Gå til innhold

Snøfall 2 - med spoiler!

Haugenjenta

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 8.12.2023 den 2.46):

Mine på 5 og 7 år ville ikke se mer etter 2 episode. Bør jeg motivere dem til å se litt til? Får inntrykk av at den tar seg opp etter 2 episode? De elsker første Snøfall og ser den for tredje gang nå.

Anonymkode: ccc99...e26

Det er mye kritikk, både positiv og negativ, rundt denne serien. Selv er jeg voksen, uten barn, men jeg så den første serien om Snøfall fordi jeg hørte så mye om den på forhånd. Jeg ble helt hekta den gangen. Årets sesong har jeg sett de første episodene av, men har valgt å ikke se flere. Vel å merke er det barne-tv, og jeg har ingen barn. Men det lille jeg har sett har ikke gitt meg noe godt inntrykk. 

Det finnes flere artikler publisert på nettsidene til Dagbladet og VG m.fl., og her er en av dem

«Snøfall 2» på NRK - Tas i forsvar: - Ikke i tvil (dagbladet.no)

Jeg var faktisk en av mange som fikk mareritt av å se at Scar drepte Mufasa i "Løvenes konge". Jeg var intet mindre enn 11 år gammel da jeg så den filmen første gang, så at jeg fikk mareritt av det da er muligens litt spesielt. 

Det har kommet inn mange reaksjoner, og det forstår jeg etter de få episodene jeg har sett. 

«Snøfall 2» - Refser NRK: - Skikkelig skuffet (dagbladet.no)

«Snøfall 2» - En krevende julekalender (dagbladet.no)

Endret av Millimani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 desember, og stakard Pil! 🥺😭 Han tror jo at han gjør noe galt her, mens problemet er jo at magien nok holder på å forsvinne.

Er glad (men og redd), Julius fant disse «desperantene». Lurer på hva den lysende kula de omringer er for noe, har jo sikkert noe med nordlyset og det som gjør at Snøfall virker. Lurer på om den lille «julekula» har noen sammenheng med den store 🤔 (den som Julius har på kontoret, som Frida hadde en time om).

Jeg forstår jo at Pil er fra seg akkurat nå, men hadde han bare sagt «jeg kan ikke» som i «jeg bokstavlig talt kan ikke» til Amina og Noah 🥺 Og hvorfor gikk ikke Frida etter Pil. Jeg tror jo at Selma kanskje var limet som bandt dem sammen, men hadde jo håp at vennskapet til Pil og Frida skulle fortsette, og hun så jo at noe var galt 😕

halvveis til jul, og alt er på bunn. Det pleier som regel å nå et høydepunkt for alt det mørke rundt 22 desember, før det blir bedre. Så vi har noen dager igjen med dette 🥺

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett dagens episode er jeg mer sikker på teorien min.

Ingen her som mener jeg har rett, men jeg gir meg ikke helt på teorien min, fordi det gir faktisk mening.

Vi vet ingenting om hvem som er «nissemor», altså mammaen til Albin, er det ikke rart at hun aldri har vært nevnt?

I dagen episode ser vi at Pil ikke klare å blåse julekule. Når jeg går tilbake på tidligere episoder, så ser jeg at ingen har blåst julekule siden før Noah kom til Snøfall. Tilfeldig, nei.

Jeg tror fremdeles at Ruth og Julius fikk Albin, men at de fant ut at forholdet ikke kunne vare. Tilbake i VU oppdager Ruth at hun er gravid igjen med barn nummer to, dette er Elise. Skammen gjør at hun må adoptere bort Elise.

Dette gjør at Ruth bestemor til både Selma og Noah, og at de to er søsken.

Dette forklarer hvorfor Pil plutselig ikke kan blåse julekuler. Pil ble valgt av Julius, fordi han ikke hadde noen sønn i Snøfall som kunne ta over som Julenissen, men når Noah kommer til Snøfall så tar han over som den rettmessige lærlingen, og derfor fungerer ikke lenger når Pil prøver å blåse.

Tipper vi litt i en av de neste episodene får se Noah blåse på en av kulene som da begynner å gløde.

Uansett hva andre her måtte mene, for meg gir dette fullstendig mening, og vil holde fast på denne teorien inntil videre.

Angående Tore:

C4D0D607-7D31-4318-9CCE-3E0D5E6700F4.thumb.jpeg.e7384c76bf5d93cdf26c7a6674340671.jpeg

I fotalbumet med bildene av Ruth, ser vi et bilde som er klippet ut som et hjerte nederst til høyre.

I klippet når Selma blar, skjuler alltid armen til Selma den andre delen av hjertet, dette tror jeg er helt bevisst. Tror den andre personen på det bildet er kjæresten til Ruth, og det er ikke Tore.

