruker frivilligheten? Vi vet med sikkerhet at folk har fått dårligere råd og at mange skammer seg over å måtte be om hjelp. Hvordan hjelper det da landet at ministeren mistenkeliggjør folk i matkøen? 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Pippi Lotta said:

Er det virkelig betimelig at ministeren for sosialhjelp fokuserer på de få som kansje misbruker frivilligheten? Vi vet med sikkerhet at folk har fått dårligere råd og at mange skammer seg over å måtte be om hjelp. Hvordan hjelper det da landet at ministeren mistenkeliggjør folk i matkøen? 

Hun prøver å skape et inntrykk av at folk i matkøer og de som har behov for sosialhjelp på en eller annen måte utnytter systemet mens hun selv har holdt med vennetjenester og skitten maktkamp.

Så lenge Brenna og Tadjik sitter på Stortinget eller er i AP ledelsen så kommer jeg aldri til å stemme AP.

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrogant og virkelighetsfjern snobbekjerring. Håper hun våkner opp til shitstorm og mistillitsforslag i morgen for det der var så forbanna grovt! 

Hvis folk som har krav på hjelp ikke går til NAV så er det for 🤬grunn til det! Hun kan ikke ha fått med seg overskriftene i høst. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg tenker hun nok har rett i at noen benytter slike goder istedenfor å spare inn på noe annet. Og vi blir jo nærmest hjernevasket for tiden med ord som "dyrtid", og stadige påstander om at folk har det så vanskelig.

Så går man på Ikea eller et kjøpesenter, og det ser faktisk ikke helt ut til å stemme..... 

På Black Friday handlet folk via Vipps for 318 millioner kroner! 

Jeg tror Brenna ihvertfall kan ha rett i at terskelen for å mene at man har dårlig råd, og dermed er berettiget til hjelp, er blitt lavere. Det er jo nærmest blitt "in" å påstå at man sliter.

Ja, noen trenger disse matposene. Men det er godt mulig noen kunne ha vippset litt mindre på f eks Black Friday, og heller brukt pengene på noe så kjedelig som melk og brød.

• Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mufle said:

Arrogant og virkelighetsfjern snobbekjerring. Håper hun våkner opp til shitstorm og mistillitsforslag i morgen for det der var så forbanna grovt! 

Hvis folk som har krav på hjelp ikke går til NAV så er det for 🤬grunn til det! Hun kan ikke ha fått med seg overskriftene i høst. 

Det minner om Trump retorikk.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MorTil2 skrev (2 minutter siden):

Tja. Jeg tenker hun nok har rett i at noen benytter slike goder istedenfor å spare inn på noe annet. Og vi blir jo nærmest hjernevasket for tiden med ord som "dyrtid", og stadige påstander om at folk har det så vanskelig.

Så går man på Ikea eller et kjøpesenter, og det ser faktisk ikke helt ut til å stemme..... 

På Black Friday handlet folk via Vipps for 318 millioner kroner! 

Jeg tror Brenna ihvertfall kan ha rett i at terskelen for å mene at man har dårlig råd, og dermed er berettiget til hjelp, er blitt lavere. Det er jo nærmest blitt "in" å påstå at man sliter.

Ja, noen trenger disse matposene. Men det er godt mulig noen kunne ha vippset litt mindre på f eks Black Friday, og heller brukt pengene på noe så kjedelig som melk og brød.

Vil du ha lik i gatene før du innser at det er stor nød i Norge?

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (2 timer siden):

Betaler det minste hun må, får aldri igjen på skatten. Men har ingen hjemmeboende barn lenger. 

Jeg har ikke hjemmeboende barn jeg heller og fradraget for lånerenter står på mannens siden han tjener mest. Jeg tror ikke venninnen din er helt ærlig med deg.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (13 minutter siden):

Jeg har ikke hjemmeboende barn jeg heller og fradraget for lånerenter står på mannens siden han tjener mest. Jeg tror ikke venninnen din er helt ærlig med deg.

Er ikke venninnen min, det er nær familie og jo helt ærlig er denne personen da jeg fører skattemeldingen. Spiller uansett liten rolle, sa 17.000 også er for lite til husleie, strøm, mat, og andre nødvendige ting. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hareena skrev (3 timer siden):

Ja, det er et betimelig spørsmål. Jeg tror mange står i matkø samtidig som de sender deler av sin norske trygd til hjemlandet. 

Ja hun har helt rett, men hun burde skjønne at hun ikke kan si det høyt 🙈 De hun sikter til vil gjerne ikke ta det til seg, og de som reelt sliter vil føle seg stigmatisert og såret. 

Forøvrig burde man bli trukket i sosialstønader om man sender penger til utlandet 🤯

Av sine egne penger, som arbeidsinntekt, uføretrygd, alderspensjon etc, må man gjerne gi bort så mye man vil, men det er ikke greit å få ekstra stønader som bostøtte, sosialstønad etc om man velger å gi bort noe av det man har til familie i utlandet. Og det er umusikalsk å stå i matkø om man selv har valgt å gi bort penger man kunne brukt til å kjøpe mat.

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (2 timer siden):

Jeg tror flertallet trenger matposen.

Og så ser jeg ikke noe galt i at de henter en matpose for å ha råd til julegaver til barna, eller kjøpe de en genser. Det er så knapt om penger for noen. Mat eller julegaver.

Men utgifter til hest eller sydentur, det er frekt.

Eller finansiere storfamilien i hjemlandet…

Og så kommer det an på hva slags julegave til barna. Å kjøpe en ullgenser for 4500 kroner på Høyer eller en iphone 15 til barnet, da er det ikke greit å stå i matkø synes jeg. Da er det dårlig økonomihåndtering. Alle kunne sikkert klart å bruke opp hele lønnen sin på luksusforbruk og så stått i matkø. Men om man må ha 20 grader innendørs pga strømprisene og barnet trenger et normalt sett ullundertøy så burde det absolutt være innafor å kjøpe selv om det fører til at man må stå i matkø. Å kjøpe en nøktern, brukt iphone til tenåringen også.

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller har hest, det så vi jo en norsk kvinne som sto fram og fortalte om i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Det gjelder jo ikke alle. Det er ikke bare utlendinger som står der vel?  Jeg har aldri sett dette og hadde heller aldri våget å be om hjelp fra sosialen eller frivilligheten.  Stakkars mennesker, tøffe som tør når andre spytter på dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mufle skrev (1 time siden):

Vil du ha lik i gatene før du innser at det er stor nød i Norge?

Det var da voldsomt dramatisk! Kanskje du skal ta en titt på nyhetsstrømmen på NRK og få med deg nøden i Gaza, så kanskje du får litt perspektiv på dramatikken din?

Vi bo i et land hvor man nærmest får velferdsstaten inn med morsmelken. Så lik på gaten er vi nok et stykke unna...

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (4 timer siden):

Hvorfor i alle værden sier hun slike ting? Har arbeiderpartiet tenkt å håntere det at folk må stå i markør med å late som om de ikke må det? Synes det blir vanskeligere å vanskeligere å se forskjellen på AP og H. Kansje de burde slå seg sammen og lage felles regjering, de er sikkert de partiene som er mest enig uanset. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/far-krass-kritikk-hjerteratt/80607297

Tja, det var vel en artikkel om ei som hadde hest og stod i matkø for ikke så lenge siden. Så hun har for så vidt et poeng. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
MorTil2 skrev (1 minutt siden):

Det var da voldsomt dramatisk! Kanskje du skal ta en titt på nyhetsstrømmen på NRK og få med deg nøden i Gaza, så kanskje du får litt perspektiv på dramatikken din?

Vi bo i et land hvor man nærmest får velferdsstaten inn med morsmelken. Så lik på gaten er vi nok et stykke unna...

Det er ikke meg du siterer, men ikke bland inn verdens elendighet. Det går under nødhjelp og bistand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Adobyen skrev (3 minutter siden):

Stakkars mennesker, tøffe som tør når andre spytter på dere.

Det må da være mulig å stille spørsmål ved om økningen av mennesker som står i matkø viser et reellt bilde av nød, eller mer er et bilde på at enkelte har manglende økonomisk forståelse, uten at det betyr at man "spytter" på folk.

Jeg synes det er flott at de som faktisk trenger det får hjelp. Har selv vært frivillig i Kirkens Bymisjon og servert middag til reellt trengende. 

Men vi er på ville veier, hvis det å stille krav til menneskers håndtering av penger blir sett på som krenkende.

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hun heller burde se på om det går å forby å sende ytelser ut av landet, det er der skoen trykker.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (1 minutt siden):

Det er ikke meg du siterer, men ikke bland inn verdens elendighet. Det går under nødhjelp og bistand. 

Vel, når den jeg siterte blander inn "lik i gatene", så er det vanskelig å ikke få assosiasjoner til mennesker som har det langt verre enn oss. 

Dessuten er vel matkøer også nødhjelp? Er vel ikke meningen at det skal være normalen?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (12 minutter siden):

Det gjelder jo ikke alle. Det er ikke bare utlendinger som står der vel?  Jeg har aldri sett dette og hadde heller aldri våget å be om hjelp fra sosialen eller frivilligheten.  Stakkars mennesker, tøffe som tør når andre spytter på dere.

Å bemerke at mennesker tar ureflekterte og underlige økonomiske valg i en tid som er vanskelig for veldig mange er ikke å spytte på andre.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...