Tore er en red herring. Det er for opplagt at det er han, og det gir ikke svar på hvem som er bestemor til Selma, og hvorfor akkurat Noah kommer til VU.

Tore sa det selv, at han ikke sto først i køen til Ruth. I tillegg, de skjuler ikke bildene med Tore i albumet, kun den ene personen bak armen til Selma. Derfor tror jeg ikke det er Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (53 minutter siden):

Etter å ha sett dagens episode er jeg mer sikker på teorien min.

Ingen her som mener jeg har rett, men jeg gir meg ikke helt på teorien min, fordi det gir faktisk mening.

Vi vet ingenting om hvem som er «nissemor», altså mammaen til Albin, er det ikke rart at hun aldri har vært nevnt?

I dagen episode ser vi at Pil ikke klare å blåse julekule. Når jeg går tilbake på tidligere episoder, så ser jeg at ingen har blåst julekule siden før Noah kom til Snøfall. Tilfeldig, nei.

Jeg tror fremdeles at Ruth og Julius fikk Albin, men at de fant ut at forholdet ikke kunne vare. Tilbake i VU oppdager Ruth at hun er gravid igjen med barn nummer to, dette er Elise. Skammen gjør at hun må adoptere bort Elise.

Dette gjør at Ruth bestemor til både Selma og Noah, og at de to er søsken.

Dette forklarer hvorfor Pil plutselig ikke kan blåse julekuler. Pil ble valgt av Julius, fordi han ikke hadde noen sønn i Snøfall som kunne ta over som Julenissen, men når Noah kommer til Snøfall så tar han over som den rettmessige lærlingen, og derfor fungerer ikke lenger når Pil prøver å blåse.

Tipper vi litt i en av de neste episodene får se Noah blåse på en av kulene som da begynner å gløde.

Uansett hva andre her måtte mene, for meg gir dette fullstendig mening, og vil holde fast på denne teorien inntil videre.

Angående Tore:

C4D0D607-7D31-4318-9CCE-3E0D5E6700F4.thumb.jpeg.e7384c76bf5d93cdf26c7a6674340671.jpeg

I fotalbumet med bildene av Ruth, ser vi et bilde som er klippet ut som et hjerte nederst til høyre.

I klippet når Selma blar, skjuler alltid armen til Selma den andre delen av hjertet, dette tror jeg er helt bevisst. Tror den andre personen på det bildet er kjæresten til Ruth, og det er ikke Tore.

Tore er en red herring. Det er for opplagt at det er han, og det gir ikke svar på hvem som er bestemor til Selma, og hvorfor akkurat Noah kommer til VU.

Tore sa det selv, at han ikke sto først i køen til Ruth. I tillegg, de skjuler ikke bildene med Tore i albumet, kun den ene personen bak armen til Selma. Derfor tror jeg ikke det er Tore.

Det er en interessant teori. Jeg gleder meg til å se hvor dette ender. Men en ting, Julius valgte ikke Pil som lærling. Orakelet valgte Pil 😅

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ariana807 skrev (8 minutter siden):

Det er en interessant teori. Jeg gleder meg til å se hvor dette ender. Men en ting, Julius valgte ikke Pil som lærling. Orakelet valgte Pil 😅

det hadde jeg helt glemt.

Åååå det gir mening :)

6A42D837-DEE9-40A8-A092-DAB48F4E459E.thumb.jpeg.99ddc4f8bb2509c37dd434686ed1cc4b.jpeg

I slutten av episode 9 ser vi orakelet som blir holdt nede av alle de sorte skyggene.

Det er jo en bit av orakelet som henter Noah til Snøfall, kan det betyr at Orakelet «valgte» Noah til lærling i det orakelet kalte ham til Snøfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende du er inne på noe, men det er jo ingen magi i snøfall lenger, ikke toget til Julius, ikke båten, ikke julekulene. Og hvorfor skuler Ruth sånn på Tore?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gullklumper, tydelig frø av noe slag? For nye «solsikker»? (Eller gullsikker eller noe som de ble kalt i serien).

Har de noe med å få magien tilbake til Snøfall? Kan det hjelpe hagen gro på nytt? De var i hansken til Noah, er det naskenissene som fant de? Det er jo ikke godt å si hva som er greia.

Hadde håpet å se noe til Julius i dagens episode, men nei. Og nå skal IQ og moren til Pil også ut på vidda.

Hvor kommer dette til å gå 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For faen da NRK! Jeg vil jo vite hva mer som stod i brevet 😡😅  Vi har jo massevis av teorier som må få litt brensel!

Hva tenker vi? Jeg tenker at Noah er barnebarnet til Ruth og at det ble formidlet i brevet.

Anonymkode: aa351...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sawyer skrev (På 1.12.2023 den 15.11):

Love it!  Jeg må si at voksenhjernen min har fått kjørt seg en del her, som har fanget opp ting barna ikke får med seg (tror jeg)

1) Gjertrud fått seg familie? Ser ut som hun har fått kone og barn. Har de spermklinikk i Snøfall også? 

2) Sett i forhold til nr 1:  Snøfall virker som et sted med såpass få folk, at alle får plass inne hos julenissen. Da må vel alle også være i slekt med hverandre. Kan jo forklare hvorfor de ser usynlige ting osv. Må jo være skadd hele gjengen. 

3) Merverdig mange ulike "hudfarger" der oppe. Skikkelig verdensamfunn det der snøfall ass. 

4) Moren til Pil plutselig blitt skilt, fått ny mann, og tilsynelatende en kid? som ikke er i alderen man ville forvente basert på antall år som liksom skal ha gått. 

Men, elsker snøfall, og gleder meg nok like mye til hver dag nå, som sist det gikk. 

kommentar til punkt 1 og 4. Hvor kom disse nye partnerne fra? Er jo ikke bare for hvem som helst å reise til snøfall. Hvordan kom de seg dit, de var jo ikke der før. Og Amina er vel stesøster til Pil eller? Reagerte og på det med de to barna til Gjertrud. Trodde ikke de hadde teknologien til å ha fertilitetsklinikk i snøfall. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (46 minutter siden):

kommentar til punkt 1 og 4. Hvor kom disse nye partnerne fra? Er jo ikke bare for hvem som helst å reise til snøfall. Hvordan kom de seg dit, de var jo ikke der før. Og Amina er vel stesøster til Pil eller? Reagerte og på det med de to barna til Gjertrud. Trodde ikke de hadde teknologien til å ha fertilitetsklinikk i snøfall. 

Jeg tenker at Snøfall er større enn det vi ser

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget langdradd nå. Det må skje noe. Lite kos og magi, lite jul. Nei, nå daler serien mange hakk. 

Anonymkode: ab4c5...dce

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2023 den 20.50):

Noen her som har noen formening om hvilken aldersgruppe denne julekalenderen skal treffe? 

Mine barn er 3 og 5 år og eldstemann hadde veldig lyst til å se Snøfall 2 i år siden alle på samme alder i bhg skal se den. Jeg introduserte ungene for Jul I Blåfjell i fjor og de elsket det! Så minsten ser det først også får eldste se Snøfall mens minsten steller seg for kvelden. Vi har ikke sett den første sesongen Snøfall og så langt skjønner vi ikke så mye av årets sesong.. Forstår ingenting av hoppingen mellom to verdner eller disse bokhandlerne osv 🫣😂 Men mulig 5 år er for tidlig for å skjønne denne serien? 

I tillegg synes jeg det er et unødvendig trekk å legge inn kreft i en julekalender for barn. Skjønner absolutt tanken bak men synes barna skal ha julemagien som en "flukt" fra virkeligheten og få lov til å lulle seg inn i en verden med nisser og mysterier uten at det alltid skal være en moral eller pedagogisk tanke bak! 

Synes Blåfjells klima-bakteppe er helt i grenseland fra før, så ble litt skuffet når de absolutt måtte dra inn livets harde realiteter i denne julekalenderen også! 

Anonymkode: ec61c...bae

min femåring liker den. Syns det er litt komisk at han tror Kjell er Daidalos 🤣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ariana807 skrev (23 timer siden):

Gullklumper, tydelig frø av noe slag? For nye «solsikker»? (Eller gullsikker eller noe som de ble kalt i serien).

Har de noe med å få magien tilbake til Snøfall? Kan det hjelpe hagen gro på nytt? De var i hansken til Noah, er det naskenissene som fant de? Det er jo ikke godt å si hva som er greia.

Hadde håpet å se noe til Julius i dagens episode, men nei. Og nå skal IQ og moren til Pil også ut på vidda.

Hvor kommer dette til å gå 😅

merkelig at de ikke møtte Julius på Vidda. Har Dunkel gjort noe med han? Jeg trodde jo at da julius så hva som dekket for det som laget nordlyset at han nå skjønte alt og dro tilbake for å informere om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (På 12.12.2023 den 20.51):

det hadde jeg helt glemt.

Åååå det gir mening :)

6A42D837-DEE9-40A8-A092-DAB48F4E459E.thumb.jpeg.99ddc4f8bb2509c37dd434686ed1cc4b.jpeg

I slutten av episode 9 ser vi orakelet som blir holdt nede av alle de sorte skyggene.

Det er jo en bit av orakelet som henter Noah til Snøfall, kan det betyr at Orakelet «valgte» Noah til lærling i det orakelet kalte ham til Snøfall?

neiii. Noah kom seg jo til snøfall pga ønsket fra hans mor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere at Noah faktisk er lærling,  eller at det er andre årsaker til at Pil ikke kunne blåse julekuler?

Anonymkode: 741e6...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror Pil ikke kunne blåse fordi all magi er borte. Og helt sikkert nå at dere har rett i at Ruth er bestemoren til Noah. 

Pil ble jo valgt til lærling selv om Selma var der sist gang. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra dagens episode, her er mine tanker.

Har surret mye rundt dette med Elises oppførsel mot Ruth og Antikvariatet, rundt Tore og alt det der.

Jeg tror at i dette brever ble det skrevet at Noah er Ruths barnebarn. Jeg tror jo at Tore er innblandet i dette. Elise ble gitt bort og har funnet ut hvem Ruth er i etterkant.

Jeg tror at Pil tar helt feil, at til og mer Julius akkurat nå ikke vil kunne blåse noen kuler, for den magien er borte. Men at den kanskje kan være på vei tilbake med disse blomstene. Kanskje Frida kan trøste Pil, få han tilbake til kulene og at ved hjelp av litt blomstermagi så vil han få til å blåse igjen 🤞🏻

Fortsatt ingen Julius i denne episoden. Jeg hadde håpet på det, men ikke akkurat overraskende.

Det er 15 desember, fortsatt en del dager igjen, og vi får nok et klimaks rundt episode 22 som vanlig 😄🤞🏻

Jeg er spent på hvordan alt henger sammen her. Ikke minst spent på hva som skjer med Selma (og Julius) på julaften.

For uansett hva tror jeg at «julen blir reddet». Dog er jeg som jeg nevnte tidligere, noe bekymret for hvor dette kommer til å ende for Julius 😰 Og da også redd for hva som skjer med Selma her. Hun var jo allerede så knust i forrige episode.

Jeg håper jo at absolutt alt i Snøfall ordner seg, og at Julius kommer seg til Vu, og treffer Selma igjen. Og det er her jeg kan se for meg at Selma blir med tilbake. Ruth kommer ikke til å være alene, Kasper vil ha noen som kan passe på, Noah og Elise kan finne sammen med Ruth. Hvor Tore havner her er et godt spørsmål 😅

Jeg tror ikke at Noah er noen ny lærling. Han er i Snøfall for at han trengte å være der.

Dette er en julekalender, og de ender alltid godt. Jeg har håp for en «lykkelig alle sine dager» slutt. Men er litt vanskelig å se helt klart hva som kommer til å skje.

Men et spørsmål er jo; kommer vi til å få se nattens dronning i en av de neste episodene 👀 for Vinter er nå på saken, tror han får en liten ekstra vinn denne gangen, i å bistå med å redde julen. Akkurat som om han så mørket i Luna der ved pipa. Så han at det var et brev, forsto han hva som skjer. Og blir «Nattens dronning» responsen fra Luna på å bli «tatt» for det som er skjedd?

Jeg forstår ikke helt logikken til Luna i dette. Vinter er jo der enda, i den samme stillingen. Julius sin høyre hånd, enda. Selv etter det som skjedde med sovetåken og alt, at han nesten ødela jula selv. Og selv med alt det der, kunne ikke Luna klare å se at ingen vil kaste henne på vidda for noe som faktisk var et slags uhell. Bevist handling å brenne brevene, men ubevist at det skapte såpass med trøbbel og skade for Snøfall. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.12.2023 den 10.57):

Jeg elsker dette, vi har sett sesong 1 hvert år unntatt i fjor da vi så Blåfjell. Synes sesong to har masse potensial til å bli like bra som første! ❤️

Ang kreft-storylinen, det var faktisk ganske mørke temaer i sesong 1 også, med foreldreløst barn som levde på nåde i et kjærlighetsløst hjem. Det er jo nesten værre enn situasjonen til Noah, han har jo en mor som elsker ham himmelhøyt, og vi vet jo at hun blir frisk til jul (obviously). 

Med Selma visste vi ikke at relasjonen med Ruth ville bli bedre, der trodde hvertfall jeg at Ruth var litt sånn semi-skurk og at Selmas lykkelige slutt ville bli i Snøfall med bestefaren. Massiv tvist der som jeg aldri blir lei av. ❤️

Liker alle de nye og viktige karakterene, synes det er helt fantastisk at de har med nesten alle de "gamle" skuespillerne, selv om jeg savner Håkon veldig. ❤️

Lurer på hvorfor han valgte det vekk, men det er jo mange mulige forklaringer på det. ❤️

Alt i alt så elsker både jeg og barna (8 og 11) sesong 2, og gleder oss til videre episoder. 😍

Anonymkode: ea440...053

Håkon er da med han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (4 minutter siden):

Håkon er da med han

Ikke samme skuespiller

Snøfall 2 er jo nesten en kopi av 1, spesielt noen episoder er akkurat like 

Anonymkode: 72c1a...ed2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...